Gå til innhold

Om å spise hund

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er ikke enig i at dyr "tilfeldigvis" har den rollen de har. Det finnes jo hederlig unntak innen dyrene, som en falabella som førerponni til blinde, eller den kuen som ble trent opp til sprangku. Men jevnt over er det ikke mange griser og katter som kan trenes opp til å gjete andre dyr, eller geiter som kan kose på fanget uten å tygge i stykker noe.

En liten digresjon bare. Hvor de er på rangstigen er vel veldig opp til hver enkelt menneske.

Du har nok til en viss grad rett. Hyenemelk er f.eks myye rikere på kalsium og proteiner enn kumelk, likevel drikker vi kumelk og ikke hyenemelk. Hvorfor? Vel, en hyene hadde mest sannsynlig prøvd å drepe deg om du prøvde å ta melka hennes. Det samme kan ikke sies om ei ku som ikke er et rovdyr.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser kjøtt, men ville ikke spist kjøtt i Asia. I norge vet jeg sånn ca veien fra kua står i fjøset til den ligger på tallerkenen min, og jeg kan sånn halvveis si at den blir behandlet bra hele veien med min viten.

Jeg har ingen anelse om livet til kua jeg får i nudelsuppa mi i Taiwan, så derfor vil jeg heller ikke spise den.

Hadde selvsagt holdt meg helsikes langt unna hundekjøtt.

• Liker 1
Skrevet

Jeg spiser kanin, men ville aldri spist hund eller katt..

• Liker 1
Gjest Badabing
Skrevet

Spiste ikke kjøtt i Asia før jeg ble vegetarianer, nei. Dyrene der blir jo behandlet så forferdelig, i tillegg til at man ikke vet hva man får. Men det å se det gjør også at man får øynene opp for hva som foregår her hjemme. Husker mopedene i Asia hadde et slags rundt bur bakpå, og inn i dette puttet de en gris når den skulle til slakting. Det tøt ut av gitteret fordi det var så trangt og grisen skrek. Deretter så jeg en norsk grisetransport som hadde kjørt av veien. Det lå døde griser overalt, jeg fatter ikke hvordan de fikk plass til alle inni den ene lastebilen. Så det er neimen ikke mye bedre her hjemme.

Det er nok som en sier i tråden her, at man rangerer dyrene forskjellig. Det kunne aldri falt meg inn å spise hund, katt og kanin. I tillegg er det mye enklere når man finner maten ferdig pakket i kjøledisken. Vi mister helt følelsene for dyrene siden hele prosessen har blitt så industriell. Jeg husker jo at jeg spiste julemiddag og var glad i det, men ett år fikk vi slaktegris fra noen i familien. Vi stod og malte opp Bonnie til pølser, mens vi bare for noen uker siden hadde matet henne med gulrøtter. Jeg spiste ikke julemiddag det året. Og det å spise svinekjøtt ble aldri det samme, jeg hadde jo blitt kjent med en gris.

Skrevet

En hund er da vel ikke verdt noe mer enn griser og kyr og alle de andre dyrene vi spiser hver dag, så jeg ser ikke helt problemet.

• Liker 1
Skrevet

Kunne godt spist hund så lenge hunden var avlivet på en human måte og hatt et godt liv i motsetning til hunder i Asia. Ville heller ikke spist okse som har blitt flådd levende og har blitt mishandlet. Et dyr er et dyr, men det har kanskje også hvordan dyra har blitt avlet fram de tusen siste årene.

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville ikke ha spist kjøtt i Asia, uansett. Ikke bare på grunn av dyreholdet i Asia, men også på grunn av kvaliteten på kjøttet og hygienen.

Jeg liker å vite hva jeg spiser, og har for eksempel vanskelig for å få i meg servelat, kjøttdeig og pølser. Spiser stort sett kjøtt fra den lokale slakteren, da jeg vet at kjøttet er av bra kvalitet og dyrene har levd et bra liv. Skulle jeg ha spist kjøtt i Asia, så må jeg ha vært med på slaktingen selv for å se hvordan dyrene har det.

Jeg hadde neppe sagt ja til å spise hund. Jeg er godt fornøyd med å spise sau, gris og fe. Skulle gjerne ha sagt litt mer om saken, men når jeg vet hvordan Hufsa er når det kommer til dyr, så orker jeg rett og slett ikke krangle :fnise:

Skrevet

Jeg ville ikke ha spist kjøtt i Asia, uansett. Ikke bare på grunn av dyreholdet i Asia, men også på grunn av kvaliteten på kjøttet og hygienen.

Jeg liker å vite hva jeg spiser, og har for eksempel vanskelig for å få i meg servelat, kjøttdeig og pølser. Spiser stort sett kjøtt fra den lokale slakteren, da jeg vet at kjøttet er av bra kvalitet og dyrene har levd et bra liv. Skulle jeg ha spist kjøtt i Asia, så må jeg ha vært med på slaktingen selv for å se hvordan dyrene har det.

Jeg hadde neppe sagt ja til å spise hund. Jeg er godt fornøyd med å spise sau, gris og fe. Skulle gjerne ha sagt litt mer om saken, men når jeg vet hvordan Hufsa er når det kommer til dyr, så orker jeg rett og slett ikke krangle :fnise:

Personangrep er ikke særlig pent.

Gjest Nuppdupp
Skrevet

jeg har hund selv, men er ikke derfor jeg ikke spiser det. synes det høres veldig vondt ut. man skal jo helst ikke spise kjøttetende dyr? hva smaker en hund? :haar:

Gjest NozMonster
Skrevet

Det var ikke egentlig det som var spørsmålet..

Men hva syntes du om å spise dyr som det ikke er like vanlig å holde som kjæledyr da?

et kjæledyr får man en god relasjon og et nært forhold til.

en dyr som ikke er kjæledyr- et gårdsdyr- får man jo ikke det med!

for man har gjerne mange griser, og mange kuer og mange hva-som-helst-dyr, så det blir jo ikke til at du kjæler og koseprater med dem på samme måte, og du vet at du kun har dem for en periode for å fete dem opp til å tjene penger på dem.

Skrevet

Personangrep er ikke særlig pent.

Dette er grunnen til at jeg ikke orker å diskutere med deg. Du leser alt i verste mening, og ignorerer ofte det som er relevant og bra med innlegg.

Kommentaren til deg i det forrige innlegget mitt var forøvrig humoristisk ment, og jeg kan ikke se hvordan det er et personangrep å si at noen bryr seg om dyr.

• Liker 2
Skrevet

Dette er grunnen til at jeg ikke orker å diskutere med deg. Du leser alt i verste mening, og ignorerer ofte det som er relevant og bra med innlegg.

Kommentaren til deg i det forrige innlegget mitt var forøvrig humoristisk ment, og jeg kan ikke se hvordan det er et personangrep å si at noen bryr seg om dyr.

Om det forrige ikke var ment som et personangrep så er iallefall dette ment som et.

Men nå setter vi en strek over dette slik at tråden ikke sklir ut.

Skrevet

et kjæledyr får man en god relasjon og et nært forhold til.

en dyr som ikke er kjæledyr- et gårdsdyr- får man jo ikke det med!

for man har gjerne mange griser, og mange kuer og mange hva-som-helst-dyr, så det blir jo ikke til at du kjæler og koseprater med dem på samme måte, og du vet at du kun har dem for en periode for å fete dem opp til å tjene penger på dem.

Men det er mange som danner nære relasjoner til gårdsdyr også? Spesielt barn.

Og så er det heller ikke slik at man har noe nært forhold til en ukjent hund. Man kan ha en nær relasjon til sin egen hund, men om et dyr er ukjent er det jo ett fett om det er en hund eller en gris. Eller?

• Liker 1
Skrevet

for meg vil det heller aldri bli naturlig å spise hest, rett og slett fordi jeg har, og har hatt hest som kjæledyr store deler av livet mitt.

ei heller hund, katt, marsvin osv. det handler nok i store deler om kultur, og hva man er vandt til. jeg er ikke vandt til å se på hund som mat, så det er ikke naturlig for meg. jeg er heller ikke vandt til at hest er mat, så det er heller ikke naturlig for meg.

om om andre ikke forstår hvorfor, prøver jeg å forklare det slik, og forstår de fremdeles ikke, har jeg egentlig ikke et rasende behov for at andre skal forstå. sånn er det bare for min del. ;)

• Liker 2
Gjest BettyBoop28
Skrevet

Jeg vet det er teit å gjøre forskjell på dyr, men siden jeg aldri har bodd på gård og ikke har knytta meg til kyr og griser, men har hatt katt som kjæledyr og kjenner noen som har hund som kjæledyr, så vet jeg det at man knytter seg til de og man blir glad i de, og de blir nesten som barna dine.

Kyr og griser derimot er avlet opp i det formålet at de skal spises og det er de fleste inneforstått med, selv de som bor på gård.

Så min oppfatning er at jeg syns det er verre å spise katt og hund for det blir FOR MEG nesten det samme som å sulle spise sine egne unger.

Skrevet

Jeg ser ikke noe moralsk galt i å spise hund, og kanskje hadde jeg smakt en bitteliten bit hvis jeg hadde fått servert det. Men jeg hadde aldri spist en hund jeg hadde hatt en relasjon til tidligere. Men det gjelder jo forsåvidt alle dyr :P

Skrevet

Jeg har spist hund! Smakte en bit da jeg ble tilbudt det. Er ikke for at hund skal brukes som mat, men fikk ikke dårlig samvittighet heller.

Skrevet

Jeg ville personlig ikke spist hund. Er så glad i hunder at jeg tror ikke jeg ville klart å svelge ned en bitteliten bit engang. For meg er det nesten, men bare nesten, like ille som om jeg skulle spist menneske.

Ville heller ikke spist kanin (hatt flere hjemme) eller katt .

Spiser ikke kylling fordi de har det så utrolig kjipt og begrenser egg til ett absolutt minimum.

Ville ikke reagrer voldsomt på om andre spiser alt jeg har nevnt. Men prøver nevne ofte hvordan kyllingene og hønene i norge har det.

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Jeg spiser ikke andre kjøttetere - enkelt og greit. Kjøttetere spiser ikke kjøttetere. Kjøttetere spiser dyr, som lever av vegetarisk føde.

Hund spiser kjøtt. Gjerne kjøtt fra dyr, som lever på gress.

Jeg spiser hest, kanin og gris, selv om dette er kjæledyr for mange (hey jeg har hatt flere hester selv til og med). Kunne til og med spist marsvin (som er vanlig mat i Sør-Amerika). Men jeg spiser ikke kjøttetere. (ser bort ifra fisk)

• Liker 1
Gjest NozMonster
Skrevet

Jeg har spist hund! Smakte en bit da jeg ble tilbudt det. Er ikke for at hund skal brukes som mat, men fikk ikke dårlig samvittighet heller.

du kan jo ikke skrive sånn uten å skrive hva du synes om det da :gjeiper:

kan det sammenliknes med noe annet kjøtt?

er det hvitt kjøtt?

..jeg skjønner ikke helt åffer jeg spør, for jeg blir kvalm av tanken å kjære ut kjøtt av en hund og steke det, men jeg ble bare voldsomt nyskjerrig.. :klo:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...