Gå til innhold

Smiling at the elephant

Gjest Delphina

Anbefalte innlegg

Lille turbo ;) Eg har ein liten apekatt, ho er overalt og biter sund alt ho kjem over. Bøker, tusjar, fargeblyantar, puslespel. pcen min manglar omtrent halvdelen av tastane, no klarar ho å opne pc-lokket og... Litt overraskande for oss, sidan eldste var så rolig, me rydda aldri vekk noko for henne.

Kjekt å høyre frå deg!

Eg hørte forresten c'mon talk på radioen i går, den fekk meg til å tenke på deg! Eg hadde ikkje høyrt om han før du la ut ei lenke her, seinare gjekk han jo masse på radioen. Glimrande god artist!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Delphina

Innom for å si hallo :goodbye:

Ser at du fortsatt er superkvinne og studerer og er mamma for fullt :) S

Også lærer dere C 3 språk?? Det er imponerende altså :jepp: Og så små lærer jo så fort!! Moro å se og høre.

Håper alt er bra med dere :klem:

:fnise: Superkvinne du lissom (takk for komplimentet). Heldigvis går det, men det er vanskelig nok. Her går det i tre språk, men hun lærer fortest nederlandsk, heldigvis. Det er helt utrolig å se hvor fort de lærer.

Alt står bra til her! Er så koselig å lese om det dere går igjennom nå! :jepp::klemmer:

Lille turbo ;) Eg har ein liten apekatt, ho er overalt og biter sund alt ho kjem over. Bøker, tusjar, fargeblyantar, puslespel. pcen min manglar omtrent halvdelen av tastane, no klarar ho å opne pc-lokket og... Litt overraskande for oss, sidan eldste var så rolig, me rydda aldri vekk noko for henne.

Kjekt å høyre frå deg!

Eg hørte forresten c'mon talk på radioen i går, den fekk meg til å tenke på deg! Eg hadde ikkje høyrt om han før du la ut ei lenke her, seinare gjekk han jo masse på radioen. Glimrande god artist!

Vi er turbomammaer :fnise: Heldigvis er ikke C slik at hun biter alt hun får tak i, men hun klatrer og skal ha tak i ting som hun ikke skal ha!

:fnise: Det er koselig å høre fra dere også! Han er veldig flink, har to av CDene hans, synes det bare er herlig å lytte på. Buzz Aldrin er en favoritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Delphina

Kaotisk er et ord jeg kan bruke til å beskrive småbarnstilværelsen. C er blitt veldig småbarn, lite minner om den lille babyen hun engang var. Klatre i alt skal hun og hun elsker å skli på store-barn-sklia. Har en vilje uten like, noe hun har etter mammaen sin. :sjenert: Hun har perioder med trass, falsk hylgråting, skriking og klyping. Da kjenner jeg at tålmodigheten strekkes og at man kanskje ønsket seg til en annen plass. Allikevel savner jeg henne når hun sover, da kjenner jeg at jeg virkelig er glad i henne. Skal innrømme at jeg ikke alltid hadde den intense morsfølelsen alle snakker om, men nå kjenner jeg virkelig at jeg er stolt av henne og er glad i henne, selv når hun er trass. Hun lærer fort og har veldig mange ord, tror det er mer enn 50 nå, men jeg holder ikke telling. Hun vet ihvertfall noen av ordene på to språk slik som hest (paard - nederlandsk og horse).

Vi feirer bursdagen vår til helgen, mannen og jeg. Vi har bursdag i juni og oktober, respektivt, men vi velger å feire sammen i august. Blir artig! Får se hvordan det blir.

Ellers er det lite nytt her i gården. Lever et nogelunde nøkternt og kjedelig liv. Studerer, være med venninner og være ute med C, enten det er på lekeplassen eller på sykkelen. Har vært på jobbintervju men det gikk ikke den gangen. Ser hvertfall positivt i det, jeg ble kalt inn på intervju på første jobben jeg søkte på. Ikke verst det! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke rart hvordan den lille babyen som var totalt avhengig av deg, plutselig har blitt et lite barn? Herlig og skremmende på samme tid, kan jeg tenke meg :) Så bra at hun lærer flere språk!

Smart å feire bursdagene samtidig :) Håper dere hadde en fin feiring! Vi har 8 måneder mellom våre bursdager, så det blir ikke til at vi feirer sammen. Når det er sagt er ikke Kjære et "bursdagsmenneske", så det er sjelden vi feirer bursdagen hans likevel..

Spennende med jobbsøking! Kjipt at du ikke fikk jobben, men som du sier er det bra å bli innkalt på første jobben du søkte på :) Sist jeg søkte jobber, fikk jeg intervju på to, mens jeg sikkert søkte på 20, og jeg hørte ikke noe fra de 18 andre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Delphina

Lenge siden jeg sist var her... :sjenert:

C er nå to år gammel, og har vært det i tre uker. Litt rart at hun nå er blitt så stor. Hun har et stort vokabular og sier nå fraser på nederlandsk, som "(wat) doe je?" (hva gjør du?), "(waar) ben je?" (hvor er du?), osv. Hun kan mange ord for diverse ting, tror vi er oppi en 60-70 ord, kanskje mer. Har ikke kontroll. Frøkna er typisk to-åring og det kan være slitsom til tider. Dog, vi har det koselig sammen mesteparten av tiden. Vi er en del ute, enten det er på sykkelen eller på lekeplassen. Hun leker til tider med nabogutten eller med andre barn på lekeplassen, men hun er nå litt sjenert.

Ellers er det jo litt rart å se lillefrøkna separere seg mer fra mamma. I det siste har hun blitt helt pappajente, hvor pappa er tusen ganger mer viktig enn mamma. :sjenert: I går hadde vi kjøpt noen lamper og vi kom hjem til C og bestefar, første reaksjonen til C var "PAAAPPA" og hun ignorerte meg fullstending.. :fnise: Jaja, mamma er ikke superduperviktig lengre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

O er også veldig pappadalt for tiden, hehe. ;) Dvs. han blir det så fort han får noen timer alene med han, da vil han plutselig ikke være med meg mer. Men etter en uke hvor jeg har hatt Odin for det meste alene, så blir jeg "favoritten" igjen. Inntil jeg får sove ut på lørdag et par timer, og han har vært alene med pappaen sin litt igjen :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

Er det ikke rart hvordan den lille babyen som var totalt avhengig av deg, plutselig har blitt et lite barn? Herlig og skremmende på samme tid, kan jeg tenke meg :) Så bra at hun lærer flere språk!

Smart å feire bursdagene samtidig :) Håper dere hadde en fin feiring! Vi har 8 måneder mellom våre bursdager, så det blir ikke til at vi feirer sammen. Når det er sagt er ikke Kjære et "bursdagsmenneske", så det er sjelden vi feirer bursdagen hans likevel..

Spennende med jobbsøking! Kjipt at du ikke fikk jobben, men som du sier er det bra å bli innkalt på første jobben du søkte på :) Sist jeg søkte jobber, fikk jeg intervju på to, mens jeg sikkert søkte på 20, og jeg hørte ikke noe fra de 18 andre..

Men da er det vel også bare 4 måneder mellom bursdagene? =P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da er det vel også bare 4 måneder mellom bursdagene? =P

Hehe... Jo! Godt poeng! Sånn er det egentlig best å regne det også... Da det er 4 måneder i aldersforskjell også :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Delphina

Av og til lurer jeg på hvorfor jeg begynte med masteren, noen dager hvertfall. Det er spesielt de dagene hvor jeg ikke har forstått noen ting av det jeg leser. :glare: Så kommer jo de dagene hvor jeg føler jeg kan alt og det skal gå bra.. :fnise: Jeg har kommet så langt nå at jeg ikke akkurat kan snu tilbake. Neste semester er siste med fag og da er det bare masteroppgaven igjen.. Jeg skal komme meg gjennom. Har så langt, til tross for at jeg ikke har kunnet møte opp i fagene greid å få C (det og jeg har vært opptatt med C og nederlandsken). Jeg synes det er trist at jeg ikke kan få vært med i timene, tror det kunne hjulpet meg. :rodme: Jeg greier meg..

