Gjest Anonymous Skrevet 15. desember 2003 #61 Del Skrevet 15. desember 2003 Hvis barnet ditt hadde fått beskjed om å ta på seg røde sokker i barnehagen' date=' så hadde du tatt på henne blå? Bare fordi noen lagde regler om det? [/quote'] Det var vel ikke helt det samme vel Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
philippa starck Skrevet 15. desember 2003 #62 Del Skrevet 15. desember 2003 Nei, ok - jeg ble kanskje litt revet med. Men poenget mitt var at jeg synes det var pussig at det var helt greit å gå i kirken så lenge man ikke ble tvunget til det. Og det synes jeg er en merkelig holdning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitterchick Skrevet 15. desember 2003 #63 Del Skrevet 15. desember 2003 Poenget var kanskje at det burde være en frivillig sak. Og det er vel ikke en merkelig holdning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tuji Skrevet 15. desember 2003 #64 Del Skrevet 15. desember 2003 Det er en frivillig sak. Det er bare ikke sikkert barnehagen har kapasitet til å lage et bra alternativt opplegg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitterchick Skrevet 15. desember 2003 #65 Del Skrevet 15. desember 2003 Jeg VET det er frivillig, det har jeg skrevet i flere innlegg. Men desverre skorter det på de alternative oppleggene, og mange kan derfor føle det som tvang. Mitt svar var bare en mulig forklaring på ett annet innlegg til Philippa. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nicoline Skrevet 15. desember 2003 #66 Del Skrevet 15. desember 2003 Labella skrev: Offentlige barnehager og skoler i Norge har, dessverre, kristen formålsparagraf - ikke så lett å velge bort. Man har da f.eks. Steinerskolen som et alternativ. Mange jeg kjenner lar barna går der nettopp på grunn av kristen formålsparagraf i den offentlige skolen. Jeg mener at Steinerskolen også driver barnehage for de som ønsker det. Ellers synes jeg problemstillingen er en smule latterlig, hva betyr vel dette for et barn på 1 1/2 år? Synes foreldre som har så mye imot den norske kirken bør vurdere andre alternative barnepassere enn offentlig barnehage. Dette er Norge og vi har tross alt en statskirke enten man liker det eller ei. Har dere selv opplevd å føle dere utestengt fra flertallet i barndommen? Har selv barn og jeg vet at det er utrolig viktig for dem å ikke føle seg annerledes enn andre - jeg kunne aldri tenkt meg å ta slike avgjørelser for barna mine. Vil nesten gå så langt som å si at det ikke vitner om mot og selvstendighet - men om egoisme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Labella Skrevet 15. desember 2003 #67 Del Skrevet 15. desember 2003 Man har da f.eks. Steinerskolen som et alternativ. Mange jeg kjenner lar barna går der nettopp på grunn av kristen formålsparagraf i den offentlige skolen. Jeg mener at Steinerskolen også driver barnehage for de som ønsker det. Det er enorm forskjell på Steinerskolene når det gjelder innslag av religion, så for de som ikke ønsker religiøs påvirkning bør de undersøke den aktuelle skolen meget nøye! Datteren min gikk en stund i Steinebarnehage, og maken til religiøse og spirituelle folk som de som jobbet der har jeg aldri møtt hverken før eller senere! Den offentlige barnehage og skole skal være et tilbud til alle barn, så får eventuelt de foreldrene som ønsker et mer religiøst tilbud heller sende barna sine til private skoler og barnehager. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lykkeliten Skrevet 15. desember 2003 #68 Del Skrevet 15. desember 2003 Det er en frivillig sak. Det er bare ikke sikkert barnehagen har kapasitet til å lage et bra alternativt opplegg. Det er i praksis ikke en frivillig sak når - hele barnehagen skal på arrangert tur til kirken - foreldrene må selv ta aktivt initiativ til å holde igjen sine barn - barnehagen ikke har noe godt alternativ - man skal risikere at barnet føler seg utenfor. Ellers: Jeg ser at veldig mange har en innstilling om at "det kan da ikke være så farlig, det er jo bare koselig!" og "ungen er jo så liten uansett, h*n skjønner ikke hva det dreier seg om likevel". Vil bare påpeke at det er ikke noe utflukt til Tusenfryd vi snakker om her. Det er snakk om at man tar med en flokk barn til gudstjeneste/kristen samling. Det er livssyns- og religionsfrihet her i landet, om ikke annet så i hvert fall i teorien. Da er det helt klart en menneskerett å ha mulighet til å slippe å gå i kirken. Et lite tankekors; kristne foreldre oppdrar sine barn til å tro på Gud og gir de en kristen oppdragelse. Det bør være mulig for foreldre som ikke er kristne å ta noen valg for barna sine frem til de er store nok til å ta sine egne standpunkt, uten at folk skal synes det er ille. Jeg tror man uansett blir formet av hva foreldrene mener, så får vi bare håpe at alle barn lærer om alle religioner og livssyn, og lærer hjemmefra om hvor viktig det er å ta egne valg her i livet. Julen er IKKE en ren kristen skikk og høytid. Julen har vært feiret i flere tusen år, basert på helt andre ting er Jesu fødsel. Det er heller ingen som vet sikkert når Jesus ble født, faktisk har astronomer regnet seg frem til at dato for Jesu fødsel er 18. november i år 6 før vår tid. Veldig mange av julens tradisjoner har eksistert lenge før den tid. Jeg ble så utrolig provosert av en del av innleggene i denne tråden, men jeg håper jeg har klart å moderere meg litt... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vimsevips Skrevet 15. desember 2003 Forfatter #69 Del Skrevet 15. desember 2003 Oj, skal si diskusjonen har gått. Når det gjelder juleevangeliet i samling, så er det faktisk slik at dette skal være en naturlig del av juleforberedelsene i barnehagen, i følge rammeplanen. Noen steder leser man det fra en barnebibel, andre steder forteller man historien på andre måter. Vesla går på en småbarnsavdeling, for små barn er det viktig med gjentagelse og gjenkjennbarhet, derfor har de valgt å gjøre det på denne måten. Lov om barnehager slår fast at man kan reservere seg fra besøk i guds hus og templer. Og at denne reservasjonsretten betyr at barnehagen SKAL ha et godt alternativ. Man kan ikke, reservere seg for mer enn dette i barnehager. I skolen er det litt anderledes. For de som ikke har fått det med seg. For oss var det først og fremst tema for gudstjenesten, og måten denne blir holdt på, som gjorde at vi reserverte oss. -Tuji; har vært med på det tidligere i samme kirke, samme prest. Og for oss ble det uaktuelt denne gang. -Til du som hadde jobbet i barnehage og mente Vesla burde vært hjemme, siden ho ikke skulle i kirken. Les Lov om barnehager, og vær så snill, møt litt mer åpen når et barn i din barnehage ikke skal være med i moskeen, kirka eller hva det måtte være. -Til alle dere som mener ho ikke ville merket forskjell på en gudstjeneste og IKEA, har dere barn ? Og ja, ho ville ha merket en stor forskjell på vindusshopping og en juleutstilling. Det ene ene er parfyme på rekke og rad. Det andre er kunst rundt omkring i et rom, kunst inspirerer, det gjør ikke nødvendigvis parfymeflasker. -Forskjellen på å gå fra de andre på kirketrappa og et annet sted i sentrum er denne. I sentrum ville ho sagt ha det, til 1barn og 1voksen (familie bhg) På kirketrappa stod ca 100 barn + personale. Vi snakka med barnehagen om det på fredagen, før jeg utbasunerte siste rest av frustrasjon her. Og de var enige med oss. Det var lite gjennomtenkt, akkurat den biten. Og at man en annen gang tenker å gjøre det anderledes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gundel Gaukeley Skrevet 15. desember 2003 #70 