Gå til innhold

lavkarbo hysteriet - kan noen forklare?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

jeg har gått på en kur som har funket veldig bra for meg, og jeg gikk ned mange kg. men nå begynte jeg å bli lei. null smør, null saus osv.

hva er egentlig lavkrabo? er lavkarbo og atkinskuren det samme? hvordan ser en typisk lavkarbodag ut?

hørt rykter om at man kan spise både ribbe, smør, bacon, biff, brokkoli osv på lavkarbo. stemmer dette?

noen som kan forklare meg? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

obs! tar gjerne i mot så mange tips som mulig, jeg skal nemlig til sverige i løpet av helgen, og tenkte å handle inn rettet mot det da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

www.lavkarbo.no

Lavkarbo vil si at du bytter ut karbohydrater med fett, protein og grønt. Lavkarbo er en samlebetegnelse på alle forskjellige kosthold der man spiser under ca 150g karbohydrater om dagen, og inkluderer Atkins, Fedon, Paleo, Ketolyse, LCHF osv.

Ja, du kan spise ribbe, smør, bacon, biff, brokkoli. Du kan også spise blomkål, squash, gulrøtter, korn, pølser, kylling, fisk, svin, okse, sopp, paprika, tomat, salat osv osv osv. Dvs du KAN spise akkurat det du vil, alt avhenger av hvilket nivå du ligger på i inntak av karbohydrater. Skal du f.eks spise Atkins spiser du ca 20 gram om dagen de første ukene, der 3/4 skal komme fra grønnsaker.

Spiser du mer karbohydrater må du være forsiktig med fett, og omvendt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar. :)

men poenget er da at jeg kan spise hva jeg vil, bare jeg ikke overstiger 150g karbohydrater da? eller 20g første uke på atkins? er ikke det veldig lite?

men er egentlig dette noe nytt det da? hvorfor har det blitt et hysteri nå? en bekjent av meg gikk ned 14 kg på tre uker med lavkrabo, var det kun fordi han ikke oversteg 150g karbohydrater da? og hva med kalorier?

hva lønner seg for meg å handle i sverige?

er fremdeles litt forvirret jeg..

men takk igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes haugevis med info rundt lavkarbo på nett, deriblant forumet Lavkarbo.no. Hvorfor ikke bare gjøre litt research selv?

Bare vær obs på at det er masse feilinformasjon rundt lavkarbo. Nettopp dette at du kan spise hva du vil, bare du ikke overstiger den og den grensa... Du kan spise sunt, selvom du spiser lavkarbo!

Enkleste måten du kan spise lavkarbo på, er å spise som før, bare kutt ned på pasta, ris og poteter, og ta heller en ekstra porsjon med grønnsaker. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vær forsiktig med å spise for mye bacon, smør og fløte, det er fortsatt ikke sunt med for mye av den type fett. Her er et par gode leveregler hvis du ønsker å spise sunt med lavkarbofokus:

- Reduser (eller kutt ut) hvit ris, hvit pasta, brød og poteter

- Erstatt dette med mer grønnsaker, eventuelt en mindre porsjon upolert ris/fullkornspasta/svært grovt brød.

- Spis rene råvarer som rent kjøtt og ren fisk, spis lite blandingsprodukter (ferdige fiskekaker, pølser osv).

- Få i deg det sunne fettet som du finner i matolje, fisk, nøtter, avokado osv, i stedet for å spise store mengder bacon og rømme.

