Gå til innhold

Har jeg hormonfeil/lavt stoffskifte/andre problemer?


Måndagsbarn

Anbefalte innlegg

Jeg har de siste 6 ukene gjort kraftige endringer i kosthold og treningsvaner og gått relativt hardt til verks. Kuttet alt sukker, brus, godteri og alt som man trygt kan si er dårlige vaner i matveien.

Jeg fører matdagbok på diett.no, forsøker å holde kalorinivået på mellom 14-1600 kalorier (jeg skal utifra beregning forbrenne mellom 2100-2200 kalorier i døgnet) de dagene jeg ikke trener, og maks 1750 de dagene jeg trener.

Jeg svømmer 2 ganger i uken, og begynner denne uken også med styrketrening ( StrongLifts 5x5 ) for å få både variasjon og fordi jeg vil bygge muskler, ikke bare brenne fett.

Av mat kan jeg fortelle at jeg holder meg til hovedsaklig proteiner, mye kylling, tunfisk og ytrefilet av svin, samt ulike former for grønnsaker. Mest brokkoli, blomkål, grønne bønner og avocado for å få i meg litt fett. Jeg spiser iblant egg, men holder meg litt vekk fra melkeprodukter pga melkeproteinallergi som ikke er spesielt ille. Jeg kan spise små mengder ost eller yogurt.

Slik vil en dag med mat typisk se ut for meg (på en dag jeg ikke trener):

Frokost:

En neve cottage cheese m/en halv neve bringebær

1 ts sukrin til bærene

Lunsj:

Hjemmelaget kyllingfilet 1-1 1/2 filet

En halv tallerken grønnsaker/brokkoli

1 ss aioli/pesto/majones

Ettermiddagsmat:

Proteinbar/shake

Litt nøtter eller iblant avocado

Middag:

Kyllingfilet surret i bacon 1 filet

En halv tallerken grønnsaker/brokkoli

1-3 ss barbecuesaus/pesto/aioli

Teoretisk sett skal vel dette gjøre at jeg går ned i vekt. Det som derimot skjer, er at jeg selv kan kjenne at jeg holder på vann, går opp og ned i vekt uke for uke og dette på tross av at jeg leser meg opp på kosthold, trening og ulike teorier.

Jeg har ikke noe ønske om å gå på en "diett", dette skal være en varig endring og jeg vil IKKE kjøre et hektisk eller ekstremt race som jeg føler at lavkarbo alene kan være. Jeg får i meg mer proteiner enn fett, og dette trives jeg godt med da jeg er svært sensitiv for både syre (drikker aldri kaffe, juice osv) og fett generelt, får halsbrann om jeg spiser egg og bacon til frokost. Bær går fint da disse ikke er like syreholdige.

I utgangspunktet innbiller jeg meg at jeg har en god oversikt over hva jeg putter i kroppen min, og spørsmålet er da - er det noen som har opplevd noe lignende? Kan jeg ha lavt stoffskifte/hormonforstyrrelser som gjør dette til en mye vanskeligere oppgave enn det burde være? Er det noen som kan peke på noe jeg eksplisitt gjør feil, da jeg både passer på makronivåene og kaloriene uten å lykkes, eller har tips til hvordan jeg bedre kan lykkes uten å få i meg for mye fett, syre og melkeprodukter?

Endret av frøkenfryd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det med å holde på vann, det kan ha noe med mensen å gjøre. Ei kvinne er aldri like gjennom hele måneden selvom hun blir veiet klokka 8 hver dag f.eks.

Hvis du har begynt å trene en del kan det hende at du har fått mere muskler. De er tyngre enn fett, så selvom man får mindre fett på kroppen, kan de hende man blir tyngre pga muskler.

Men jeg er ingen ernæringsekspert dessverre. håper noen annen kan hjelpe deg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du hadde hatt lavt stoffskifte hadde du nok merket det på andre måter enn at du ikke går ned i vekt. Jeg synes det ser ut som du spiser litt lite.

Uansett, dette er egentlig ikke noe vi kan hjelpe deg med, den eneste løsningen er å gå til legen og få tatt blodprøver.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Til det om fett og muskler; nei kvinner legger ikke på seg flere kilo muskler i løpet av så kort tid, og det vil ha ekstremt lite å si for vekta.