Del Skrevet 15. desember 2003 Oj, skal si diskusjonen har gått. Når det gjelder juleevangeliet i samling, så er det faktisk slik at dette skal være en naturlig del av juleforberedelsene i barnehagen, i følge rammeplanen. Noen steder leser man det fra en barnebibel, andre steder forteller man historien på andre måter. Vesla går på en småbarnsavdeling, for små barn er det viktig med gjentagelse og gjenkjennbarhet, derfor har de valgt å gjøre det på denne måten. Lov om barnehager slår fast at man kan reservere seg fra besøk i guds hus og templer. Og at denne reservasjonsretten betyr at barnehagen SKAL ha et godt alternativ. Man kan ikke, reservere seg for mer enn dette i barnehager. I skolen er det litt anderledes. For de som ikke har fått det med seg. For oss var det først og fremst tema for gudstjenesten, og måten denne blir holdt på, som gjorde at vi reserverte oss. -Tuji; har vært med på det tidligere i samme kirke, samme prest. Og for oss ble det uaktuelt denne gang. -Til du som hadde jobbet i barnehage og mente Vesla burde vært hjemme, siden ho ikke skulle i kirken. Les Lov om barnehager, og vær så snill, møt litt mer åpen når et barn i din barnehage ikke skal være med i moskeen, kirka eller hva det måtte være. -Til alle dere som mener ho ikke ville merket forskjell på en gudstjeneste og IKEA, har dere barn ? Og ja, ho ville ha merket en stor forskjell på vindusshopping og en juleutstilling. Det ene ene er parfyme på rekke og rad. Det andre er kunst rundt omkring i et rom, kunst inspirerer, det gjør ikke nødvendigvis parfymeflasker. -Forskjellen på å gå fra de andre på kirketrappa og et annet sted i sentrum er denne. I sentrum ville ho sagt ha det, til 1barn og 1voksen (familie bhg) På kirketrappa stod ca 100 barn + personale. Vi snakka med barnehagen om det på fredagen, før jeg utbasunerte siste rest av frustrasjon her. Og de var enige med oss. Det var lite gjennomtenkt, akkurat den biten. Og at man en annen gang tenker å gjøre det anderledes. Amen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tuji Skrevet 15. desember 2003 #71 Del Skrevet 15. desember 2003 Kan jeg få anbefale å prøve en privat barnehage? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vimsevips Skrevet 15. desember 2003 Forfatter #72 Del Skrevet 15. desember 2003 Er veldig fornøyde der vi er vi. Det var vel derfor vi reagerte slik da dette skjedde, tenker jeg. Hadde aldri forventet det. Dessuten har også de fleste private barnehager, kristen formålsparagraf. Forskjellen er at de kan utvide den, eller skifte den ut med en annen i noen få tilfeller, vet bla at en i Oslo, har muslimsk formålsparagraf. Så at noen nevnte Steinerbarnehage, og de har også formålspragrafen, den kristne. Synes egentlig det er greit i det vanlige. Da går det jo for det meste på sunt folkevett, man skal ikke slå osv. Og som jeg skrev i hovedinnlegget har jeg ikke noe problem med at man drar på julegudstjeneste, i og med at man kan, reservere seg. Dermed kan man vurdere fra gang til gang, om dette skjer i en ramme og på en måte man godtar. Som sagt var det ikke det denne gangen, så får vi se neste gang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tuji Skrevet 15. desember 2003 #73 Del Skrevet 15. desember 2003 Jeg håper du gir barnehagen konstruktiv tilbakemelding, så de kan forbedre seg på dette området! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vimsevips Skrevet 15. desember 2003 Forfatter #74 Del Skrevet 15. desember 2003 Så klart, det gjorde vi allerede på fredag, og de var i grunn enige med oss. For gudstjenesten hadde ikke vært helt til deres forventninger, og da de stod på kirketrappa, og skulle ta Vesla bort, så de at det ikke var noen god løsning. Så vi regner med endring til neste år Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 15. desember 2003 #75 Del Skrevet 15. desember 2003 Syntes barnehagen i dette tilfelle har valgt en klønete og lite proff løsning. Det er uansett ikke barnets feil at man har for lite ansatte, problemer med å finne annet opplegg etc. Barnet burde vært skjermet. Når det er sagt ser jeg heller ikke det helt store problemet med å la et barn på halvannet år være med i kirken. Men det er vel i grunnen en helt annen diskusjon Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Labella Skrevet 15. desember 2003 #76 Del Skrevet 15. desember 2003 Religion og livssyn handler vel mer om følelser enn om hva som er skadelig. Det er sikkert ikke skadelig for en 1 1/2 åring å være med i kirken, akkurat som det sikkert ikke er skadelig for et muslimsk barn å spise svinekjøtt, men er det så vanskelig å respektere at foreldrene ikke ønsker dette for barna sine? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 15. desember 2003 #77 Del Skrevet 15. desember 2003 Religion og livssyn handler vel mer om følelser enn om hva som er skadelig. Det er sikkert ikke skadelig for en 1 1/2 åring å være med i kirken, akkurat som det sikkert ikke er skadelig for et muslimsk barn å spise svinekjøtt, men er det så vanskelig å respektere at foreldrene ikke ønsker dette for barna sine? Synes vel ikke dette er helt det samme. For meg som ikke er kristen føler jeg at det ikke er mer skadelig for mine barn å høre juleevangeliet enn det er å høre et eventyr. Det er en del av vår kulturarv - og noe jeg mener de bør ha kjennskap til selv om jeg ikke tror på det selv. Når det gjelder at man gir muslimske barn svinekjøtt - så tror foreldrene at dette er synd. Muslimer må vel så vidt jeg vet fortjene det "neste liv". Dersom jeg trodde at det å være med i kirken ville gjøre at mine barn fikk et dårligere liv ville jeg selvfølgelig hatt en helt annen holdning til det enn jeg har i dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Labella Skrevet 15. desember 2003 #78 Del Skrevet 15. desember 2003 Ja, selvfølgelig bør barna få kjennskap til kristendommen, men det behøver ikke å skje i kirken. Skjønner ikke at det skal være så forferdelig vanskelig å respektere at mange ikke ønsker at barna skal være tilstede på en gudstjeneste. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vimsevips Skrevet 15. desember 2003 Forfatter #79 Del Skrevet 15. desember 2003 Ja, selvfølgelig bør barna få kjennskap til kristendommen, men det behøver ikke å skje i kirken. Skjønner ikke at det skal være så forferdelig vanskelig å respektere at mange ikke ønsker at barna skal være tilstede på en gudstjeneste. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 16. desember 2003 #80 Del Skrevet 16. desember 2003 Ja' date=' selvfølgelig bør barna få kjennskap til kristendommen, men det behøver ikke å skje i kirken. Skjønner ikke at det skal være så forferdelig vanskelig å respektere at mange ikke ønsker at barna skal være tilstede på en gudstjeneste.[/quote'] Jeg synes ikke det er vanskelig å forstå, fordi jeg har sett på det med samme øyen som deg-MEN jeg har revudert litte gran. Minien var med i kirken og spilte engel- hun synes dette var kjempe gøy :D. Hvis man skal være så bestemt med at barna ikke skal i kirkjen , hva gjør du da vet begravelser, konfimasjoner og bryllup. jeg har måtte krype til korset med mine bestemte holdninger ovenfor kirke og kristendom litt. Jeg velger forsatt og ikke gå i kirken på søndager og til jul. , men da er det mitt valg. Det er vanskelig når andre velger kirken som sted for en begivenhet og kristendommen blir forkynnet under begravelser,bryllup etc- hva gjør du da. Litt rotete dette- har ikke fått nok kaffe ennå- men håper du skjønner hva jeg mener :oops: :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå