Gå til innhold

Mat man burde styre unna uansett diett


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, spørsmålet er det samme som overskriften: Av alt som er spiselig, hva burde man styre unna uansett diett? Jeg har ikke særlig lyst til å gå på en konkret diett ala lavkarbo osv, men heller spise det som er sunt og spise mindre av det man legger på seg av. Hva kan jeg spise?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

om poenget er vektnedgang, er det vel stivelse som er den verste. Poteter, hvit ris, og mel for eksempel. Sukker er heller ikke bra, hverken vanlig, hvitt sukker, eller for mye fruktsukker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil heller si det er mengden du bør tenke på jeg da. Du kan fint spise sjokolade hver dag (selv om det ikke er bra for kroppen!) og gå ned i vekt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halvfabrikata.

Hvitt mel og mye sukker.

Selvfølgelig gotteri.

Brus og saft.

De fleste typer youghurter pga sukkerinnhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et spm til: Siden jeg burde unngå hvitt mel, kan jeg fint spise rundstykker med speltmel i steden, eller er det heller ikke særlig mye bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forhold til vektnedgang isolert har det egentlig ikke noen betydning hva du spiser, kun hvor mange kalorier du inntar. Du kan altså i teorien gå ned i vekt ved å spise 200 g sjokolade hver dag (men da kun det). Speltmel og hvetemel har ca like mye kalorier, så fra et slankeperspektiv er der ingen forskjell.

MEN det er selvsagt mye bedre for kroppen og helsen om du spiser sunn mat! Og det er dessuten mye lettere å holde kaloriinntaket nede om du spiser sunn, mager mat - da kan du spise mer uten at kaloriene skyter i været. Grønnsaker, kylling, renskåret kjøtt, fisk, frukt, osv er bra, og det kan du spise mer av for de samme kaloriene som i feks ferdigmat. Ergo vil du ikke føle at du sulter deg, selv om du går i kaloriunderskudd.

Ellers kan man spare veldig mange kalorier på å velge lettprodukter, for eksempel har soft light halvparten av kaloriene som vanlig soft margarin har. Slikt utgjør fort en stor forskjell. Pass generelt på hvor mye smør, olje, dressing, majones osv du bruker - her ligger mange "skjulte" kalorier! Det samme gjelder juice og brus med sukker i, man tenker gjerne ikke over det men ett glass appelsinjuice inneholder 200 kcal, det samme som en hel kyllingfilet... Det er alltid lurest å spise frukt i sin "originale form".

Andre kilder til kalorier man "ikke tenker over" men som egentlig utgjør en hel masse kalorier er alkohol (!!!), nøtter (sunt for kroppen men mer kalorier per 100 g enn sjokolade og chips), og tortillalefser til taco. Disse tre er i alle fall de jeg har fått mest bakoversveis av når jeg har begynt å regne på det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå styrer jeg unna ordet diett; Diett er noe kortsiktig og som oftest noe folk ikke kan leve på resten av livet.

Livsstilendring er en annen ting.

Innerst inne vet alle hva en burde spise og ikke spise. Problemet i dag er at folk er for late og ikke orker tanken på å endre spisevanene sine for da må faktisk lage maten og ikke kjøpe halvfabrika som en bare tilsette vann eller melk og putter det i mikroen.

Når det er sagt; så er det om de andre sier; kalori inn/ut som gjelder. Men jeg er veldig glad i mat og vil spise flere måltider om dagen og da er det temmelig viktig HVOR kaloriene kommer fra(som en nevnte: du må gjerne spise en 200 grams melksjokolade, men da er det mete av dagskvoten brukt opp)

Jeg spiser mye mat og ofte, men jeg spiser hovedsaklig ting som kroppen klarerer å nyttiggjøre. Det vil si:

Proteiner som

*Kylling/fisk/mager karbonadedeig/egg/magert kjøttpålegg

Frukt og grønt som

*Tomater/chili/ananas

Grove fiber og trege karbkilder som

*Fibramel/Ryvita/grov pasta

Gode fettkilder som

*Kokosmelk/avocado/solsikkeolje/mandler/valnøtter/

Drikker kun vann og kaffe/te uten sukker/melk.

All mat lages hjemme på ferske råvarer.

En gang i uka spises det raffinert sukker/raske karbs etc, men i hverdagen holdes det rent.

I tillegg trener jeg 5 dager i uka.

Mitt beste råd til deg er å ikke være redd for mat, men å unne deg det du vil i blandt og med måte. Endre heller tankegangen din om hva du og kroppen din faktisk trenger. Da vil resten komme av seg selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...