Gå til innhold

Aktiviteter for bestemor


Gjest gesten

Anbefalte innlegg

Hei. Har en bestemor som sitter veldig mye inne, og alene! Hun er ikke veldig god til bens, men klarer å gå korte strekker, skjelver litt, kan til tider være litt negativ og glemsk. Har lyst til å aktivisere henne, så kanskje hun kvikner litt til og får litt mer livsglede.

Til info så har jeg ikke bil lappen, så kan ikke kjøre henne noen sted, men bor rett ved henne og vi bor ved et skog område.

Har da tenkt til å lage en "aktivitetsplan" til henne, sånn at hun og jeg kan gjøre noe sammen. Noen forslag til hva vi kan gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Få henne til å fortelle om gamle dager.

Eller hun kan lære deg sine super hemmlige matoppskrifter.

Spill ludo.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun får vel refundert drosjeutgifter og sånt? Det gjør i alle fall oldemoren min, og da har hun mulighet til å komme seg rundt uten å være avhengig av familien eller egne bein. Er usikker på om hun får dekket all transport, men handling, legetimer, tannlegetimer osv er selvsagt under ordningen, og hun pleier i alle fall å ta drosje til bingo, pensjonistkafe og diverse sånt.

Så altså, bestemoren din må vel ha en eller annen ordning som gjør at hun har mulighet til å komme seg rundt (selv om hun ikke benytter den så mye). Hun kan sikkert ha glede av å ha noen med seg på handletur (gå på kafé i samme slengen), dra på bingo eller noe i den dur. Kanskje bare dra et sted der det er fint å gå en liten tur (også gamle har godt av trim).

Ellers er håndarbeid fint, som nevnt før her, og kanskje julebakst eller annen matlaging?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veit ikke helt, har ikke hørt noe om noen ordninger med drosjer. Kan jo høre med henne, men hun er ikke veldig glad i handling osv. Har prøvd det før, å hun blir som regel lei etter 10-15 min i en butikk. Så tenker mer på hva vi kan gjøre hjemme.

Men ja, baking, håndarbeid, matlaging og korte gå turer er jo en start!

Kan jo se hvordan hun reagerer på forslaget om litt aktiviteter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta henne med på Bingo. Er kjekt å være sammen med andre i samme aldersgruppe + at det er kjekt å dele opplevelsen med familie/deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå korte turer?

Bake?

Kryssord sammen?

Lese høyt?

Lære deg å hekle?

Så omsorgsfull du er som vil stille opp for bestemoren din! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kryssord

Lese høyt

Håndarbeide

Matlaging

Spør henne om "gamledager". Dette vil du selv ha stor glede av og spesielt når hun dør.

Vis interesse for hvem hun er og livet hun har levd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NozMonster

jeg liker at du vil involvere deg i livet hennes, slik at hun får en best mulig pensjonisttilværelse ts! :5:

mange gode forslag her allerede..det er sikket mange fine teaterstykker eller kinoforestilinger som egner seg godt for besteforeldre også :)

og om dere bor i oslo, eller omtrent sånn ca i nærheten- så anbefaler jeg en tur i operahuset, kanskje titte på svanesjøen eller noe :)

om dere må ta tog et stykke til oslo, så er det jo sikkert bare enda mere stas for henne :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg angrer på at jeg aldri gjorde var å be bestemor fortelle om gamle dager, ta frem de gamle bildene hun har og be henne fortelle historier om hvem de er osv. Skriv gjerne et lite notat på baksiden av bildet (veldig greit for ettertiden + at de har mye spennende å fortelle).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...