Om du har et problem med hormoner eller stoffskifte kan i grunn bare en lege gi deg svar på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du en stoffskifteproblematikk så finner du det kjapt ut med en blodprøve. Med en stoffskiftesykdom så følger det med en hel haug med andre symtomer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til det om fett og muskler; nei kvinner legger ikke på seg flere kilo muskler i løpet av så kort tid, og det vil ha ekstremt lite å si for vekta.

Om du har et problem med hormoner eller stoffskifte kan i grunn bare en lege gi deg svar på.

Tror ikke det står noen steder at hun har gått opp flere kilo:) TS skriver at hun går opp og ned i vekt. Og jeg kommenterte med at kvinner uansett ikke veier det samme hele tida fordi man holder på vann, og at det kan hende at hun har fått litt mere muskler samtidig etter 6 uker med trening. Noen får fort mere muskler! :)

Endret av marielle171
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Wolfmoon

Det står ingen steder hun har gått opp flere kilo. TS skriver at hun går opp og ned i vekt. Og jeg kommenterte med at kvinner uansett ikke veier det samme hele tida fordi man holder på vann, og at det kan hende at hun har fått litt mere muskler samtidig.

Hun skriver ingen steder at hun har lagt på seg flere kilo.

Hvis jeg ikke tar helt feil kan en kvinne maks bygge en halv kilo muskler i halvåret, så det var mest det du skrev jeg siktet til

Hvis du har begynt å trene en del kan det hende at du har fått mere muskler. De er tyngre enn fett, så selvom man får mindre fett på kroppen, kan de hende man blir tyngre pga muskler.

Dette med vekt på muskler, og at kvinner plutselig legger på seg masse muskler er en myte, og når det kommer opp i slike diskusjoner om vekt kjenner jeg for å kommentere det. Hvis du ikke mente at det hadde innvirkning, så beklager jeg kommentaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du har lavt stoffskifte og hormonproblemer siden du ikke går ned i vekt av kostholdet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 uker er ikke lenge.

Om det ikke har skjedd noe etter 12 uker, bør du spise mindre og/eller trene mer. Jeg synes 1750 kalorier i døgnet høres mye ut, men skal ikke foreslå et tall da noen sikkert kvester meg :P For du sier ikke noe om alder, men jo eldre man blir, jo mindre forbrenner man på døgnbasis. Og trening to ganger i uka er ikke mye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg ikke tar helt feil kan en kvinne maks bygge en halv kilo muskler i halvåret, så det var mest det du skrev jeg siktet til

Dette med vekt på muskler, og at kvinner plutselig legger på seg masse muskler er en myte, og når det kommer opp i slike diskusjoner om vekt kjenner jeg for å kommentere det. Hvis du ikke mente at det hadde innvirkning, så beklager jeg kommentaren.

hei, jeg redigerte kommentaren min ista men så du kun hadde sett den første kommentaren. Omformulerte litt det jeg skrev, for syntes det hørtes litt surt ut:P Det var absolutt ikke meningen.

uansett, da har jeg visst trodd på en myte hele tida. Trodde man kunne legge på seg mer enn kun en halv kilo:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror heller ikke jeg har lavt stoffskifte, selv om legen min "mistenkte" dette forrige gang jeg var der fordi jeg har slitt med depresjoner og generell trøtthet, samt hodepine over lengre tid. Jeg fikk antidepressiva utskrevet (som jeg absolutt ikke vil ta) og beskjed om å gå noen lange turer ...

Dette var før jeg begynte å trene og endret kosthold så jeg velger å tro at hun nok har rett i at jeg ikke har lavt stoffskifte.

Jeg har bestilt time hos lege, så jeg "håper" at det evt bare er en hormonubalanse som gjør at jeg holder på vann.

Til deg som skriver at kvinner holder på vann i visse perioder, ja, dette stemmer sikkert, men jeg kan forsikre deg om at dette er mer konsekvent og sannsynligvis i større mengder enn det som er vanlig. Jeg er oppblåst og holder på vannet hele tiden, med noen få unntak de dagene jeg har trent unormalt hardt dagen før.

Jeg forstår at det bare er en lege som kan gi meg en diagnose, jeg lurer egentlig bare på om noen der ute har opplevd det samme og/eller kjenner seg igjen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 uker er ikke lenge.

Om det ikke har skjedd noe etter 12 uker, bør du spise mindre og/eller trene mer. Jeg synes 1750 kalorier i døgnet høres mye ut, men skal ikke foreslå et tall da noen sikkert kvester meg :P For du sier ikke noe om alder, men jo eldre man blir, jo mindre forbrenner man på døgnbasis. Og trening to ganger i uka er ikke mye.

1750 kalorier er som jeg skrev makskalorier de dagene jeg trener. Jeg forbrenner ifølge alle beregninger 2200 kalorier i døgnet, altså er selv dette et solid kaloriunderskudd. Til vanlig har jeg et kaloriunderskudd på mye mer enn dette, men altså uten trening.

Jeg har en jobb med mye deadlines og til tider 15-timersdager, i tillegg til at jeg bor i utlandet og ofte reiser hjem for å besøke slekt og venner de helgene jeg ikke jobber. Derfor begrenser det seg litt hvor ofte jeg har mulighet til å trene, men jeg har altså lagt inn 2-3 ganger i uken IKKE MEDREGNET det jeg går til/fra jobb osv. Som tilsvarer 40 min +/- hver dag.

Hvordan mener du at man i lengden skal opprettholde et kosthold med et større kaloriunderskudd enn 6-700 per dag, og fortsatt orke å trene og prestere i forhold til jobb/studier? Har du forslag til en slik diett der man får i seg det man trenger av næringsstoffer uten å drikke slankesuppe?

Jeg tror ikke du forsto spørsmålet helt, dette er ikke en diett, dette er ment å være en varig kostholdsendring. Om du derimot har reell input eller forslag på hva jeg faktisk bør spise istedet for dette, er jeg åpen for det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nuppdupp

har legen tatt blodprøve for å sjekke at alt er ok? det burde du bestille time for :) jeg har samme symtomene som deg. manglet B12, så har fått 100 tabletter i tilegg til en sprøyte :) men det kan være så mye annet også. sjekk det ut hos legen som sagt

Endret av Nuppdupp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

har legen tatt blodprøve for å sjekke at alt er ok? det burde du bestille time for :) jeg har samme symtomene som deg. manglet B12, så har fått 100 tabletter i tilegg til en sprøyte :) men det kan være så mye annet også. sjekk det ut hos legen som sagt

Takk for svar:) Jeg har skrevet opp en liste jeg skal ta med til legen (skal dit i desember), og vitaminmangel skal opp. Jeg er ikke hypokonder og tror ikke jeg er syk, men jeg vil bare ha en grundig sjekk med tanke på at jeg skal ned nesten 40 kg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første jeg viil anbefale deg å gjøre er å kaste badevekta. Til nød vei deg et par ganger i måneden, men da alltid på samme syklusdag og under samme forutsetninger (på morgenen, uten klær, før mat, etter dobesøk). Det er trenden over tid som gjelder, og tenk litt på at det tok tid å legge på seg. da tar det også tid å redusere kroppsmassen på en slik mpte at du kan leve med livsstilsendringene de neste tiår.

Tenk heller på klesstørrelser, fysiske prestasjoner (klarer du samme runde på kortere tid f.eks), styrke (belastning og reps) og generell helse.

Tenk også på om du tåler den maten du spiser, og om du kompenserer for økt trening med å lavere aktivitetsnivå ellers, og/eller småspising som øker energiinntakt mer enn tiltenkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du har lavt stoffskifte og hormonproblemer siden du ikke går ned i vekt av kostholdet ditt.

Blir provosert her. En kronisk sykdom stilles ikke på nett. Det kan være så mange årsaker til at ts ikke går ned i vekt. La oss slippe sånne flåsete svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det første jeg viil anbefale deg å gjøre er å kaste badevekta. Til nød vei deg et par ganger i måneden, men da alltid på samme syklusdag og under samme forutsetninger (på morgenen, uten klær, før mat, etter dobesøk). Det er trenden over tid som gjelder, og tenk litt på at det tok tid å legge på seg. da tar det også tid å redusere kroppsmassen på en slik mpte at du kan leve med livsstilsendringene de neste tiår.

Tenk heller på klesstørrelser, fysiske prestasjoner (klarer du samme runde på kortere tid f.eks), styrke (belastning og reps) og generell helse.

Tenk også på om du tåler den maten du spiser, og om du kompenserer for økt trening med å lavere aktivitetsnivå ellers, og/eller småspising som øker energiinntakt mer enn tiltenkt.

Hei Bergans, takk for godt svar:)

Jeg er overpertentlig på kaloritellingen, og regner, måler og veier det meste, så der tror jeg ikke det er så mye å gå på,men du har nok veldig rett i at jeg ikke bør fokusere så mye på vekten som jeg gjør, jeg veier meg på morgenene etter toalettbesøk, men gjerne flere ganger i uken (uff). Spesielt de dagene jeg føler meg veldig oppblåst, fordi jeg lurer på hva som skjer.

