Gå til innhold

Blir så fort mett, kvalm og oppblåst!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt en slankeperiode, hvor jeg (dessverre) spiste ca 1000 kcal, i tillegg til hard jobb og trening. Har i den siste tiden prøvd å øke matinntaket, men finner dette vanskelig. Spiser jeg f.eks en potet og en kjøttkake mer til middag, blir jeg stappmett og kvalm, og må rett og slett ligge på magen en halv times tid. I tillegg blir jeg veldig lett oppblåst nå, er snakk om så lite som en skive ekstra. Går dette over etterhvert? Er det magesekken som trenger å utvides? Vet at 1000 kcal er altfor lite, prøver derfor nå å få i meg rundt 1800. Men som sagt, finner dette vanskelig. Skal også opp et par kg da jeg har blitt for tynn. Noen råd? Kommer magen til å trekke seg inn igjen når den har blitt vandt til det nye matinntaket, eller blir jeg konstant oppblåst? Sliter litt med dette for tiden, føler rett og slett at jeg blir feit på magen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest NozMonster

høres ut som du bare må pine deg igjennom en litt ubehagelig periode ja. først må magesekken bli vant til litt mer normale mengder med mat, så kommer du sannsynligvis til å få litt vannsamlinger i kroppen, men bare slapp helt av- det går over!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har spist dette i dag.

Frokost: Frokostblanding med helmelk.

Mellommåltid: Druer og jordbær

Lunsj: 2 knekkebrød med skinke og et gult eple.

Middag: Hjemmelaget lapskaus med 2 flattbrød.

Kvelds 1: To grove skiver, en med skinke og ost og den andre med brunost.

Snacks: Litt chips og 3 ruter sjokolade, Crispo (Har ikke spist godteri på over en uke)

Kvelds 2: En skive grovbrød med omelett og en liten kopp kakao laget med lettmelk.

Hvordan ser dette ut? Kan si at jeg er stappmett nå, og føler at jeg må spy. For 6 mnd siden hadde jeg fremdeles vært sulten av å ha spist dette, mens nå tåler jeg ingenting. Kan også si at magen står rett ut som en ballong, kunne lett ha trodd jeg var høygravid :gjeiper: Vet jeg maser mye om dette, men har gått ned på helt feil måte, og har nå problemer med både å spise nok, og vite hvor mye jeg faktisk bør spise. Vil jo ikke legge på meg rent fett heller, men en kombinasjon av fett og muskelmasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser greit ut det. Lunsjen er jo direkte liten, men resten er bra. Stappmett- og spyfølelsen bør gå over hvis du fortsetter, man kan absolutt venne seg til nye matvaner både på godt og vondt. Kroppen er ekstremt god til å tilpasse seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal man ned må man gjerne føle på sulten, skal man opp må man gjerne føle på kvalmen og magesekk "sprengen". Derfor mange sliter med både ene og det andre rent fysisk.

Og det kan fint holde å drikke mer ja, kalorier er kalorier. Du kan jo f.eks lage en smoothie og ha olje i den, begynne med tran, avocado eller majones på skiven. Legg på der du allerede spiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikke kalorier er ikke en erstatning for å spise, da kommer du bare tilbake til start, men det hjelper på det totale kalorinntaket på en dag å lure inn litt juice og melk o.l. og olivenolje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kva med piller som verkar mot oppblåst mage? Det finst ein type på apoteket, trur den heiter Minifom eller noko slikt, som hjelper mot oppblåsthet. Eg har sjølv brukt dei når eg har vore plaga med magen. Dei krevjer ikkje resept, så du kan jo prøve dei for å komme deg over kneika? Så slepp du i alle fall all lufta som sprenger i magen.

Lykke til! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler at du tar en ingefærkapsel til hvert større måltid - det stiller kvalme veldig godt, og er bra for fordøyelsen.

Spis sakte, og del det heller opp i flere små måltider(spis hver 3. time).

Jeg hadde det på samme måte en periode, og det er ikke godt å bli kvalm etter hvert måltid. Så jeg løste det ved å passe på at jeg ikke spiste tomme kalorier og hyppige måltider.

Styrketrening vil også gjøre at du blir mer sulten - og det er bare en overgangsfase.

Ta tiden til hjelp, tenk at du skal bruke flere måneder på å gå opp i vekt, sakte men sikkert ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her, takk for mange svar! :) Ja, prøver å dele det opp i mindre, men flere måltider. Problemet er egentlig foreldrene mine, de prøver å få meg til å spise nærmest hele tiden. Søsteren min led av anoreksi før, så de har litt greie på det. Likevel blir det nærmest som et press, spise mer hele tiden. Forstår jo at jeg må få i meg mer mat når jeg skal opp i vekt, i tillegg når jeg har levd på så lite som 1000 kcal over en god stund. Blir overgang når jeg bytter ut f.eks knekkebrød med vanlig grovbrød samt mer kaloririkt pålegg og middag. Er redd for å rase raskt opp i vekt og, siden jeg har spist så lite over lengre tid. Er neimen meg ikke lett dette :snurt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...