sullå Skrevet 22. desember 2012 #641 Del Skrevet 22. desember 2012 Pass på å kose deg nå som du har ferie. Virker kanskje kjedelig når du går fra å ha altfor mye å gjøre til plutselig ingenting - men det er nok tidsnok hverdag igjen skal du se! Slapp av og lek med C Gratulerer med karakterene! Bra du er fornøyd selv om du kunne tenkt deg bedre karakter. Akkurat sånn jeg føler det også Har hatt drømmer (kanskje ikke mareritt) jeg også, fordi jeg leverte en eksamen en dag før tiden. Tenk hvis de har rotet den bort, blabla... Hehe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sullå Skrevet 25. desember 2012 #642 Del Skrevet 25. desember 2012 God jul! Hvordan var julekvelden? Og hvordan var det for C, hennes andre jul, men sist jul fikk hun vel ikke med seg så mye. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Delphina Skrevet 10. januar 2013 #643 Del Skrevet 10. januar 2013 God jul! Hvordan var julekvelden? Og hvordan var det for C, hennes andre jul, men sist jul fikk hun vel ikke med seg så mye. God jul til deg også! (Selv om det er noe sent).D Det var en flott julekveld, vi spiste lett og åpnet pakker på julemorgenen. C synes det var morsomt å åpne pakker, så hun hjalp oss alle litt. --- Det har vært rolig og lite å melde om. Har nå en masteroppgave å tenke på, så det er jo progresjon Koselig veileder også. Har snart to eksamner i nederlandsk og ei venninne av meg har det tilfeldigvis også samme dag. Det er jo koselig! Blir artig under pausen, da får vi kakle litt. Ellers vokser C som hun skal, babler og har vært fryktelig lett å få til å sove. Jeg har blitt litt flinkere til å leke med henne og gi henne mer oppmerksomhet, og hun blir lagt av den av oss hun vil. Det fungerer faktisk veldig godt. Hun legges våken i senga, og hun sovner lett på egenhånd (dog, av og til stryker jeg handa hennes). I tillegg er hun overalt, vinker til alle og smiler. Hun vil leke med andre barn og jeg kjenner nå jeg er stolt av tulla mi når jeg skriver her. Hun har noe språk, "Hei", "ja", "die", "mamma", "pappa", "dada", "NEEEEEI". Hu har ei vilje, så gjør mamma noe som C ikke liker (ta ting hun ikke skal ha fra henne eller si nei det kan du ikke), så hyler hun "NEEEI" og kaster seg ned på gulvet. Hun er så flott hun jenta mi. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sullå Skrevet 12. januar 2013 #644 Del Skrevet 12. januar 2013 (endret) Høres ut som dere har det veldig fint for tiden. Herlig med en liten C som vet hva hun vil! Det blir spennende med masteroppgave! Hvilket tema skal du skrive om? Endret 12. januar 2013 av sullå Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Delphina Skrevet 1. mai 2013 #645 Del Skrevet 1. mai 2013 Lenge siden sist, og vet ikke om oppholdet her blir permanent. Er hektisk med masteroppgave og ei lita frøken (som sitter og fiser høylytt for øyeblikket), ble nylig ferdig med nederlandskkurset og det virket som noen av klassekameratene mine synes det var synd jeg var ferdig. Koselig er det hvertfall å vite at man ikke var helt ubetydelig. Livet med solstråla er herlig, hun vokser som hun skal og hun lærer seg nye ord nesten hele tiden, hun etteraper det vi sier. Hun er sånn ei flott jente og alle blir så sjarmert av den sosiale solstråla mi. Hun har enda et begrenset vokabular, men det er vanlig for barn med flerspråklige foreldre. Hun ytrer seg mye gjennom kroppspråk, så vi vet om hun vil sove eller spise. Hun nikker eller rister på hodet og sier ja eller nei om vi spør henne om ting. Hun vet gjerne forskjell på våre ting og hennes ting (dette gjelder bare innenfor husets fire vegger, utenfor er hun ikke like flink til å vite forskjell). Hun spiser med bestikk og drikker av kopper. Blir stolt av å tenke på det hun kan. Det er liksom så mye som har skjedd, men ja.. Er jo vanskelig å skrive alt på en måte. Hun kler av seg når hun skal legge seg, hun har 15 tenner, bare jekslene igjen nå og hun har sitt fulle sett. Hun forsøker å pusse