Jeg er ekstremt konkurransemenneske og det skal kanskje nevnes at jeg ikke "alltid" har vært overvektig, jeg trente fotball og løp/syklet 5-6 dager i uken som yngre - men slet allerede da med å holde vekten selv om jeg var i god form og spiste relativt normalt. Jeg får finne frem konkurranseinstinktet i meg og fokusere mer på hva treningen kan gi meg, så kanskje jeg slipper den dårlige følelsen av å stå på stedet hvil over lengre tid vektmessig:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forbrenner ifølge alle beregninger 2200 kalorier i døgnet, altså er selv dette et solid kaloriunderskudd.

Dette kan du ikke vite for sikkert. Slike beregninger kan lett være feil.

Jeg har en jobb med mye deadlines og til tider 15-timersdager (...)

Det var ingen kritikk av treningsopplegget ditt, man gjør det man har tid til. Jeg sier bare at om ønsket er vektnedgang gjennom trening, er ikke to ganger i uka mye. To ganger i uka er "maintenance". Angående gåing til jobb - det finnes de som får resultater av gåing, dette gjelder ikke meg. Jeg må svette og bli skikkelig anpusten, har jeg erfart. Sier ikke det nødvendigvis gjelder deg.

Hvordan mener du at man i lengden skal opprettholde et kosthold med et større kaloriunderskudd enn 6-700 per dag, og fortsatt orke å trene og prestere i forhold til jobb/studier? Har du forslag til en slik diett der man får i seg det man trenger av næringsstoffer uten å drikke slankesuppe?

Jeg tror ikke du forsto spørsmålet helt, dette er ikke en diett, dette er ment å være en varig kostholdsendring. Om du derimot har reell input eller forslag på hva jeg faktisk bør spise istedet for dette, er jeg åpen for det:)

Jeg er veldig for varig kostholdsendring, fordi det er den eneste måten å få noe til å holde seg stabilt. Siden du ikke sier hvor i utlandet du bor, er det vanskelig å si noe om hva slags matvarer du bør velge. Jeg vet ikke alderen din, og jeg vet heller ikke om du er et frokostmenneske eller ikke. (Dette finner man ikke ut før man prøver å la være å spise frokost.) Hvor lenge du har bodd i utlandet kan være en faktor. Samt at du ikke sier noe om eventuelt hvor overvektig du er, eller om det bare er litt "småekstra". Alt dette er faktorer som spiller inn. Og, er det noen spesiell grunn til at du spiser mer de dagene du trener?

Det jeg vil si med innleggene er at det kan være du ligger litt i overkant i kaloriinntaket. Men som sagt vil jeg ikke si noe om tall, da dette varierer fra person til person, samt at jeg selv er veldig nøysom og kan spise forholdsvis lite i løpet av et døgn og likevel være mett og fornøyd. Dette har jeg gjort over lang tid nå, og har endelig funnet noe som fungerer for meg. Prøving og feiling er en fin metode, og nå har du gjort en ting i 6 uker uten å se de resultatene du ønsker - jeg tror 6 uker ikke er så lang tid. For meg løsnet det først etter 3-4 måneder, og siden har jeg hatt stabil vektnedgang.

Jeg har bare sett alt for ofte at folk tvinger i seg 5 måltider per dag, basert på at de skal trene 3 ganger i uken - det går fint første ukene, men så kommer influensasesongen eller eksamen eller annet som forstyrrer, og likevel sitter man og trykker i seg mer mat enn man egentlig har lyst på (fordi en PT har anbefalt dem kaloriinntaket basert på at de skal trene 3 ganger i uka), selv om man ikke får tida til å trene. Da må man bare tilpasse matinntak etter behovet.

Dette med å "orke å prestere" tror jeg også er delvis psykisk. Man trenger ikke være helt stappmett for å utføre en oppgave. Samtidig - om man er sliten blir man ikke uthvilt av å spise. Jobber man mye og blir sliten, så er det jobbinga man blir sliten av, ikke at man spiser for lite (å spise for lite vil gjerne gi deg hodepine, gjøre deg nedstemt eller bli svimmel, og det merker man) og da må man rett og slett ta seg en lur eller sove mer. Spising har aldri løst sliten-problemer med mindre lavt matinntak er den direkte årsaken til slitenheten. Så da er eneste rådet jeg har å teste et lavere matinntak og sjekke om du faktisk kjenner på kroppen at det er for lite - ikke bare fordi du har lyst på mer mat (kroppen er jo laget til å lagre), men fordi du kjenner at kroppen protesterer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bergans, takk for godt svar:)

Jeg er overpertentlig på kaloritellingen, og regner, måler og veier det meste, så der tror jeg ikke det er så mye å gå på,men du har nok veldig rett i at jeg ikke bør fokusere så mye på vekten som jeg gjør, jeg veier meg på morgenene etter toalettbesøk, men gjerne flere ganger i uken (uff). Spesielt de dagene jeg føler meg veldig oppblåst, fordi jeg lurer på hva som skjer.

