Gå til innhold

Ny på trening


SnowWhite

Anbefalte innlegg

Hei kjære KG medlemmer!

Jeg har nå bestemt meg for å begynne med en sunnere livsstil med sunnere kosthold og trening.

Jeg er 1.64 m og veier 72 kg, og ønsker å bli slankere, samt få en mer definert og stram kropp.

Jeg har tatt en titt på RYP programmet til TechNutrition, er det noen som har erfaringer med det? Ser at de f. eks anbefaler 4x4 intervaller, er dette greit å begynne med når jeg er helt ny med treningen, eller blir det for hardt for meg?

Del gjerne deres erfaringer og tips! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4x4-intervaller er hardt for alle, uansett om du er trent eller ikke. Hvis det ikke kjennes hardt ut så tar du ikke hardt nok i. Denne treningen har blitt veldig hypet de siste årene, særlig av en gjeng på NTNU. Jeg er helt uenig med dem, og der er jeg i godt selskap. For en stund siden var det en artikkel om dette i Dagens Næringsliv, og utholdenhetsutøvere som Thor Hushovd, Marit Bjørgen og andre som Johan Kaggestad mente at det ikke er gunstig å drive med 4x4-intervaller som primær treningsform.

Jeg vil oppfordre det til å komme i best mulig form, da vil forbrenning og vektnedgang som regel komme av seg selv. Det høres ut som du er rimelig utrent nå, og da er 4x4-intervaller en skikkelig sjokkstart. Mange opplever rask framgang med slik trening, men man vil før eller senere nå en grense. Denne grensen vil være betraktelig lavere enn hvis man trente mye lange rolige utholdenhetsøkter før man satte i gang med intervalltrening.

Dessuten vil jeg tro at for mange kan det være mye vanskeligere å motivere seg for hard intervalltrening enn for rolig langkjøring. Hvis du går fra å være inaktiv til å skulle trene med blodsmak i munnen hver gang så vil jeg tro at du kan oppleve å slite med motivasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er tildels av samme oppfatning som Lance når det gjelder stagnering av form på 4x4 og tilsv. Men når det kommer til motivasjon så må jeg innrømme at det er mye kjekkere å ha en kort hard økt enn en lang rolig en. Spesielt når det er kaldt og regner ute.

Siden du trener RYP, eller tenker på å trene RYP, så regner jeg med denne 4x4-treningen kommer til å bli gjort på mølle. Det er litt ugunstig egentlig. For da er det møllen som bestemmer farten og ikke du. Utendørs vil farten variere med vind, terreng, og hvor sliten du er. På møllen risikerer du at du løper deg i senk slik at du tryner. Sikkert mange som mener jeg overdriver nå, og jeg gjør vel kanskje det. Løping ute er uansett mye kjekkere, så lenge det ikke er holke.

Når det gjelder RYPs styrkedel har jeg erfaring med det også. Jeg synes det fungerer greit. Progresjonen er fin og det er enkelt. Det er dog noe vanskelig å vite helt hvor du skal starte. Om du er nybegynner så vet jo du ikke hva din 10RM er. Og skal du teste sann 10RM så må du trene ganske mange økter før du finner det ut. For dersom du tar en vekt du tror du klarer 10 ganger, men så gjør du ikke det, så vil du ha slitt ut musklene såpass at når du går ned til en vekt du klarer, så ville du kanskje klart en tyngre vekt dersom dette var første du prøvde.

Kommer du deg over denne lille kneiken, så blir du nok fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4x4-intervaller er hardt for alle, uansett om du er trent eller ikke. Hvis det ikke kjennes hardt ut så tar du ikke hardt nok i. Denne treningen har blitt veldig hypet de siste årene, særlig av en gjeng på NTNU. Jeg er helt uenig med dem, og der er jeg i godt selskap. For en stund siden var det en artikkel om dette i Dagens Næringsliv, og utholdenhetsutøvere som Thor Hushovd, Marit Bjørgen og andre som Johan Kaggestad mente at det ikke er gunstig å drive med 4x4-intervaller som primær treningsform.

Jeg vil oppfordre det til å komme i best mulig form, da vil forbrenning og vektnedgang som regel komme av seg selv. Det høres ut som du er rimelig utrent nå, og da er 4x4-intervaller en skikkelig sjokkstart. Mange opplever rask framgang med slik trening, men man vil før eller senere nå en grense. Denne grensen vil være betraktelig lavere enn hvis man trente mye lange rolige utholdenhetsøkter før man satte i gang med intervalltrening.