tennene sine selv (men vi gjør det for sikkerhetsskyld før hun får prøve å børste tennene, for at det skal være ordentlig). Hun elsker å danse og å synge, så vi synger og danser veldig ofte her hjemme. Vi leser også, og når hun ser dyr hun kjenner, lager hun lydene som de også lager. Så langt kan hun lage lyden for ape, and, høne, esel, sau, geit, hund, katt og løve/krokodille (samme lyden egentlig :glise:). Er jo så rart å tenke på at jeg skriver over den samme lille bylten jeg hadde i armene nesten 19 måneder siden, det lille sovetrollet som bare drakk, sov og fylte bleia. At hun er så utviklet og at jeg får æren av å se henne vokse opp, jeg er heldig jeg. Selv har jeg begynt på selvforsvarkurs, og har nå en liten gruppe mennesker jeg kjenner her, men jeg henger som oftest med ei god venninne av meg som jeg møtte på nederlandskkurset. Vi var nylig ute i forbindelse med dronningsdagen her i Nederland, var utrolig artig å bare kose seg ute en gang i blant. Har også hatt eksamen i nederlandsk og bestått første del (lesing og lytting), så jeg venter bare på resultatet fra skriving og snakking, tok eksamenene på forskjellige tidspunkt. Har fått relativt greie karakterer på alle fagene jeg har tatt, så skulle jeg ønske om en Ph.D, så ligger den ikke utenfor rekkevidde. Livet er herlig, har det godt nå for tiden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sullå Skrevet 1. mai 2013 #646 Del Skrevet 1. mai 2013 Hei, så koselig! Jeg tenkte på deg tidligere i dag, og tenkte å skrive her inne Mye som har skjedd med tanke på utviklingen til frøkna! Godt å lese at du har det bra. Forstår at du har mer enn nok å gjøre, om du ikke skal henge her inne også. Kjekt å høre fra deg, i alle fall! Spennende med selvforsvarskurs Er aldri feil å vite hvordan man skal forsvare seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Delphina Skrevet 1. mai 2013 #647 Del Skrevet 1. mai 2013 Hei, så koselig! Jeg tenkte på deg tidligere i dag, og tenkte å skrive her inne Mye som har skjedd med tanke på utviklingen til frøkna! Godt å lese at du har det bra. Forstår at du har mer enn nok å gjøre, om du ikke skal henge her inne også. Kjekt å høre fra deg, i alle fall! Spennende med selvforsvarskurs Er aldri feil å vite hvordan man skal forsvare seg. Så koselig at du hadde tenkt på meg, har tenkt på deg og, siden du alltid leste her inne og lurer på hvordan du har hatt det. Ja, herlighet. Etter å ha skrevet her, kom jeg på en million andre ting (veldig overdrevet - men det har gått så fort at det går ikke an). Det er skikkelig gøy, alle damene er koselig (er bare for kvinner - så ja, det blir jo jevn trening) og vi får kjørt oss. Kommer hjem stiv og sår, og med blåmerker. Uansett, det er greit å kunne det i tilfelle man skulle komme i en ubehaglig situasjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Teita Skrevet 1. mai 2013 #648 Del Skrevet 1. mai 2013 Så koselig å lese at du har det bra og at alt går bra med C og utviklingen hennes. Jeg kjenner meg igjen i det du skriver om hvor stolt du er av henne. Føler det likedan med S Aah, våre fine små. Selvforsvarskurs. Så kult Det har jeg lyst til å begynne på også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sullå Skrevet 2. mai 2013 #649 Del Skrevet 2. mai 2013 Greit at det bare er kvinner på kurset ja jeg hadde nok trengt litt kunnskap om selvforsvar selv, man vet jo aldri! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Delphina Skrevet 3. mai 2013 #650 Del Skrevet 3. mai 2013 Så koselig å lese at du har det bra og at alt går bra med C og utviklingen hennes. Jeg kjenner meg igjen i det du skriver om hvor stolt du er av henne. Føler det likedan med S Aah, våre fine små. Selvforsvarskurs. Så kult Det har jeg lyst til å begynne på også. Og det er koselig at du er her inne og leser.. S er jo skikkelig skjønn, ser jo du legger ut bilder på fjes (og hu virker jo lang, C er så lita og nett). Det er jo noe helt spesielt å være stolt av de små, tenk på den utviklingen! Det er skikkelig artig, får testet nederlandsken min mens jeg trener. Greit at det bare er kvinner på kurset ja jeg hadde nok trengt litt kunnskap om selvforsvar selv, man vet jo aldri! Om det skulle være noen form for selvforsvarskurs der, så prøv en dag eller to. Jeg trives veldig, jobber jo hardt og får trent. Og, man kan ha nytte av det man lærer. Dog, hadde du bodd her, så skulle jeg anbefalt den treningen jeg driver med så absolutt. De er flinke de damene og veldig koselige. --- Fint vær i dag og fredag! Herlig! Tror det blir en sykkeltur i dag. Vi er begge veldig glad i være på sykkel, C og jeg. Det er virkelig lite å skrive om, annet enn at C låner skoene til meg og svigermor og tasser rundt med det på. I tillegg tar hun på bestefars t-skjorter. Jo, kom jo på en ting. C gikk et år i barnehage og hun trivdes virkelig. Desverre er jeg jo klar med nederlandskkurset (ikke desverre for meg altså) og siden vi fikk barnehagen finansiert gjennom kommunen her, har vi ikke lenger en barnehageplass for henne. Det er jo litt trist, men når jeg får jobb så kan hun begynne igjen. Uansett, om 2,5 år begynner hun på skole - førskole, så ja. Vi får se hva vi bestemmer. That's it, skal snart lage frokost til C og studere litt. Tante og "onkel" er på besøk, så de leker med henne.. :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raven Emerald Skrevet 3. mai 2013 #651 Del Skrevet 3. mai 2013 Koselig å se liv her igjen! =) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Delphina Skrevet 4. mai 2013 #652 Del Skrevet 4. mai 2013 Koselig å se liv her igjen! =) Koselig å se deg her! --- Sykkeldag i dag også, denne gangen med pappaen til lilleapen også. Er så deilig med nogenlunde grei vår/sommer her for vinteren blir fort veldig grå og våt.. Jeg kommer fra en plass hvor det er mye sol og snø om vinteren, så da tar det jo litt på humøret. Sitter her og prøver å organisere hodet og sette opp planer for hva jeg skal gjøre de neste par månedene (må lese litt mer pensum o.l.). Rommet blir ryddet i samme slengen. C "plukket" blomster i går, dvs hun røsket selve blomsten av stilken og kastet dem rundt.. Charming! Hun kan være sjarmerende, men hun er også overalt og har sin egen sterke vilje. Da er det repetisjon av ordet "nei" og "ikke inn i munnen". En annen gjenganger er "gi til mamma, den er ikke din..." og "lukk igjen skuffen"... Hun lystrer som regel, men til tider åpner hun skuffen enda mer og begynner å le hardt mens hun løper fra deg.. Så, det er jo en del aktivitet her i gården. Jaja, har virkelig ikke så mye å snakke om, C skal snart sove og jeg skal se om jeg ikke får printet ut de ørtenhundre sidene som skal i masteroppgave-mappa mi (alt som har med masteren går inn der)... Og jeg tror jeg er for vant til å skrive i word, for hver gang jeg er ferdig med en setning, trykker jeg automatisk på ctrl + s... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sullå Skrevet 4. mai 2013 #653 Del Skrevet 4. mai 2013 Så heldige dere er som har herlig sykkelvær! Jeg venter fortsatt på våren her... Vi gikk fra vinter til høst vi Forstår SÅ godt at du lagrer og lagrer og lagrer...! Jeg har lastet ned et program fra Elkjøp, Elkjøp sikker lagring, som gjør at jeg har alt liggende på nettet og hver gang jeg lagrer et dokument i Word, lagres det også der. Fikk en støkk da jeg ødela pcen min før et par uker siden, var bare så vidt jeg fikk alle dokumentene mine... Så nå er jeg ganske forsiktig ja Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Delphina Skrevet 4. mai 2013 #654 Del Skrevet 4. mai 2013 Så heldige dere er som har herlig sykkelvær! Jeg venter fortsatt på våren her... Vi gikk fra vinter til høst vi Forstår SÅ godt at du lagrer og lagrer og lagrer...! Jeg har lastet ned et program fra Elkjøp, Elkjøp sikker lagring, som gjør at jeg har alt liggende på nettet og hver gang jeg lagrer et dokument i Word, lagres det også der. Fikk en støkk da jeg ødela pcen min før et par uker siden, var bare så vidt jeg fikk alle dokumentene mine... Så nå er jeg ganske forsiktig ja Har fått med meg det.. Fjasbok vet du. Det er jo kjempeflott at du fikk sett alle dokumentene, hadde vel fått et lettere (les: helsikkes) panikkanfall hadde det skjedd meg. Her er det kronisk ctrl+s grunnet notater og semesteroppgaver og det hele. Så jeg prøver jo å lagre dagboka mi på kg på dataen.