Jeg er ekstremt konkurransemenneske og det skal kanskje nevnes at jeg ikke "alltid" har vært overvektig, jeg trente fotball og løp/syklet 5-6 dager i uken som yngre - men slet allerede da med å holde vekten selv om jeg var i god form og spiste relativt normalt. Jeg får finne frem konkurranseinstinktet i meg og fokusere mer på hva treningen kan gi meg, så kanskje jeg slipper den dårlige følelsen av å stå på stedet hvil over lengre tid vektmessig:)

Jeg vet at går på tålmodigheten løs, spesielt når du føler at du er så "flink", og gjerne vil ha belønningen i form av resultater i takt med hvor "flink" du er ;) Men skynd deg sakte, og det er lurt å kassere vekta 28 av 30 dager i måneden. Er du usikker så kan en blodprøve, samt historikk, gi noen svar på om det er noe hormonelt som vanskeliggjør situasjonen (f.eks overgangsalder), men du må/bør likevel fortsette med livsstilsendringene åkke som.

Som ei studievenninne har som motto; "vær den beste utgaven av deg selv for din egen skyld, for hva de andre gjør betyr ingenting for deg, din kropp, ditt liv og dine forutsetninger".

Edit for å si at Anniken har mange gode poeng, men jeg er uenig i at du har et for lite energiunderskudd. 600-700 kcal i minus per dag er faktisk mer enn de fleste anbefaler, da det er lettere å mangle energi, smt sprekke, når endringene blir for store. Det kan hende at du døler at du kan yte mer på trening hvis du heller ligger på 400-500 kcal i minus per dag.

Trening kan også være noe helt annet for en utrent enn det er for en utrent. Definisjonen er t ddu gjør noe hvor du bruker så mye energi du kn på den tida du har tilgjengelig, både mtp styrke og utholdenhet. Ola Nordmann kan ikke ta utgangspunkt i hvordan Northug definerer ei god økt når han skal legge opp et treningsprogram ;)

Endret av bergans
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan du ikke vite for sikkert. Slike beregninger kan lett være feil.

Det var ingen kritikk av treningsopplegget ditt, man gjør det man har tid til. Jeg sier bare at om ønsket er vektnedgang gjennom trening, er ikke to ganger i uka mye. To ganger i uka er "maintenance". Angående gåing til jobb - det finnes de som får resultater av gåing, dette gjelder ikke meg. Jeg må svette og bli skikkelig anpusten, har jeg erfart. Sier ikke det nødvendigvis gjelder deg.

Jeg er veldig for varig kostholdsendring, fordi det er den eneste måten å få noe til å holde seg stabilt. Siden du ikke sier hvor i utlandet du bor, er det vanskelig å si noe om hva slags matvarer du bør velge. Jeg vet ikke alderen din, og jeg vet heller ikke om du er et frokostmenneske eller ikke. (Dette finner man ikke ut før man prøver å la være å spise frokost.) Hvor lenge du har bodd i utlandet kan være en faktor. Samt at du ikke sier noe om eventuelt hvor overvektig du er, eller om det bare er litt "småekstra". Alt dette er faktorer som spiller inn. Og, er det noen spesiell grunn til at du spiser mer de dagene du trener?

Det jeg vil si med innleggene er at det kan være du ligger litt i overkant i kaloriinntaket. Men som sagt vil jeg ikke si noe om tall, da dette varierer fra person til person, samt at jeg selv er veldig nøysom og kan spise forholdsvis lite i løpet av et døgn og likevel være mett og fornøyd. Dette har jeg gjort over lang tid nå, og har endelig funnet noe som fungerer for meg. Prøving og feiling er en fin metode, og nå har du gjort en ting i 6 uker uten å se de resultatene du ønsker - jeg tror 6 uker ikke er så lang tid. For meg løsnet det først etter 3-4 måneder, og siden har jeg hatt stabil vektnedgang.

Jeg har bare sett alt for ofte at folk tvinger i seg 5 måltider per dag, basert på at de skal trene 3 ganger i uken - det går fint første ukene, men så kommer influensasesongen eller eksamen eller annet som forstyrrer, og likevel sitter man og trykker i seg mer mat enn man egentlig har lyst på (fordi en PT har anbefalt dem kaloriinntaket basert på at de skal trene 3 ganger i uka), selv om man ikke får tida til å trene. Da må man bare tilpasse matinntak etter behovet.

Dette med å "orke å prestere" tror jeg også er delvis psykisk. Man trenger ikke være helt stappmett for å utføre en oppgave. Samtidig - om man er sliten blir man ikke uthvilt av å spise. Jobber man mye og blir sliten, så er det jobbinga man blir sliten av, ikke at man spiser for lite (å spise for lite vil gjerne gi deg hodepine, gjøre deg nedstemt eller bli svimmel, og det merker man) og da må man rett og slett ta seg en lur eller sove mer. Spising har aldri løst sliten-problemer med mindre lavt matinntak er den direkte årsaken til slitenheten. Så da er eneste rådet jeg har å teste et lavere matinntak og sjekke om du faktisk kjenner på kroppen at det er for lite - ikke bare fordi du har lyst på mer mat (kroppen er jo laget til å lagre), men fordi du kjenner at kroppen protesterer.

Hei igjen, vil starte med å si at det ikke var meningen å virke så hårsår som jeg muligens gjorde ved første svar, beklager det!

Det første jeg vil si er at det er godt mulig to-tre treningsøkter i uka er maintenance - for meg er det jo tross alt en endring fra 0 til 2-3 økter i uken. Det handler mer om at jeg vil få en fast kropp og føle meg bedre når jeg går ned i vekt, enn noe annet.

I mine øyne er det først og fremst kostholdet jeg ser som nøkkelen til å gå ned varig og stabilt i vekt, og det er også der det tydeligvis er noe som ikke fungerer helt. Du har helt rett i at 2200 er en antagelse, basert på at jeg veier 109 kilo og er 25 år gammel - men jeg vet også at jeg har ligget på ca. 2000+ kalorier i inntak før jeg begynte med denne endringen, og at en stor del av dette var sukker, brus og karbohydrater. Derfør bør nødvendigvis et kaloriinntak på rundt 1500 faktisk gjøre en forskjell - kanskje ikke mer enn 0,5 kg i uken (det forventer jeg ikke), men jeg bør jo absolutt ikke gå OPP i vekt. Det er mest det jeg stusser over, at det går sakte nedover er jeg helt forberedt på og føler meg komfortabel med.

Når det gjelder sultfølelse er det slik at jeg vet med meg selv at jeg blir i SVÆRT dårlig humør når blodsukkeret er lavt, har vanskelig for å konsentrere meg og jeg orker rett og slett ikke å gå hjem etter jobb med gråten i halsen (det har skjedd en del ganger allerede). Det er altfor demotiverende, og aller mest; det trenger ikke være slik. Da ser jeg heller ikke noen god grunn til å ta meg gjennom dagen og ha det vondt mentalt fordi jeg skal ligge på 1200 kalorier eller mindre per dag. Jeg ser det heller ikke som en varig greie å spise 1200 kalorier, og har vanskelig for både å justere opp og ned i mengde (i begynnelsen SLET jeg med å få i meg proteiner og grønnsaker for 1500 kalorier fordi jeg bare var vant til å spise mindre mengder med helt feil mat) og har funnet en grei måte å spise mine 3 måltider på. Jeg justerer etter -når- jeg er sulten og har ikke noe behov for å proppe i meg noe ekstra. Det må være en bedre løsning enn å evt. sprekke som Bergans påpeker, fordi jeg "sulter meg".

Samtidig har du veldig rett, 6 uker er ikke lang tid, men det føles sånn akkurat nå fordi jeg føler at jeg har "gitt opp" alle goder jeg før på et vis tillot meg, selv om jeg hadde dårlig samvittighet konstant. Jeg tror jeg vil være villig til å prøve det meste, men kommer nok til å prøve å spise rundt samme kalorimengde frem til jeg evt får beskjed av legen om at det bare er sånn at jeg ikke forbrenner på langt nær så mye som vekten, alderen og min fysiske aktivitet tilsier, så får jeg ta det derfra og evt. lære meg å spise mye mindre:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...