Gå til innhold

Kirkebesøk i barnehagen

Vimsevips

Anbefalte innlegg

Jeg kjenner mange som har tatt stor skade av kristendommen, og jeg kjenner enda flere som er blitt skadet av kristne.

JEG synes selvfølgelig at alle burde innse at kristendom er "dumt"....

Dine meninger om hvem som ekskluderer forutsetter at det ikke finnes mennesker som tenker annerledes enn deg selv, og som kan godta hva som helst i den forbindelse.

Jeg tror ingen tar skade av kristendommen, men ja, jeg tror nok en del tar skade av enkelte kristne.

Jeg vet, og aksepterer at andre tenker og tror anderledes enn meg selv :) , men når man lar være å delta på arrangementer er det en selv som velger det. Jeg kjenner mange ikke-kristne, og om de ikke har lyst til å gå i kirken i forbindelse med skole eller noe annet respekterer jeg det, men da er det deres eget valg. I denne diskusjonen var det jo også snakk om en tur i forbindelse med barnehagen. Når fikk ungen velge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jag tycker det är fel att barnehagen ordnar turer till kyrkan. Religion och kyrka är för mig väldigt privata ting. Varför kan inte de föräldrar som önskar att barnen tar del av kyrkans verksamhet ta dit dem själva?

Fast å andra sidan vill jag att barnen ska tas med på upplevelser, jag vill att barnen ska få besöka museer, teater och parker. Jag minns att jag tyckte det var trevligt när vi (i skolan visserligen) besökte en synagoga eller ett hare krishna tempel. Fast de besöken var mer "studiebesök" än "mysiga traditionella besök".

Att det i juletid undervisas om julevangeliet i barnehagen är inte fel, det är allmänbildning. Jag skulle önska att "min" framtida barnehage också undervisade om varför tex muslimer fastar osv.

Det JAG är kritisk emot är förhållningssättet. Att det verkar finnas en brist på förståelse över att alla inte är kristna eller vill att deras barn medverkar vid kristna högtider. Det är DÄR felet ligger tror jag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet er 1, 5 år!!!! Det hadde sannsynligvis ikke noe særlig å gjøre hverken på vindusshopping eller på en mer kulturell utstilling som du etterlyser.

Jeg synes det er rart hun ikke kunne være med i kirken. Som andre nevner: Hvis hun hører juleevangeliet daglig (hva slags barnehage er dette? mine barn har gått i tre forskjellige barnehager og jeg har aldri hørt om dette), hvorfor kunne hun da ikke høre det i kirken? Det hadde kanskje vært spennende med en ny opplevelse. Dessuten tror jeg du overvurderer hva et så lite barn faktisk får med seg av både juleevangeliumet og juleutstillinger!!!!!

Og dere som sier at julen ikke er en kristen høytid??? :o

Hva er adventstiden? Hva er juleaften. Nisser, juletre, julekalendere, fråtsing osv. er såkalt hedensk, men som basis er da virkelig julen kristen????

Min yngste er snart 4 år og skal i kirken med barnehagen. Han har aldri vært med i kirken før (bortsett fra i bryllup i sommer) og jeg synes det er et flott initiativ av barnehagen!!!! De får med alle aspekter: Lager gaver, synger kristne/ikke-kristne sanger, har juletre, får besøk av nissen, har pepperkake-julekalender og går i kirken....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner deg veldig godt jeg, hade selv blitt superirritert.

Og ett par kommentarer til andre innlegg.

* Julen er IKKE en kristen høytid. Det er lagt en kristen høytid til samme periode, men utgangspunktet er ikke kristent. Til og med navnet "Jul" kommer fra førkristen tid. Så vidt jeg vet kommer det fra germansk, og betyr noe sånt som "å snu", og refererer til sola som snur. Juletrær er ikke kristent, julenisser er ikke kristent, å proppe seg full av feit julemat er ikke kristent, å samles og kose seg sammen er ikke kristent. At kristendommen valgte å legge sin "Krist-messe" til en allerede eksisterende høytid gjør ikke julen kristen i seg selv.

