Gå til innhold

Kan katten spise "alt"?

Anbefalte innlegg

Gjest Madelene1
Skrevet

Hunder kan vel spise "alt".. Så da lurer jeg på om min katt kan spise "alt"?

Eks.

-potet

-kjøttkaker

-taco

-fiskegrateng

?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror avocado og sjokolade er giftig for katter. De fleste katter har også melke og gluten intoleranse. Ville ikke gitt katten min taco, tror ikke magene deres tåler krydder så godt.

• Liker 2
Gjest Madelene1
Skrevet

Ok. Men kan jeg gi henne f.eks kjøttkaker?

Skrevet

Katten dør ikke av å spise kjøttkaker, men det inneholder bl.a. for mye salt til å være egnet som katte- og hundemat. Og hvorfor i all verden skal du gi katten kjøttkaker?

• Liker 7
Skrevet

Kan hun ikke bare få mat som er beregnet på katter?

• Liker 6
Gjest SnowLeopard
Skrevet

Jeg mener at katter og hunder bør få mat som er "laget for dem", og ikke brukes som oppsamling for middagsrester.

• Liker 3
Skrevet

Ja Katten. Hva sier du? Er du altetende? ^^

• Liker 1
Skrevet (endret)

Sjekk ut http://charlott.no/toxipet

Det er absolutt ikke slik at hunder spiser "alt", heller ikke katter. En katt tåler f.eks. alkohol bedre enn å spise sjokolade. (selv om alkohol er farlig det også!) Så det er lurt å lese litt om det, for det er heller ikke slik at det vi tåler, det tåler de og omvendt.

Endret av kath93
Skrevet

Ok. Men kan jeg gi henne f.eks kjøttkaker?

gi heller usaltet rå kjøttdeig.

• Liker 1
Skrevet

Hunder kan vel spise "alt".. Så da lurer jeg på om min katt kan spise "alt"?

Eks.

-potet

-kjøttkaker

-taco

-fiskegrateng

?

Nei.

Middagsrester er ikke egnet som kosemat da det vanligvis inneholder krydder/saus som på ingen måte er bra for katter. I tillegg finnes det en rekke ingredienser og mat som rett og slett ikke er bra egnet for kattens stoffskifte og fordøyelse. Eksempler på dette er løk, sjokolade, melkeprodukter, avokado. Stivelse som du finner i potet eller pasta er heller ikke godt for kattemagen.

Nå betyr ikke dette at en teskje krem eller en smule kjøttkake kommer til å kverke katta på flekken, men dersom du vil gi "en god smak" for å være snill, så finnes det mange andre ting du heller kan skjemme bort pus med. En katt som kaster opp en stiv klatt som en gang var kjøttkake og potet, på grunn av stivelsen og krydderet, er unødvendig. Selv ville jeg ikke gitt noen av de fire eksemplene du lister opp.

Du kan for eksempel legge av litt (usaltet/ukrydret!) kjøtt før du skal lage middag, i stedet for ferdig tilberedt og krydret kjøtt etter at du har spist. Du kan gi litt kokt fisk før den slenges i saus/gratineres/krydres. Eller du kan gi rå kyllingvinger før du skal smelle noen vinger i ovn med grillkrydder på :jepp: Gi en klatt yoghurt naturell og se om katten liker det, og magen tåler det :)

Og søk gjerne mer på nettet om du er interessert. Det er spennende å lære om ernæring og hvorfor katten ikke tåler ditt og datt, og hvordan kattesystemet egentlig fungerer :jepp:

• Liker 1
Skrevet

Verken katter eller hunder skal ha kylling med bein, kyllingbeina er farlige for katten..

Skrevet

Verken katter eller hunder skal ha kylling med bein, kyllingbeina er farlige for katten..

Katter og hunder skal kun ha rå bein, og det er riktig at noen bein ikke er egnet. Men man kan fint la katter gnage på rå vinger om man "kattesikrer" og katten liker å bruke tennene, eller man kan male det.

Skrevet

Har du skaffet deg katt uten å sette deg inn i hvordan du tar vare på den først? Har du absolutt ingen respekt for at dette er et levende vesen med bestemte behov!?

• Liker 3
Skrevet

Har du skaffet deg katt uten å sette deg inn i hvordan du tar vare på den først? Har du absolutt ingen respekt for at dette er et levende vesen med bestemte behov!?

Dette var nå litt i skarpeste laget.

Jeg er enig i at man bør sette seg godt inn i dyrets behov før man går til anskaffelse av kjæredyr, men som oftest oppdager man at man trodde man visste alt, og lærer stadig nye ting uansett.

Jeg synes ikke det går an å slå fast at TS ikke har noen respekt for katten som levende vesen på bakgrunn av dette ene innlegget, og jeg mener heller det vitner om en god holdning og vilje til å lære - det at TS faktisk spør her, i stedet for å dure på med tacorester og potet etter hver middag bare fordi "sånn har det vært i alle år hjemme hos han far".

• Liker 5
Skrevet (endret)

Jeg kan ikke helt se for meg en katt som vil spise potet... :klo:

Katter skal helst bare ha kattemat. De har ikke behov for noe annet enn det. Her i huset fikk katten smake på det meste, og var det noe han likte, så fikk han kanskje en spiseskje eller to av det. Ikke mer!

Ville vi gi ham en godbit, fikk han f. eks. en teskje leverpostei, slikke lokket på yoghurten, slikke bunnen av skålen hvis vi hadde spist fiskesuppe eller så fikk han en spiseskje med smør. Favoritten hans var makrell i tomat, men da kastet han opp med en gang, så det fikk han ikke.

Jeg syns du kan la katten smake på det meste og finne ut hva den liker, men gi bare en godbit i veldig små porsjoner! Vil katten ha kjøttkake, så gi den en halv. Katten skal ikke spise seg mett på mat den egentlig ikke har godt av. :)

Endret av everydaywings
Gjest Madelene1
Skrevet

Ja, jeg har skaffet meg katt og det er derfor jeg spør hva katter kan spise.

Jeg har ikke gitt henne noe matrester, men jeg tenkte at katten min kanskje ville likt det siden hun "tigger" når vi sitter med matbordet.

Siden jeg ikke var sikker så spurte jeg her på kg om hva katter kunne spise.

å ja, jeg har skaffet meg katt og nei jeg vet ikke absolutt. Jeg er ikke allvitende. Er du?

Jo, jeg har respekt for alt som kan puste, det er derfor jeg spør om råd.

Til dere andre, takk for svar nå vet jeg hva jeg skal/skal ikke gjøre. :)

• Liker 2
Gjest Madelene1
Skrevet

Jeg kan ikke helt se for meg en katt som vil spise potet... :klo:

Katter skal helst bare ha kattemat. De har ikke behov for noe annet enn det. Her i huset fikk katten smake på det meste, og var det noe han likte, så fikk han kanskje en spiseskje eller to av det. Ikke mer!

Ville vi gi ham en godbit, fikk han f. eks. en teskje leverpostei, slikke lokket på yoghurten, slikke bunnen av skålen hvis vi hadde spist fiskesuppe eller så fikk han en spiseskje med smør. Favoritten hans var makrell i tomat, men da kastet han opp med en gang, så det fikk han ikke.

Jeg syns du kan la katten smake på det meste og finne ut hva den liker, men gi bare en godbit i veldig små porsjoner! Vil katten ha kjøttkake, så gi den en halv. Katten skal ikke spise seg mett på mat den egentlig ikke har godt av. :)

Hehe, poteten var bare et eksempel. Kanskje et litt dårlig eksempel. :P hehe.

Kan jeg bare gi henne en teskje leverpostei?

Husker når vi hadde katt når jeg var liten, da gav vi henne hele boksen. :klo:

Gjest Madelene1
Skrevet

Katten dør ikke av å spise kjøttkaker, men det inneholder bl.a. for mye salt til å være egnet som katte- og hundemat. Og hvorfor i all verden skal du gi katten kjøttkaker?

Hun "tigger" litt, så jeg tenkte at det var det hun ville ha :)

Gjest Madelene1
Skrevet

Og når det kommer til min mormor så gir hun alltid hunden matrester. Uansett hva det er (ikke pizza).

Er det dumt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...