Labella Skrevet 16. desember 2003 #81 Del Skrevet 16. desember 2003 Gamle Alex; jeg vil bare påpeke at jeg ikke har skrevet noe som helst om min egen praksis på dette området i denne tråden! Det ser du om du leser innleggene mine på nytt. :blunke: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 16. desember 2003 #82 Del Skrevet 16. desember 2003 Hvis man skal være så bestemt med at barna ikke skal i kirkjen , hva gjør du da vet begravelser, konfimasjoner og bryllup. jeg har måtte krype til korset med mine bestemte holdninger ovenfor kirke og kristendom litt. Jeg velger forsatt og ikke gå i kirken på søndager og til jul. , men da er det mitt valg. Det er vanskelig når andre velger kirken som sted for en begivenhet og kristendommen blir forkynnet under begravelser,bryllup etc- hva gjør du da. Litt rotete dette- har ikke fått nok kaffe ennå- men håper du skjønner hva jeg mener :oops: :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Labella Skrevet 16. desember 2003 #83 Del Skrevet 16. desember 2003 ...men jeg er som vanlig veldig enig med Furstina... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 16. desember 2003 #84 Del Skrevet 16. desember 2003 Gamle Alex; jeg vil bare påpeke at jeg ikke har skrevet noe som helst om min egen praksis på dette området i denne tråden! Det ser du om du leser innleggene mine på nytt. :blunke: Oki- men da kan du jo ta det på generelt basis :D Furstina- Slik ser jeg også på det. Minien er ikke døpt, jeg er ikke konfimert i kirken, men jeg respekterer andres valg hvis de velger og gjøre det i kirken. MEN poenget mitt var at de som ikke vil at barnet skal være med i kirken under noen omstendigheter og de ikke skal lære om kristendommen i kirken- Hva gjør de? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 16. desember 2003 #85 Del Skrevet 16. desember 2003 MEN poenget mitt var at de som ikke vil at barnet skal være med i kirken under noen omstendigheter og de ikke skal lære om kristendommen i kirken- Hva gjør de? Ja då har man kanske problem. Om man inte på några omständigheter vill att barnen ska lära om kristendom (eller islam, historia, evolution etc) så har man problem. Jag anser att baskunskaper i dessa ämnen är en del av vårt samhälle, av utbildningen, av allmänbildningen och av den kultur vi faktiskt lever i. För att återgå till ursprungsproblemet så är det kanske mer SÄTTET som barnehagen har hanterat kyrkobesöket på som är problemet, i kombination med innehållet (inte så mycket undervisning som predikan?) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vimsevips Skrevet 16. desember 2003 Forfatter #86 Del Skrevet 16. desember 2003 För att återgå till ursprungsproblemet så är det kanske mer SÄTTET som barnehagen har hanterat kyrkobesöket på som är problemet, i kombination med innehållet (inte så mycket undervisning som predikan?) Du har skjønt hva jeg mente Furstina! TAKK Gamle Alex, aner ikke hvordan de vil håndtere det. Her i huset håndteres det slik at man tar hvert enkelt tilfelle, og vurderer. Ønsker noen vi kjenner å ha en livsrite, evt bryllup på religiøs grunn, er vi der og feirer/hedrer dem. Når det kommer til Julegudstjenester i bhg og etterhvert skole, tar vi det mer fra gang til gang. Ikke alle steder er de like flinke til å tilrettelegge, og da mener vi det blir enda viktigere å vurdere om settingen er en vi kan godta. Å gå gjennom livet uten kjennskap og kunnskap til religioner og livssyn tror jeg er både umulig, og i tilfelle et svært kjedelig og snevert liv. Om du har lest innleggene mine vil du også se, at ho får kunnskap om religioner. Ho har bare ikke fått det i kirken dette året. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Kaisa* Skrevet 17. desember 2003 #87 Del Skrevet 17. desember 2003 Har akkurat hatt samme problemstilling. Minien på 5 år, var med bhagen i kirken. jeg er ateist, datteren min er ikke døpt MEN jeg valgte allikevel ikke å ta henne ut fordi; Jeg føler ikke at jeg har noen rett til å prakke på henne mine meninger heller, hun skal selv få velge når hun blir større og da må hun lære om kristendommen. Hun ville følt seg mer utenfor hvis hun ikke hadde fått være med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 17. desember 2003 #88 Del Skrevet 17. desember 2003 Gamle Alex, aner ikke hvordan de vil håndtere det. Her i huset håndteres det slik at man tar hvert enkelt tilfelle, og vurderer. Ønsker noen vi kjenner å ha en livsrite, evt bryllup på religiøs grunn, er vi der og feirer/hedrer dem. Når det kommer til Julegudstjenester i bhg og etterhvert skole, tar vi det mer fra gang til gang. Ikke alle steder er de like flinke til å tilrettelegge, og da mener vi det blir enda viktigere å vurdere om settingen er en vi kan godta. Å gå gjennom livet uten kjennskap og kunnskap til religioner og livssyn tror jeg er både umulig, og i tilfelle et svært kjedelig og snevert liv. Om du har lest innleggene mine vil du også se, at ho får kunnskap om religioner. Ho har bare ikke fått det i kirken dette året. Jeg HAR lest innleggene dine, og i utgangspunket ser vi likt på problemet , vi har bare litt forskjellige måter og se på løsningen på :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 21. desember 2003 #89 Del Skrevet 21. desember 2003 Regner med at dere feirer julen, men hvorfor skal dere være så firkantet at dere skal nekte deres datter som er så liten? Kan hun ikke få velge selv når hun er voksen til det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå