Gjest gloria Skrevet 23. november 2011 #1 Skrevet 23. november 2011 Vet dere, jeg er så innmari drittlei av alt lavkarbo-våset! Lavkarbo sjokoladekaker, kjøttboller,grønnsaker,knekkebrød,lasagne,pizza,boller... .... hva skjedde med et godt og gammeldags norsk kosthold???? Jeg tror folk flest har glemt ut hva det å være sunn egentlig vil si. Lavkarbo kan i enkelte tilfeller minne meg om ortodeksi (?), og det skremmer meg at media skaper så stor blest om dette. Nå i dag er man enten oversunn eller usunn. Er middelveien borte? Med det mener jeg fisk,poteter, kanskje en dæsj saus og med grønnsaker til. Eller kanskje skive med brunost på? Ja takk til normalt fokus på mat, og nei takk til lavkarbo 24/7! Noen andre som også savner dette ?
Betty2 Skrevet 23. november 2011 #3 Skrevet 23. november 2011 noen av disse lav karbo produktene, er ikke så lavkarbo som kjedene vil ha det til. selv om det er lite karbohydrater, er det alikevel for mye til at de på lavkarbo kan spise dem. forøverig gidder jeg ikke bry meg så mye om de produktene, jeg er en av dem som tror det at å leve på lav karbo resten av livet, vil gi senskader og konsekvenser vi ikke kan forutse. Om jeg tar feil, så skal jeg bøye meg i støvet 3
LisaMaria Skrevet 23. november 2011 #4 Skrevet 23. november 2011 noen av disse lav karbo produktene, er ikke så lavkarbo som kjedene vil ha det til. selv om det er lite karbohydrater, er det alikevel for mye til at de på lavkarbo kan spise dem. forøverig gidder jeg ikke bry meg så mye om de produktene, jeg er en av dem som tror det at å leve på lav karbo resten av livet, vil gi senskader og konsekvenser vi ikke kan forutse. Om jeg tar feil, så skal jeg bøye meg i støvet Skriver under på den!
Gjest gloria Skrevet 23. november 2011 #5 Skrevet 23. november 2011 Alle som har "normale" oppskrifter kan også slenge seg på her! Dvs. ikke noe kokosfett til 500 spenn fra helsekosten. Tror neppe Bjørn Dæhli eller Thor Hushovd har vært på lavkarboen noen gang... om dere ser hvor jeg vil ?
Cappuccino Skrevet 23. november 2011 #6 Skrevet 23. november 2011 (endret) Tror neppe Bjørn Dæhli eller Thor Hushovd har vært på lavkarboen noen gang... om dere ser hvor jeg vil ? Ser ikke helt hvor du vil, hvis alle kunne trent like mye som aktive idrettsutøvere hadde vi ikke trengt å tenkt så mye på karbo nei, men det er ikke en reell hverdag for folk flest. Endret 24. november 2011 av Cappuccino 2
Gjest gloria Skrevet 23. november 2011 #7 Skrevet 23. november 2011 Det jeg mener er at aktive idrettsutøvere som disse to ikke har brukt lavkarbo for å være i sin fysisk gode form. Det skal heller ikke være et middel (spesielt av ekstremt bruk), for å oppnå en god helse. Jeg tror f.eks. at bloggere som Fotballfrue (uten å kritisere), kunne hatt en vel så god form uten lavkarboen. Nå har egentlig ikke denne tråden noe med bloggere eller idrettsutøvere å gjøre. Ønsket bare å trekke inn en parallell ...men ja, jeg er lei all blesten rundt lavkarbo. Gi meg en artikkel om hvordan en kan lage gode kjøttboller, og jeg skal sluke den!
OPIgirl Skrevet 23. november 2011 #8 Skrevet 23. november 2011 Jeg er også dritt lei av denne lavkarbodilla. Hører faen ikke om annet. Det er bare en motegrie mener jeg. 4
Vulpes Skrevet 23. november 2011 #9 Skrevet 23. november 2011 Jeg blir også litt lei, og jeg går på lavkarbo selv. Blir mest lei av alt tullet som skrives. Både av lavkarbotilbederne som virker helt hjernevasket og fnyser av alle som spiser vanlig kosthold, og av all kritikken mot lavkarbokostholdet generelt. Mange ser ut til å tro at alle på lavkarbo spiser "null karbohydrater" eller i det minste veldig, veldig lite. Men hallo i luka, lavkarbo er alt under 150 gram karbohydrater om dagen, som er en ganske bred margin. Jeg spiser lavkarbo og kan fint spise f.eks. havregrøt hver dag uten å sprenge grensa mi, som for tiden ligger på rundt 50-70 gram kh Spiser også haugevis med grønnsaker, mye mye mer enn jeg gjorde før. Spiser mere fisk, men mindre kjøtt. Mere nøtter og frø. Er jeg på besøk hos andre, eller ved spesielle anledninger, firer jeg på kravene og spiser hva som helst. Dette er i mine øyne et eksempel på en gyllen middelvei 10
Gjest uAnonymBruker Skrevet 23. november 2011 #10 Skrevet 23. november 2011 Jeg blir også litt lei, og jeg går på lavkarbo selv. Blir mest lei av alt tullet som skrives. Både av lavkarbotilbederne som virker helt hjernevasket og fnyser av alle som spiser vanlig kosthold, og av all kritikken mot lavkarbokostholdet generelt. Mange ser ut til å tro at alle på lavkarbo spiser "null karbohydrater" eller i det minste veldig, veldig lite. Men hallo i luka, lavkarbo er alt under 150 gram karbohydrater om dagen, som er en ganske bred margin. Jeg spiser lavkarbo og kan fint spise f.eks. havregrøt hver dag uten å sprenge grensa mi, som for tiden ligger på rundt 50-70 gram kh Spiser også haugevis med grønnsaker, mye mye mer enn jeg gjorde før. Spiser mere fisk, men mindre kjøtt. Mere nøtter og frø. Er jeg på besøk hos andre, eller ved spesielle anledninger, firer jeg på kravene og spiser hva som helst. Dette er i mine øyne et eksempel på en gyllen middelvei Det er sånn jeg spiser også 1
ini Skrevet 23. november 2011 #11 Skrevet 23. november 2011 Jeg har et LCHF-kosthold, noe jeg har fordi JEG fungerer bedre med det. Tidligere har jeg hatt blodsukker som har vært like stabilt som to fulle menn på tandemsykkel, og opplevde da mye hodepine og "punkterte" rett og slett litt utpå ettermiddagen fordi jeg var helt tom for energi. Etter at jeg la om kostholdet fungerer jeg langt bedre. Jeg sier ikke at det er EN ting som er riktig, men at for noen så kan det være riktig. For andre er det ikke det. Det viktigste er vel at man selv har et kosthold man trives med. Skal sies at jeg har cøliaki, og det er endel av de tingene man unngår å spise på lavkarbo som jeg ikke kunne spist i noe fall. Dette er også en av grunnene til at jeg har slitt sånn med hodepine. Jeg kan ikke, i like stor grad som andre, benytte meg av raske løsninger for å få opp blodsukkeret hvis det blir for lavt. Som sagt, for noen er LCHF riktig, for andre er mye karbohydrater, endel fett og lite proteiner mer riktig. Så lenge man selv trives med det spiller det vel ingen rolle 1
Gjest shirelle Skrevet 24. november 2011 #12 Skrevet 24. november 2011 (endret) Jeg har PCOS og må spise lavkarbo for å få retta opp i hormonene mine. :gjeiper: Driter i hva andre synes om lavkarbo, lavkarbo er det eneste jeg kan spise for å bli "frisk", så da må jeg jo spise det uansett hva folk mener om det. Men er enig i at det er litt mye tull som blir skrevet i tabloidavisene, for jeg synes ikke folk uten hormon-problemer/kostholds-problemer osv trenger å spise lavkarbo. Det er ikke noe friske folk trenger å spise. Endret 24. november 2011 av shirelle 5
Gjest gloria Skrevet 24. november 2011 #13 Skrevet 24. november 2011 Det er en ting å ha det som et "matvalg" fordi kroppens mangler/behov tilsier det. En annen ting er å dedikere side opp og ned til såkalte eksperter,bloggere,idrettsutøvere osv. med all mulig pjatt omkring emnet. Jeg ser også at et sunt kosthold er bra. Mitt poeng er at gjør en dette kostholdet ekstremt nok, er det lenger ikke sunt. Uansett. Jeg skulle bare så veldig gjerne ønske at Dagbladet eller en annen avis snudde litt om, tok frem gamle middagsoppskrifter som bare bestemor kunne lage bra... Eller som en annen skrev, at det forhåpentligvis er en forbigående "mote-ting". Dessverre tror jeg kanskje dette er en trend som muligens er kommet for å bli. I alle fall for en stund. Delvis fordi den allerede har fått så mange tilhengere.
