Gjest _Hufsa_ Skrevet 21. november 2011 #1 Skrevet 21. november 2011 Mange ser på det som avskyelig å spise hund av den grunn at de har et nært forhold til hunder. Andre sier at de ikke vil spise hund pga måten slaktehundene blir behandlet på i Asia. Asia ligger som kjent kanskje ikke på verdenstoppen når det gjelder å behandle dyr bra. Og jeg regner med at dette ikke bare gjelder for hunder, men for alle typer dyr som blir brukt til mat. Correct me if i'm wrong. Så da lurer jeg på, dere som ikke vil spise hund pga måten de blir behandlet på i Asia, vil dere også avstå fra å spise all annen type kjøtt og animalske produkter på en eventuell ferietur til Asia?
Testosteron Skrevet 21. november 2011 #2 Skrevet 21. november 2011 Jeg har ingen motforestillinger mot å spise hund. Et dyr er et dyr samma hvilket.
Gjest ZeroDollarBaby Skrevet 21. november 2011 #4 Skrevet 21. november 2011 Jeg ville ikke spist kjøtt i Asia. 4
Gjest _Hufsa_ Skrevet 21. november 2011 #5 Skrevet 21. november 2011 Man spiser IKKE kjæledyr!!!! Det var ikke egentlig det som var spørsmålet.. Men hva syntes du om å spise dyr som det ikke er like vanlig å holde som kjæledyr da? 2
UnderCover Skrevet 21. november 2011 #6 Skrevet 21. november 2011 (endret) Det var ikke egentlig det som var spørsmålet.. Men hva syntes du om å spise dyr som det ikke er like vanlig å holde som kjæledyr da? Ok først og fremst. Hund ER et kjæledyr. Så nei nei nei nei nei tildet. Gris og andre GÅRDSdyr har man spist i all tid, det går ikke under direkte kjæledyr. Jeg er veldig glad i kjøtt, bare ikke gi meg katt, hund, kanin eller marsvin, ilder, JA du skjønner poenget, så skal jeg ikke si noe.... Endret 21. november 2011 av UnderCover 3
Gjest _Hufsa_ Skrevet 21. november 2011 #7 Skrevet 21. november 2011 Ok først og fremst. Hund ER et kjæledyr. Så nei nei nei nei nei tildet. Gris og andre GÅRDSdyr har man spist i all tid, det går ikke under direkte kjæledyr. Jeg er veldig glad i kjøtt, bare ikke gi meg katt, hund, kanin eller marsvin, ilder, JA du skjønner poenget, så skal jeg ikke si noe.... Jeg henger ikke helt med på resonnementet ditt. Kanskje du kan utdype? Vi har også spist kanin i all tid. Hva er det som gjør at et kjæledyr skal ha større rettigheter enn et såkalt gårdsdyr? Det er bare en tilfeldighet at katter og hunder er kjæledyr. Det kunne like gjerne vært griser. Mye tyder også på at griser er smartere enn hunder for den saks skyld. Og vil du si at en gyldig grunn for å gjøre noe er fordi man alltid har gjort det? 5
UnderCover Skrevet 21. november 2011 #8 Skrevet 21. november 2011 (endret) Jeg henger ikke helt med på resonnementet ditt. Kanskje du kan utdype? Vi har også spist kanin i all tid. Hva er det som gjør at et kjæledyr skal ha større rettigheter enn et såkalt gårdsdyr? Det er bare en tilfeldighet at katter og hunder er kjæledyr. Det kunne like gjerne vært griser. Mye tyder også på at griser er smartere enn hunder for den saks skyld. Og vil du si at en gyldig grunn for å gjøre noe er fordi man alltid har gjort det? JEG spiser ikke dyr som har fått navn. Jeg kan utdype "litt" bedre med at jeg har bodd på gård, og vi ga aldri navn til dem som skulle slaktes. Da ble det personlig. Feks, Vi skal ha Rudi til middag........... Det går ikke......... Men jeg har bare en mening om at de dyrene jeg ser på som kjæledyr, dem spiser jeg ikke. Enkelt og greit. Endret 21. november 2011 av UnderCover 2
loffen Skrevet 21. november 2011 #9 Skrevet 21. november 2011 Jeg tror ikke hund er noe godt, så jeg ville ikke spist det. 2
Gjøa Skrevet 21. november 2011 #10 Skrevet 21. november 2011 Ok først og fremst. Hund ER et kjæledyr. Så nei nei nei nei nei tildet. Gris og andre GÅRDSdyr har man spist i all tid, det går ikke under direkte kjæledyr. Jeg er veldig glad i kjøtt, bare ikke gi meg katt, hund, kanin eller marsvin, ilder, JA du skjønner poenget, så skal jeg ikke si noe.... Man har spist hund, katt og småfugl i Europa også. Kanin er vel vanlig fortsatt. Flere steder var det fordommer mot å spise okse og hest fordi det var arbeidsdyr man hadde et nærere forhold til enn andre dyr. Tror sikkert jeg kunne smakt på både hund og katt om jeg var i f.eks. Kina, men jeg hadde foretrukket at dyret var avlet opp for å bli mat, og at det ikke var et vilkårlig dyr fra gata. Jeg er generelt skeptisk til å spise dyr som spiser andre dyr. Foretrekker vegetarianere, selv om grisen også er altetende. 3
Gjest _Hufsa_ Skrevet 21. november 2011 #11 Skrevet 21. november 2011 JEG spiser ikke dyr som har fått navn. Jeg kan utdype "litt" bedre med at jeg har bodd på gård, og vi ga aldri navn til dem som skulle slaktes. Da ble det personlig. Feks, Vi skal ha Rudi til middag........... Det går ikke......... Men jeg har bare en mening om at de dyrene jeg ser på som kjæledyr, dem spiser jeg ikke. Enkelt og greit. Jeg syntes ikke egentlig du svarte på spørsmålene jeg stilte i forrige svar. 1
UnderCover Skrevet 21. november 2011 #12 Skrevet 21. november 2011 (endret) Jeg henger ikke helt med på resonnementet ditt. Kanskje du kan utdype? Vi har også spist kanin i all tid. Hva er det som gjør at et kjæledyr skal ha større rettigheter enn et såkalt gårdsdyr? Det er bare en tilfeldighet at katter og hunder er kjæledyr. Det kunne like gjerne vært griser. Mye tyder også på at griser er smartere enn hunder for den saks skyld. Og vil du si at en gyldig grunn for å gjøre noe er fordi man alltid har gjort det? Jeg skal gjøre et bedre forsøk Hufsa JEG ser på kanin som kjæledyr. "Kjæledyr" har ikke større rettigheter i den forstand. Hadde det vært eneste maten som fantes og jeg ikke hadde vært så glad i dyr som jeg er, så hadde jeg spist uten å mukke. Jeg hadde gjerne smakt på enda flere, det er jo mat tross alt. Akkurat som fisken. Jeg spiser ikke gullfisken min men..... men jeg synes ikke man skal spise hund. Man spiser tross alt menneskets beste venn :gjeiper: men seriøst....... Jeg vil hvertfall ikke spise "kjæledyr", og jeg har full fortsåelse for dem som hadde prøvd. Men jeg tror ærlig talt at jeg heller hadde spist deg visst jeg virkelig måtte... Endret 21. november 2011 av UnderCover 2
Gjest _Hufsa_ Skrevet 22. november 2011 #13 Skrevet 22. november 2011 Jeg skal gjøre et bedre forsøk Hufsa JEG ser på kanin som kjæledyr. "Kjæledyr" har ikke større rettigheter i den forstand. Hadde det vært eneste maten som fantes og jeg ikke hadde vært så glad i dyr som jeg er, så hadde jeg spist uten å mukke. Jeg hadde gjerne smakt på enda flere, det er jo mat tross alt. Akkurat som fisken. Jeg spiser ikke gullfisken min men..... men jeg synes ikke man skal spise hund. Man spiser tross alt menneskets beste venn :gjeiper: men seriøst....... Jeg vil hvertfall ikke spise "kjæledyr", og jeg har full fortsåelse for dem som hadde prøvd. Men jeg tror ærlig talt at jeg heller hadde spist deg visst jeg virkelig måtte... Mener du da at du spiser okse, gris osv fordi du er nødt til å spise kjøtt av et eller annet slag? Og da er det isåfall bedre å spise disse dyrene enn dyr du har et annet forhold til? Og kan jeg få stille et spørsmål til? Kanskje et litt idiotisk ekstremtilfelle-spørsmål men... La oss si at valget sto mellom å spise enten en totalt fremmed hund eller ei ku du hadde hatt et nært forhold til i mange år. Du måtte spise den ene, hvem ville du valgt å spise? 2
