Gå til innhold

Smiling at the elephant

Gjest Delphina

Anbefalte innlegg

Gjest Delphina

Du er så flink!

Kommer sterke tilbake i morgen. God bedring :klemmer:

Jeg prøver bare å ordne ting for C, det hjelper ikke sitte vente.

:klemmer: Takk!

Når skal hun begynne i barnehagen? :)

Og god bedring til deg. Både jeg og lille har vært syk, så er nok noe som går... :)

Hun begynner neste mandag! :hakeslepp:

Takk, her var det bare en liten forkjølelse, er allerede på bedringens vei. Er det samme C hadde for ikke så lenge siden, bare at det måtte gjennom svigermor og svigerinna mi før det kom til meg. :fnise:

---

Vi var en tur i barnehagen og det var så utrolig flott. CC var litt trøtt og sliten, så hun var ikke i beste humøret, men hun var nogenlunde rolig. Hun bablet og lekte med håret mitt og med pappaen sitt hår. Var mange skjønne små der som var så nysgjerrig på oss, ble sjarmert. :jepp:

Jeg beklager at det blir alt jeg oppdaterer i dag, er litt sliten grunnet forkjølelsen, kommer sterkere tilbake når jeg ikke føler meg så sliten. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Delphina

Blir en kjapp oppdatering, lille turbo krabåler nå (dvs hun løfter hele kroppen opp, for så å legge overkroppen ned og dytte seg fremover). I tillegg, for første gang var hun på alle fire, i krabbestilling og stod litt slik før hun krabålte videre. :rodmer:

C er skjønn og helt turbo, to små tenner og snart 7 måneder. Er stolt av lillemor jeg.

Endret av Delphina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi på mandag allerede ja! Men det går sikkert bra, men kan skjønne om du gruer deg.. :)

Hun vokser og utvikler seg :) er flott å få se et lite menneske vokse til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk at hun begynner i barnehagen på mandag, så spennende! Det er jo nødvendig for at du skal kunne får gjort alt du skal, men kan godt tenke meg at det blir trist også. Store C :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Delphina

Oi på mandag allerede ja! Men det går sikkert bra, men kan skjønne om du gruer deg.. :)

Hun vokser og utvikler seg :) er flott å få se et lite menneske vokse til.

De er veldig koselige der, så jeg føler meg trygg, men det er mer det at jeg ikke har hatt C hos noen andre enn de i familien hennes.

Hun vokser til! Tror ikke det er så lenge til hun krabber, for hun dytter seg opp i krabbestilling hele tiden. :fnise:

Tenk at hun begynner i barnehagen på mandag, så spennende! Det er jo nødvendig for at du skal kunne får gjort alt du skal, men kan godt tenke meg at det blir trist også. Store C :rodmer:

Det er spennende, men litt rart også! Det er jo nødvendig og det er slik jeg ser det. Hun har også godt av å være en 3 timer, 3 dager i uka med andre barn. Det er lite i forhold til en del andre barn, så.. Ja.. Det går bra.

Store C ja! :strix:

---

Gjorde det litt koselig ut av badetiden med C, vi lot henne sitte litt i badekaret hennes og ga henne en badeand (hun sitter fint uten problemer, men jeg setter henne lite opp, bare når hun spiser og bader) Det var stas det! :fnise: Har mange bilder og noen småfilmer av plaskingen til C. Forloveden og jeg gjorde det sammen, og det hjelper litt på kjærleiken her i heimen, at vi jobber sammen og gjør det til kos istedetfor stress. Som jeg sa til svigermor, jeg elsker sønnen hennes mer enn jeg gjorde tidligere. Det vi gjør, fungerer for oss, vi prøver og feiler. Synes forloveden er søt når han sier at han har navn for jente nr. 2 (om vi skulle få det neste gang). :fnise: Han synes også det er mer morsomt med C nå, nå som hun krabåler og prater. Han er fascinert av praten og hvor mye språket hennes har utviklet seg. To stolte (og trøtte) foreldre her i heimen.

Nei, tror jeg skal få surret meg tilbake til lesinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høyres ut som kjærleiken blomstrar i heimen dykkar :hjerte:

Det er artig å sjå dei små vekse opp og få personligheter og ferdigheter :jepp: M har begynt å åle seg litt, og putte rompa i været når han ligg på magen, så det skjer stadig nye framskritt!

Er sikker på at alt går bra i barnehage :) Eg grur meg til den dagen M skal i barnehage :sjenert: Vil liksom ha han heime heile tida ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så søtt at du har funnet et eget navn på det :fnise: Men jeg tipper hun krabber innen en måned. De setter seg opp på alle fire, så begynner de å vugge, også plutselig er det full fres. Da er de søte :fnise:

Det er så viktig å gjøre disse "oppgavene" til noe positivt. Både for seg selv og for barna. Tenker man for eksempel at å mate er et slit, så blir det jo et slit. Snakker av egen erfaring her, men det vet du jo :)

Syns det er så koselig å lese at dere har det så fint sammen :hjerte: Hadde jeg blitt graivd, så... ja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

krabåler ja, det er vel noko sånt N gjer også. Ho står godt på alle fire, men klarer ikkje å flytte på seg når ho står sånn. Så magen er meir eller mindre i golvet når ho sosar rundt her. Ho er under bordet, under trappa, under tv-benken, ja... Skulle hatt ein mopp på magen :sjenert:

C skal i barnehage, og N skal vere heime med pappaen sin om 2.5 veke. Då må eg tilbake i jobben min. Blir veldig rart... Gler meg til jobben, det faglige og det sosiale, men gruar meg meir og meir for kvar dag no, for å ikkje vere heime med N. Blæ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Delphina

Det høyres ut som kjærleiken blomstrar i heimen dykkar :hjerte :

Det er artig å sjå dei små vekse opp og få personligheter og ferdigheter :jepp : M har begynt å åle seg litt, og putte rompa i været når han ligg på magen, så det skjer stadig nye framskritt!

Er sikker på at alt går bra i barnehage : ) Eg grur meg til den dagen M skal i barnehage :sjenert : Vil liksom ha han heime heile tida ; )

Vi prøver å få ting til å fungere. :rodmer:

Det er artig! :jepp: Hu har sånn en flott personlighet, synes nå jeg da. :fnise: Høres ut som M vokser til også, tenk bare på at han snart er 6 måneder gammel! :jepp:

Det går sikkert bra, blir spesielt for både meg og C. Tenk på det sosiale. Kjenner til det, men er også det at jeg vil ut og gjøre andre ting også.

Så søtt at du har funnet et eget navn på det :fnise: Men jeg tipper hun krabber innen en måned. De setter seg opp på alle fire, så begynner de å vugge, også plutselig er det full fres. Da er de søte :fnise:

Det er så viktig å gjøre disse "oppgavene" til noe positivt. Både for seg selv og for barna. Tenker man for eksempel at å mate er et slit, så blir det jo et slit. Snakker av egen erfaring her, men det vet du jo :)

Syns det er så koselig å lese at dere har det så fint sammen :hjerte: Hadde jeg blitt graivd, så... ja..

:fnise: Det passet best, for det er ikke åling, det er mer en halvveis ting. Hun har begynt med å sette seg opp på alle fire, og vugger litt før hun dytter seg fremover. :fnise:

Det er viktig ja, vi prøver det her, for å gjøre det å ha barn litt mer en lek. Jepp, det vet jeg vennen! Håper det går bedre nå. :klemmer:

Vi prøver å jobbe på det, det er ikke alltid det er så flott her, vi har våre dager hvor ting blir litt stress.

krabåler ja, det er vel noko sånt N gjer også. Ho står godt på alle fire, men klarer ikkje å flytte på seg når ho står sånn. Så magen er meir eller mindre i golvet når ho sosar rundt her. Ho er under bordet, under trappa, under tv-benken, ja... Skulle hatt ein mopp på magen :sjenert:

C skal i barnehage, og N skal vere heime med pappaen sin om 2.5 veke. Då må eg tilbake i jobben min. Blir veldig rart... Gler meg til jobben, det faglige og det sosiale, men gruar meg meir og meir for kvar dag no, for å ikkje vere heime med N. Blæ.