C vokser jo til, sier nå "Nee, mamma niet helpen", "Maaammaaa, helpen", "Goed zo mamma", "Mamma, eeettteeen", "Tv kijken?", "mamma niet doen!" "Pappa weg?", "Pappa slapen", "lekker", osv. Kan navn på mange dyr. Kan si alle tallene til 10, men ikke i riktig rekkefølge. Hun tar gjerne på seg og tar av seg jakkene sine, uten problemer. Hun tar også av seg strømpebukser og bleie og setter seg av og til på potta.. Prater om seg selv i en forkortet versjon av navnet hennes. Jeg er stolt av jenta mi :rodmer: Selv når hun er veldig 2-åring og begynner å hyle når hun får høre "Nei, etterpå jenta mi, yoghurt er for senere" e.l. Håper jeg bare er en god mamma for jenta mi. :bond:

Det er liksom ikke så mye som skjer her, annet enn en normal hverdag og at vi eeeeendelig er vekk fra svigers, vi bor for oss selv! Det var koselig å bo der, men det ble litt for mye oppå hverandre og det at svigermor mente at det var bedre å gjøre ting på den måten hun mente var best. Ikke alltid det å gi sjokolade hver dag etter middag eller å gi C kaffe er sånn en god ide egentlig.. :opplyser: Hun får kos på fredag, that's it.. Både jeg og pappaen hennes synes det er idiotisk å gi en 2-åring kaffe, men han er litt mer.. "tydeligvis gjør vi sånn her i familien"... :krangle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koselig med oppdatering :)

Nei, det å ta en master er ikke bare-bare! Merker det selv allerede etter kun ett semester. Men det er nok verdt det til slutt :) Imponert over at du får C selv om du ikke har mye tid til å være i forelesninger :Nikke:

Jeij for at dere bor for dere selv! Herlig å kunne bestemme selv. Sjokolade hver dag burde ikke bære nødvendig hverken for voksne eller barn ;) , og kaffe til en 2-åring?! Nei, er du gal..? Hehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
Gjest Delphina

Lenge siden jeg har vært her, men er så hektisk! Jobber med mastergraden, selvfølgelig og da er det mye lesing og skriving. Det er rart å tenke på at jeg nesten er klar med alle fagene, og bare har oppgaven å skrive. Må jo kjøre noen eksperimenter først, men det skal gå. Dette kan jeg :fnise:. Har allerede en masteroppgave på 25 sider, men synes det er noe vanskelig å skrive med en flyt. Blir bare rør. Artikler leses, notater skrives, minimodellen testes. Har funnet ut at det å jobbe med modeller er noe jeg synes er artig, skulle gjerne jobbet videre med dette.

C skal snart begynne i barnehage, et par timer i uken. Hun trenger noen andre å leke med enn meg, hun trenger å omgås barn. Har lett etter steder hvor hun kan være, men begrenset tilbud for barn her (flyttet fra en større by til en mindre). I tillegg er det få nabobarn ute og leker. Da gjør det jo litt vanskelig for C å få noen lekekamerater. Ellers utvikler C seg veldig, hun sier stort sett lengre setninger. Er fremdeles noe babbel her og der, men jeg blir imponert når lillejenta mi sier "Mamma, mag ik knuffel?" (Mamma, kan jeg få klem?), "Waar ben je nou?" (hvor er du nå?). Er hun sur, sier hun fra på tre språk; Nei! No! Niet doen! :fnise: Hu er stort sett en solstråle, er sjenert, men sjarmerer folk for det.

Får komme meg tilbake til virkeligheten. :fnise: Håper dere alle har det bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan tenke meg at du er travel, ja! Og det at du ikke prioriterer KG er jo helt forståelig :Nikke:

Ja, det å leke med andre barn er viktig. Så det er nok ikke dumt at C får gå litt i barnehage. Håper hun får plass et sted! :) Hvor gammel er hun nå? Spennende med mange språk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Delphina

Kan tenke meg at du er travel, ja! Og det at du ikke prioriterer KG er jo helt forståelig :Nikke:

Ja, det å leke med andre barn er viktig. Så det er nok ikke dumt at C får gå litt i barnehage. Håper hun får plass et sted! :) Hvor gammel er hun nå? Spennende med mange språk!

Guuuuh! Blir jo liksom måneder mellom hver gang.