* At barnehager og skoler har en kristen formålsparagraf betyr ikke at det er obligatorisk å ta med barna i kirken. Det er obligatorisk å undervise i religion, men forkynnelse er ett helt annet aspekt som ikke har noe med opplysning, undervisning eller informasjon å gjøre. I Norge så er det slik at skoler og barnehager står ganske fritt til å tolke dette som de vil, men det er ingenting som sier at en offentlig BHG eller skole MÅ ta med ungene i kirken.

* Til dere som kritiserer henne for å holde ungen utenfor, det er jo minst like mye barnehagen som kreerer denne situasjonen, ved å legge opp til en aktivitet som ikke alle kan være med på.

* Hadde dere skreket like høyt om at det ikke "skader" ungen hvis det var snakk om å gå i moskeen i forbindelse med Id, den muslimske høytiden? Og faktisk ikke bare vært der for å observere, men som deltaker på en gudstjeneste?

* Det er religionsfrihet i Norge, og man som forelder er i sin fulle rett til å bestemme hvilke religiøse seremonier ens barn skal være med på eller ikke, i BHG og skole. BHG og skole er pliktige til å legge opp ett løp for de barna som ikke er med på gudstjeneste som er likeverdig.

* Har selv opplevd å bli tvunget med på Gudstjeneste av lærere selv om jeg ikke ville, for "hvorfor måtte jeg være så sær", og også fått vite at hvis jeg ikke var med måtte jeg være på skolen å gjøre lekser. Hvilken unge vil vel ikke heller ha litt fri fra skolearbeidet?

* Og helt til slutt; nei, jeg tror ikke det skader ungen å gå i hverken kirke, moské eller synagoge, heller ikke lære om forskjellige religioner, men jeg syns ikke det er rett å kritisere foreldre som ikke ønsker det forkynnende aspektet i sine barns liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner deg veldig godt jeg, hade selv blitt superirritert.  

Og ett par kommentarer til andre innlegg.

* Julen er IKKE en kristen høytid. Det er lagt en kristen høytid til samme periode, men utgangspunktet er ikke kristent. Til og med navnet "Jul" kommer fra førkristen tid. Så vidt jeg vet kommer det fra germansk, og betyr noe sånt som "å snu", og refererer til sola som snur. Juletrær er ikke kristent, julenisser er ikke kristent, å proppe seg full av feit julemat er ikke kristent, å samles og kose seg sammen er ikke kristent. At kristendommen valgte å legge sin "Krist-messe" til en allerede eksisterende høytid gjør ikke julen kristen i seg selv.  

* At barnehager og skoler har en kristen formålsparagraf betyr ikke at det er obligatorisk å ta med barna i kirken. Det er obligatorisk å undervise i religion, men forkynnelse er ett helt annet aspekt som ikke har noe med opplysning, undervisning eller informasjon å gjøre. I Norge så er det slik at skoler og barnehager står ganske fritt til å tolke dette som de vil, men det er ingenting som sier at en offentlig BHG eller skole MÅ ta med ungene i kirken.  

* Til dere som kritiserer henne for å holde ungen utenfor, det er jo minst like mye barnehagen som kreerer denne situasjonen, ved å legge opp til en aktivitet som ikke alle kan være med på.  

* Hadde dere skreket like høyt om at det ikke "skader" ungen hvis det var snakk om å gå i moskeen i forbindelse med Id, den muslimske høytiden? Og faktisk ikke bare vært der for å observere, men som deltaker på en gudstjeneste?

* Det er religionsfrihet i Norge, og man som forelder er i sin fulle rett til å bestemme hvilke religiøse seremonier ens barn skal være med på eller ikke, i BHG og skole. BHG og skole er pliktige til å legge opp ett løp for de barna som ikke er med på gudstjeneste som er likeverdig.

* Har selv opplevd å bli tvunget med på Gudstjeneste av lærere selv om jeg ikke ville, for "hvorfor måtte jeg være så sær", og også fått vite at hvis jeg ikke var med måtte jeg være på skolen å gjøre lekser. Hvilken unge vil vel ikke heller ha litt fri fra skolearbeidet?

* Og helt til slutt; nei, jeg tror ikke det skader ungen å gå i hverken kirke, moské eller synagoge, heller ikke lære om forskjellige religioner, men jeg syns ikke det er rett å kritisere foreldre som ikke ønsker det forkynnende aspektet i sine barns liv.

:tommel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Dere som så konsekvent mener at jul og kristendom ikke hører sammen. Dere feirer vel ikke jul den 24 desember da?

Feirer dere at solen snur den 21? bloter dere? eller hva?

Hvilket kriterium skal settes opp for at noe skal være en "riktig" tradisjon?

Opprinnelse? Sedvane? Oppfatning i folket?

Og, jo. Den kristne julen kan jo kalles noe annet, men hva er poenget i det? Skal alle ord som har "skiftet betydning" i det norske språk gjennom historien endres er det ikke mye av vårt språk som vil være igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Har akkurat hatt samme problemstilling. Minien på 5 år, var med bhagen i kirken.

jeg er ateist, datteren min er ikke døpt MEN jeg valgte allikevel ikke å ta henne ut fordi;

Jeg føler ikke at jeg har noen rett til å prakke på henne mine meninger heller, hun skal selv få velge når hun blir større og da må hun lære om kristendommen.

Hun ville følt seg mer utenfor hvis hun ikke hadde fått være med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Nei, jeg hadde faktisk ikke skreket høyt om barnet mitt hadde blitt tatt med i en moske! For det første, om barnet mitt hadde vært halvannet år, så hadde det ikke betydd noe om barnet var i en moske eller på Ikea. For det andre, så er ikke jeg så trangsynt at jeg ikke ser at barnet mitt har godt av påvirkning fra mange hold. Om barnet mitt hadde vært i en moske èn gang, så blir ikke jeg hysterisk over at nå er barnet omvendt til islam! Jeg er da ikke dum!

Synes det vitner om en utrolig tankeløshet fra foreldres side å holde barna utenfor, bare fordi foreldrene selv har en oppfatning om at religion/kristendom er noe staten påtvinger oss. Tankeløst, trangsynt - og naivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle som er bekymret for hva barnet opplever i kirken, kan be om å få bli med på julegudstjenesten, så får dere se selv. Da kan dere også snakke med barnet om opplevelsen etterpå, på den måten dere selv vil. Jeg har alltid ment at det er greit å vite hva man kritiserer :wink: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første; jul er ikke ett ord som har skiftet betydning og innhold for mange. Selv om mange kristne legger ett religiøst innhold i det, så er det også mange som ikke gjør det. Jula tilhører ikke den ene gruppen mer enn den andre. Det er ingen måte som er mer riktig å feire jul på enn den andre.

Og du som lurte på hvordan vi som ikke er kristne feirer jul; vi gjør det med juletre, god mat, famile, gode venner og gaver. Alle ting som også ble gjort i førkristen tid, og som absolutt ikke har noe med den kristne feiringen å gjøre.

Jesus ble heller ikke født den 24. desember, så det argumentet holder desverre ikke. Jul er også betegnelsen på perioden 21. desember til 6. januar (eller noe deromkring)

Philippa, flott at du er så openminded at det ikke gjor noe for deg at ungen din er i en moské, synagoge eller kirke. Hvis du ser på innlegget mitt så plager ikke det meg heller. Men jeg forebeholder meg også retten til at mitt evt. barn ikke skal delta aktivt i en gudstjeneste, og vil bli repsektert for det. Og jeg syns ikke alderen er viktig. Hvis en unge på halvannet år ikke har noe oppfatning av hva som skjer uansett, men bare vil være med på noe som er hyggelig og fint så trenger man jo egentlig ikke gå i kirken i det hele tatt da?

Jeg syns det vitner om en utrolig tankeløshet og naivitet av en BHG å velge alternativer ikke alle barna kan være med på.

Og jeg HAR vært med på barnegudstjenester, både som voksen og barn, Noen har vært riktig fine, andre har vært horrible. Om mine fremtidige barn har fryktelig lyst til å være med kommer jeg heller ikke til å nekte dem, men jeg forlanger at skole og barnehage skal ha ett fullverdig alternativ hvis det ikke er aktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Optimist!
Har akkurat hatt samme problemstilling. Minien på 5 år, var med bhagen i kirken.

jeg er ateist, datteren min er ikke døpt MEN jeg valgte allikevel ikke å ta henne ut fordi;

Jeg føler ikke at jeg har noen rett til å prakke på henne mine meninger heller, hun skal selv få velge når hun blir større og da må hun lære om kristendommen.

Hun ville følt seg mer utenfor hvis hun ikke hadde fått være med.

:)

Høres bra ut.Til syvende og sist så er det barnet ditt som skal velge hva det vil tro på. Dine valg vil selvfølgelig ha en innvirkning på henne, men å nekte noen å være med på en tur med barnehagen/skolen tror jeg kan være uheldig for ungen. Flott at du viser respekt for ungen din og lar henne være sammen med de andre barna om en felles aktivitet.

Og til deg som lurer på om jeg hadde syntes det var greit å dra på tur til en moské; nå er det ingen moské der jeg bor, men hadde barna mine dratt på en tur hedde jeg latt dem dra. Det ville sikkert blitt en koselig tur med bhg/klassen, og barnet mitt ville sikkert lært noe. Jeg gikk selv i klasse med en muslim og synes det var gøy å lære om hans religion/kultur. Jeg ble ikke muslim for det, jeg ble kristen. Ikke fordi noen tvang meg til det, men fordi det oppleves riktig for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Men jeg spør da

Har vi rett til å prakke våre meninger over på våre barn.

Ved og nekte de å gå i kirken- hvordan skal de da bygge seg opp en mening når de blir større om hva DE vil tro på?

Som jeg skrev tidligere- Jeg er ateist men lot allikevel datteren min gå i kirken med barnehagen, fordi jeg mener hun har rett til å få den kunnskapen hun trenger til og opparbeide seg en egen mening opp gjennom årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre barns oppfatninger vil bli farget av hva vi tror og mener, uansett. Selvfølgelig skal man ikke prøve å prakke på ungene hverken tro eller meninger, men man må også som forelder ta de valgene man mener er best for ungene. Og siden man i dette tilfellet er i sin fulle rett til å ikke ville ha med sine barn på gudstjenester er også BHG og skole pliktig til å ha ett opplegg som gjør at barna ikke føler seg ekskludert, hverken den ene eller andre veien.

Og jeg tror det er rimelig urealistisk å tro at barn kan vokse opp i dag uten å gå i kirken en eneste gang. Mener heller ikke at det skal være noe mål i seg selv, alle unger har godt av opplevelser og forskjellig innfallsvinkler til det de lærer. Men akkurat julegudstjeneste er ikke jeg spesielt tilhenger av, at det skal være en tradisjon som *alle* skal være med på.

Men jeg tror ikke det skader unger å delta på gudstjenester så lenge de har lyst selv, men det var vel ikke helt utgangspunktet for diskusjonen heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville tatt mine barn med på en gudstjeneste dersom det ikke hadde vært en obligatorisk del av skolegangen.

Det jeg blir så eitrende forbanna på er at det skal være tvungent, og at mennesker med et annet livsyn enn den store hop ikke blir respektert!

Ønskesituasjonen er at kirke og stat blir adskilt, kanskje da religionsfriheten ville bli en realitet. Det er den ikke i dag.

Fatter bare ikke at det skal være så vanskelig å forstå/respektere at noen anser det som meget uheldig at barna skal bli påvirket til å bli kristne. Dere sier så flott at barna må få bestemme selv, det tror jeg INGENTING på. Tror dere hadde kjempet med nebb og klør for å holde ungene deres unna diverse suspekte religiøse sekter/grupper med rasistiske meninger f.eks. Og det er faktisk i denne gruppen jeg plasserer kirken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Jeg ville tatt mine barn med på en gudstjeneste dersom det ikke hadde vært en obligatorisk del av skolegangen.  

