Gå til innhold

foreldre og penge rettigheter

Fremhevede innlegg

Skrevet

Du er så syk at du ikke kan jobbe på en gooood stund, og mannen har en god grunn til å gå på aap, også synes dere at det er en god ide å få barn? :kjefte:

Ta vare på dere selv først! Og ikke forvent at vi andre skal forsørge dere og barnet!

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

den som er positiv og kreativ får seg jobb vis en vil.sånn er det bare. hørest ut som du har liten vilje eller er veldig ung som ikke har prioritert å ta lappen og fått deg en utdannelse. samfunnet skal da ikke fø deg vel?

• Liker 1
Skrevet

har stor vilje og har foressten lappen. er ikke veldig ung og har utdannelse

Skrevet

Hvor lenge (ikke langt, men som i tid) kan du pendle da? Reisevei på 2 timer en vei burde jo være mulig? Finnes det da større muligheter for deg å få deg jobb?

• Liker 2
Skrevet

hei, jeg lurer på om det er noen som vet hvor mye man har rett på å få utbetalt fra nav dersom mannen går på aap og får ca 10.000 i måneden og mor har 2.500 i fra nav?

Hvilke rettigheter har vi?

er det noen andre som er i samme situasjon? Hva har dere i mnd inntekt?

Dere vil få engangsstønad på cirka 35 000 kroner og barnetrygd på 970 kroner.

Skrevet

hei, jeg lurer på om det er noen som vet hvor mye man har rett på å få utbetalt fra nav dersom mannen går på aap og får ca 10.000 i måneden og mor har 2.500 i fra nav?

Hvilke rettigheter har vi?

er det noen andre som er i samme situasjon? Hva har dere i mnd inntekt?

oj oj, her ble det heftig diskusjon hehe, nei vi har ikke barn enda. jeg har vært i jobb men har blitt syk som gjør at jeg ikke er i stand til å jobbe på en gooood stund noe jeg ikke kan gjøre noe med,jeg har jobbet deltid i noen år men har ikke opptjent nok til dagpenger. mannen har en god grunn til å at han går på aap. siden jeg ikke finner noe informasjon på nettet om dette så tenkte jeg at jeg like godt kunne spørre her :jepp:

Ojda, spør du før du får barn om hva dere kan få av staten. Den var litt drøy.

Dere burde ihvertfall ha den økonomiske biten på plass før dere får barn.

En annen ting er at både du og mannen er syke. Håper ikke det er noe arvelig å at dere velger å sette et barn til verden med dårlige utsikter.

• Liker 2
Skrevet

nå vet dere ikke hva som er gale da

Skrevet

kanskje hun ikke vil fortelle hva som er grunnen til at dem er syke, trenger ikke være noe problem med å ha barn fodeom

Skrevet

kanskje hun ikke vil fortelle hva som er grunnen til at dem er syke, trenger ikke være noe problem med å ha barn fodeom

Neida, trenger ikke være noe galt med dem så de ikke burde få barn, men økonomien burde være på plass. Den bør ikke være sånn at de må spørre om hvilke økonomiske rettigheter de har for å kunne forsørge et barn.

• Liker 4
Skrevet

I alle dager. Jeg har vel like stor rett til å skrive her som det du har.

Du burde ikke bruke din "status" til å være ufin mot andre. Du har et visst ansvar å burde veie det du skriver her.

Å hva er forresten galt med å gi råd om måtehold? Det er noe vi alle må om vi i en periode sliter økonomisk.

Jeg bruker ikke min status til noe som helst, og du har like mye et ansvar når det gjelder å veie det du skriver her. Send meg gjerne en PM om hva slags "visst" ansvar du mener jeg har utover å følge reglene til kvinneguiden som alle andre. Jeg skriver som vanlig bruker når jeg ikke skriver i kursiv. Hvis du synes det er ufint at jeg påpeker at jeg oppfatter deg som forutintatt når du gir råd om måtehold uten å vite noe om vedkommende så må du gjerne mene det. Jeg synes du er ufin når du spør om "Forventer du at vi også skal forsørge dere?", fordi hun ikke skriver noe som helst som indikerer at hun forventer dette. TS spør hvilke rettigheter hun har og om noen er i samme situasjon. Innlegget du siterte svarte på det.

• Liker 1
Skrevet

I alle dager. Jeg har vel like stor rett til å skrive her som det du har.

Du burde ikke bruke din "status" til å være ufin mot andre. Du har et visst ansvar å burde veie det du skriver her.

Å hva er forresten galt med å gi råd om måtehold? Det er noe vi alle må om vi i en periode sliter økonomisk.

hvis du synes hun har vært ufin mot andre er det bare å rapotere.

råd om måtehold er greit å gi til noen som har hakket mere penger enn disse, de lever nok i kraftig måtehold allerede, hvis ikke hadde ts spurt om muligheter for gratis mat og dopapir.

Skrevet

TS: Beklager å si det, men det er idioti å bli gravid i den situasjonen dere er i nå. Før dere i det hele tatt vurderer å begynne prøvingen så bør du bli frisk, og dere begge bør komme dere i jobb og få en stabil inntekt. Først da bør dere begynne å tenke på barn.

• Liker 2
Skrevet

legen sier at jeg kan bli frisk om jeg får barn pga endometriose.

Fordi de vil vente med å behandle etter at jeg har fått barn....

Skrevet

Når du er så hardt plaget at du er arbeidsufør av smertene, så syns jeg faktisk du skal bytte lege til en som vil behandle deg nå. For øvrig gir ubehandlet endometriose ofte fertilitetsproblemer, så det er mulig du ikke er i stand til å bli gravid før du er behandlet.

Skrevet

Dersom legen sier du kan bli frisk om du får barn og i tillegg vil vente med å behandle til etter du evt. har fått barn så har du en skikkelig dårlig lege.

For det første er det mange behandlingsmetoder i forhold til endometriose, både medikamentell og kirurgisk, som ikke vil negativt påvirke muligheter til å bli gravid på sikt. Det vil til og med være en fordel å forsøke behandling forut for prøving siden endometriosen i seg selv kan være et problem når det gjelder å bli gravid.

I tillegg er det svært mange som ikke blir bedre av et svangerskap. Mange med endometriose (men langt i fra alle) opplever bedring i løpet av graviditeten, men det er svært vanlig at endometriosen returnerer i etterkant av graviditeten. Dersom du per i dag er arbeidsufør på grunn av smerter bør du vurdere både en og tre ganger hvorvidt du vil være i stand til å ta hånd om et barn dersom du opplever at endometriosen ikke blir bedre av et svangerskap.

Jeg vil sterkt anbefale deg å få henvisning til en annen lege og komme i gang med behandling. Dette vil både kunne gjøre deg friskere slik at du kan komme i gang med arbeid og øke muligheten for at du vil kunne bli gravid etter hvert. En ordentlig vinn-vinn situasjon med andre ord.

Og for å ha sagt det: Jeg har selv endometriose, arbeider 100%, men smertene knyttet til endometriosen begrenser hverdagen betydelig. Jeg har forsøkt mange ulike former for behandling og i de fleste tilfeller hjelper det godt i en periode (gjerne ett år eller to) før endometriosen kommer tilbake for fullt. I tillegg har jeg nå etter lang tid blitt gravid ved hjelp av IVF (andre forsøk) og endometriosen er fortsatt et stort problem fire måneder ut i svangerskapet.

• Liker 1
Skrevet

Høres merkelig ut.

Jeg trodde du ville ha problemer med å bli gravid hvis du har endometriose, å at behandlig før graviditet var nødvendig.

Siden legen din anbefaler graviditet før du er behandlet, kan vel h*n fortelle deg hva du har krav på av stønader.

Merkelig lege du har... :sukk:

Skrevet (endret)

Dette utviklet seg til å bli en usaklig diskusjon, hvor flere dømmer TS osv... Dette er jo kun ett enkelt spørsmål om rettigheter og folk burde holde seg for god til innlegg med "dårlig stil".....

Det er satser på hvor lite du kan få hos nav,minstesats, ihvertfall når det gjelder aap. Andre ytelser vet jeg ikke. Nav har som plikt å veilede deg om du spør. Ellers kan dere ta kontakt med sosialkontoret for å få vurdert om dere har rett på sosialhjelp. Sosialkontoret kan også informere om bostøtte fra kommunen du bor i.

(Jeg har en ektefelle som har skadet ryggen og havnet ufrivelig på aap.... etter flere år med behandling, dårlig saksbehandling, rot og tull, orket hun ikke mer og søkte på jobber. Hun jobber nå 100%, med store smerter til tider, men trives veldig godt i jobb, både pga økonomi og det sosiale. Legen hennes anbefaler det ikke, men livet har blitt så mye bedre uten nav. Bare skriver dette for å fortelle at det nytter å tenke utradisjonellt... det er en heltidsjobb å få seg jobb...)

Endret av Coolaid
Skrevet

Hvor lenge (ikke langt, men som i tid) kan du pendle da? Reisevei på 2 timer en vei burde jo være mulig? Finnes det da større muligheter for deg å få deg jobb?

Mener du virkelig at 2 timers reisevei hver vei er greit, når man har barn? Når man pendler går det alltid litt ekstra tid, så da kan vi jo regne med 4 og en halv timers pendelvei, og at man blir borte hjemmefra nesten 13 timer hver dag. Hadde jeg vært barnløs hadde jeg gjerne gjort det, men som jeg sa; mannen min er syk, kan kan ikke ha aleneansvar for ungen vår, slik han i realiteten hadde hatt dersom jeg hadde vært borte hele barnets våkentid. Realiteten er at man ofte har flere hensyn å ta, og det må man bare forholde seg til.

Skrevet

Mener du virkelig at 2 timers reisevei hver vei er greit, når man har barn? Når man pendler går det alltid litt ekstra tid, så da kan vi jo regne med 4 og en halv timers pendelvei, og at man blir borte hjemmefra nesten 13 timer hver dag. Hadde jeg vært barnløs hadde jeg gjerne gjort det, men som jeg sa; mannen min er syk, kan kan ikke ha aleneansvar for ungen vår, slik han i realiteten hadde hatt dersom jeg hadde vært borte hele barnets våkentid. Realiteten er at man ofte har flere hensyn å ta, og det må man bare forholde seg til.

Du kan fint pendle før du får barn. Du er faktisk arbeidsledig og uten barn. Ved å jobbe så opparbeider du deg rettigheter samt at det er lettere å få en jobb når man har en jobb. Da jobber du mens du søker på jobb nærmere bosted.

• Liker 1
Skrevet

Dere får dekket nesten hele barnehageplassen i tillegg til trygd. Det er mye mer enn hva vi som faktisk jobber og forsørger oss selv får. Forventer du at vi også skal forsørge dere?

Å leve på trygd skal ikke være lukrativt, å dere må basere dere på en enklere levestandard. Dere må først se på hvor dere kan og bør skjære ned på kravene også leve deretter.

Forventer du virkelig at du som er frisk og har jobb skal få noe støtte? Ville du heller gått på trygd?? Dere slutter aldri å overraske. Det er en grunn til at vi lever i et velferdssamfunn og betaler skatt. Og jeg håper virkelig at dersom jeg skulle bli ufør og ikke kunne jobbe en dag, så finnes det fortsatt gode støtteordninger som kan hjelpe meg. Og den dagen håper jeg det ikke florerer med holdninger lik dine.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...