Gå til innhold

Mette-Marit-dokumentar refses


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Flere medievitere refser NRK-portrettet av Mette-Marit for å være glorifiserende, ukritisk og god PR for kongehuset.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/kronprinsparet/artikkel.php?artid=10040345

Programmet ligger for øvrig her - http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/805341/.

Hvilke meninger gjør du deg om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Flere medievitere refser NRK-portrettet av Mette-Marit for å være glorifiserende, ukritisk og god PR for kongehuset.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/kronprinsparet/artikkel.php?artid=10040345

Programmet ligger for øvrig her - http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/805341/.

Hvilke meninger gjør du deg om dette?

Jeg skulle gjerne meldt meg på denne debatten, men jeg orket rett og slett ikke å ødelegge resten av dagen med å se på dette!

Selvfølgelig blir kongehuset behandlet med silkehandsker av pressen rent generelt. Hadde håp da kritikken stormet som verst rundt Ari og Mette-Marit (for ikke å nevne Märthas engleskole), men dessverre, all kritikk har stilnet fullstendig.. Det er flaut å være nordmann!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så programmet i reprise og sitter igjen med en flau smak i munnen. Er det mulig å lage en så rosenrød glansbilde-historie av henne? Dersom man ikke kan være oppriktige så bør man rett og slett la være. Dette var jo et propagandaprogram - for å slå bena under de som er kritiske til kongehuset.

Rett og slett flaut :jepp:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde håp da kritikken stormet som verst rundt Ari og Mette-Marit (for ikke å nevne Märthas engleskole), men dessverre, all kritikk har stilnet fullstendig.. Det er flaut å være nordmann!

Mette Marit hadde et liv før hun møtte kronprinsen. Overraskende? Hvem har ikke et liv før man møter sin fremtidige ektefelle?

Såvidt jeg har fått med meg har Mette Marit gjort en helt flott jobb med tanke på hva hun har blitt kastet inn i.

Hvor lett er det å gå fra å være en hvilken som helst alenemor i Kristiansand til å bli Norges kronprinsesse?

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det var et flott portrett. Synes hun gjorde en god profil :)

Hvem kan vel ikke gjøre en god profil så man blir fremstilt på den måten som det ble gjort her?

Latterlig og dumt og ikke rart at det blir harsellert med i ettertid. Jeg for min del ble flau av å se på det.

"Jeg er en kompleks og sammensatt person." - javel, er vi ikke alle det?

Det blir helt feil å lage en såkalt dokumentar når man kun tar med glansbildene. Da er det ingen interessant dokumentar. Når Haakon fikk siste ord med i laget før programmet ble ferdigstilt, når det ikke er lov å stille et eneste kritisk spørsmål - DA må man ikke kalle det en dokumentar - for det er ingen dokumentar.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem kan vel ikke gjøre en god profil så man blir fremstilt på den måten som det ble gjort her?

Latterlig og dumt og ikke rart at det blir harsellert med i ettertid. Jeg for min del ble flau av å se på det.

"Jeg er en kompleks og sammensatt person." - javel, er vi ikke alle det?

Det blir helt feil å lage en såkalt dokumentar når man kun tar med glansbildene. Da er det ingen interessant dokumentar. Når Haakon fikk siste ord med i laget før programmet ble ferdigstilt, når det ikke er lov å stille et eneste kritisk spørsmål - DA må man ikke kalle det en dokumentar - for det er ingen dokumentar.

De sier jo selv at det er et portrett, ikke en dokumentar. Når jeg sier jeg synes hun gjorde en god profil, mener jeg at jeg synes hun virker som en bra person, og at det lyser igjennom. Sånn som jeg forstår det, er meningen at vi skal få bli litt bedre kjent med henne, og at det skjer, sånn som ellers her i livet, på hennes premisser.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest outlandish

De sier jo selv at det er et portrett, ikke en dokumentar. Når jeg sier jeg synes hun gjorde en god profil, mener jeg at jeg synes hun virker som en bra person, og at det lyser igjennom. Sånn som jeg forstår det, er meningen at vi skal få bli litt bedre kjent med henne, og at det skjer, sånn som ellers her i livet, på hennes premisser.

Men det er jo ingen tvil om at hun legges fram for oss sånn de vil at vi skal se henne.

Hun kan være hyggelig og alt, og har sikkert fine verdier og gjør masse konstruktivt i arbeidstida, det er ikke det. Men man må ta dette reklame-stuntet for hva det er. De markedsfører henne til oss.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo ingen tvil om at hun legges fram for oss sånn de vil at vi skal se henne.

Hun kan være hyggelig og alt, og har sikkert fine verdier og gjør masse konstruktivt i arbeidstida, det er ikke det. Men man må ta dette reklame-stuntet for hva det er. De markedsfører henne til oss.

Ja? Det er (for det meste) det positive som kommer frem, men det betyr jo vel ikke at det er uten verdi? Både Haakon og broren sa jo ting om henne som ikke akkurat er spesielt flatterende. Virker også utrolig sært at moren måtte være på barnehagen sammen med henne fra august til desember.

Jeg lurer litt på hva dere egentlig forventet, for det er tydeligvis noe annet enn det jeg forventet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lett er det å gå fra å være en hvilken som helst alenemor i Kristiansand til å bli Norges kronprinsesse?

I Norge er det tydeligvis lekende lett siden hvem som helst kunne gjøre det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det blir feil å kalle dette et portrett. Portrettintervjuer i seriøse aviser og TV-kanaler inneholder også spørsmål om aktuelle (og ofte oppsiktsvekkende) saker. NRKs program er så rosenrødt at det blir kjedelig...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De sier jo selv at det er et portrett, ikke en dokumentar. Når jeg sier jeg synes hun gjorde en god profil, mener jeg at jeg synes hun virker som en bra person, og at det lyser igjennom. Sånn som jeg forstår det, er meningen at vi skal få bli litt bedre kjent med henne, og at det skjer, sånn som ellers her i livet, på hennes premisser.

Vel, på NRK`s egne sider så bruker de betegnelsen "dokumentar". De skrev: "Se første del av dokumentaren her". Det var der jeg så det ble brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke sett dokumentaren, men forventet man at det skulle være en negativ dokumentar??

Synes ikke den norske presse generelt tar i kongehuset med silkehansker - det var jo rimelig mye pepper når Mette Marit og krompen ble kjærester. Synes det er en ok balanse mellom å være kritiske og rosende.

Kongehuset skal jo være minst mulig kontroversielt. Det er ikke "lov" at kronprinsparet uttaler seg så langt ut i den ene eller annen retning så at en dokumentar om Mette Marit ikke er så kontroversiell kan da ikke være så overraskende

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagsrevyen lørdag hadde et innslag med kronprinsen som var i Nepal. Han presterte å uttale: "Jeg har vel alltid vært litt interessert i de store spørsmålene. Hvorfor er det så stor forskjell i verden? Hvorfor må mange mennesker leve i fattigdom?"

At han selv og den norske befolkningen ikke innser det tragikomiske og paradoksale i denne anakronistiske galskapen, er uforståelig!

Hvor mange av disse fattige som kronprinsparet til stadighet hevder at de bekymrer seg for, kunne ikke levd et godt liv for Mette-Marits budsjett for designervesker alene og parets ekstravagante livsførsel med sikkerhetsopplegg, generelt?

http://www.side2.no/underholdning/article2998330.ece

http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/norges-kongelige-er-dyrest-i-norden-3458237.html

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er smakløst når de går så aktivt ut for å profilere seg som mennesker som er opptatt av de svake og ubemidlede verden over, på samme tid som de er opptatt av å menge seg med kjendiser og moteskapere, og går i klær til svimlende summer plagget.

Det blir noe veldig overfladisk over det, omtrent som når overklassen for hundre år siden oppsøkte fattigkvarteret en gang i året for å kjøpe seg bedre samvittighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samtidig- hadde vi sett opp til kongehuset, hadde monarkiet hatt noen symbolsk betydning om slottet var innredet med møbler fra IKEA, det ble servert posesupper på gallamiddager og kronprinsparet flyttet inn i OBOS blokkleilighet i Holmlia?

Men jeg syntes at forbruket deres, bl.a. garderoben til MM, burde modereres i en tid da verden er i en økonomisk krise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Det er jo en håpløs situasjon, de blir kritisert for pengebruken nå, men om de kuttet hadde de blitt kritisert for å ikke kle seg bra nok. Noen som husker kritikken som stormet mot Mette Marit da hun som helt vanlig jente, tidlig i forholdet til Håkon, gikk i klær fra HM. Avisene kunne ikke forstå hvordan noen som gikk i slikt noensinne skulle bli en "ordentlig kronprinsesse".

Og vet du hva, tiltross for forbruket i forbindelse med offentlige oppgaver, som jo egentlig er hver gang de viser seg i offentligheten, så tror jeg faktisk de helt ærlig og oppriktig er opptatt av fattigdom, hiv og enhver annen sak de setter fokus på. De har jo blant annet fått heftig kritikk for å fronte hiv-saken og invitere diverse mennesker til Skaugum, hvis de ville leve et liv i sus og dus kunne de jo ha gjort som Kongen og Dronningen og interessert seg av flott kunst og seiling, som er de to tingene jeg tenker på når jeg tenker på kongeparet.

For min del synes jeg de framstår som et flott, sunt ungt par, som kan være forbilder for andre. Om vi fortsatt skal ha kongehus i Norge :vetikke: Men jeg tviler på at vi sparer masse penger på å ha en president som skal skiftes ut hvert fjerde eller åttende år, som da skal pusse opp hjemmet og kontoret passende sin egen smak hver gang, og sikkert også ha en ektemann eller kone som skal representere og trenger støtte til dette.

Og populæriteten til kronprinsessen spesielt i utlandet, kan en president av Norge aldri oppnå.

Endret av Wolfmoon
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samtidig- hadde vi sett opp til kongehuset, hadde monarkiet hatt noen symbolsk betydning om slottet var innredet med møbler fra IKEA, det ble servert posesupper på gallamiddager og kronprinsparet flyttet inn i OBOS blokkleilighet i Holmlia?

Men jeg syntes at forbruket deres, bl.a. garderoben til MM, burde modereres i en tid da verden er i en økonomisk krise.

Er det så mange som ser opp til dem lengre da? Jeg tror ikke jeg kjenner så fryktelig mange som er imponert, akkurat. For all del, Mette Marit har blitt polert og fått hjelp til hva det er hun skal si - og gjør en helt grei jobb, som de aller fleste kunne gjort med all den hjelpen hun har mottatt. Er det tøft til tider? Helt sikkert.. Men er det noe verre enn mange andre i landet? Niks.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...