Det jeg blir så eitrende forbanna på er at det skal være tvungent, og at mennesker med et annet livsyn enn den store hop ikke blir respektert!

Ønskesituasjonen er at kirke og stat blir adskilt, kanskje da religionsfriheten ville bli en realitet. Det er den ikke i dag.

Fatter bare ikke at det skal være så vanskelig å forstå/respektere at noen anser det som meget uheldig at barna skal bli påvirket til å bli kristne. Dere sier så flott at barna må få bestemme selv, det tror jeg INGENTING på. Tror dere hadde kjempet med nebb og klør for å holde ungene deres unna diverse suspekte religiøse sekter/grupper med rasistiske meninger f.eks. Og det er faktisk i denne gruppen jeg plasserer kirken.

Det er klart jeg mener at barnet mitt skal få velge selv

Nå er det da vestenlig forskjell på personlig kristene og sekter.

Så hvis barnet/barna dine ble kristene- hadde du ikke da respektert deres mening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke helt argumentet med at barna må få gå i kirken for å kunne velge selv. Det kan man jo snu på hodet, og si at kristne foreldre ikke bør ta med barna i kirken for at de ikke skal bli "prakket på" en religion før de kan velge selv.

Jeg ser på meg selv som humanetiker, og har et bevisst forhold til mitt livssyn. Selvfølgelig ønsker jeg å formidle de verdiene jeg står for til mitt barn! Akkurat som kristne eller andre religiøse foreldre vil formidle sine verdier til sine barn - noe annet ville vært merkelig!

Men det at man ønsker å formidle sine verdier til sine barn betyr slett ikke at man ikke vil respektere barna dersom de velger et annet livssyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gamle Alex;

Jeg ser liten forskjell.... Og jeg ville ikke respektert mine barns MENINGER om de ble kristne, jeg ville derimot ha like stor respekt for mine barn som jeg har i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Jeg forstår ikke helt argumentet med at barna må få gå i kirken for å kunne velge selv. Det kan man jo snu på hodet, og si at kristne foreldre ikke bør ta med barna i kirken for at de ikke skal bli "prakket på" en religion før de kan velge selv.

Jeg ser på meg selv som humanetiker, og har et bevisst forhold til mitt livssyn. Selvfølgelig ønsker jeg å formidle de verdiene jeg står for til mitt barn! Akkurat som kristne eller andre religiøse foreldre vil formidle sine verdier til sine barn - noe annet ville vært merkelig!  

Men det at man ønsker å formidle sine verdier til sine barn betyr slett ikke at man ikke vil respektere barna dersom de velger et annet livssyn.

Jeg formiddler også mitt syn og mine verdier til mitt barn, men og la henne få være med bhagen i kirken gir jeg henne også muligheten til og utforske " denne andre siden" :wink:

Gundel Gaukeley; Der ser vi likt på det, jeg ville også slite med å aspektere mitt barns syn på forskjellige ting hvis hun ble personlig kristen, men jeg ville respektere de som henne valg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg formiddler også mitt syn og mine verdier til mitt barn, men og la henne få være med bhagen i kirken gir jeg henne også muligheten til og utforske " denne andre siden" :wink:

Dette var mest en kommentar til de som ikke kan respektere at foreldre ikke vil at barna skal utsettes for forkynning. Synes de argumentet blir like bra om man snur det på hodet?

Personlig mener jeg at gudstjenester ikke har noe i skole og barnehage å gjøre, men at de selvfølgelig skal lære om både kristendom og andre religioner og livssyn, gjerne også ved besøk i kirker, synagoger, moskeer o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Ok, så du kan ta barnet med i kirken så lenge du ikke blir tvunget til det? Så lenge noe er obligatorisk, så er du mot det? Er ikke det nærmest definisjonen på kverulering?

Hvis barnet ditt hadde fått beskjed om å ta på seg røde sokker i barnehagen, så hadde du tatt på henne blå? Bare fordi noen lagde regler om det? :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...