Det er utrolig viktig, for hennes utvikling også. Vi er mye ute, men blir liksom ikke det samme å leke med meg som det med andre barn. Tror jeg skal jobbe litt mer med tall, hun teller alt. Teller fingre, tær, penner, osv. Hun fikk plass veldig fort, begynner om halvannen måned. C er snart 2.5.

---

C har også fått plass ved en katolsk skole. Vi var der i går og det virket som en ganske god skole, skal vel besøke et par ganger til før vi virkelig sier at "dette er skolen hennes". Knappe 15 minutter gange og mindre enn 5 min med sykkel.

Er som alltid hektisk her, men tar meg tid til min lille frøken. Mannebeinet har snakket om å kanskje begynne med prøvingen. Får se hva som skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når begynner C på skolen? Siden hun allerede har fått plass, antar jeg at det er tidligere enn i Norge :)

Spennende at mannen kanskje vil prøve på nr 2. Hva tenker du selv, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Delphina

Når begynner C på skolen? Siden hun allerede har fått plass, antar jeg at det er tidligere enn i Norge :)

Spennende at mannen kanskje vil prøve på nr 2. Hva tenker du selv, da?

De begynner på skolen rundt 4-årsalderen. Det er ikke akkurat skole per say, men de driver med aktiviteter, lærer litt og litt til de begynner ordentlig på skolen rundt 6-7 årsalderen. I tillegg deles de opp i forskjellige skoler rundt 12-årsalderen, avhengig av nivå o.l. I tillegg har de tre nivå i alle fag, så skulle du kanskje ikke være like god i matte, får du litt lettere oppgaver. Er du god i matte, da får du vanskeligere oppgaver.

Jo, er jo koselig, men jeg vil helst være ferdig med utdannelsen. Vi får nesten prate mer om det, for det kan være nyttig nå, og så få meg jobb etter at barnet er født. Her har kvinner bare 9 uker med permisjon, så er liksom det som stopper meg. Det og det faktum at jeg ikke har jobb. Ikke enda hvertfall. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Delphina

Av og til blir jeg overrasket over C min, plutselig sier hun lengre og lengre setninger og forklarer oss ting. For et par dager siden løp C rundt i stua rundt leggetid og sa til pappaen sin "Kan niet slapen".. Både jeg og mannen så på hverandre og tenkte "Herre! Hva sa hun?" Hun sovnet ikke før en stund etterpå, til tross for at hun la seg selv i senga. Jaha ja. I tillegg har hun sagt "Pappa pijn? Ben zo terug" og hentet noe å gi pappaen sin, som trøst.. Har også kontroll over 0, 2, 3 og 7, det vil si hun kjenner igjen tallene og sier dem. Var ute her forleden, C trakk i jakka og sa "Mamma, nul! Kijk! Nul! En drie!".. Hun hadde sett tallet tretti på bakken... :sjokkert: Blir jo overrasket over dette. Hun peker på biler og sier farger. Hun blander sammen rød og grønn, ellers sier hun jo gul, svart, hvitt og blått riktig. I tillegg sier hun at den brune strømpebuksen hennes er sjokolade-strømpebukse. :fnise: Hun kan så mye synes jeg.

Hun er som regel en veldig lett frøken å ha med å gjøre, men hun har sine dårlige dager, det har vi alle. Vi teller også ned til dagen hun begynner i barnehagen, blir så artig for henne (og deilig for meg..), noe annet enn det vi er vant til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så flink hun er til å snakke! Kan tenke meg at det er overraskende i blant ja! :) Snakker du noe norsk med henne også?

Ja, de blir nok greit for dere begge at hun snart begynner i barnehagen :Nikke:

Edit: Fikset på en merkelig skrivefeil.

Endret av sullå
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner igjen den følelsen over å bli overrasket av lille... De lærer mye, fort. Min lille tegnet en U i dag, kunne hun fortelle meg. Og jammen var det ikke en U, også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Delphina

Dette blir siste innlegget i dagboka, jeg orker ikke å skrive her mer, ikke nå. Det er en del grunner til at jeg stopper. For det første er jeg opptatt med masteroppgaven, for det andre har det skjedd en enorm tragedie hvor et familiemedlem er brått blitt tatt vekk fra oss. Så, jeg orker rett og slett ikke å skrive mer.

Tusen takk til alle som har fulgt meg. Lykke til videre. :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...