Gå til innhold

Trener, men har gått opp?


aprikosogklem

Anbefalte innlegg

Hei:)

Jeg er en 19 år gammel jente som kan tenke meg å gå ned ca. 5 kilo og rett og slett stramme opp kroppen litt! :P Jeg begynte å trene i begynnelsen av september, men jeg ser ikke noen resultater. Jeg har rett og slett gått opp ca 3 kilo fra jeg begynte å trene til nå. En gjennomsnitts treningsuke ser slik ut for meg: Mandag: 25 min joggetur. Tirsdag: Hviledag. Onsdag:20 min elipsemaskin, 20 min romaskin, 20 min styrke. Torsdag: 20 min elipsemaskin, 15min tredemølle, 20 min styrke. Fredag: 30 mn gåtur. Lørdag: 25 min joggetur. Søndag: Hviledag. Jeg har også begynt å spise sunnere, men kunne godt blitt enda flinkere til å spise sunt:P

Kan det være at jeg har gått opp i vekt pga muskler? Kanskje jeg burde trene enda mer og spise sunnere for å gå ned i vekt.. hva tenker dere?

Edit: mente elipsemaskin.. ikke epilator.. hehe:p

Endret av aprikosogklem
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei:)

Jeg er en 19 år gammel jente som kan tenke meg å gå ned ca. 5 kilo og rett og slett stramme opp kroppen litt! :P Jeg begynte å trene i begynnelsen av september, men jeg ser ikke noen resultater. Jeg har rett og slett gått opp ca 3 kilo fra jeg begynte å trene til nå. En gjennomsnitts treningsuke ser slik ut for meg: Mandag: 25 min joggetur. Tirsdag: Hviledag. Onsdag:20 min epilator, 20 min romaskin, 20 min styrke. Torsdag: 20 min epilator, 15min tredemølle, 20 min styrke. Fredag: 30 mn gåtur. Lørdag: 25 min joggetur. Søndag: Hviledag. Jeg har også begynt å spise sunnere, men kunne godt blitt enda flinkere til å spise sunt:P

Kan det være at jeg har gått opp i vekt pga muskler? Kanskje jeg burde trene enda mer og spise sunnere for å gå ned i vekt.. hva tenker dere?

Har du særdeles kraftig hårvekst?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trente litt som deg før og så lite resultater,men da jeg begynte å trene hardere, gikk jeg ned i vekt.

Det går mye i pulstrening,der jeg virkelig jobber og svetter! Føler jeg får mer utav det enn bare litt jogging som jeg drev på med før :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest just words

Da jeg selv begynnte å trene hadde jeg samme problem som deg, men etter å ha spurt litt runt omkring fant jeg til slutt ut av det. Her er et svar som ble skrevet av en treningskonsulent, og dette svaret er det mange som gir på den aktuelle problemstillingen:

"Så bra at du har begynt å trene og være mer fysisk aktiv. Det er helt normalt å oppleve en vektøkning når man øker aktivitetsnivået, spesielt ved styrketrening. Muskelmassen øker, og vekten påvirkes i stor grad av dette. Også skjelettet styrkes og oppnår høyere beintetthet, noe som også øker vekten. Dette er utrolig gunstig for å opparbeide et sterkt skjelett og sterk muskulatur, og du kommer til å ha utrolig mye godt igjen for den type trening du har startet med. Det du kan være trygg på er at mengden fett på kroppen ikke øker ved å øke treningsmengden, så lenge du spiser omtrent som du gjorde før. Du vil garantert oppnå en bedre kroppssammensetning ved å øke treningsmengden. Det er altså helt normalt å gå litt opp i vekt i begynnelsen etter en økning i fysisk aktivitetsnivå, men dette vil stabilisere seg ganske raskt, og du vil etterhvert få mindre fett på kroppen og opprettholde en god vektbalanse:)

Du trenger altså ikke bekymre deg for at vekten har gått litt opp nå. Husk at du også fortsatt er i en periode i livet hvor kroppen går gjennom mange store forandringer, og vekten kan gå litt opp og ned, uavhengig av treningsmengde og kosthold.

Fortsett å være fysisk aktiv, og øk gjerne treningsmengde etterhvert. Det gjør utrolig mye godt for deg og din helse:)

Lykke til videre!

Vennlig hilsen treningskonsulenten, ung.no"

Håper det hjalp litt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om du spiser sunnere så er det fremdeles mulig at du faktisk spiser for mye. Sunt betyr ikke nødvendigvis vektnedgang; det er fremdeles kalori inn/ut regelen som gjelder.

Treningsmessig ser det ut som om du gjør ting riktig, men ville sett over kostholdet en gang til. Det er mye skjulte kalorier som en gjerne ikke tenker over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åh, tusen takk for svar dere!! :) Får bevege meg enda mer, og ta en titt på kostholdet mitt ja!

TS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn for å gjenta så er kroppen din fortsatt ikke helt ferdig utviklet på et år eller to ennå. Litt kan ligge der.

Sunn kost er viktig. Det er gjemt sukker i utrolig mye mat så det er lett å gå litt feil.

En del trener veldig forsiktig. Da blir det lite futt ut av det. Du må bli sliten!

Går det an å spørre om høyde og vekt? Det er jo litt forskjell på hva som er lurt og normalt med bmi 15 og 35 for å ta noen ekstremer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn for å gjenta så er kroppen din fortsatt ikke helt ferdig utviklet på et år eller to ennå. Litt kan ligge der.

Sunn kost er viktig. Det er gjemt sukker i utrolig mye mat så det er lett å gå litt feil.

En del trener veldig forsiktig. Da blir det lite futt ut av det. Du må bli sliten!

Går det an å spørre om høyde og vekt? Det er jo litt forskjell på hva som er lurt og normalt med bmi 15 og 35 for å ta noen ekstremer :)

Ja, det er mulig jeg trener litt forsiktig, kan slite meg ut litt mer:p

Jeg er 177cm og veier 70kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo vel innenfor normalen.

Jo mindre fett på kroppen jo tyngre å gå ned forresten.

Men da er planen god, pass på å presse deg litt når du trener og ha et sunt forhold til mat. Både mengde og innhold.

Forresten er en måte å merke om det er blitt mer muskler eller mer fett når vekta går opp om klærne begynner å løsne der du håper og stramme der du vil. Eller bare kikke i speilet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo vel innenfor normalen.

Jo mindre fett på kroppen jo tyngre å gå ned forresten.

Men da er planen god, pass på å presse deg litt når du trener og ha et sunt forhold til mat. Både mengde og innhold.

Forresten er en måte å merke om det er blitt mer muskler eller mer fett når vekta går opp om klærne begynner å løsne der du håper og stramme der du vil. Eller bare kikke i speilet.

Takk for svar!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det ser ut som du trener bra :) En ting du kan være oppmerksom på er at det er lett å begynne å spise mer når man begynner å trene. Du har i alle fall tatt inn mer enn du har forbrent siden september. Du har garantert ikke lagt på deg 3 kg muskler på 2 mnd, det tar lang tid og hard styrketrening. Lykke til videre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Synes det ser ut som du trener bra :) En ting du kan være oppmerksom på er at det er lett å begynne å spise mer når man begynner å trene. Du har i alle fall tatt inn mer enn du har forbrent siden september. Du har garantert ikke lagt på deg 3 kg muskler på 2 mnd, det tar lang tid og hard styrketrening. Lykke til videre :)

Ja, det kan godt være! Takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...