Gå til innhold

ABB sin stemme!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Har ikke satt meg så veldig inn i akkurat de faktisk forholdene om den telefonovergivelsen, men, er det ikke mulig at politiet regnet med at han som ringte var en eller annen syk raring som tulleringte? Folk som ringer politiet og vektlegger at de er medlem i "Knights Templar", fremstår vel ikke akkurat som seriøse?

At folk tulleringer til nødnumrene er ikke akkurat noe nytt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke satt meg så veldig inn i akkurat de faktisk forholdene om den telefonovergivelsen, men, er det ikke mulig at politiet regnet med at han som ringte var en eller annen syk raring som tulleringte? Folk som ringer politiet og vektlegger at de er medlem i "Knights Templar", fremstår vel ikke akkurat som seriøse?

At folk tulleringer til nødnumrene er ikke akkurat noe nytt.

Men til og med de gangene jeg kødderinger til 1881, får jeg mer konkrete og direkte svar enn hva Breivik fikk her. Politiet kan ikke vurdere om det er en spøk eller ikke, de må gå etter de opplysningene de får.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes egentlig han bare hørtes ut som en vestkantgutt, kanskje en smuuule feminin? :vetikke: Det jeg synes er ekkelt er at han hørtes så rolig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det relevant hvor feminin eller maskulin stemmen hans er eller hvilken seksuell legning han har? Føler vi at vi har et slags overtak på ham, at han blir ynkeligere hvis stemmen hans ikke er blant de mest maskuline? Kanskje ikke så unaturlig at man leter etter "svakheter" hos ham, men hvilken stemme han har har strengt tatt ingen betydning for noe som helst. Eller menes det at feminine menn er det samme som "svake" menn?

At han høres veldig rolig ut er av større interesse, syns jeg. Men ikke akkurat sjokkerende, siden det allerede har blitt tegnet et bilde av en mann med stor ro i det han gjennomførte.

Det høres ut som har har sett sine egne handlinger i en film. Total frakobling!

Likevel: Jeg håper virkelig han blir vurdert som tilregnelig, hvis ikke kan han vel slippe med mindre straff?

Ikke nødvendigvis, men det er vel noe med at hvis man dømmes til tvunget psykisk helsevern, må man etter en tid forholde seg til den helsemessige tilstanden (i motsetning til en straffelengde som bestemmes på forhånd) , og det er den som bestemmer hvor lenge det tvungne vernet skal fortsette, noe behandlere bestemmer i samråd med statsadvokaten, tror jeg.

Det ville jo også kommet som et stort sjokk om han ble vurdert strafferettslig utilregnelig, ut fra det vi vet. Jeg tviler vel på at den sakkyndige rapporten vil inneholde noen store overraskelser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært en normal stemme for en som ringer hjem og sier fra om at han kanskje blir litt forsinket og gjerne vil bli hentet.

Stemmen hans er vel stemmen hans uavhengig av budskapet og følelsene?

Jeg synes han hadde en helt normal stemme, men jeg ville tatt ham for å være yngre enn han er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Personlig syns jeg han har en helt normal stemme. Ikke noe jeg ville reagert på, eller brukt som en beskrivende karakteristikk: "ABB, han med den lyse/femi/hva som helst, stemmen du vet".

Derimot så innbiller jeg meg at man burde høre noe i stemmen til en som akkurat er i ferd med å slakte ned ungdom, og derfor kan jeg forstå det hvis 112-operatøren ikke tok det helt alvorlig. For de får MASSE tulleoppringninger fra mobiler uten sim-kort, og det var vel ingen indikasjoner på at han faktisk snakket sant der og da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmen hans er vel stemmen hans uavhengig av budskapet og følelsene?

Jeg synes han hadde en helt normal stemme, men jeg ville tatt ham for å være yngre enn han er.

Du tror ikke at det ville være naturlig å forvente at en person som var emosjonelt i kontakt med det faktum at han hadde sprengt en 600 kilos bombe i Oslo sentrum, med det formål å ta livet av flest mulig medlemmer av regjering og tilhørende byråkrati, samt legge regjeringsbygget i ruiner, og at han har reist til Utøya med den hensikt å myrde en tidligere statsminister og landets utenriksminister, SAMT at han allerede har skutt ned og myrdet et ukjent antall ungdommer og voksne, ville ha hørtes LITT anderledes ut enn den tilsynelatende uberørte mannen som vi hører på dette opptaket?

Det er det at stemmen hans høres helt normal ut, som er så jævla unormalt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest badeand1

Du tror ikke at det ville være naturlig å forvente at en person som var emosjonelt i kontakt med det faktum at han hadde sprengt en 600 kilos bombe i Oslo sentrum, med det formål å ta livet av flest mulig medlemmer av regjering og tilhørende byråkrati, samt legge regjeringsbygget i ruiner, og at han har reist til Utøya med den hensikt å myrde en tidligere statsminister og landets utenriksminister, SAMT at han allerede har skutt ned og myrdet et ukjent antall ungdommer og voksne, ville ha hørtes LITT anderledes ut enn den tilsynelatende uberørte mannen som vi hører på dette opptaket?

