Gå til innhold

Hvorfor sulten?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ei jente på 22 som de siste 6 ukene har kuttet ut alt av sukker, godteri, chips saft/brus/poteter/lyst brød/ris etc.

Jeg trener 6 dager i uken. Jeg merker at jeg har gått ned litt i vekt, men noen dager ( som idag ) er jeg konstant sulten! Jeg tør ikke spise, for da føler jeg at jeg må ned på treningsstudioet igjen og trene det bort.

Jeg spiser vanligvis:

Frokost:

Liten skål med havregryn (litt fruktmusli for smak), skummetmelk og en kopp kaffe.

Lunsj: Et kokt egg + frukt, ELLER 2 knekkebrød med magert kjøttpålegg og lett gulost.

Middag: Dampet laks med kokte grønnsaker som brokkoli, gulrot og erter. Samt litt stekt champignon til.

Mellommåltider evt kvelds kan være litt havregryn, frukt eller 2 knekkebrød.

Spiser jeg for lite??!

Er så sulten, men vet ikke om det er meningen at jeg skal spise, eller om jeg skal avvenne meg sulten..

Takk for svar!

Videoannonse
Annonse
Gjest SweetThing
Skrevet

Jeg, personlig synes du spiser lite. Men jeg spiser ganske mye selv.

Du må passe på å ikke spise det samme hele tiden. For om du slutter og spise noe helt, legger du på deg med engang du slutter og spise det. Spis poteter, egg, bacon, frukt, havregryn osv. Sunt, men variert!

Synes ikke du skal slutte og spise, spis heller mer fiber. Slik som knekkebrød og grovbrød. Metter og lengre tid. Og gjerne litt søtt etterpå for og få høyere blodsukker. Spesielt etter trening.

Dette fungerer for meg ihvertfall.

• Liker 1
Skrevet

Med mindre du er tre år og treningen din består i å hoppe seks froskehopp per dag spiser du for lite, ja.

• Liker 8
Skrevet

Du må jo spise jente! Alle må ha nok næringsstoffer, det er derfor du er sulten. ;)

Guttene bryr seg ikke om du er tjukk eller tynn, de vil bare se deg spise!

• Liker 1
Skrevet

Du spiser for lite med tanke på at du trener så ofte! Jeg er kvinne på over 30, gjennomsnittlig høy, slank og trener ikke, og spiser mer enn deg... Hva vil du egentlig oppnå med treningen - kun å gå ned i vekt ved å tyne kroppen, eller la kroppen få sjanse til å lage litt muskler, få bedre styrke og kondisjon? Hvis det siste er tilfelle trenger faktisk musklene næring.

Sånn generelt er jo også det å være sulten et tegn på at man trenger mat, og det å få dårlig samvittighet av å spise et tegn på fare for spiseforstyrrelser.

Skrevet

Nei, trener som regel 1 t spinning evt jogging og lett styrke etterpå. jeg spiser knekkebrød, men det gjør meg ikke mett id et hele tatt. Også har jeg lest flere steder at man må ligge på et visst ant kalorier for å gå ned? Jeg er 1.66 og veier 52 kg, dvs at jeg må holde meg til ca 1300 kcal til dagen, noe jeg gjør nå?

Takk for svar, forresten!

Skrevet

Når du trener må du spise mer!

Skrevet

Er du sikker på at ditt forhold til kropp og mat er helt som det burde være? Du veier IKKE mye i forhold til høyden din, og du spiser SVÆRT lite i forhold til treningsmengden (og intensiteten) din!

• Liker 8
Gjest Survival
Skrevet

Nei, trener som regel 1 t spinning evt jogging og lett styrke etterpå. jeg spiser knekkebrød, men det gjør meg ikke mett id et hele tatt. Også har jeg lest flere steder at man må ligge på et visst ant kalorier for å gå ned? Jeg er 1.66 og veier 52 kg, dvs at jeg må holde meg til ca 1300 kcal til dagen, noe jeg gjør nå?

Nå har jeg lest gjennom tusen tråder akkurat som denne. Unge jenter som lurer på om det de spiser er lite nok til å gå ned i vekt. Og så ser jeg på vekttallet og så ser jeg dette: 1.66 cm og 52 kg! Fortell meg - hvorfor vil du gå ned i vekt?! Du veier jo ikke mye! Hva er idealvekta di? Og hvorfor vil du gå ned i vekt? Når du er så opptatt av det at du blir redd for å spise, da er det alvorlig!! Husk at HJERNEN din trenger næring hvis ikke vil du ikke kunne lære noe eller utvikle deg ordentlig. Svikter hjernen deg er det bare å gi opp alt. Hjernen er det viktigste man har!

• Liker 5
Skrevet

Du har ingen grunn til å ønske vektnedgang! Sats heller på å holde vekta og heller bygge litt muskler/få ned fettprosenten. KLART du er sulten når du bryter ned kroppen din på denne måten (ja, det er det du gjør, du trener uten å gi kroppen sjanse til å restituere seg ordentlig fordi den får for lite inn).

• Liker 4
Skrevet

Nå har jeg lest gjennom tusen tråder akkurat som denne. Unge jenter som lurer på om det de spiser er lite nok til å gå ned i vekt. Og så ser jeg på vekttallet og så ser jeg dette: 1.66 cm og 52 kg! Fortell meg - hvorfor vil du gå ned i vekt?! Du veier jo ikke mye! Hva er idealvekta di? Og hvorfor vil du gå ned i vekt? Når du er så opptatt av det at du blir redd for å spise, da er det alvorlig!! Husk at HJERNEN din trenger næring hvis ikke vil du ikke kunne lære noe eller utvikle deg ordentlig. Svikter hjernen deg er det bare å gi opp alt. Hjernen er det viktigste man har!

Ja, jeg skjønner det :) Jeg har lagt på meg en del rundt hofteparti/lår (har veldig timeglassform). Fikk denne diettplanen jeg går etter av en kompis som er PT. Jeg trodde jeg spiste ganske likt ift andre som også prøver å gå ned i vekt? Jeg ser normal ut i kroppen (ofte fått høre at jeg ser normalvektig ut), men vil gjerne bli litt slankere, dajeg vet jeg har gått opp noen kilo den siste tiden. Hva pleier dere å spise i løpet av en dag da (dere som slanker dere?)Føler andres dietter som er postet på KG og generellt på nett er ganske lik min?..

Og jeg vil gå ned i vekt, så kommer ikke til å slutte med dietten, men vil gjerne ha innspill. Vil forresten ikke ha muskler heller da jeg ikke syns det er så fint, helst bli slankere rundt hoftene. Og siden det ikke er noe som heter punktslanking må jeg bare vente til jeg går ned!

Skrevet

Du spiser allerede lite, er under normalvektig, trener mye, og er redd for å spise. Høres ut som du er på god vei til å utvikle anoreksi. Du sier du ønsker innspill: Spis litt mer slik at kroppen har noe å gå på. Spiser du for lite går kroppen inn i sparemodus og setter ned forbrenningen. Spiser du litt mer unngår du dette og forbrenner mer.

• Liker 6
Skrevet

Men jeg skjønner ingenting, jeg er ikke undervektig?? Ser helt normal ut. Folk gjetter faktisk at jeg veier mer enn hva jeg gjør, pga at jeg ser normal ut. Og hvorfor har jeg fått satt opp 1300 kcal til dagen av flere om dette er feil? Blir helt stressa jeg nå :(

Skrevet

Du må passe på å ikke spise det samme hele tiden. For om du slutter og spise noe helt, legger du på deg med engang du slutter og spise det.

Mye fri fantasi på deg i dag?

• Liker 1
Skrevet

Jeg trener 6 dager i uken. Jeg merker at jeg har gått ned litt i vekt, men noen dager ( som idag ) er jeg konstant sulten! Jeg tør ikke spise, for da føler jeg at jeg må ned på treningsstudioet igjen og trene det bort.

Dette syntes jeg var skremmende. Har du trent lenge? For ofte er det slik en spiseforstyrrelse starter, og nå mener jeg ikke å være hysterisk.

Er du sulten spiser du for lite. Slik er det.

• Liker 4
Skrevet

Men jeg skjønner ingenting, jeg er ikke undervektig?? Ser helt normal ut. Folk gjetter faktisk at jeg veier mer enn hva jeg gjør, pga at jeg ser normal ut. Og hvorfor har jeg fått satt opp 1300 kcal til dagen av flere om dette er feil? Blir helt stressa jeg nå :(

Jeg har forresten trent og spist slik i 6 uker. Er myyye mer opplagt og i mye bedre humør/mer våken! Men alle har sagt det er det jeg skal ligge på, så nå skjønner jeg mildt sagt ingenting.

Gjest SweetThing
Skrevet

Mye fri fantasi på deg i dag?

Kall det hva du vil. Har ikke noe problem i å innrømme om jeg tar feil. Men vet flere som har prøvd å slanke seg, og har blitt rådet til og ikke slutte og spise forskjellige ting. Ernæringsfysiologene sier og at du skal spise sunt og variert, så.

Hadde ikke hatt noe imot og høre ditt synspunkt :)

• Liker 1
Skrevet

1300 kcal er det du forbrenner når du ligger stille i sengen og bare puster! Du skal legge til noen hundre hvis du står opp hver dag, sitter i sofaen og løfter armen for å hente fjernkontrollen. Når du trener så hardt som du gjør i tillegg, er det klart at du ligger i kaloriunderskudd med 1300 kcal!

Skrevet

1300 kcal er det du forbrenner når du ligger stille i sengen og bare puster! Du skal legge til noen hundre hvis du står opp hver dag, sitter i sofaen og løfter armen for å hente fjernkontrollen. Når du trener så hardt som du gjør i tillegg, er det klart at du ligger i kaloriunderskudd med 1300 kcal!

Hmm, ok? Dette er helt nytt for meg. Både en PT, en ernæringsfysiolog OG en som driver med bodybuliding har sagt jeg må ligge på ca 1300 når jeg veier det jeg gjør og trener slik jeg gjør? Er litt i sjokk nå jeg! :sukk:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...