Gå til innhold

Prøver å leve sunt


Porselen

Anbefalte innlegg

Dette året bor jeg i Afrika sammen med ei venninne, og vi jobber sammen og er sammen hele tiden.. Det som er problemet er at venninnen min lever så usunt, og jeg har vært overvektig og sliter med å holde vekten i sjakk mens jeg bor sammen med henne. For det første så sliter jeg skikkelig med å holde meg unna godteri, for hun spiser det hver eneste dag, og gjerne store poser som hun vil dele. Jeg har prøvd å fortelle henne at jeg skal holde meg til godteri kun i helgene, og da også i små mengder. Hun sier det er greit for henne, men slutter ikke å tilby meg masse godteri. Vi jobber store deler av dagen, og når jeg er sliten etter en lang dag så er det alt for enkelt å si ja..

Og for det andre så er det vanskelig å få til noe trening, for hun har ikke lyst til å være med på noe annet enn å sitte og se film eller spille noe. Også er det ganske varmt, så det frister ikke å bevege seg så mye i solen, og i allefall ikke alene.. Og siden vi begynner å jobbe ca klokka 7 på morningen, og er ferdig rundt 17 så er det lite tid vi får til å gjøre så mye annet heller

Har dere noen tips til hva jeg kan gjøre for å holde vekten i sjakk? Og helst gå litt ned..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest döderlein

Hva om du sier klart i fra til henne at hun ikke skal be deg på det også? Ellers er vel den eneste veien til å ikke spise noe din selvkontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å bruk venninnen din som unnskyldning. Du er selv ansvarlig for din egen kropp og helse.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som venninnen din bevisst frister deg med godteri for å dempe sin egen skyldfølelse, og da mener jeg det burde gi deg nok motiavsjon til å holde seg unna det hun frister med.

Endret av baltazar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja. Jeg har da ikke skyldfølelse for godteriet jeg stapper i meg. Jeg tåler det. Normal høflighet er jo å tilby andre når man selv spiser.

Si i fra til henne at det er greit at hun spiser, men at du ser at hun ikke tilbyr deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nuppdupp

jeg har merket det fenomenet der ja. også når det gjelder normalevektige mennesker. var ute å reiste med broren min da vi var i taxfreen. så spurte han om vi skulle kjøpe noe sjokolade som vi kunne ha på veien. da sa jeg "nei, jeg prøver å kutte ned på sjokalden. spiser ikke sjokolade på ferie, men du kan kjøpe til deg selv" endte med at han ikke kjøpte heller. man blir lett påvirket av andre. kanskje du kan lage middag til venninna di. noe sundt ? og spørre om dere bare skal spise dette, siden det er så godt? kanskje du kan finne ut hva hun liker å spise som ikke er så mye fett eller sukker i.

hvis du har veldig lyst til å gjøre noe aktivt med henne, så finn ut hva slags sport dere begge liker? for å gjøre det gøy :)

Endret av Nuppdupp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nja. Jeg har da ikke skyldfølelse for godteriet jeg stapper i meg. Jeg tåler det. Normal høflighet er jo å tilby andre når man selv spiser.

Si i fra til henne at det er greit at hun spiser, men at du ser at hun ikke tilbyr deg.

Nei, det er ikke normal høflighet å tilby godteri hver bidige dag når hun vet at venninne prøver å holde seg unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NÅ tar du deg sammen!!!!

:)

Og endrer holdning!- sørg for og ha frukt,knekkebrød, ovs lett tilgjenglig når du kommer hjem. og spis det! for da frister ikke godisen like mye.

Og når det kommer til aktivitet: man blir som oftest varm og svett når man skal trene.

Det er bare og ta på seg litt lettere klær. og om du har mp3/ipod, og når du har musikk på øra så trenger du ikke selskap! det er hva du instiller deg på.

:-)

begynn så smått med endringer, så virker det ikke så utholdelig,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det blir litt dumt å skylde på at vennina di kjøper usunn mat og snop, og at du ikke klarer å takke nei. Ha viljestyrke, ikke skyld på henne. Det at hun sprør om du vil ha er nok ikke for å få deg til å sprekke, men rett og slett for at det er vanlig høflighet å spørre/spandere/dele. Si rett ut at du ikke vil at hun skal tilby deg.

Og ang trening. Det er ingen unnskyldning for ikke å trene, svett blir du likevel! Da jeg var i Afrika sto jeg opp kl 5.30 om morgenen og tok en løpetur (satte klokke på vekking en time før jeg behøvde å stå opp). Det var utrolig godt, sola var akkurat stått opp, og varmen var ikke intens. Bedre å trene på morgenen så er du ferdig med det, enn å begynne å trene etter jobb når du er sliten etter en lang dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...