Gå til innhold

Mobbing av spedbarn med downs

Fremhevede innlegg

Gjest Nuppdupp
Skrevet

No er det slik at det kun er kvinner over 38 som får tilbod om slike testar, og dama i artikkelen var nok godt under den alderen. Dessutan skjer det ofte at dei ikkje oppdagar noko som helst viss det berre er snakk om ultralyd.

Eg vil tru ein person med downs syndrom utan spesielle skader/sjukdommar i tillegg, absolutt vil få eit bra liv. Mange av dei greier seg jo nesten åleine som vaksne, og kan til og med ha jobb. Levealderen har og auka dei siste åra.

Som sagt, veldig mykje anna som kan vera gale med ungen, som er hundre gonger verre. Eg kjenner ungar med sterk CP, som er nesten blinde, sit i rullestol, er lamme i armar og bein og ikkje kan løfte hovudet ein gong, og i tillegg har ein masse ekstra vanskar som kraftige epilepsianfal fleire gonger i døgnet. Då kan du snakke om å ha fått ein sjuk unge. DS blir jo ein bagatell i forhold.

ja ok :) huff det høres helt forferdelig ut :S

jeg tar total avstand fra mobbig av dem, men selv hadde jeg tatt abort om jeg kunne funnet det ut

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, man kan begynne å lure på politiet i saker som denne. Jeg var involvert i en straffesak der tiltalte hadde stukket av til sitt hjemland, et annet land i Europa. Saken ble rammet og utsatt flere ganger fordi de mente at de ikke fikk tak i han fordi de visste ikke hvor han var. Vedkommende hadde helt åpen facebookprofil der det sto hvor han jobbet osv osv. Han hadde også laget en fbside for bedriften sin...

Da kan man vel påstå at politiet ikke har fulgt med i timen...

Skrevet

Rævhølet som hacket venninnens facebookkonto og postet de innleggene burde ha fått politiet på nakken!

Folk med Downs lever ikke i en boble, avskjermet fra samfunnet. Mange av dem, om ikke alle, er fullt klar over forakten deler av samfunnet har for dem. Det må være deprimerende for en person med Downs å lese de uendelige diskusjonene og artiklene på nettet om måling av nakkelfolder.

"Hvorfor skal ikke mennesker som meg

få lov til å bli født?" spurte Hanne Mathiassen

før denne boka ble laget.

http://www.boksok.no/default.aspx?menu=20&id=181

• Liker 1
Skrevet

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostafjells/telemark/1.7887700

Er det mulig, jeg er helt målløs , hvem gjør sånn ?

Det er vel antagelig noen som kjenner henne og , ellers ville de jo ikke vite dette .

Noen feige og ufyselige mennesker som føler seg trygge på å ikke bli avslørt. Men samtidig skal vi ikke glemme at vi lever i et sorteringssamfunn, der mange i helsevesenet sier akkurat det samme (bare på en "penere" måte, selvsagt). Leste for en stund siden en artikkel om noen blivende foreldre som fikk vite etter UL at det var en viss mulighet for at barnet hadde downs. De fikk beskjed om å komme og ta fostervannsprøve, og ble møtt nærmest med vantro når de bestemte seg for å takke nei. De fikk beskjed om at de kunne ta kontakt når som helst på døgnet om de ombestemte seg. Når helsevesenet faktisk presser folk til å ta prøver (åpenbart så de skal få muligheten til å velge abort), hvordan skal man forvente at hvermansen skal ha andre holdninger?

Paret det var snakk om fikk forøvrig et barn uten downs.

Skrevet

Så grusomt :(

Men mobbing av ungar med downs syndrom tykkjer eg nesten me har her på graviditetsforumet (og lignande forum) - "alle" er jo ekstremt opptekne av nakkefoldar og "testing for downs" - som om det er det verste som kan skje ungen! Sjølvsagt ynskjer alle seg ein frisk unge, men eg forstår ikkje dette enorme fokuset på downs syndrom. Du kan få ein unge som er "grønsak" og knapt vil oppleva eittårsdagen, men det er det visst ingen som tenkjer på, det einaste folk uroar seg for, er downs syndrom. Eg fattar det ikkje...

Hvem har sagt at "vi" ikke tenker på det? Når jeg skriver vi i denne sammenhengen, mener jeg vi som hadde tatt abort hvis vi fikk vite at fosteret hadde Downs syndrom før det var for sent å ta abort.

Selvfølgelig tenker jeg på det, og som i alle tidligere diskusjoner jeg har deltatt i om dette, så sier jeg: Jeg hadde elsket ungen min like mye om hun/han ble født "grønnsak", med Downs syndrom eller 100% frisk. Den dagen jeg skal ha barn, kommer jeg til å forberede meg på at barnet kan bli født med sykdommer, og diagnoser langt verre enn Downs syndrom. Men siden Downs syndrom kan oppdages "før det er for sent" så sier jeg bare at jeg ville ha tatt abort fordi jeg vil gjøre noe med det jeg kan gjøre noe med.

Jeg kan ikke forhindre å få en unge som blir født som en "grønnsak", jeg kan ikke forhindre å få en unge som blir født med Downs syndrom fordi jeg ikke får det tilbudet. Men hadde jeg hatt tilbudet, hadde jeg brukt muligheten til å gjøre det jeg kan gjøre for å sørge for at barna jeg får, er helt normale og friske. Men jeg dømmer overhodet ikke de som ikke ville benyttet seg av den muligheten.

Når det er sagt, så er jeg forferdelig rystet over det som står i artikkelen denne tråden handler om. Mobbing er ikke greit uansett hva, og at politiet henlegger noe som dette synes jeg er fælt. Ser på saken som veldig alvorlig, og hvis de ikke gjør noe med det, vil det jo mest sannsynlig kunne fortsette? Det synes jeg ikke er rett, verken mot personen som har opplevd ID-tyveri eller foreldrene som opplever at spedbarnet deres blir mobbet.

• Liker 3
Skrevet

Folk med Downs lever ikke i en boble, avskjermet fra samfunnet. Mange av dem, om ikke alle, er fullt klar over forakten deler av samfunnet har for dem. Det må være deprimerende for en person med Downs å lese de uendelige diskusjonene og artiklene på nettet om måling av nakkelfolder.

Akkurat det er veldig viktig å tenkje på. Ungdommar/vaksne med downs syndrom forstår at dei er annerleis, og mange av dei får med seg ein god del av det som skjer i samfunnet. Tenkj om det hadde vore ein anna gruppe som hadde blitt omtala på den måten? Folk er så opptekne av å vera inkluderande og ikkje-diskriminerande, enten det gjeld kjøn, seksuell legning, etnisitet, religion osv, men psykisk utviklingshemma personar er det tydelegvis greitt å mobbe offentelg! Kvifor er det ikkje fleire som reagerar på det?

Noen feige og ufyselige mennesker som føler seg trygge på å ikke bli avslørt. Men samtidig skal vi ikke glemme at vi lever i et sorteringssamfunn, der mange i helsevesenet sier akkurat det samme (bare på en "penere" måte, selvsagt). Leste for en stund siden en artikkel om noen blivende foreldre som fikk vite etter UL at det var en viss mulighet for at barnet hadde downs. De fikk beskjed om å komme og ta fostervannsprøve, og ble møtt nærmest med vantro når de bestemte seg for å takke nei. De fikk beskjed om at de kunne ta kontakt når som helst på døgnet om de ombestemte seg. Når helsevesenet faktisk presser folk til å ta prøver (åpenbart så de skal få muligheten til å velge abort), hvordan skal man forvente at hvermansen skal ha andre holdninger?

Einig med deg - ein blir jo nærmast anbefalt av helsevesenet og ta abort viss det er noko gale med fosteret, så dei har verkeleg eit ansvar her. Antakelegvis bunnar denne tvilsamme etikken i økonomiske spørsmål. Billegare for samfunnet og utføre abortar enn og ta seg av funksjonshemma... Difor legg staten opp til at det blir gjengs oppfatning at personar med psykisk utviklingshemming ikkje har livets rett :(

Hvem har sagt at "vi" ikke tenker på det? Når jeg skriver vi i denne sammenhengen, mener jeg vi som hadde tatt abort hvis vi fikk vite at fosteret hadde Downs syndrom før det var for sent å ta abort.

Selvfølgelig tenker jeg på det, og som i alle tidligere diskusjoner jeg har deltatt i om dette, så sier jeg: Jeg hadde elsket ungen min like mye om hun/han ble født "grønnsak", med Downs syndrom eller 100% frisk. Den dagen jeg skal ha barn, kommer jeg til å forberede meg på at barnet kan bli født med sykdommer, og diagnoser langt verre enn Downs syndrom. Men siden Downs syndrom kan oppdages "før det er for sent" så sier jeg bare at jeg ville ha tatt abort fordi jeg vil gjøre noe med det jeg kan gjøre noe med.

Jeg kan ikke forhindre å få en unge som blir født som en "grønnsak", jeg kan ikke forhindre å få en unge som blir født med Downs syndrom fordi jeg ikke får det tilbudet. Men hadde jeg hatt tilbudet, hadde jeg brukt muligheten til å gjøre det jeg kan gjøre for å sørge for at barna jeg får, er helt normale og friske. Men jeg dømmer overhodet ikke de som ikke ville benyttet seg av den muligheten.

Greitt nok at du tenkjer på det, men dette kjem uansett ikkje til særleg uttrykk i slike diskusjonar, det kan me vel alle vera samde om? Det er jo kun DS alle driv og gnålar om, på graviditetsforumet er det konstant mas om tidlege ultralydar og nakkefoldar og t.o.m folk som vuderar og reise til utlandet for å få ein ekstra sjekk.

• Liker 1
Skrevet

Det var for ressurskrevende for politiet å finne ut hvem som sto bak.. Er ikke det bare å kontakte fb, og be om ip? Det er så krevende?

kanskje andre har skrevet det men FB utleverer bare slik info om straffen er høyere enn bøter;

Facebooks talsperson i Norden, Jan Fredriksson beklager det som har skjedd, og sier at de alltid jobber på spreng for å bedre sikkerheten.

Likevel sier han at Facebook bare vil gi opplysninger til politiets etterforskning, hvis forbrytelsen det handler om kan straffes med mer enn bøter.

lenke

Skrevet

Det med den fostervannsprøven kan jo å være for å forberede foreldrene. Når man allerede har fått beksjeden at det er mulig at barnet ditt har downs, kan det bli et langt svangerskap med mange tanker og usikkerhet. Jeg ville nok takket ja til en sånn prøve om jeg hadde vært i den situasjonen. For å få klarhet i situasjonen og forberede meg,ikke nødvendigvis for å ta en abort. Hvis man vet at man venter et barn med downs eller andre syndromer eller misdannelser så vil jeg tro det er en fordel at man er forberedt.

Jeg har en venninne med et barn som har downs, hun var 20 da hun fikk barnet. Hun hadde ikke tatt noen prøver, og reiste på sykehuset for å føde det hun trodde var et friskt barn. Det ble et sjokk for henne og faren, plutselig ble verden snudd på hodet.

Hun har flere ganger fortalt at hun skulle ønske hun visste det før fødselen, for da hadde hun vært forberdt. Tiden på sykehuset ville blitt annerledes. Nå ble det til at hun gråt og fikk en sorgreaksjon på det barnet hun fikk, i stedet for å glede seg over det.

Dette gikk jo så klart over, og i dag har familien det supert :)

• Liker 4
Skrevet

No er det slik at det kun er kvinner over 38 som får tilbod om slike testar, og dama i artikkelen var nok godt under den alderen. Dessutan skjer det ofte at dei ikkje oppdagar noko som helst viss det berre er snakk om ultralyd.

Eg vil tru ein person med downs syndrom utan spesielle skader/sjukdommar i tillegg, absolutt vil få eit bra liv. Mange av dei greier seg jo nesten åleine som vaksne, og kan til og med ha jobb. Levealderen har og auka dei siste åra.

Som sagt, veldig mykje anna som kan vera gale med ungen, som er hundre gonger verre. Eg kjenner ungar med sterk CP, som er nesten blinde, sit i rullestol, er lamme i armar og bein og ikkje kan løfte hovudet ein gong, og i tillegg har ein masse ekstra vanskar som kraftige epilepsianfal fleire gonger i døgnet. Då kan du snakke om å ha fått ein sjuk unge. DS blir jo ein bagatell i forhold.

Man kan få tilbudet før det og, bl.a.ved downs i familien.

Når det er sagt er det en himmelvid forskjell på å være for fosterdiagnostikk og folks frie valg i forhold til dette og abort, og det å faktisk skjelle ut mor til et lite barn fordi barnet er født.

Dette er et barn, som er født, det å boble i vei om abort da blir jo fullstendig uvesentlig, et moooo point.

Skrevet

ja, det var unødvendig å si det på den måten..

man kan få vite ganske tidlig i svangerskapet at de har dette.. så hvorfor gjør de ingenting? får de et bra liv, tro? jeg skjønner meg ikke på damer som vil dette

Men nuppeduppen da, dette er er født barn, det har ikke noe med fritt valg av abort å gjøre .

Dessuten betyr jo fritt valg at man og kan velge å beholde barnet.

Skrevet (endret)

Dp

Endret av sebastianen
Skrevet

Skjønner meg ikke på folk som bekymrer seg sånn for å få en unge med Downs eller lignende..

Jeg jobber sammen med psykisk utviklingshemmede, deriblant folk som har downs. Alle de jeg jobber med er de lykkligeste menneskene jeg har møtt og har et flott liv! Det går aldri en dag uten at jeg har det fantastisk på jobb!

Om jeg hadde fått en unge med downs etc. hadde jeg vert like glad i den som om jeg hadde fått en "normal" unge.

Og jeg kjenner ungdommer med downs som bor alene og klarer seg fint på egenhånd, har mange venner og har det kjempefint.

Fordi ungen din har downs vil det ikke si at han/hun blir automatisk mobbet.

Jeg bor i en liten bygd, og de ungene med downs som har vokst opp der har alltid hatt mange venner, alltid hatt folk å vere med og folk som bryr seg.

Det er kanskje annerledes i store byer og slikt, kan jeg forestille meg.

Men folk som har ofrdommer mot psykisk utviklingshemmede burde virkelig møtt noen og blirr ogdt kjent med noen som har det, for å se hvilke fantastiske folk de er!

• Liker 6
Skrevet

Skjønner meg ikke på folk som bekymrer seg sånn for å få en unge med Downs eller lignende..

Jeg jobber sammen med psykisk utviklingshemmede, deriblant folk som har downs. Alle de jeg jobber med er de lykkligeste menneskene jeg har møtt og har et flott liv! Det går aldri en dag uten at jeg har det fantastisk på jobb!

Om jeg hadde fått en unge med downs etc. hadde jeg vert like glad i den som om jeg hadde fått en "normal" unge.

Og jeg kjenner ungdommer med downs som bor alene og klarer seg fint på egenhånd, har mange venner og har det kjempefint.

Fordi ungen din har downs vil det ikke si at han/hun blir automatisk mobbet.

Jeg bor i en liten bygd, og de ungene med downs som har vokst opp der har alltid hatt mange venner, alltid hatt folk å vere med og folk som bryr seg.

Det er kanskje annerledes i store byer og slikt, kan jeg forestille meg.

Men folk som har ofrdommer mot psykisk utviklingshemmede burde virkelig møtt noen og blirr ogdt kjent med noen som har det, for å se hvilke fantastiske folk de er!

Jeg har personer med downs i familien, men jeg er sinnsykt glad at mine barn ikke har downs. Heldigvis har vi mulighet til å styre sånt i norge. Man kan velge , og når man har valgt, enten det er abort eller å beholde barnet, så kan alle andre holde kjeft med flåkjeften sin .

• Liker 2
Skrevet

Jeg for min del kunne aldri født et barn med downs, men jeg har full respekt for de som gjør det. Jeg syns mobbing av denne sorten er rett og slett helt forkastelig. Syns det er helt sykt av FB at de ikke vil hjelpe politiet i denne saken.

Kunne du ikke født barn med downs? Det viser jo hvor dårlig opplyst voksne folk kan være. I min omgangskrets og jobb så er det flere kvinner som har født barn med downs. Det er unge kvinner, med unge partnere og ingenting ble oppdaget før barnet var født.

Og akkurat som Imli sier så er downs en bagatell ift de som virkelig får pleietrengende barn. Jeg vet om svært mange tilfeller av barn som blir alvorlig skadet under fødsel og blir født med store hjerneskader, skader på syn og hørsel, CP ... disse barna er ikke istand til å spise selv, de har spasmer og anfall flere ganger i døgnet, de må passes på kontinuerlig ... og foreldrene fikk aldri en forvarsel. Noen av tilfellene skyldes selve fødselsforløpet, men noen av tilfellene oppstod like etter fødselen, mens barna enda lå på barselavdelingen.

Man har ingen garanti her i livet, så å si at man aldri kunne født et barn med downs virker helt bak mål, det virker rett og slett som om du ikke helt vet hvor skjørt livet er og hvor mye som skyldes tilfeldigheter.

• Liker 2
Skrevet

Kunne du ikke født barn med downs? Det viser jo hvor dårlig opplyst voksne folk kan være. I min omgangskrets og jobb så er det flere kvinner som har født barn med downs. Det er unge kvinner, med unge partnere og ingenting ble oppdaget før barnet var født.

Jeg tror du misforstod innlegget hennes. Hun kunne ikke ha født et barn med Downs dersom hun hadde fått vite at det hadde Downs og det ikke var for sent å ta det bort.

Jeg synes mobbing generelt er forkastelig, og jeg blir direkte kvalm av tanken på at det finnes folk som mobber et spedbarn som ikke er "som alle andre". Den ungen kan ikke noe som helst for at den er som den er, og ikke har ungen noen mulighet til å forsvare seg heller.

Jeg er forøvrig hjertens enig med Imli i hennes innlegg i denne tråden. :)

• Liker 3
Skrevet

ja, det var unødvendig å si det på den måten..

man kan få vite ganske tidlig i svangerskapet at de har dette.. så hvorfor gjør de ingenting? får de et bra liv, tro? jeg skjønner meg ikke på damer som vil dette

Kanskje noen har slitt lenge med å bli gravid. Det er ikke gitt at om en har blitt gravid og tar en abort er det barebare å bli gravid igjen.

For eksempel.

• Liker 1
Skrevet

Man kan få tilbudet før det og, bl.a.ved downs i familien.

Når det er sagt er det en himmelvid forskjell på å være for fosterdiagnostikk og folks frie valg i forhold til dette og abort, og det å faktisk skjelle ut mor til et lite barn fordi barnet er født.

Dette er et barn, som er født, det å boble i vei om abort da blir jo fullstendig uvesentlig, et moooo point.

Eg veit at yngre kvinner i risikosonen kan få tilbod om testar, men generelt må ein vera 38 år. Og klart det er forskjell på å forholde seg til ein unge som allereie er født, og abortspm. Eg har ikkje babla i veg om abort, men det kom opp som tema, og då svarte eg på det.

Gjest Nuppdupp
Skrevet

Men nuppeduppen da, dette er er født barn, det har ikke noe med fritt valg av abort å gjøre .

Dessuten betyr jo fritt valg at man og kan velge å beholde barnet.

nei, er jo ikke det. synes det var dårlig gjort å mobbe ungen. skattepenger?? hvorfor er folk så sure over hva skattepenger går til? de må jo betale skatt uansett hva det går det, haha

Skrevet

Jeg ser nå at mange melder seg inn i Facebookgruppen "velkommen til verden Ludvik". Det er jo fint, men jeg føler en viss bismak når folk jeg vet er sterke tilhengere av å abortere bort downs-barn melder seg inn. Det å si at "jamen nå er jo ungen født", minner litt om de som vil kaste ut innvandrere, bare ikke de innvandrerne de kjenner, for de er jo greie. Det denne feigingen har skrevet på Facebookprofilen til moren, er dessverre det samme mange andre sier med penere ord. Men det aller verste er leger som utøver press. Fostervannsprøve medfører en økt risiko for spontanabort. Det er mildt sagt uetisk å presse dette på foreldre som ikke engang ønsker det.

• Liker 1
Skrevet

Så grusomt :(

Men mobbing av ungar med downs syndrom tykkjer eg nesten me har her på graviditetsforumet (og lignande forum) - "alle" er jo ekstremt opptekne av nakkefoldar og "testing for downs" - som om det er det verste som kan skje ungen! Sjølvsagt ynskjer alle seg ein frisk unge, men eg forstår ikkje dette enorme fokuset på downs syndrom. Du kan få ein unge som er "grønsak" og knapt vil oppleva eittårsdagen, men det er det visst ingen som tenkjer på, det einaste folk uroar seg for, er downs syndrom. Eg fattar det ikkje...

Det er IKKE fordi downs er det verste, det er fordi det er testbart. Det betyr ikke at man er så naiv at man tror alle problemer er da ryddet av veien. Downs har mye tilleggsproblemer som hjerte osv. Man prøver å skåne seg fra det lille man kan. Selvsagt er foreldre til barn med downs uendelig glad i gullet sitt, på samme måte som alle andre foreldre! Mye utropstegn, men nå ble jeg provosert.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...