UnderCover Skrevet 22. november 2011 #14 Skrevet 22. november 2011 (endret) Mener du da at du spiser okse, gris osv fordi du er nødt til å spise kjøtt av et eller annet slag? Og da er det isåfall bedre å spise disse dyrene enn dyr du har et annet forhold til? Og kan jeg få stille et spørsmål til? Kanskje et litt idiotisk ekstremtilfelle-spørsmål men... La oss si at valget sto mellom å spise enten en totalt fremmed hund eller ei ku du hadde hatt et nært forhold til i mange år. Du måtte spise den ene, hvem ville du valgt å spise? Det stemmer Veldig godt spm det siste....... MEN jeg hadde IKKE spist hund. Jeg har som sagt bodd på gård, og da ga man ikke dyrene som skulle slaktes navn. Altså, jeg hadde spist kuen. Hunden er glemmesak. (og hunden hadde fått navn, og kuen hadde ikke. Hadde kuen hatt navn hadde jeg tatt hendene forran ørene, sunget lalalalalalalalalalalalala, og ikke hatt kontakt med "maten" overhodet. Endret 22. november 2011 av UnderCover 2
Gjest Consensio Skrevet 22. november 2011 #15 Skrevet 22. november 2011 Jeg er villig til å iallefall smake, uansett dyr kjøttet kommer fra, så lenge slaktemetoden er human nok for meg. I Asia er det litt forskjell på f.eks hund og høne, da førstnevnte ofte blir slaktet på en grusom måte for å bevare pelsen som selges. Høna får oftes hodet kappet av/knekt noe som gjør det hele mer humant enn en hund som blir ofte blir kvalt på en slik måte at det kan ta lang tid for hunden å dø 4
UnderCover Skrevet 22. november 2011 #16 Skrevet 22. november 2011 HUFF Hufsa.. Den der var vrien............... 1
Chiyo Skrevet 22. november 2011 #17 Skrevet 22. november 2011 Ok først og fremst. Hund ER et kjæledyr. Så nei nei nei nei nei tildet. Gris og andre GÅRDSdyr har man spist i all tid, det går ikke under direkte kjæledyr. Jeg er veldig glad i kjøtt, bare ikke gi meg katt, hund, kanin eller marsvin, ilder, JA du skjønner poenget, så skal jeg ikke si noe.... Det er jo de som har gris som kjæledyr da. Jeg ville ikke spist hund, da jeg ser på det som et kjæledyr, men jeg skal ikke dømme hva andre gjør i andre kulturer. Vi kan ikke forvente at alle tenker slik som oss. 2
Gjest D_flatmajor Skrevet 22. november 2011 #18 Skrevet 22. november 2011 Men jeg tror ærlig talt at jeg heller hadde spist deg visst jeg virkelig måtte... Det er tydelig (og selvsagt naturlig/greit) at folk har forskjellig oppfatning rundt hvor disse grensene går. For meg er det utenfor enhver fatteevne at noen heller ville spist et menneske enn et dyr. Jeg ville ikke spist hund like velvillig som jeg spiser f.eks okse/svin. Dette handler om hva jeg er vant til, ikke at jeg mener ulike dyr har ulik verdi. Jeg ville ikke spist "krypdyr" heller, og de ser jeg iallefall ikke på som kjæledyr.
Gjest _Hufsa_ Skrevet 22. november 2011 #19 Skrevet 22. november 2011 Jeg synes denne videoen er ganske treffende.
AnonymBruker Skrevet 22. november 2011 #20 Skrevet 22. november 2011 Jeg er ikke enig i at dyr "tilfeldigvis" har den rollen de har. Det finnes jo hederlig unntak innen dyrene, som en falabella som førerponni til blinde, eller den kuen som ble trent opp til sprangku. Men jevnt over er det ikke mange griser og katter som kan trenes opp til å gjete andre dyr, eller geiter som kan kose på fanget uten å tygge i stykker noe. En liten digresjon bare. Hvor de er på rangstigen er vel veldig opp til hver enkelt menneske. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå