Gå til innhold

Kransekakeoppskrift

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ingredienser

500 g mandler

500 g melis

1 ss hvetemel

1 dl eggehvite (ca. 3 egg)

1/8 dl bakepulver

semulegryn

olje

Fremgangsmåte

Mandlene skal ikke skoldes før de males, og de males på vanlig mandelkvern en gang (det hender at noen større biter lurer seg gjennom, de plukkes bare ut etterhvert som man kommer over de, ikke så farlig! Alle ingrediensene blandes i en stor bolle og knas sammen for hånd til en fast og jevn deig. Trill pølser i finger tykkelse. Smør formene lett med olje og dryss et tynt lag med semulegryn over, bank av overflødig gryn. Legg ringene i formene. Stekes midters i ovnen ved 180 grader i 12 minutter, deretter flyttes brettene nederst i ovnen og stekes ytterligere 3 minutter. Avkjøles i formene på et trekkfult sted. Lykke til.

Pyntes med melis blandet med eggehvite og et par sitrondråper. Norske flagg hører også med.

Oppbevaring

Kaken bør oppbevares i luft tett beholder med en brødskalk oppi for at ikke kaken skal tørke.

Tips

Hvis det blir mye deig til overs etter 18 ringer tyder det på at pølsene er for tynne og det er store sjanser for at ringene blir tørre/sprø!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

500g mandler, males

500g melis

2ss hvetemel

3-4 eggehviter

Bland mandler, melis og hvetemel.

Arbeid inn hvitene (fast men ikke tørr deig).

Trill til lange stenger med melis som "bakemel".

Legg (ikke for tykke)stenger i formene.

Stekes midt i ovnen 10-12min. ved 210grader.

Glasur:

200g melis

ca.1 eggehvite

2-3 dråper eddik

Lykke til da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He, he, du kom meg i forkjøpet der... :lol:

Ser ut som om vi har ganske like oppskrifter (min fulgte med formene).

Lurt å smøre formene ja, "smørefrie" former er en myte som ikke må taes på alvor...(lærte det på den harde måten ja :x ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1/8 dl bakepulver

Bare lurte litt på denne... er det ikke vanlig å måle bakepulver i te- eller spiseskjeer? 1/8 dl er litt klønete å måle opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk jenter. Dette var to forskjellige oppskrifter og det er bra. Ser at den ene er uten semulegryn, da går jeg for den da jeg mangler dette i huset....takker og bukker :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et lite tips fra meg også, øk mengden til 600 g mandler så slipper du at deigen hever seg så mye. Jeg har slitt litt med at den har est mye i ovnen og ringene er ikke blitt så fine, men jeg fikk dette tipset av en venninne som har god nytte av å gjøre det på denne måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...