Det er det at stemmen hans høres helt normal ut, som er så jævla unormalt.

Syns det ikke er så unormalt jeg, med tanke på at han er en ganske kald mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det ikke er så unormalt jeg, med tanke på at han er en ganske kald mann.

På masse dop var han også. Jeg synes ikke det var spesielt rart at han var såpass rolig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens han ble avhørt om dette begynte siktede å le mens han sa:

- Det høres jo helt sykt ut, men...

På spørsmål om hvorfor han lo, sa han at det er en forsvarsmekanisme fordi «det er helt sykt hele opplegget»."

Huh? Både politiet og forsvareren sier dem aldri har hørt han le.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det ikke er så unormalt jeg, med tanke på at han er en ganske kald mann.

Å, virkelig? Kjenner du ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske vittig hvordan stemmen hans har blitt omtalt som en feminin pipestemme, og mens man samtidig snakker om hvilket ondskapsfult kaldblodig monster han er (hvilket tydelig er forsøkt illustrert i TV2s tegning).

Så lenge diskrediteringen er maksimal, spiller det ingen rolle om karakteristikkene er motstridende: en puslete, stakkarslig, feminin, homofil? med pipestemme som samtidig er en kaldblodig, beregnende, bole-dopet, bodybuildende drapsmaskin!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke hørt opptaket, men jeg synes ikke det er så overraskende at han var kald og rolig. Han ble jo beskrevet som det av de som var på Utøya også, dessuten tror jeg det er ganske vanlig at man distanserer seg fra slike ekstreme handlinger i gjerningsøyeblikket - selv om de var overlagte. I situasjoner hvor jeg har opplevd voldsomme ting har jeg i hvert fall vært rolig der og da (samtidig er jeg sånn som er VELDIG emosjonell når jeg blir opprørt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det ikke er så unormalt jeg, med tanke på at han er en ganske kald mann.

Det var akkurat det som var poenget. Han er en kald mann. Det måtte han jo også være for å i det hele tatt kunne unnfange en sånn plan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud. De kunne ikke engang verifisere at det var han, og linjen ble også brutt en gang, og den andre gangen la han på selv. Hvor tungt ruset er du egentlig?

Han prøvde å ringe dem igjen flere ganger, men kapasiteten var sprengt. Helt uakseptabelt.

Synes han høres ut akkurat som kronprins Håkon.

Ser litt ut som han også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Han prøvde å ringe dem igjen flere ganger, men kapasiteten var sprengt. Helt uakseptabelt.

Det er fullstendig irrelevant for poenget mitt. Kutt ut avsporinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men til og med de gangene jeg kødderinger til 1881, får jeg mer konkrete og direkte svar enn hva Breivik fikk her. Politiet kan ikke vurdere om det er en spøk eller ikke, de må gå etter de opplysningene de får.

Hvis du ikke skjønte det, så er ikke 112 en opplysningstjeneste. Jobben deres er å samle inn nødvendig informasjon så de kan sende det videre til de som rykker ut.

De vurderte ikke om det var en spøk eller ikke. De prøvde å få klarhet i hvem som ringte og hva vedkommende ringte om.

Skjerpings.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kunne godtatt overgivelsen og så kunne de sendt politi for å se om han faktisk hadde overgitt seg.

Samtalen ble brutt tidlig begge gangene, før nødsentralen i det hele tatt hadde klart å få den nødvendige informasjonen fra ABB.

De brukte alt for lang tid.

Nei, det gjorde de ikke. Linjen ble brutt etter svært kort tid.

Politiet må selvsagt vurdere situasjonen når de kommer dit, men det betyr ikke at de ikke kunne godta overgivelsen først.

De kan ikke godta noe de ikke vet hva er. Derfor prøvde de å spørre for å finne ut hva slags samtale det egentlig var de hadde i gang.

Vet dette ikke er til meg, men svarer allikevel:

Politiet i den andre samtalen burde visst hva som skjer på øya og burde visst han tidligere ønsket å overgi seg, jeg vet ikke om de faktisk visste det, men det virker ikke slik. De burde latt ham overgi seg så fort som mulig i den andre samtalen. Også i den første samtalen gjorde de en for dårlig jobb egentlig.

Du må være tilbakestående, for dette har jeg forklart mange ganger nå:

1. De visste ikke hvem de faktisk snakket med

2. Om de på magisk vis kunne visst det og på magisk vis kunne holdt linjen, så hadde de fortsatt ikke hatt noen garanti for at han ikke prøvde å sette opp en ny felle

Den første samtalen gjorde de det de skal gjøre, nemlig få klarhet i hvem som ringer og hva situasjonen er.

Det er direkte avskyelig hvor mye pisspreik du lirer av deg.

Man trenger ikke så mye informasjon.

Man trenger nok informasjon. Det fikk de aldri fordi linjen ble brutt.

Herregud, har du ekstremt tungt for det eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...