Lykke til. :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg aner ikke hva jeg skal ligge på om dagen jeg. :P trodde 150 g var ganske i grenseland.

men jeg har jo gjort slikt som dette her.. lenge. jeg har redusert poterer, ris, brød, stivelse generelt. allikevel har jeg ikke gått ned, så noe gjør jeg feil. hørt man kan spise saus når man går på lavkrabo, all type saus?

er liksom levereglene: fett =lov, sukker og stivelse (som i poteter) = nei? ellers gjør man stort sett som man vil, bare man ikke overstiger 150 g karbo om dagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett om du spiser lavkarbo eller ikke, så må du innta færre kalorier enn du forbrenner for å gå ned i vekt. Fordelen med å redusere de mer usunne variantene av karbohydrater (hvit ris, brød osv) og fokusere på sunne proteiner og fett er de sistnevnte metter mer. Det vil si at du kan spise mindre mengde mat og holde deg mett lenger. Men det betyr ikke at du kan innta så mye bacon og smør du vil og samtidig gå ned i vekt og ha en sunn kropp. :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les på lavkarbo.no, der finner du all info du trenger. Les om de forskjellige kostholdene (Atkins, Fedon, LCHF osv) og se hva du syns vil passe deg best. Deretter leser du godt om dette og hva du kan/ikke kan spise. Det er ikke ett fasitsvar.

Om du derimot bare vil spise karboREDUSERT så kan du kutte "verstingene" som sukker, hvit ris, pasta, potet og lyse brød, og heller spise de groveste variantene. Men da må du heller ikke spise mye fett.

Ikke gå i fella og tro du kan spise hva du vil så lenge det er "lovlig". Spis kun når du er sulten og spis deg passe mett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå heller ikke i felle å spis masse fett og masse skjulte karbohydrater. Du virker veldig uvitende til å begynne på LCHF, kjøp deg en bok å les deg skikkelig opp før du starter :) gjør du det feil blir du nemlig bare feitere...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil anbefale deg å gå til innkjøp av faglitteratur. Å søke etter info på nett kan fort bli forvirrende og jeg satt selv igjen som et stort spørsmålstegn etter å ha lest flere motsigelser.. Alt avhenger av hvillken retning du velger innenfor lavkarbo. Og for å oppklare den store misforståelsen "alle" tydeligvis har: NEI, du skal ikke drikke fløte og spise store mengder smør og bacon! Da vil lavkarbo være helsefarlig!

Jeg begynte på et såkalt "normalt LCHF" kosthold for ca 1 år siden og har bare hatt god erfaring. Ikke bare har jeg gått ned over 20 kg, men har opplevd mer overskudd i hverdagen, bedre hud og hår samt raskere forbedring på trening. Men føler ikke at jeg har gjort de store endringene. Spiste ikke særlig pasta, ris og brød fra før av. Forandringen hos meg er vel egentlig at jeg MÅ pakke med meg lunsj hver dag! Det er nemlig vanskelig å finne en fullverdig lavkarbo-lunsj på butikken.

Eg typisk dag hos meg er:

Frokost: 1 stk hjemmelaget lavkarbo-knekkebrød med kremost

Lunsj: Salat med kokt egg og masse tomat, paprika og sukkererter

Middag: Fisk eller kylling med brokkolimos

Kvelds: 3 ss tyrkisk yoghurt med 1 ss funsaft (dette blir forresten verdens beste yoghurt)

Ellers kan gjerne denne linken hjelpe deg med oversikten:

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970

Håper du setter deg godt inn i det før du evt. begynner på en livstilsendring. Kunnskap er alt!

-Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå heller ikke i felle å spis masse fett og masse skjulte karbohydrater. Du virker veldig uvitende til å begynne på LCHF, kjøp deg en bok å les deg skikkelig opp før du starter :) gjør du det feil blir du nemlig bare feitere...

takker for alle svar.

grunnen til at jeg er veldig uvitende, er fordi jeg har fulgt en annen kur. men nå vil jeg ha litt forandring. :)

og det jeg vet, vet jeg via bekjente. de sier min kur virker så kjedlig, og at de raser ned med å ete masse søppel. får det bare ikke til å stemme, så nå måtte jeg bare spørre noen andre.

Jeg vil anbefale deg å gå til innkjøp av faglitteratur. Å søke etter info på nett kan fort bli forvirrende og jeg satt selv igjen som et stort spørsmålstegn etter å ha lest flere motsigelser.. Alt avhenger av hvillken retning du velger innenfor lavkarbo. Og for å oppklare den store misforståelsen "alle" tydeligvis har: NEI, du skal ikke drikke fløte og spise store mengder smør og bacon! Da vil lavkarbo være helsefarlig!

se svar over.

Jeg begynte på et såkalt "normalt LCHF" kosthold for ca 1 år siden og har bare hatt god erfaring. Ikke bare har jeg gått ned over 20 kg, men har opplevd mer overskudd i hverdagen, bedre hud og hår samt raskere forbedring på trening. Men føler ikke at jeg har gjort de store endringene. Spiste ikke særlig pasta, ris og brød fra før av. Forandringen hos meg er vel egentlig at jeg MÅ pakke med meg lunsj hver dag! Det er nemlig vanskelig å finne en fullverdig lavkarbo-lunsj på butikken.

Eg typisk dag hos meg er:

Frokost: 1 stk hjemmelaget lavkarbo-knekkebrød med kremost

Lunsj: Salat med kokt egg og masse tomat, paprika og sukkererter

Middag: Fisk eller kylling med brokkolimos

Kvelds: 3 ss tyrkisk yoghurt med 1 ss funsaft (dette blir forresten verdens beste yoghurt)

Ellers kan gjerne denne linken hjelpe deg med oversikten:

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970

Håper du setter deg godt inn i det før du evt. begynner på en livstilsendring. Kunnskap er alt!

-Lykke til!

takk for utfyllende svar!

jeg har som sagt gått på en annen kur/livsendring (ikke nutrilett liksom, men god, sunn kost). men 20 kg på et år? missforstå meg rett, for det må være supert, men jeg gikk ned 15 på tre måneder på den jeg har fulgt til nå. og en jeg kjenner, gikk som sagt ned 15 på tre uker! (han hadde mye å ta av da). men går det så sakte? trodde lavkarbo var rase-ned-i-vekt-kur jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men går det så sakte? trodde lavkarbo var rase-ned-i-vekt-kur jeg..

Det er helt individuelt. Noen raser ned, andre går ned sakte og rolig. De som mister mye vekt fort, de har som regel mer å ta av. Dessuten er det mye av det første vekttapet som er vann, så det kan virke som det går mye fortere enn det gjør. Man mister ikke 5 kg fett den første uken uansett om man går ned 5 kg. (Det er derfor også viktig å drikke masse vann.)

Det beste for kroppen er å gå ned jevnt, ikke for fort. 0,5-1 kg i uka er bra. Fortere enn det er både vanskelig å holde og ikke helt sunt.

Men igjen, les masse på lavkarbo.no, det er et forum for de som spiser lavkarbo i alle varianter. Der finner du alt du lurer på. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er fornøyd med 20 kg på 1 år. Det tilsvarte omtrent 1 kg i uka de første 2 mnd også gikk det saktere. Skal da sies at jeg ikke kan ta av mer nå. Da blir jeg for tynn. Så det kan kanskje være noe av grunnen til at jeg ikke raste ned! Jeg syntes det var viktig å gå litt sakte ned, slik at jeg visste at dette var noe jeg kan leve med!

jeg håper du gir det litt tid dersom du velger å starte på lavkarbo. Det kan ta kroppen opp til måneder før den har vendt seg til fettforbrenningen, og mange blir utålmodige når de ikke ser de resultatene de hadde forestilt seg!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trikset er vel å ha oversikt over hvor mye kalorier du får i deg. Gå for en "diett" der du spier litt mindre enn du forbruker.Da vil du etterhvert naturlig velge riktig mat, sånn at du holder deg mett samtidig som du får i deg lite nok.

(Altså, hvis du spiser masse dritt og fett og regner ut hvor mye kcal det blir, så vil du oppdage at du kan spise svært lite for å holde deg under kalori-grensa. Dermed må du justere og finne annen type mat og da ser du etterhvert at du kan spise masse mat hvis du bare velger riktig mat :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...