Dessuten vil jeg tro at for mange kan det være mye vanskeligere å motivere seg for hard intervalltrening enn for rolig langkjøring. Hvis du går fra å være inaktiv til å skulle trene med blodsmak i munnen hver gang så vil jeg tro at du kan oppleve å slite med motivasjonen.

Takk for langt og utfyllende svar! :)

Jeg har ikke så veldig peiling på trening ettersom jeg er nybegynner, men kan jeg få spørre hvorfor du er uenig i at 4x4 intervaller er en bra treningsform? Forbrenner det ikke like godt som annen utholdenhetstrening f.eks, eller er det kun det at du tror det er vanskelig for nybegynnere å være motivert til å holde ut med en slik hard treningsform? Tror du f.eks at lange, men rolige treningsformer (som jogging f.eks) forbrenner mer?

Ble litt mange spørsmål her men er som sagt nybegynner og vil lære mest mulig :)

Andres meninger og tips er selvsagt også velkomne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er tildels av samme oppfatning som Lance når det gjelder stagnering av form på 4x4 og tilsv. Men når det kommer til motivasjon så må jeg innrømme at det er mye kjekkere å ha en kort hard økt enn en lang rolig en. Spesielt når det er kaldt og regner ute.

Siden du trener RYP, eller tenker på å trene RYP, så regner jeg med denne 4x4-treningen kommer til å bli gjort på mølle. Det er litt ugunstig egentlig. For da er det møllen som bestemmer farten og ikke du. Utendørs vil farten variere med vind, terreng, og hvor sliten du er. På møllen risikerer du at du løper deg i senk slik at du tryner. Sikkert mange som mener jeg overdriver nå, og jeg gjør vel kanskje det. Løping ute er uansett mye kjekkere, så lenge det ikke er holke.

Når det gjelder RYPs styrkedel har jeg erfaring med det også. Jeg synes det fungerer greit. Progresjonen er fin og det er enkelt. Det er dog noe vanskelig å vite helt hvor du skal starte. Om du er nybegynner så vet jo du ikke hva din 10RM er. Og skal du teste sann 10RM så må du trene ganske mange økter før du finner det ut. For dersom du tar en vekt du tror du klarer 10 ganger, men så gjør du ikke det, så vil du ha slitt ut musklene såpass at når du går ned til en vekt du klarer, så ville du kanskje klart en tyngre vekt dersom dette var første du prøvde.

Kommer du deg over denne lille kneiken, så blir du nok fornøyd.

Tusen takk for svar! :)

Jeg er enig i at det virker litt vanskelig å vite hvor man skal begynne, som sagt så er jeg litt redd for at det kan bli litt hardt å begynne med 4x4 som nybegynner. Men som jeg har spurt Lance her, hva er grunnen til at dere ikke syns 4x4 er den ideelle utholdenhetstreningen? Er andre alternativer mer effektive f.eks?

Når det gjelder hva som virker mest motiverende, så må jeg være litt enig med deg ettersom jeg syns også det virker mer motiverende med en kort, men hard treningsøkt istedenfor en lang, men kanskje roligere :)

Ville dere anbefalt en annen treningsform som er mer effektiv f.eks nå som jeg er nybegynner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4x4 intervall skal køyrast veldig hardt, og det krev faktisk litt erfaring for å treffe med farta. Treff du ikkje med farta blir det ei lite effektiv økt og lite motiverande fordi du ikkje opplever at du trener rett, liksom. Det er stor usemje om 4x4 intervallar, særleg når det gjeld nybyrjarar som kan hende ikkje er så flinke til å justere resten av treninga si. Men reint objektivt er 4x4 for hardt for ein som ikkje er godt vant med å trene.

Du må rett og slett kjenne litt på kva som høver for deg. Eg er usamd med Lance i at roleg langkøyring er tingen - eg hatar det, det er dritkeisamt - og eg fekk ein skikkeleg motivasjonsboost når eg innførte intervalltrening i treningsplanen min. Om du er lik Lance så synest du det er fint med roleg tur, er du som meg vil du heller ta hardt i og vere ferdig snøgt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4x4 intervall skal køyrast veldig hardt, og det krev faktisk litt erfaring for å treffe med farta. Treff du ikkje med farta blir det ei lite effektiv økt og lite motiverande fordi du ikkje opplever at du trener rett, liksom. Det er stor usemje om 4x4 intervallar, særleg når det gjeld nybyrjarar som kan hende ikkje er så flinke til å justere resten av treninga si. Men reint objektivt er 4x4 for hardt for ein som ikkje er godt vant med å trene.

Du må rett og slett kjenne litt på kva som høver for deg. Eg er usamd med Lance i at roleg langkøyring er tingen - eg hatar det, det er dritkeisamt - og eg fekk ein skikkeleg motivasjonsboost når eg innførte intervalltrening i treningsplanen min. Om du er lik Lance så synest du det er fint med roleg tur, er du som meg vil du heller ta hardt i og vere ferdig snøgt.

Takk for svar! :) Jeg syns det virker vanskelig å vite hva fart/intensitet man skal ligge på. Har lest på tn.no at man skal ligger på 85-95% av makspuls, men da trenger man vel en pulsklokke? Og skal man ligge på dette i hele 4 minutter, eller skal man ha denne pulsen siste minuttet f.eks?

Når det kommer til hva jeg selv liker, så heller jeg mer mot hardt og kort, istedenfor rolig og langt :) Men syns du at det er en dårlig ide og begynne med dette når jeg ikke er godt trent fra før av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! :)

Jeg er enig i at det virker litt vanskelig å vite hvor man skal begynne, som sagt så er jeg litt redd for at det kan bli litt hardt å begynne med 4x4 som nybegynner. Men som jeg har spurt Lance her, hva er grunnen til at dere ikke syns 4x4 er den ideelle utholdenhetstreningen? Er andre alternativer mer effektive f.eks?

Det handler om disse små blodårene rundt musklene, kapillarene, som aller best bygges eller utvikles ved rolig langvarig trening. Jo mer utbygd nettverket er, jo bedre fraktes blod ut og inn i musklene og de kan holde på lenger og hardere før de f.eks. får for lite oksygen.

Uten oksygen jobber muskelen såkalt anaerobt. 4x4 tar sikte på å trene akkurat rett over denne grensen, slik at du hele tiden er på grensen over hvor mye oksygen du klarer å ta opp. Dette gjør at systemet for å ta opp oksygen i blodet blir bedre og du blir i bedre form. Det hjelper dog ikke med et stort apparat til å ta opp oksygen dersom du ikke får det til musklene raskt nok.

Jeg tror ikke 4x4 er for hardt for en nybegynner, men du kommer nok til å få vondt etterpå for det er ganske hard belastning for bein, rygg og resten av kroppen. Sørg for å hvile nok etter trening før du trener på ny. Kanskje du blir klare deg med en slik økt i uken til å begynne med, og da UTEN å trene styrke samme dag.

Ville dere anbefalt en annen treningsform som er mer effektiv f.eks nå som jeg er nybegynner?

Nei. Kjør 4x4. Hvis du overhodet ikke liker det kan jo du slutte, men det blir litt mindre ubehagelig etterhvert. Jeg synes ikke det er så forferdelig, men så trener jeg veldig mye i denne sonen for tiden og man tilpasser seg litt. Det er jo alltid drepen underveis. Utskillelsen av hormoner underveis og etter harde økter er også større og jeg føler meg som supermann etter harde økter. En vanvittig deilig følelse. På engelsk kaller de det ofte "runner's high".

4x4 intervall skal køyrast veldig hardt, og det krev faktisk litt erfaring for å treffe med farta. Treff du ikkje med farta blir det ei lite effektiv økt og lite motiverande fordi du ikkje opplever at du trener rett, liksom. Det er stor usemje om 4x4 intervallar, særleg når det gjeld nybyrjarar som kan hende ikkje er så flinke til å justere resten av treninga si. Men reint objektivt er 4x4 for hardt for ein som ikkje er godt vant med å trene.

Man blir jo vant til belastningen. Jeg tror ikke det er for alle, men har man litt guts og stå-på-vilje så går det nok fint. Er man redd man kommer til å gi opp fort, så bør man holde seg borte fra de aller lengste øktene og kanskje trene litt kort intervall i stedet for 4x4 slik at man får kjent litt trening på kroppen. Hoppetau er jo nydelig til dette formålet.

Du må rett og slett kjenne litt på kva som høver for deg. Eg er usamd med Lance i at roleg langkøyring er tingen - eg hatar det, det er dritkeisamt - og eg fekk ein skikkeleg motivasjonsboost når eg innførte intervalltrening i treningsplanen min. Om du er lik Lance så synest du det er fint med roleg tur, er du som meg vil du heller ta hardt i og vere ferdig snøgt.

Skal man bli god i utholdenhetsidretter må langkjøringen til. Men dersom man bare er ute etter å være i noenlunde ok fysisk form, så er det like greit å basere langkjøringsøktene sine på det som motiverer en mest. Sykkel, fjelltur eller kanskje lett jogg.

Jeg er forøvrig enig med at det ikke alltid er så festlig å jogge langt, men å sykle langt det er ganske kjekt når været er fint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...