Det greier ikke C heller, men det nærmer seg. Hun trener hele tiden. Er veldig aktiv, slik som N er. :fnise: Det med mopp har vi vurdert seriøst. :fnise: Blir kanskje ikke så jevnt, men... Neida. Hadde bare gjort klærne hennes mindre skitne.

Gleder meg selv til å komme meg ut og være blant folk som ikke babler og bæsjer i bleier. Jeg vet jeg kommer til å savne C av hele mitt hjerte, det gjør jeg bare jeg er ute en tre timer, som sist fredag. :sjenert:

---

:fnise: C er så sjarmerende, sitter og sier neeeee-ii og heeeeee-iii.. :fnise: hun trener virkelig på ord, selv om neeeee-ii og heeee-ii ikke betyr noe enda for henne. :rodmer:

får slutte av nå, er virkelig svimmel akkurat nå. Misliker forkjølelser ganske så mye, da jeg blir noe redusert. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner du å bli frisk snart? :klemmer: Lykke til med barnehagejenta i morgen! :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Delphina

Begynner du å bli frisk snart? :klemmer: Lykke til med barnehagejenta i morgen! :rodmer:

Er blitt frisk, bare litt tett nese. :klemmer: Tusen takk! Har stått opp ekstra tidlig for å bli vant til at jeg skal noe annet enn å ta vare på C hele dagen. Rart.. :sjenert:

---

Skrev det til sullå før jeg reiste, men velger å ikke slette det.

Barnehagejenta synes det hele var skremmende og det var en haug med misforståelser, da barnehagetanta sa jeg kunne gå til skolen. Hun forstod ikke meg, da jeg sa at C skulle være der litt med meg, det var det jeg fikk beskjed om. Jeg forstod henne. Jaja, jeg får bare jobbe med nederlandsken slik at barnehagetantene forstår meg.. Sa ifra at i morgen møter eg opp til samme tid og blir der til jeg må dra, og så blir jeg lengre på ettermiddagen også. Synes det er litt teit de forventer at jeg skal bare slenge fra meg C i barnehagen og gå igjen, C trenger å bli vant til omgivelsene. :kjefte: Så, fikk igjennom den avtalen, at jeg er der med C, slik at hun blir vant til ting. :jepp:

Så, fikk vært første dag på kurset og det var ytterst få fra samme land. Var fire europeere i gruppa, ei fra Russland, ei fra Ukraina, ei fra Italia og så meg. Alle unntatt en var damer. Herligheten, var så mange forskjellige nasjoner der. De er flinke til å rette på hverandre og jeg føler meg ikke spesielt nervøs. Fikk også tips fra noen av de andre kursdeltakerne. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Delphina

Gjør noen oppgaver i nederlandsken. :fnise: Er et par oppgaver jeg ikke er så seriøs på, men jeg har det da morsomt.

"Als ik perfect Nederlands kon spreken, zou ik een toespraak houden". (Hvis jeg kunne prate nederlandsk perfekt, skulle/skal jeg holde en tale...)

og

"Als ik minister-president van Nederland was, zou ik Geert Wilders een knuffeltje geven" (Om jeg hadde vært president i Nederland, skulle/skal jeg gi Geert Wilders en liten klem)..

Vi driver med zullen/zouden og hvordan vi skal bygge opp setninger. Zullen er lett, det benyttes når ting er litt mer sikkert, som "Skal vi gå hjem?", som blir "Zullen we naar huis gaan?", "Ik zal hulpen!" (Jeg skal hjelpe). Zouden derimot er litt mer vanskelig, for det betyr begge deler, skal/skulle.. :sjenert:

zullen: Zal - singular; zullen - plural.

zouden: zou - singular; zouden - plural.

Det ble litt nederlandsk leksjon, men er fint for meg å skrive ned. :sjenert:

Endret av Delphina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du er så flink! :)

Tenk at lille C har begynt i barnehagen allerede! Tiden går så fort, og snart går hun på skolen.. Skjønner godt at du ville være der med henne, sånn at hun ble vandt til det, og det er godt du fikk ordnet sånn at det ble mulig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Delphina

Så flink du er :jepp:

Du er så flink! :)

Tenk at lille C har begynt i barnehagen allerede! Tiden går så fort, og snart går hun på skolen.. Skjønner godt at du ville være der med henne, sånn at hun ble vandt til det, og det er godt du fikk ordnet sånn at det ble mulig :)

Takk! :sjenert:

Det går alt for fort. Vi må bare prøve og feile akkurat nå med C, hun er ikke helt med. Jeg leser at norske barnehager har 3 dager med trening, mens jeg bare må ta en halvtive ekstra på morningen. Jaja, jeg prøver å få henne vant til det hele. :fnise:

---

Jeg kommer desverre til å være veldig lite aktiv nå om dagen, da jeg har veldig mye å gjøre. Jeg må nok også utsette masteren min en liten periode til, da det er ganske heftig dette kurset. Hadde vært greit med et lettere kurs. :fnise: Fikk også høre fra forloveden da han leste en tekst i boken at vi hadde faktisk ganske vanskelige tekster. :sjenert:

De to små tennene til C er ute, og de vokser. Hun har blitt vant til å få tannpuss, men sutter gjerne litt på tannbørsta. Hun står opp i krabbestilling og gynger før hun går ned på magen og åler videre (er fremdeles krabåling til tider).

Håper dere alle får en fin dag. :klemmer: fra C og meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gyngingen på alle fire er såå søt :rodmer: Du skal se at det ikke tar lange tiden før hun forstår hvordan det fungerer, og er på full fart bortover, krabbende.

Jeg syns du er utrolig flink som tar et så vanskelig kurs. Respekt! Når til og med forloveden din sier det er vanskelige tekster, så sier det jo sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes du er så flink! Dumt hvis du må utsette masteren, men da blir du i allefall en reser i nederlandsk! :)

Merkelig at du ikke får være mer med C da, sikkert skummelt for henne. Men hun venner seg nok fort til det, dessuten er det ikke så lenge om gangen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk at C er blitt så stor jente og går i barnehagen! Tiden går fort! Hun er så søt!

Syns du er kjempeflink som har lært deg så mye nederlandsk allerede og går på skole og allting :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Delphina

Den gyngingen på alle fire er såå søt :rodmer: Du skal se at det ikke tar lange tiden før hun forstår hvordan det fungerer, og er på full fart bortover, krabbende.

Jeg syns du er utrolig flink som tar et så vanskelig kurs. Respekt! Når til og med forloveden din sier det er vanskelige tekster, så sier det jo sitt.

Den er søt, hun løfter seg opp i krabbestilling, men gynger på en måte fremover, slik at det ser ut som jokking. :fnise:

Jeg prøver å jobbe med verb og slikt, samtidig som jeg har gjort leksene mine. :jepp: Har bare en del til igjen, og den er jeg faktisk halvveis ferdig med.

Jeg synes du er så flink! Dumt hvis du må utsette masteren, men da blir du i allefall en reser i nederlandsk! :)

Merkelig at du ikke får være mer med C da, sikkert skummelt for henne. Men hun venner seg nok fort til det, dessuten er det ikke så lenge om gangen :)

Jeg tror det blir å ta to fag i løpet av neste år, jeg trenger bare 50 studiepoeng på teoretisk del. Jaja, får snakke med universitetet og finne en løsning.

Det er merkelig, jeg synes ikke noe om det for å være helt ærlig. Å la jenta mi være et helt fremmed sted, stakkars blir skremt. :sjenert:

Tenk at C er blitt så stor jente og går i barnehagen! Tiden går fort! Hun er så søt!

Syns du er kjempeflink som har lært deg så mye nederlandsk allerede og går på skole og allting :jepp:

Tiden går fort. :sjenert: Takk! O din er skjønn også, skikkelig gode kjaker (kinn) på gutten din! :fnise:

:sjenert: Takk, er krevende. Kan jo ingenting i forhold til de andre.

---

Det å være mamma innebærer å prøve og feile, det legger jeg merke til. I går var C ekstra krevende, hun har sine perioder der hun sutrer. I går var det helt grusomt og jeg var frustrert. Jeg smalt i dører og kastet ting for å få ut aggresjon, slik at C ikke ble utsatt for noe vondt. Jeg var virkelig frustrert. Ikke ville hun sove, var bare en ond sirkel. Jeg må bli flinkere til å legge C ned når hun ikke er så trøtt. Skal begynne å skrive ned rytmen hennes og tilpasse, slik at hun kan sove litt (for hun har ikke alltid problemer med å sove, hun babler og plutselig er det *snork* stille).

I morgen er en ny dag i barnehagen, og da skal jeg prøve å amme, for så å la C sove litt rett etterpå. Hvis det fungerer, så blir det kanskje den nye rytmen. Vi får se, den vil kanskje justeres litt. Ting vil ta tid, og med en baby er det tålmodighet som gjelder (selv om man kan bli frustrert og oppgitt. :sjenert:).

Må innrømme jeg føler meg dum når jeg knapt kan uttrykke meg på nederlandsk. Av og til lurer jeg på hvorfor de satte meg i den gruppa, jeg kan ingenting i forhold til de andre. Så sitter jeg og studerer, og ser at jeg lærer fort. Repetisjon er en fin ting også, men.. Ja, jeg håper jeg greier å henge med. :sjenert: 24/25 på en læringskurvetest er en ting, men.. Ja.. Jeg prøver nå, og jeg har viljen.. Går det mon tro?

Som jeg skrev til forloveden:

"Kunt u Nederlands schrijven alstublieft? Ik zou graag Nederlands willen leren".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Delphina

Det er morsdag her, og jeg er oppe like tidlig som jeg ville vært på en mandag, tirsdag eller fredag. :fnise: Forloveden irriterer seg litt over det, lå i halvsøvne og kjeftet litt på meg og ville helst at jeg skulle sove til 09.00 eller noe. :skratte:

C har hatt noen dager hvor hun har sovet fra vi legger henne til rundt 06.00, og de dagene er jo ekstra deilige. Hun er ikke spesielt glad i å sove selv om hun er trøtt, så det blir jo litt krevende. Dog, hun er ikke så trøtt at det er sutring og bare vil være i mammas armer. Hun vokser til og det beste jeg vet er å se henne smile og når hun legger hodet mot brystkassa mi. Personligheten hennes har virkelig begynt å synes, C er veldig sjenert mot både kjente og fremmede, den eneste hun alltid er så letta for å se er mammaen sin (og det synes jeg er deilig :fnise:). Hun er også veldig bestemt på ting og er også veldig nysgjerrig. Jeg kan lukke en dør over, slik at det kun er en liten sprekk igjen (og slik at jeg hører om døra åpnes). Jeg kan høre klask klask klask, så hører jeg døra gå opp og C ligger halvveis ut døra. Deretter krabbåler hun mot hvor jeg er.. Jaha?! Hun forstår såpass at døra må helt igjen skal jeg bare på do eller noe lignende.

I går var det et år siden forloveden og jeg var på sykehuset for å finne ut om C hadde det fint inne i magen. Var rart å se den lille store babyen som ikke var bare 7 cm, men mye mye lengre. Det var rart å se at hun var lillejenta vår. Jeg tenker tilbake når jeg leser dagbøkene til de som har nyfødte barn, til den tiden da C var helt fersk og så sårbar. Nå er hun overalt og har ei lita blåmerke på panna etter at hun skallet til nattbordet mitt. Hun roer seg fort ned etter trøst og omtrent åler ut av armene mine, er greit å vite at mammakyss hjelper. :fnise:

C er aktivt oppe i krabbestilling og gynger. Det er litt rart å se hvor fort hun gikk fra ordentlig åling til faktisk å gå opp i krabbestilling. Har sett på en film av C i midten av april og da var ålingen hennes mer klønete, men nå er hu turbo og overalt. Så, det at hun har gått opp i krabbestilling såpass fort er jo ilitt morsomt. Får se når hun krabber da.

Studiene er hektiske, men jeg greier å komme meg gjennom det. Har en oppgave til som jeg skal skrive litt på, så skal jeg skrive oppgavene mer ordentlig og på mer korrekt nederlandsk inn i notatboka mi. Jaja, klager ikke, synes det er gøy å studere, selv om det er hektisk. Gjør mye og lærer fort. I tillegg spør jeg forloveden hele tiden, og han er hjelpsom (gjør ting så mye lettere).

Håper dere alle får en fin dag!

Endret av Delphina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...