Gå til innhold

Gaver til en veldedig organisasjon

Gjest anonym

Hva synes du om gaver til en veldedig organisasjon i forbindelse med bryllupet?  

1 stemme

1. 1. Hva synes du om gaver til en veldedig organisasjon i forbindelse med bryllupet?

• Topp, vi har nok av materielle goder selv likevel.
      12
    • Dumt, når noen gifter seg vil jeg gi dem en personlig gave.
      7

Anbefalte innlegg

Hei! Vi har "alt", og kunne tenke oss å be gjestene gi penger til en veldedig organisasjon istedfor å gi gaver til oss. Er det noen andre som har gjort det? Hvilken organisasjon ga dere til?Hvordan gjorde dere det? Og hordan tok gjestene det? Ga de mye til organisasjonen, eller fikk dere mest gaver til dere selv likevel? Vi har tenkt til å nevne noen få ting vi ønsker oss, men har også lyst til å hjelpe andre som ikke har det like bra som oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes tanken er flott jeg :)

Det er bra å hjelpe andre når anledningen byr seg.

Vi velger alikavel å ikke gjøre det. Det er fordi vi har en del ting vi ønsker oss og som etter mange år trengs å skiftes ut. Høres sikkert veldig egoistisk ut, men det er vårt valg.

Jeg applauderer alle som velger å gi gaver til en veldedig organisasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke å gi pengegaver til bursdager eller jul - eller bryllup.

Dog - hadde brudeparet ønsket seg noe til en organisasjon, hadde jeg gitt med glede. En venninne har rund bursdag snart og ønsker seg penger til et veldedig formål istedenfor gaver. Jeg skal gi så det svir - for jeg synes det er så flott!

Selv gjorde vi det ikke sånn da vi giftet oss, selv om vi også hadde alt. Vi benyttet anledningen til å ønske oss sølv og servise og sånn, så vi var ikke så ideelle som vi gjerne vil være ellers...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarte at jeg gjerne ville gi gaver til vedledig formål, men vi har heller ikke skrevet det opp som et alternativ (fikk et snev av dårlig samvittighet nå). Men vi har en slik regel at når vi reiser på ferie eller weekend-turer utenlands aå gir vi 1500 kroner til et godt formål på feriestedet.

Har støttet alt fra hjemløse katter, penger til skolemateriale, bevaring av elefanter, av aper, gitt penger til hjemløse osv. Til jul kjøper vi også to bæreposer med julemat til Frelsesarmeen.

Vi skal på bryllupsreise etter bryllupet og skal da følge tradisjonen og gi 1500 kroner til et formål...... kanskje vi burde gi litt mer..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde syntes det var utrolig raust og flott om jeg ble bedt i bryllup hvor brudeparet ønsket seg en donasjon til et godt formål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synst det er ein flott tanke!

Me var inne på tanken sjølv, men sidan me ikkje hadde 'alt', og alle visste det, fann me ut at me kunne ynskje oss ting og tang til leiligheten og sånn, og så heller gi pengar til ulike formål etterkvart - for dei pengane me slapp å kjøpe lamper sengetøy og sånn for...

Eg ville absolutt gi viss dte var dette brureparet ynskte - MYKJE heller enn å gi pengegåver til dei sjølve (noko eg aldri har likt å gi - og dermed heller aldri har gitt...). Beløp og sånn kjem jo sjølvsagt av på om ein har eit godt inntrykk av organisasjonen/prosjektet òg.

Eg veit om to par som har gjort dette. Det eine oppretta eit eige prosjekt ut frå dei pengane dei fekk i.f.b bryllaupet, og starta bygginga av ein barneheim i Ukraina, trur eg det var. Det andre paret ynskte seg gåver til ein organisasjon som heiter 'Åpne dører'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes også det er en flott tanke. Vi var inne på den selv også, men vi gjennomførte det ikke. Det ble til at vi ønsket oss ting til huset, og penger til å totalrenovere badet istedet.

Men vi støtter en del utvalgte organisasjoner resten av året så jeg er ikke helt egotripp heller da.

Synes det er flott det dere gjør :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hey, der er du jo!!

*klem til monja*

Jeg skulle ønske jeg kunne være tøff nok til å si at vi ønsker oss penger til en veldedig organisasjon, og jeg vet akkurat hvem som skulle fått pengene. Desverre er jeg litt materialistisk av meg og har et stort behov for å få personllige ting jeg kan ta på fra familien min i bryllupsgave. jeg vet fex at min søster holder på å brodere et bilde til oss i presang, og jeg gleder meg så masse til jeg kan få det og henge det opp på veggen.

Jeg hørte om et brudepar som hadde fri bar, men som satte opp en champagnebøtte i baren, der det stod tydelig at pengene som ble lagt oppi der gikk til et veldedig formål. Ingen tvang selvsagt, og det er ikke alle som har med seg penger, men toastmasteren hadde opplyst om dette under middagen, og ryktet hadde nok spredd seg litt på forhånd, så det ble en knallsuksess...

Jeg kunne tenke meg noe sånt.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingenting imot veldedighet, men akkurat på bryllupsdagen vil jeg at vi, brudeparet, skal få glede av litt gaver! Hadde vi invitert over 100 gjester, tror jeg kanskje jeg hadde sett litt annerledes på det, men det blir jo ikke så fryktleig mange gaver med 45 gjester. Og vi starter på scratch, kjøper hus nå, så det blir nok mye å ønske seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes tanken er veldig god, og som du sier når dere har alt, så hvorfor ikke? Det er absolutt et flott minne med å donere bort penger.

Selv er vi i etableringsfasen så vi trenger nok mange ting, men det er mer enn en gang jeg har tenkt på at de gjestene som vil kan donere bort penger til fadderbarn-organisasjonen min - evt å fjernadoptere et barn til oss. Har også tenkt på at de som gjør sistnevnte kan få årlige "rapporter" på hvordan det går med barnet. Hvis ikke ville jeg ha latt pengene gå til HIV/AIDS-saken. Dette er bare en tanke foreløpig, har ikke satt opp ønskeliste ennå.

Hvis jeg som gjest hadde fått vite at brudeparet ønsker seg donasjoner til et veldedig formål, vil jeg nok gitt penger fremfor feks fat.

Husk å fortelle hva det ble til slutt :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjenner noen (to prester) som giftet seg for 2. gang som ba om gaver til kirkens bymisjon. Det ble tatt svært godt i mot blant gjestene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..... gaver til kirkens bymisjon. Det ble tatt svært godt i mot blant gjestene.

Jeg hadde også valgt Kirkens Bymisjon. De gjør utrolig mye bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sendte nettopp mail til Kirken Nødhjelp, og ba om giroer og noe informasjone vi kan sende ved invitasjonene. Det er mange bra organisasjoner å støtte, men vi endte opp med Kirkens Bymisjon. Så får vi se hvordan gjestene tar det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sendte nettopp mail til Kirken Nødhjelp, og ba om giroer og noe informasjone vi kan sende ved invitasjonene. Det er mange bra organisasjoner å støtte, men vi endte opp med Kirkens Bymisjon. Så får vi se hvordan gjestene tar det :)

Kirkens Nødhjelp eller Kirkens Bymisjon? :wink:

Bra organisasjonar begge to! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler:

Kirkens Nødhjelp er vel ein organisasjon få menneske kan ha imot å støtte... Viss du skjønar kva eg meinar. Tippar det vert godt motteke, eg!

(KN er faktisk ein av dei org. me har valt å støtte månadleg, og eg har berre positivt å seie om dei.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner noen som kun ønsket seg støtte til Redd Barna i bryllupsgave. En del av gjestene syntes det var en fryktelig dårlig ide, de følte at de måtte gi til den veldedige organisasjonen, men samtidig ønsket de å gi noe til brudeparet. Endte opp med at brudeparet fikk mye ræl de ikke ville ha og gjestene brukte mer penger enn de egentlig hadde tenkt til og derfor var ganske misfornøyde. Når det er sagt så vurderer vi sterkt å gjøre det samme, og jeg hadde med glede gitt til en veldedig organisasjon om brudeparet hadde ønsket det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...