AnonymBruker Skrevet 25. november 2011 #14 Skrevet 25. november 2011 Jeg spiser også lavkarbo, men må si meg enig i at det er et FOR stort fokus på det i media for tiden. Nesten så man kvier seg for å si til folk at man spiser lavkarbo. Grunnen til at jeg gikk over til dette kostholdet, er på grunn av min helse. Jeg har alltid vært aktiv, sprek og i de fleste øyne normalvektig person. Jeg rett og slett elsker og trene, men hadde tidligere et stort problem. Jeg svimte veldig ofte av under treningsøktene mine, og nei det var ikke mot slutten, men helt i starten av økta. Til tross for at jeg hadde spist godt i forkant, og varmet opp skikkelig, så svartnet det for meg både i starten av fjellturer, i skibakken, på mølla etc etc. Utrolig frustrerende. Jeg begynte å lure på om det var blodsukkeret mitt som var helt ute å kjøre, og bestemte meg for å legge om kostholdet. Jeg hadde allerede kuttet ut karbo til middag for flere år siden, så det var egentlig bare frokosten som måtte endres, og jeg må innrømme at jeg savner havregrynene mine av og til. Men for en effekt denne endringen hadde. I dag kan jeg trene FØR frokost om morgenen uten problemer. Det kunne aldri skjedd før. Jeg klarer meg i lengre perioder uten å være sulten, og slipper denne knekken rett etter et måltid, slik som jeg fikk før. Hva jeg ville frem til, ja det er et for stort fokus på dette for øyeblikket, men ganske mange av oss som holder på med lavkarbo gjør det av en grunn og ikke bare fordi det er i vinden for øyeblikket. 1
Supraspinatus Skrevet 25. november 2011 #15 Skrevet 25. november 2011 Det er et ordtak som heter "ingenting er så gale at det ikke er godt for noe". Jeg vil si at lavkarbo har dratt med seg en veldig positiv endring, det at folk har et forhold til mengden enkle karbohydrater de spiser. De aller fleste er ikke idrettsutøvere/mosjonister og har ikke et skrikende behov for enorme mengder enkle karbohydrater. Et bevisst forhold til hvordan man bygger opp et middagsmåltid for å holde seg mett og forebygger overvekt (over tid) er bra. Samtidig er det viktig at mat smaker bra og ser bra ut. Det er helt greit å skulle kose seg, men jeg er ikke enig at mat skal få en så stor emosjonell faktor. Det er nærmest en selvfølge at når man skal kose seg så må man spise noe usunt mens man sitter i ro. Hvis man ikke spiser usunt en dag i blant, så koser man seg ikke. Jeg spiser ikke lavkarbo, og er ikke overvektig. Jeg får likevel blikk og kommentarer dersom jeg takker nei til chips, snop eller noe annet usunt når man skal kose seg på fest. Med det sagt, jeg kan godt drikke alkohol og spise snop i blant, men jeg mener det ikke er nødvendig for å kose seg. Jeg lar heller min lyst på det styre om jeg spiser det og ikke de sosiale normene. Det er ikke alltid jeg klarer å si nei heller. Lavkarbo trekker dessverre med seg negative ting og. Spesielt et veldig ensidig syn på karbohydrater og energiprosesser. I tillegg uttaler enkelte av profetene (Hexeberg et al) at trening er unødvendig. Det finnes ingen snarveier til god helse.
baltazar Skrevet 25. november 2011 #16 Skrevet 25. november 2011 Jeg tror "Lavkarbo" kan være et ganske forvirrende begrep for mange, ikke minst når alle verdens leger og ernæringseksperter spriker med både studier og forklaringer. Det eneste jeg vet er at Lavkarbo er redusert inntak av karbohydrater. For meg er det viktig å spise rikelig med proteiner og mindre av karbohydrater, men samtidig er jeg helt avhengig av raske karbohydrater. Er jeg på lavkarbo...Hakke snøring og ikke gidder jeg å bruke tid på å finne ut av det heller. 4
Gjest Survival Skrevet 25. november 2011 #17 Skrevet 25. november 2011 Ja, jeg er drittlei alt snakket om lavkarbo. Ble litt småkvalm av å skrive det nå bare. Og det er ikke bare de som er for, men særlig de som er mot irriterer meg også. Rett og slett fordi det blir for mye snakk om det, selv om at alle argumenter som blir lagt fram er ganske gode. 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2011 #18 Skrevet 26. november 2011 Lavkarbo har bare tatt av fullstendig de siste par årene, og som alltid når en trend tar av, er det en del som trekker den for langt. Som andre sier, veldig mye er vunnet bare på å kutte ned på enkle karbohydrater, og det har de fleste godt av. Men derfra til at karbohydrater er djevelens verk og at man skal pøse på meg kremfløte og bacon er noe helt annet. Fedon, som i mitt hode er en av de første som introduserte et lavkarbokosthold i Norge var jo mye mindre ekstrem enn mange av dem man leser om nå. Jeg tror pendelen snur og at man får mer fokus på balanse i livet, men utover det gidder jeg ikke bry meg så mye om hva folk spiser. Jeg har nok med å spise riktig selv. Det som derimot virkelig irriterer meg, er alle som snakker om at "jeg har vært på lavkarbo siden før det ble trendy" når de har spist sånn i et år eller noe. Nei, da har du ikke det. Du er faktisk temmelig sent ute, og jeg ser ikke vitsen med å skulle late som noe annet.
AnonymBruker Skrevet 27. november 2011 #19 Skrevet 27. november 2011 Tro meg, vi som spiser lavkarbo og har gjort det lenge (over 4 år her), er møkklei vi og. Etter å ha fått masse nysgjerrige spørsmål om kosten, skryt for vektnedgang og bedre helse og mange som ønsker å prøve litt selv. Har det nå gått over til at de samme menneskene kjører på med alt det negative de finner om lavkarbo. Ikke spørsmål, men kommentarer som "ja, du skal vel bare ha fløte med kaffesmak du nå, ikke kaffe" og "ser du propper i deg fett, ja" når man har olje på salaten eller kjøper helfet rømme. Folk skal på død og liv linke de negative artiklene sammen med dumme kommentarer osv. Som med alt er det hardkjør fra media som gjør at de ekstreme fra begge sider får sine 15 minutter i rampelyset, dessverre. Jeg står det ut og møter heller kommentarene med kunnskap. Men mange blir dessverre skremt fra å fortsette eller å prøve (ikke at det funker for alle, men mange kunne hatt godt av i det minste å kutte på en del av de raske karbohydratene). Jeg håper det gir seg snart, slik de fleste bølgene gjør, så jeg kan fortsette å spise sunt med god samvittighet. Og "dere andre" skal selvfølgelig få ha poteten deres i fred uten å få pes for det! 2
AnonymBruker Skrevet 27. november 2011 #20 Skrevet 27. november 2011 I alle dager! Skulle tro noen tvang dere til å spise lavkarbo...... 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå