Gå til innhold

Søsteren min har blitt vegetarianer

Fremhevede innlegg

Skrevet

Søstreren min på 22 har alltid bodd hjemme hos mamma og pappa sammen med meg, men i sommer flyttet hun for seg selv. Hun har alltid sagt "Når jeg flytter ut, og kjøper min egen mat skal jeg bli vegetarianer!" osv. Jeg tenkte egentlig at hun ikke ville klare å gjennomføre det, fordi hun alltid har vært veldig glad i kjøtt.

Men hun sluttet plent å spise kjøtt da hun flyttet, og gjør det enda. I sommer sluttet hun også med fisk, og nå har hun tydeligvis sluttet med melk og egg også.

I forrige uke var jeg på besøk hos henne på middag. Da serverte hun gratinerte poteter og pasta med saus. Det var ingen grønnsaker eller proteiner i det hun serverte. Hun blir veldig fort sur hvis man kritiserer noe hun gjør, så jeg spurte litt forsiktig om hva hun pleide å spise til middag nå som hun var vegetarianer. "Nei, jeg går vel egentlig mest i pasta, brødskiver og poteter da! Er egentlig det jeg spiser til frokost og lunsj også :) Og en pose chips om dagen da :fnise: ". Litt utover kvelden spurte jeg om hun hadde litt frukt vi kunne kose oss med til dessert, eller om jeg skulle lage grønnsaksdip til oss men hun sa "jeg har ikke sånt tull! Smaker ikke noe godt!"

Jeg blir litt bekymret for henne. En jeg studerer med er veganer, men hun styrer veldig med å få i seg de riktige næringstoffene, gjennom bønner, linser osv (legger det i vann dagen i forveien og sånn), og spiser masse grønnsaker. Min søster tar heller ingen form for vitaminer..

Har noen vært i lignende situasjon? Jeg syns kosthold er veldig interessant, så kan en del om det. Men storesøsteren min er veldig sta, og nekter å høre på meg hvis jeg kan noe bedre enn henne. Jeg tror det bare blir uhyggelig hvis jeg skal ta opp dette.

Jeg er egentlig bare bekymret for hvor dette kan gå. Hun har aldri vært opptatt av sunt kosthold, og spist det hun liker hele tiden. Men mens vi bodde hjemme sørget jo familiens middag og frokost for et normalt, balansert kosthold. Jeg syns hun bør ta en time hos en ernæringsfysiolog og lære litt, men hun er som sagt kjempesta, og hun vil alltid ha rett.

Syns dere jeg overdriver som tenker på dette?

Noen som har vært i lignende situasjon?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjøp en vegetarisk kokebok til henne til jul :) Det er jo ikke noe særlig mer du kan gjøre som søster?

• Liker 5
Skrevet

Jeg tror du bare burde gi faen i om hun bli sur og si at hun burde sette seg bedre inn i hva det vil si å være vegetarianer. Hun kommer til å bli skikkelig underernært med det kostholdet der. Jeg er nesten-vegetarianer(spiser kjøtt en gang i uken), og veit at jeg hadde blitt skikkelig slapp om jeg spiste som søsteren din over en lengre periode.

Hadde en venninne som holdt på likt når hun var fjortis, og hun gikk altfor mye ned i vekt, samtidig som hun så litt "puffy" ut siden hun stort sett bare spiste karbohydrater. Det endte med at hun måtte til legen en gang i måneden og få sprøytet inn alt hun manglet osv. Nå er hun heldigvis blitt eldre og har lært seg hvordan det gjøres :)

Kanskje du kan finne en god vegetar-kokebok og gi til henne i julegave eller noe? :) Du kan jo også tipse henne om noen blogger som skriver om temaet.

Denne jenta er litt drøy og spiser rawfood og sånn, men det er mye morsom matinspirasjon der også: http://siljesreise.com/

Hun her er også vegetarianer og legger ut oppskrifter osv: http://mewkid.net/category/veggismatmat/

• Liker 1
Skrevet

I disse julegavetider kan du for eksempel kjøpe en bok om det å være vegetarianer? ikke nødvendigvis en kokebok, men en bok om livsstil etc?

Gikk selv på den smellen da jeg flyttet hjemmefra, og det til tross for at mamma maste om alle disse vitaminene og mineralene jeg måtte ha i meg. Oppvekkeren for meg ble turen til legen da jeg hadde lagt på meg massevis av kilo og manglet så og si det som er...

• Liker 1
Skrevet

I sommer sluttet hun også med fisk, og nå har hun tydeligvis sluttet med melk og egg også.

... "Nei, jeg går vel egentlig mest i pasta, brødskiver og poteter da!

min første tanke er at dersom hun ikke vil spise melkeprodukter eller egg, hvordan kan hun da spise gratinerte poteter og pasta? Er det ikke gjerne en eller annen form for melkeprodukter i gratinering? Ost er melkeprodukt, pasta trodde jeg da vittelig det var egg i?

men mulig jeg tar feil, og jeg synes uansett ideen til chikako var bra, kjøp en vegetarisk kokebok til henne til jul, og inviter henne kanskje på ett godt men enkelt måltid som gir mer en det hun spiser nå?

• Liker 2
Skrevet

Takk for fine tips, alle sammen! Kanskje det blir kokebok og livsstilsbok til henne til jul! Hun har forresten gått ned en del kg allerede bare siden sommeren (og hun har alltid vært normalvektig).

Hun gratinerte potetene uten ost, og sa at hun brukte soyamelk eller noe sånn oppi. Var ikke der da hun lagde det.

Pasta vet jeg faktisk ikke. Er det normalt egg og melk i det? Det var jeg ikke klar over. Men vil jo tro at hun har funnet noe vegansk i så fall :)

Gjest WendyClear
Skrevet

Høres ut som en kresen person som snart vil gå over til å spise kjøtt pga. underernæring og ensidig kosthold. Er hun bare vegetarianer for å være trendy og fremstå som en radikal dyreverner, mine fordommer tilsier hvertfall at hun er "en slik en". I så fall kan det jo være lurt å informere om helseeffekten vegetarisk kosthold har, dersom en faktisk spiser vegetarisk da (grønnsaker og ikke bare kornprodukter).

Kjøp "aktivistenes kokebok" i julegave til henne, der finnes det mange enkle, billige og raske oppskrifter for enhver smak. I den går det mye i burgere, pizza, pasta og diversse sunt pålegg som hadde passet ypperlig for henne.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg ville gått for en kokebok som også har en ernæringsdel. Det ser ut til at de fleste vegetariske kokebøkene faktisk har det, men du har jo fremdeles god tid til å se deg rundt og finne en som har fått gode anmeldelser og som kan funke for henne. Selv har jeg en som heter "Den vegetariske kokeboken" av forfatteren Brita Sundquist (tror jeg), og den er veldig god på informasjon, har gode oppskrifter, men den er litt kjedelig og har et aldri så lite 90-talls preg. Man vil jo helst gi fra seg noe som kan inspirere, men jeg fikk den i min tid av en veganer da jeg tenkte på å slutte å spise kjøtt, og det var den han mente var den beste på den tiden, for ti år siden eller så.

Endret av chikako
Skrevet

Hun kan kanskje ha brukt soyamelk i gratinering... Hun kommer til å få mangler. Når man kutter ut melk, egg og kjøtt må man ha kunnskaper om næringsstoffene og kosthold. Håper at hun innser det selv. Kanskje du kan lage vegetarisk mat med masse grønnsaker til henne, og la henne smake? Ellers så er vegetarisk kokebok med oppskrifter som er lette, til henne en god ide:)

Skrevet

Kjøp "aktivistenes kokebok" i julegave til henne, der finnes det mange enkle, billige og raske oppskrifter for enhver smak. I den går det mye i burgere, pizza, pasta og diversse sunt pålegg som hadde passet ypperlig for henne.

Den kjøpte jeg faktisk til henne i fjor! :fnise: Det var da hun begynte å snakke om å bli vegetarianer. Så kjøpte jeg likså godt en til meg, og en til henne. Tror egentlig ikke hun har brukt den, men jeg kan høre med henne :)

Skrevet

Jeg ville gått for en kokebok som også har en ernæringsdel. Det ser ut til at de fleste vegetariske kokebøkene faktisk har det, men du har jo fremdeles god tid til å se deg rundt og finne en som har fått gode anmeldelser og som kan funke for henne. Selv har jeg en som heter "Den vegetariske kokeboken" av forfatteren Brita Sundquist (tror jeg), og den er veldig god på informasjon, har gode oppskrifter, men den er litt kjedelig og har et aldri så lite 90-talls preg. Man vil jo helst gi fra seg noe som kan inspirere, men jeg fikk den i min tid av en veganer da jeg tenkte på å slutte å spise kjøtt, og det var den han mente var den beste på den tiden, for ti år siden eller så.

Ja, det tror jeg er en god idè! Jeg kan kanskje spørre betjeningen i en litt stor bokhandel om de har noe slikt :)

Skrevet

Hvis hun kjøper vanlig brød, så er det jo egg i det også...

Skrevet

Hvis hun kjøper vanlig brød, så er det jo egg i det også...

Nei :gjeiper:

• Liker 2
Skrevet

Nei :gjeiper:

Jeg mente melk, beklager, gikk i surr mtp pastaspørsmålet.

Skrevet

Kjenner en slik en. For ham gikk det i posesupper og suppenuddler. Heldigvis fikk han en litt eldre kjæreste som tok tak i ham og ryddet skikkelig opp i kostholdet hans. Men det er vel litt mye å håper på at det samme skal skje med din søster.

Det er ganske vanlig at ungdom som flytter hjemmenifra har et helt elendig kosthold den første tiden. For de fleste så bedrer det seg etterhvert. Tror det eneste du kan gjør nå er å prøve å oppmuntre henne til litt sunnere alternativer, og å tilberede god, sunn mat til henne når hun er på besøk.

• Liker 1
Skrevet

Jeg mente melk, beklager, gikk i surr mtp pastaspørsmålet.

Det er stort sett ikke det heller. Brød lages med vann, mel, olje, sukker og gjær, og kan tilsettes melk - men det er mer uvanlig enn det er vanlig.

• Liker 4
Gjest WendyClear
Skrevet

Det er stort sett ikke det heller. Brød lages med vann, mel, olje, sukker og gjær, og kan tilsettes melk - men det er mer uvanlig enn det er vanlig.

Men pasta er det ofte egg i :P Har selv vært veganer en lang periode og syntes det gikk flott, men nå er jeg kanksje i overkant interessert i å fordype meg i ting som kosthold og helse. Så for meg blir det urealistisk å legge over til vegetarisk kosthold uten å lese om det.

Gjest Lebewesen93
Skrevet

Jeg spiser ikke så ulikt søsteren din. Jeg spiser ikke kjøtt ( kuttet ut det da jeg var liten og glad i dyr, vil egentlig spise kjøtt nå men brekker meg om jeg prøver. Uff) spiser ikke fisk eller kylling heller.

Får i meg egg og melk når jeg spiser pannekaker og boller osv...

Jeg har spist sånn ganske lenge, og jeg er ikke feilernært så vidt jeg vet. Men vet jo ikke hva som skjer når jeg blir eldre, da.

Men for meg er det bare plagsomt om noen vil ha meg til å spise noe jeg ikke føler for. Da jeg var liten lurte familien min meg for at jeg skulle få i meg NOE kjøtt hvert fall. Men skjønte det etter hvert da jeg ble litt eldre og skjønte hvor ting og tang kom i fra :P

Men uansett, jeg er aldri direkte syk egentlig. Kan være ganske lat til tider, men det trenger jo ikke å komme av kostholdet :P

Gjest badeand1
Skrevet (endret)

..

Endret av mortem
Skrevet

Å hjelpes, kjøp b12 tilskudd til henne også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...