Gå til innhold

Kjære arbeidsgivere / personalansvarlige


Diva

Anbefalte innlegg

Hvorfor er dere ikke flinkere til å svare på søknader som kommer inn til dere ?

Mange folk bruker tid og flid på å skrive søknader og ordne med papirer og presentere seg på en ordentlig måte.

Det er både trist og irriterende ( spesielt om man har søkt lenge og vel ) å ikke få noe som helst svar.

Jeg synes alle har "rett" på et svar, enten de er kandidater til intervju eller ikke.

Om det kommer inn tusen søknader og dere er under tidspress, - kan dere ikke heller ta en ny vending neste gang ? Rett og slett å presisere i stillingsannonsen at "hører dere ikke noe etter xx.xx.2003 så er stillingen besatt / saken avgjort". Det bør spare dere for mange oppringninger av frynsete folk som "maser".... Veldig grei ordning for alle parter.

Jeg er arbeidsledig selv og kjenner mange som er arbeidsledige.

Mange opplever akkurat dette.

Jeg skjønner at det tar tid, og jeg skjønner at dere sikkert har mye å gjøre, og det er jo en stor oppgave og et stort ansvar å være personalansvarlig, men det burde være mulig å svare så mange som mulig ved å sende ut et brev eller gi lyd pr telefon / mail.

Det aller enkleste er jo mail ( vet ikke alle har det men... ),- da er det jo kun et standardskriv som sendes ut. Den eneste "jobben" med det, blir jo bare å legge på addressene. Det tar dere kanskje 5-10 minutter ?

Jeg og mange andre ville absolutt satt pris på dette. Da VET vi i allefall og da blir vi i allefall behandlet med respekt. Jeg synes faktisk det er ganske slemt å ikke gidde å si ifra.

Tenk om dere var arbeidssøkere selv ? Og ikke fikk noe svar ?

Har fortalt dette til en del folk,- som ikke har vært arbeidssøker på en stund, og de blir faktisk sjokkerte når de hører det og sier ofte :"Trodde det var vanlig å gi svar jeg? Jøss..."

Det bør jo si litt om at det er forventet oppførsel ?

Det er ikke vondt ment, det jeg skriver.

Men etter et halvt år som aktiv arbeidssøker og etter bruk av "korrekte" metoder ved arbeidssøking og søknadsskriving, så blir jeg faktisk ganske deppa og føler meg nedbrutt av at 1 av 100 søknader blir besvart.

Jeg skjønner at papirmøller tar tid og at det er mange som evt trenger å motta svarbrev, så jeg skjønner at det tar noen uker, eller til og med et par måneder. Men når jeg søker på en stilling i juni og ikke får "beklager men vi har ansatt noen nå...blabla" før i begynnelsen av desember, så blir jeg ganske sjokkert :o

Ser gjerne at folk kommer med konstruktive svar,- gjerne fra folk som er / har vært personalansvarlig e.l.

Takk for oppmerksomheten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bjørnsdatter

Personalavdelingen i mitt firma sender alltid ut svar innen 2 uker etter mottatt søknad. Nettopp på grunn av alt det du sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg jobber i staten, og her tar det faktisk mange mnd å ansette noen! Det blir sendt ut brev, men det kan fort være søknadsfrist i juni som du sier. Når søknadene kommer inn må de sendes til "noen høyere opp i systemet" som leser igjennom alle søknadene(gjerne 50-100stk om ikke flere) og sortere disse og skrive innstillingsbrev utifra alle kriteriene i stillingsannonsen. Dette er arbeid som tar mye tid. Så blir det sendt tilbake til avdelingen som skal ansette folk. Nå er det gjerne blitt juli og vel så det, og avdelingsleder eller personalansvarlig er på ferie, og det er vanskelig å gjøre noe før uti august. (Sier _ikke_ at jeg er enig i dette tungvinte systemet, vil bare gi et innblikk i hvordan det foregår når alle regler etc skal følges...) Da blir det kalt inn til intervju med de som oppfyller alle kravene i stillingsannonsen(det er alltid så mange søkere nå for tiden at man kan velge blant de aller beste, så man kommer ikke i betrakting engang om man ikke har rett utdanning/rett arbeidserfaring og i tillegg er "selvstendig og glad i å jobbe i team"...) Det tar litt tid å få gjennomført intervjuene, da det skal klaffe for alle fra avdelingen som skal delta på intervjuet, og dem som skal på intervju. Etter intervjuene er ferdig skal det skrives innstillingsbrev der de som holder intervjuene skriver hvem de ønsker skal få jobben. Dette må så opp i et innstillingsråd eller noe sånt, noe som gjerne holdes kun en gang i mnd eller lignende. Etter vi har fått svar derfra blir den som er innstilt som nr 1 kontaktet. Vedkommende takker kanskje ikke ja med en gang, men vil sjekke med nåværende arbeidsgiver om div saker etc før h*n svarer. Først når det er kommet skriftlig bekreftelse fra vedkommende kan vi varsle de som ikke har fått tilbud om jobb.

Puh, lang forklaring. Fatter ikke hvordan ting skal ta så lang tid - men de gjør det...

jeg var arbeidsledig fram til for et år siden, og fikk svært lite svar på de søknadene jeg sendte inn, frustrerende! Så hvis jeg blir personalansvarlig eller noe sånt en dag, så skal jeg prioritere det høyt!

Lykke til videre med jobbsøkingen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er - uansett hvor lang til ansettelsesprosesen tar - rimlieg å sende ut et brev hvor det takkes for søknaden og estimeres fremdrift på prosessen...

Ikke mer enn vanlig folkeskikk det å takk for noe som er mottatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å vite at det er flere enn meg som er frustrert over dette. Jeg har også frustet over hva som skjer etter et intervju, når de sier "Vi ringer deg senest torsdag", og tirsdagen etter har du fremdeles ikke hørt et pip.

Jeg er klar over at det er mye papirmølle. Og i noen bransjer er det sikkert mer papir enn andre. Jeg søker i IT-bransjen. ALLE mine søknader sendes pr epost. Det skal ikke være vanskelig for noen å kjøre reply på alle mailer som er sortert ut som søknader på en bestemt stilling, og skrive "Beklager, det ble ikke deg". Det å automatisk svare "Vi har mottatt søknaden din. Hvis du ikke har hørt noe innen enellerannendag, så ble det ikke deg denne gang." For meg hadde det fungert helt fint.

I andre bransjer, der folk fremdeles skriver søknader på papir, så er det nok litt vanskeligere. Men med litt administrasjon, som f.eks. å lage en liste med navn og adresse i Excel over alle søkere etterhvert som de kommer inn, så er det superenkelt å lage et standard flettebrev som du kjører ut på printer, bretter og legger i konvolutter, og sørger for å putte i posten. Det vil koste litt i porto og papir, men det hadde gjort livet veldig kjekt for de i andre enden!

Jeg tror ikke folk som rekruterer og ansetter vet hvor ille det er å være arbeidssøker, og å ikke få informasjon innen rimelig tid! De burde få føle det på kroppen selv. Så kanskje de gidder å ta seg den ekstra timen det tar å lage et standardbrev og sende det ut.

Catzy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært med på noen ansettelser de siste årene, og hos oss sender vi alltid ut et standardbrev til alle søkere etter at stillingen er besatt. Jeg skjønner godt at det er frustrerende når man IKKE får svar, trodde det var vanlig folkeskikk å svare på alle henvendelser man fikk i jobbsammenheng, jeg. At det kan ta lang tid før man får svar tror jeg derimot det ikke er så mye å gjøre med. Når vi skal ansette noen nye på avdelingen jeg er sjef for kommer ansettelsesjobben på toppen av den jobben jeg allerede må gjøre, og da er det ikke alltid ansettelsene blir førsteprioritet i jobben min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er så enig så enig. Jeg synest det virker utrolig slapt å ikke ta seg tid til å sende en tilbake melding til de som gjerne har brukt evigheter på å skrive en søknad.

For en del mnd siden var jeg på intervju for en slags assistent stilling for ei som var rekrutterings ansvarlig. Under intervjuet "forstod" jeg at jeg ikke kom til å få jobben. Likte henne ikke helt, hun var veldig opptatt med å fortelle hvor flink hun var i sin jobb. Det siste hun sa før jeg gikk var at "jeg ringer på tirsdag". Og hørte jeg noe? Not...Hun var visst ikke så "flink" allikevel. Ikke fikk jeg brev heller. Litt ironisk siden hun sa at tilbakemekdinger til søkere var en viktig del av hennes jobb.

Jeg synest egentlig det er litt komisk. En bedrift kan bruke millioner av kroner på reklame, "smørning og kundepleie".

Men de tenker ikke på at vedkommende som de hadde på intervju eller som har sendt en søknad også kan være en kunde, og som kan ha et stort nettverk rundt seg. Og alle disse vil selfølgelig få vite hvor respektløs dette firmaet var. Et negativt innlegg på KG kan medføre økte reklamekostnader for et firma. :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt frustrasjonen deres. Har så klart sittet der uten å høre noe til eller fra jeg og.

Men sjefen satt å skulle finne kandidater til en jobb. Stillingen var utlyst. Og hun fikk over 300 søknader...

Hun svarte ikke alle. Og grunnen som jeg fikk med meg var at hun ikke hadde mulighet til å sitte å skrive alle adressene på konvelutter, i tillegg til at hun skulle gjennom 1.-3. gangs intervju med 20 personer, og samtidig drive butikk...

Ikke minst porto da... (vet ikke om det var grunn, men) 1700 kroner i porto er litt vel drøyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også jobbet en del med ansettelser. Jobbet i et lite firma, der det ikke var personalsjef. Hver gang vi søkte etter folk, så kom det masse søknader. Vi hadde ikke tid til å svare alle. Dessuten hadde det kostet oss masse penger i porto, noe som faktisk hadde gått ut over økonomien i firmaet (ikke så bra økonomi fra før).

Jeg skjønner frustrasjonen. Men det kan altså være grunner til at det ikke blir sendt ut svarbrev til søkerene. I større firmaer som har ansatt folk til dette arbeidet, blir det annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Portokostnader og tidsbruk, som Lea og Titill refererer til, kan kuttes kraftig ned om man sender svar på e-post.

Svært mange søkere oppgir mailadresse på søknader, og en standard avslagsmail er rask å skrive og koster hverken frimerke eller konvolutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde at hvis man utlyste en stilling måtte man sende avslag hvis man ikke var interessert jeg. Naive meg :klaske: Hvis man søker hos firmaer hvor det ikke er utlyst stilling skjønner jeg at de ikke sender svar, men regner med at det ikke er det du har gjort :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Portokostnader og tidsbruk, som Lea og Titill refererer til, kan kuttes kraftig ned om man sender svar på e-post.

Svært mange søkere oppgir mailadresse på søknader, og en standard avslagsmail er rask å skrive og koster hverken frimerke eller konvolutt.

Selvsagt. Det er lenge siden jeg ansatte folk nå. Og de som søkte stillinger hos oss var ofte unge og de ferreste hadde PC/mail på den tiden. Likevel skal adressene skrives inn.. ikke gjort i en fei å sende ut til 2-300 søkere når man allerede har nok å gjøre.

Sender man søknaden pr. mail, så er det mye lettere.

Bare å lage en mappe med alle søknadene i og sende ut til alle på en gang. Ting er mye lettere nå.

Men jeg kan fortsatt se grunner til at det er vanskelig å få dette til i mindre bedrifter med få ansatte og stort arbeidspress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...