Gå til innhold

Veganer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurte på om det er noen veganere her på forumet som ønsker å fortelle om sine erfaringer, og om evt positive og negative effekter på kropp og humør et slikt kosthold har gitt dem? :) Jeg har nemlig lest at mange/de fleste som går over til et vegant kosthold (tenker først og fremst på raw vegans her, eller i hvertfall de som velger en retning med mye frukt og grønt) opplever en lang rekke forbedringer i humør (?!), helse og utseende. Ble litt nysgjerrig og vurderer å teste det ut selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er ikke veganer, men vegetarianer. Drikker ikke melk, men ost spiser jeg. Jeg har gått ned i vekten, blitt tynnere. Nå er jeg bare redd at jeg blir enda tynnere:P men det er vel også pga. stress på jobb og jeg kan glemme å spise. Det med humør vet jeg ikke helt, men jeg har ikke dårligere humør nå enn før. Men jeg har merket at jeg har mer energi for tiden. Orker å gjøre ting hele tiden selv om jeg er ny på jobb, og da er det ofte en slitsom periode. Før kunne jeg ofte ligge på sofaen og være sliten/trøtt. Huden min er renere, og jeg har hatt færre kviseutbrudd. Magen min er rolig og snill mot meg nå. Mine kunnskap om kosthold har også økt, og jeg vet nå hva jeg trenger i kroppen. Mener også at folk spiser altfor lite frukt/nøtter/grønnsaker. Håper at andre også svarer! Det er interessant:)

Endret av Kami88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veganer, og holder meg i tillegg unna hvete, gjær, sukker, søt frukt, korn (med et og annet unntak). Jeg har bare positive erfaringer med denne livsstilen, foruten at det ikke er særlig sosialt akseptert - enda. Skulle gjerne bodd i California eller steder denne livsstilen er langt mer utbredt slik at jeg slipper å planlegge så mye når jeg skal bort.

Det man må være obs på er så klart å få i seg B-12, D-vitamin, og de essensielle aminosyrene. Jeg tar B-12 tilskudd, og tilskudd med omega og d vitamin. Ellers bruker jeg mye hamp i matlaging så jeg får i meg de essensielle aminosyrene. Jeg spiser i tillegg mye friske grønnsaker og spirer. Kroppen jubler både på innsiden og utsiden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært veganer, men spiser fisk nå (føler jeg trenger det)

Jeg har hatt litt negative utslag.

Jeg har alltid spist sunt, men tror det var sunnere for meg med mye fisk, kjøtt, grønnsaker og frukt,

enn nå, med mye grønnsaker og frukt, men også pasta, brød også soya

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det må sies at jeg absolutt ikke var veganer på grunn av helse,

så jeg synes det er greit nok at jeg jeg får bittelitt nedsatt livskvalitet ved å kutte kjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det må sies at jeg absolutt ikke var veganer på grunn av helse,

så jeg synes det er greit nok at jeg jeg får bittelitt nedsatt livskvalitet ved å kutte kjøtt.

Hvordan fikk du nedsatt livskvalitet ved å kutte kjøtt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er veganer og har helt ærlig ikke merka særlig mye på kroppen. Ja jeg kan spise mer uten å legge på meg like lett. Og så har jeg fått mer energi etter at jeg begynte å lage mat mer fra skratch heller enn sånne ferdige kjøpeprodukter.

Jeg føler meg bedre med meg selv da, det kan jeg si :) Føles befirende å leve i takt med mine verdier.

Det er som sagt viktig å være papasselig med D-vitamin og B-12 da som noen nevnte her i tråden. Og spise variert :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest litt om raw vegans i det siste, og ser at mange påstår de har fått renere, mindre fet, og generelt penere hud. Noen som har erfaringer med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest litt om raw vegans i det siste, og ser at mange påstår de har fått renere, mindre fet, og generelt penere hud. Noen som har erfaringer med dette?

Man får absolutt penere hud, negler, osv av å spise slik kost. I begynnelsen kan man oppleve motsatt fordi kroppen skiller ut avfallsstofer via huden bl.a, men når dette er balansert så vil huden se fantastisk ut. Jeg er ikke helt RAW, men styrer så godt som mulig unna alt som heter sukker, hvete, gjær o.l i tillegg til animalsk, og spiser svært mye grønne grønnsaker. Kom meg ut av ME mareritt ved å følge slik kost, dvs jeg var på flytende grønt over lengre tid hvor jeg avgiftet. Beinhardt, men verdt det. Allergier borte også. Men man må sette seg godt inn i hva et slikt kosthold innebærer før man gjør det, så man får i seg alt man trenger av vitaminer/mineraler/proteiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...