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sullå Skrevet 4. mai 2013 #655 Del Skrevet 4. mai 2013 Så jeg prøver jo å lagre dagboka mi på kg på dataen.. Hahaha!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Delphina Skrevet 6. juni 2013 #656 Del Skrevet 6. juni 2013 Har blitt en stund siden jeg sist skrev noe her. Dagene går fort, jeg studerer og er mamma for C, noe som gjør at dagene mine alltid er fylt opp. Jeg har også bestått nederlandsk-eksamene (for lesing, lytting, snakking og skriving), så jeg er faktisk klar og kan snakke nederlandsk på nogenlunde høyt nivå - høyeste nivået mulig der jeg gikk var B2 og det har jeg klart, på under et år (høyeste mulig er C2 og man må på universitet for det og er ikke nødvendig for min del da jeg ikke skal jobbe med barn eller syke mennesker). Jeg går jo som sagt selvforsvarskurs, men det er ikke bare for selvforsvarsdelen jeg går der, det er på en måte en stille terapi for meg. Jeg føler meg mer avslappet og mindre nærtagende. Jeg trenger ikke fiske etter komplimenter, slik jeg en gang gjorde. Jeg føler meg mer komfortabel med meg selv. Etter år med mobbing, episoder med seksuell trakassering og et "giftig" forhold der jeg ikke følte meg verdsatt som person, har jeg ikke hatt det helt godt. Nå, etter snart 3 år med mannen og noen måneder selvforsvarskurset, føler jeg meg bedre, jeg lar ikke en dårlig start på dagen stoppe meg. En dårlig start på dagen betyr ikke at det må være en dårlig slutt på dagen! Er enda litt frustrert over at jeg "surret" med universitetsutdannelsen, jeg ble ferdig med bachelorgraden etter 3,5 år, der de første to årene virkelig ikke var produktive (gikk til psykolog og psykiatrisk sykepleier, fant ut at jeg kan ha hatt traumer etter det jeg har opplevd), de siste 1,5 gikk det bedre og karakterene mine ble også bedre. Etter det "surret" jeg igjen i 1,5 år.. Det burde jeg ikke ha gjort. Nå driver jeg med mastergraden, fra Nederland, og det er tungt og jeg lurer av og til på om det er bedre å slutte. Jeg skal greie det, det finnes alltid en måte, men.. Ja.. Jeg er litt frustrert over at jeg ikke var mer produktiv da jeg fremdeles bodde i Norge. Ble visst en liten utblåsing der.. Beklager det. Ellers er livet faktisk herlig, fine dager, mye sol, og ei frøken som får meg til å smile og le. Elsker livet mitt som det er nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sullå Skrevet 7. juni 2013 #657 Del Skrevet 7. juni 2013 Fint å høre fra deg, selv om det ble en slags utblåsning! Forstår at det er vanskelig og krevende å fullføre mastergraden i Nederland! Men dersom du hadde fått gjort mer i Norge, er det ikke sikkert at ting hadde vært som de er i dag Jeg tenker ofte at jeg skulle ønske at jeg begynte studiene rett etter vgs. Nå "ligger jeg to år etter", men jeg hadde aldri møtt min kjære dersom jeg ikke hadde hatt to år med pause / på feil studie. Jeg har en venninne som har et veldig stort bekreftelsesbehov. Hun har ikke gått gjennom det samme som deg, men likevel. Og det kan være slitsomt å omgås henne, da jeg alltid på bekrefte at det hun gjør/sier/har på seg/synes er "rett". Noen dager er alt galt uansett, og det "uffes og aies" hele dagen. Kanskje jeg skulle ha anbefalt selvforsvarskurs! Godt å høre at alt går fint ellers. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Delphina Skrevet 25. juni 2013 #658 Del Skrevet 25. juni 2013 Fint å høre fra deg, selv om det ble en slags utblåsning! Forstår at det er vanskelig og krevende å fullføre mastergraden i Nederland! Men dersom du hadde fått gjort mer i Norge, er det ikke sikkert at ting hadde vært som de er i dag Jeg tenker ofte at jeg skulle ønske at jeg begynte studiene rett etter vgs. Nå "ligger jeg to år etter", men jeg hadde aldri møtt min kjære dersom jeg ikke hadde hatt to år med pause / på feil studie. Jeg har en venninne som har et veldig stort bekreftelsesbehov. Hun har ikke gått gjennom det samme som deg, men likevel. Og det kan være slitsomt å omgås henne, da jeg alltid på bekrefte at det hun gjør/sier/har på seg/synes er "rett". Noen dager er alt galt uansett, og det "uffes og aies" hele dagen. Kanskje jeg skulle ha anbefalt selvforsvarskurs! Godt å høre at alt går fint ellers. Den "bitterheten" har gitt seg. Jeg har faktisk en superflott veileder som tydeligvis var positivt overrasket da jeg snakket med han på telefonen. Jeg har jobbet hardt den siste måneden og lest ca. 20 artikler og mange av dem er relatert til det jeg driver med, ikke bare teorien men også modelleringsdelen. Jeg blir liksom litt motivert av karen, at han er så tålmodig med meg (ikke at det trengs, men jeg føler denne fjernstuderingen kan bli tung for han til tider). Av og til må man gjøre "feil" før man finner ut hva man vil! Tenk, om jeg ikke hadde surret litt med studiene (jeg var ferdig med bachelorgraden etter 3,5 år, til tross for store problemer, men ville prøve meg på romfysikk), så hadde jeg ikke opplevd å være med mannen min og fått den flotte jenta vår! Sånne mennesker kan bli slitsomme i lengden. jeg var sikkert slik, men jeg trengte noen å snakke med, og manglende evne på å videreformidle dette og lav selvtillit gjorde at jeg ikke greide å få det ut. Nå er jeg mer balansert og prøver å vise at jeg bryr meg om andre enn meg selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Delphina Skrevet 25. juni 2013 #659 Del Skrevet 25. juni 2013 C sier et nytt ord nesten hver dag! Nå går det i "mami (baby)", "hei", "byebye", "nei", "ja", "tas", "paad (paard - hest)", "oma", "opa", "babba (bestefar)", "appel", "die", "die mij - (die is van mij - den er min)", "vis", "aapie (ape)", "hapie (en liten bit brød)", "mond (munn)", "oog (øyne)", "oor (øre)", "neu (neus - nese)", "daa (klaar - ferdig)", "op (tomt)", "mamma", "papa", "daddy (engelsk for pappa)", "pen (penn)". Synes hun er flink jeg og det går virkelig fort unna nå Hun bruker fremdeles tegnespråk, eller gebarentaal som det heter her, til å kommunisere om mat, drikke eller å sove. Stolt kan jeg oppdatere folk om at i dag har C sagt et nytt ord, hver dag! Hun forstår stort sett alt vi sier og sier ja eller nei til de ja/nei spørsmålene hun får. Ikke verst for ei frøken som lærer tre språk. Hun elsker å skli på store-barn sklien her i nabolaget, hun hyler av glede hver gang hun sklir. Danse gjør hun, og hun følger rytmen. Hun tester grenser for fullt nå, noe som kan bli slitsomt fra tid til annen. Hun hører ikke godt etter når vi sier at "ikke røre den, er farlig/bestefars/mammas", hun trekker seg unna og venter til beste mulighet. Da spurter hun fram. Desverre har mamma superlange armer og stopper lille turbo. Med meg er det mye studering og en del skader etter en rimelig aktiv periode. Spilte fotball med et par venner av forloveden og vi vant vår gruppe! Ikke det at jeg bidro noe særlig, er bedre i forsvar enn angrep når jeg gjorde noe. Forloveden var utrolig flink i mål, så ble ekstra stolt av han. Syklet på tyngre gir (da lettere gir ikke gir meg noe motstand), men det kan ha overbelastet lårmuskelen, så her slapper jeg av og går småturer med C. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ariel* Skrevet 14. august 2013 #660 Del Skrevet 14. august 2013 Innom for å si hallo Ser at du fortsatt er superkvinne og studerer og er mamma for fullt S Også lærer dere C 3 språk?? Det er imponerende altså Og så små lærer jo så fort!! Moro å se og høre. Håper alt er bra med dere Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå