Gå til innhold

Mobbing av spedbarn med downs

Fremhevede innlegg

Skrevet

nei, er jo ikke det. synes det var dårlig gjort å mobbe ungen. skattepenger?? hvorfor er folk så sure over hva skattepenger går til? de må jo betale skatt uansett hva det går det, haha

Skattepenger er ikke bare noe som betales, der er også noe man får tilbake i mangfold som tjenester osv klart folk er opptatt av hvordan pengene de putter i potten investeres. Jeg synes det er helt greit om mine skattepenger brukes til å støtte et ban med downs.

Ellers:

Kan man ikke bare si det så enkelt som at- alle ønsker seg et friskt barn, og folk varierer i egeninnsats. Blir det ikke slik, så gjør man det beste ut av situasjonen. Man elsker det barnet man får uansett. Ser ikke noe hyklersk i det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er IKKE fordi downs er det verste, det er fordi det er testbart. Det betyr ikke at man er så naiv at man tror alle problemer er da ryddet av veien. Downs har mye tilleggsproblemer som hjerte osv. Man prøver å skåne seg fra det lille man kan. Selvsagt er foreldre til barn med downs uendelig glad i gullet sitt, på samme måte som alle andre foreldre! Mye utropstegn, men nå ble jeg provosert.

Du kan ikkje svare for alle som ynskjer å teste for downs syndrom! Slik eg tolkar mange av diskusjonane her i forumet, verkar det som om mange knapt ofrar andre syndrom/skader ein tanke, det einaste dei uroar seg for, er downs syndrom. Kan godt hende DU tenkjer lengre enn det, men det er ikkje dermed sagt at alle gjer det. Det er heller ikkje berre DS som er testbart, det er vel kromosomfeil generelt. Andre sjukdommar/skader kan sjåast på UL. Det er ikkje slik at DS er det einaste som det er mogleg å få svar på om ungen har før han/ho er født.

• Liker 1
Skrevet

Det er IKKE fordi downs er det verste, det er fordi det er testbart. Det betyr ikke at man er så naiv at man tror alle problemer er da ryddet av veien. Downs har mye tilleggsproblemer som hjerte osv. Man prøver å skåne seg fra det lille man kan. Selvsagt er foreldre til barn med downs uendelig glad i gullet sitt, på samme måte som alle andre foreldre! Mye utropstegn, men nå ble jeg provosert.

Downs er ikke noe mer eller mindre testbart enn de fleste andre kjente kromosomfeil. Det er bare det at det er den kromosomfeilen som er "lett" å oppdage på ultralyd og den kromosomfeilen som er mest hauset opp, og dermed den folk tenker på og bekymrer seg over. Downs er fortsatt en av de milde kromosomfeilene, og det kunne vært et mye værre utfall.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Du kan ikkje svare for alle som ynskjer å teste for downs syndrom! Slik eg tolkar mange av diskusjonane her i forumet, verkar det som om mange knapt ofrar andre syndrom/skader ein tanke, det einaste dei uroar seg for, er downs syndrom. Kan godt hende DU tenkjer lengre enn det, men det er ikkje dermed sagt at alle gjer det. Det er heller ikkje berre DS som er testbart, det er vel kromosomfeil generelt. Andre sjukdommar/skader kan sjåast på UL. Det er ikkje slik at DS er det einaste som det er mogleg å få svar på om ungen har før han/ho er født.

Et barn med Down's syndrom hadde ikke plaget meg overhodet. Et Sterkt autistisk barn derimot hadde blitt abort bort ja.

Endret av "gjest"
Gjest Juni barn
Skrevet

Jeg for min del kunne aldri født et barn med downs, men jeg har full respekt for de som gjør det. Jeg syns mobbing av denne sorten er rett og slett helt forkastelig. Syns det er helt sykt av FB at de ikke vil hjelpe politiet i denne saken.

Man vet ikke noe før man får ungen. Jeg tok ikke utralyd i uka 12 men mange som har tatt denne men har fått DS barn også. Det er bare fostevannsprøven som kan ha riktig svar...

Ja. det koster samfunn å ha et barn med DS men jeg tror ikke at mange kan forstå at mange foreldre sliter veldig også. Dere som ikke har barn med spesielle behov, dere vil ikke forstå hvor mye jobb det krever....

• Liker 1
Skrevet

Ja, men de tester jo ikke for andre kromosomfeil, selv om det er mulig. Hvis man ser en fortykket nakkefold på UL, har man en indikasjon som leder til flere undersøkelser. Så griper man som forelder det halmstrået man har foran seg, i håpet om å få friske barn. Også i min familie har vi barn som har blitt født tilsynelatende frisk, men har hatt genetisk feil i nervesystemet som førte til død før 5 år.

Jeg blir skikkelig irritert når du tilskriver "alle" å være så uvitende som du gir uttrykk for her. Jeg har ikke samme inntrykk.

Synes også folk tar lett på det å få barn med ekstra omsorgsbehov. Et DS batn vil aldri bli voksen og selvstendig i tradisjonell forstand, foreldrene har ikke anledning til å dø, de har fortsatt omsorgsansvar. For ikke å snakke om at mange har sykdommer i hjertet og dør som barn. Få foreldre klarer å jobbe fulltid med slikt barn, og mange ekteskap sprekker. Foreldrene må kjempe mye mot byråkrati for at ungen skal få oppfølging har krav på.

Midt i alt dette, så vil jeg gjenta at man tar imot de barna man får, og elsker dem som de er.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Ja, men de tester jo ikke for andre kromosomfeil, selv om det er mulig. Hvis man ser en fortykket nakkefold på UL, har man en indikasjon som leder til flere undersøkelser. Så griper man som forelder det halmstrået man har foran seg, i håpet om å få friske barn. Også i min familie har vi barn som har blitt født tilsynelatende frisk, men har hatt genetisk feil i nervesystemet som førte til død før 5 år.

Jeg blir skikkelig irritert når du tilskriver "alle" å være så uvitende som du gir uttrykk for her. Jeg har ikke samme inntrykk.

Synes også folk tar lett på det å få barn med ekstra omsorgsbehov. Et DS batn vil aldri bli voksen og selvstendig i tradisjonell forstand, foreldrene har ikke anledning til å dø, de har fortsatt omsorgsansvar. For ikke å snakke om at mange har sykdommer i hjertet og dør som barn. Få foreldre klarer å jobbe fulltid med slikt barn, og mange ekteskap sprekker. Foreldrene må kjempe mye mot byråkrati for at ungen skal få oppfølging har krav på.

Midt i alt dette, så vil jeg gjenta at man tar imot de barna man får, og elsker dem som de er.

Eg tek ikkje lett på det i det heile tatt. Eg forstår fullt ut at folk ikkje vil ha funksjonshemma barn, eg er utruleg takknemleg for at mine er funksjonsfriske. Eg har heller ikkje sagt noko som helt om meininga mi ang abort eller ikkje viss det føreligg kromosomfeil. Før øvrig testar dei vel for alle typar kromosomfeil ved fostervatnprøve i alle fall.

Inntrykket mitt er som sagt at dei fleste verkar veldig opptekne av ikkje å få ein unge med downs syndrom, medan dei verkar å rekflektere minimalt over andre ting som kan skje, jfr graviditetsforumet/dagbøker. Som sagt, mitt inntrykk.

Endret av imli
Skrevet

Jeg ville ærlig talt ikke hatt ett barn med Downs. Alle med downs syndrom er ikke Tangerudbakken. De blir aldri helt voksne og må mest sannsynlig på institusjon til slutt når foreldrene dør, der de blir stuet bort sammen med eldre mennesker og ikke får bestemme over noe selv. Skikkelig bra liv det ja.

Skrevet

Eg vil heller ikkje ha ein unge med DS viss eg kan velgje. Alle ynskjer seg vel friske ungar.

Poenget er berre at ungar med DS kan ha eit mykje betre liv enn ungar med mange andre, verre funksjonshemmingar. DS er ikkje det verste som kan skje. Det eg prøver å få fram, er berre at eg tykkjer det er eit ekstremt fokus på DS, men minimalt fokus på andre funksjonshemmingar.

Gjest grapefrukt
Skrevet

ja, det var unødvendig å si det på den måten..

man kan få vite ganske tidlig i svangerskapet at de har dette.. så hvorfor gjør de ingenting? får de et bra liv, tro? jeg skjønner meg ikke på damer som vil dette

Er du skadet slik at du ikke klarer å se lenger enn din egen nese, eller er du bare ekstremt uopplyst, kunnskapløs og dum?

• Liker 1
Skrevet

Noen med downs får jo selvsagt ett bra liv, men de blir jo teknisk sett ikke voksne. Om du ser på Tangerudbakken, så ser du jo at mange av dem ( spesielt Hans ) oppfører seg som en forvokst 7-åring. Ikke skjønner jeg hva som er spesielt søtt med voksne mennesker som oppfører seg som småbarn...

Skrevet

Noen med downs får jo selvsagt ett bra liv, men de blir jo teknisk sett ikke voksne. Om du ser på Tangerudbakken, så ser du jo at mange av dem ( spesielt Hans ) oppfører seg som en forvokst 7-åring. Ikke skjønner jeg hva som er spesielt søtt med voksne mennesker som oppfører seg som småbarn...

Jeg blir litt trist av at folk omtaler Down syndrom som at alle med diagnosen er like. De er like forskjellige som deg og meg, noen er sterkt utviklingshemmet, mange er så lett at de balanserer mellom utviklingshemmet og normaltfungerende på IQ-skalaen. Ofte har de tilleggsproblemer også.

Og Hans, som du sikter til, la oss si han har en mental alder på 7 år. Men han er nærmere 40 år gammel. Det er 40 år med erfaringer på godt og vondt. Hadde du satt deg ned og snakket med personer som har 40 års erfaring på å bli sett på som en som aldri kom ut av 1. klasse ville du blitt overrasket tror jeg. At han i tillegg eier sin egen bolig og tjener sine egne penger gjør at han i mine øyne er en voksen mann.

Når det kommer til artikkelen TS sikter til blir jeg forferdelig trist av å se at noen kan synke så lavt at de mobber et nyfødt barn, uavhengig av diagnose. At noen viser denne type holdninger til personer med ekstra utfordringer viser at vi har langt igjen å gå for å oppnå et inkluderende samfunn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...