AnonymBruker Skrevet 20. november 2011 #1 Del Skrevet 20. november 2011 http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10031805 Etter jeg så denne filmen her gråt jeg så tårene aldri stoppet å trille. Hvordan går det ann? Tenk at jeg har spis dyr som har blitt behandlet som dette! Tenk at de er vandt til å jobbe som dette, vandt til å knekke nakken på søte små uskyldige kyllinger hver dag. Hvordan har de hjerte til noe sånn? De gjør det fort før de kaster den videre og begynner på neste. Det er helt grusomt! Jeg skjønner ikke hvorfor dyrene skal misshandles. Bare fordi de er små og ikke kan beskytte seg fra oss? Jeg skjønner ikke at de som jobber med dette klarer å se seg selv i speilet etter å ha jobbet en hel dag med å misshandle stakkars uskylige dyr. Hvordan klarer de og sove godt om natten? Det er ikke bare dyr som skal brukes til mat som blir misshandlet. Også de som skal brukes til pels og sminketesting. Hvorfor bruker folk pels? Fordi der er varmt? Jeg klarer meg fint gjennom hele vinteren uten å fryse selv om jeg ikke bruker pels. Og med tanken på at jeg er en jente på 15 år så er jeg en god del mer ute enn damer i 30årene. Hvordan klarer de å gå rundt med det? Tenker de ikke over at de går rundt med dyrelik? Av dyr som har levd livet sitt i et bur hvor de spiser av hverandre og lever med store kjøttsår, noen uten ben, noen uten hale osv.. Og selv om de fleste tenker at dette ikke skjer i Norge, så gjør det det. Jeg må bare si jeg er flau over landet mitt. Norge som er et så flott land som jobber for at folk skal ha det bra og alt skal vere rettferdig. Hvorfor er det da ingen som stopper dyremisshandlingen? Jeg fikk sjokk når jeg så hvordan det var. Det skal ikke gå ann å vere så hjerteløse å klare å se hver dag at dyrene ligger å lider mens ingen hjelper dem eller noe for de skal dø uansett. De skal brukes til klær. Jeg skjønner ikke at folk har samvittighet til å støtte dette. Til å betale folk for at de driver med dyremisshandlig. De sier dyrene har det bra. ser det sånn ut?? Jeg velger og ikke legge ut de verste. Men tro meg det er faktisk verre enn dette også. Til slutt vil jeg bare oppfordre alle til å tenke over hva dere bruker pengene deres på. Tenk på hva det går til. Det er bedre å fryse litt om vinteren enn å støtte folk som driver med dyremisshandlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
challenger Skrevet 20. november 2011 #2 Del Skrevet 20. november 2011 Klarer seriøst ikke å se sånne videoer, blir kvalm av det. Fatter ikke hvordan folk har hjerte til å la dyr leve slik...Får vondt inni meg 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest snoopy_93 Skrevet 20. november 2011 #3 Del Skrevet 20. november 2011 Klarer seriøst ikke å se sånne videoer, blir kvalm av det. Fatter ikke hvordan folk har hjerte til å la dyr leve slik...Får vondt inni meg Signerer! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest _Hufsa_ Skrevet 20. november 2011 #4 Del Skrevet 20. november 2011 Grusomt er det. Og jeg mener også at som forbruker så har man en plikt til å opplyse seg selv. Man skal ikke stole blindt på reklamer og det bønder sier. Opplys deg selv. Bruker du pels så får du værsegod å tåle å se på videoer og lese informasjon om hvordan pelsproduksjonen foregår. Går du med skinn, spiser kjøtt eller andre animalske produkter så får du værsegod å sette deg godt inni hvordan dyra har det før de havner på middagsbordet ditt eller jakka di. Bruker du kosmetikk som er testet på dyr så får du værsegod å lese deg opp om hvordan ulike dyreforsøk foregår. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2011 #5 Del Skrevet 21. november 2011 Mange av dere har sikkert dyr hjemme som dere er veldig glade i, se for dere at de blir behandlet sånn. Det er så mange ufølsomme mennesker. Kan ikke dere prøve å tenke dere hvordan dyrene har det. Canada Goose er veldig populært i år. Jeg mener ingen burde kjøpe det. Om dere søker det opp står det at de tar pelsen av dyrene som er døde allerede. Men det de ikke skriver noe om er at grunnen til at dyrene dør er at de blir fangen i feller saksfeller som klapper sammenrundt beinet og gir de grusome smerter til de dør. Er dette greit for dere og tenke på? Tenk at dere støtter dette, at dere betaler for at dyrene skal bli misshandlet sånn. Desse fellene er så grusomme at de er forbudt og bruke i Norge, men de blir desverre brukt noen steder her også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2011 #6 Del Skrevet 21. november 2011 Dyrene blir brukt til sminketesting. For at VI skal føle oss fine skal DE bli misshandlet. Fordi vi mener vi trenger flere sorter hårspray får mange dyr huden sin etset. Fordi vi vil ha mer øyesminke blir dyrene blinde og mister øynene. Har vi ikke nokk sminke fra før? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smalls Skrevet 22. november 2011 #7 Del Skrevet 22. november 2011 Slike filmer klarer ikke jeg å se på en gang. Begynner bare å grine og blir skikkelig forbanna!! jeg får lyst til å bare skambanke de som er slemme med dyr. Fysj. Har null respekt for slike fæle mennekser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2011 #8 Del Skrevet 22. november 2011 Grusomt er det. Og jeg mener også at som forbruker så har man en plikt til å opplyse seg selv. Man skal ikke stole blindt på reklamer og det bønder sier. Opplys deg selv. Bruker du pels så får du værsegod å tåle å se på videoer og lese informasjon om hvordan pelsproduksjonen foregår. Går du med skinn, spiser kjøtt eller andre animalske produkter så får du værsegod å sette deg godt inni hvordan dyra har det før de havner på middagsbordet ditt eller jakka di. Bruker du kosmetikk som er testet på dyr så får du værsegod å lese deg opp om hvordan ulike dyreforsøk foregår. Hvem er du til å kreve at andre skal lese og sette seg inn i ting? Jeg spiser masse kjøtt og bruker masse sminke og kosmetikk, men ser ikke helt hvorfor jeg skal lese meg opp på hvert eneste merke jeg bruker, bare fordi du mener det. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest _Hufsa_ Skrevet 22. november 2011 #9 Del Skrevet 22. november 2011 (endret) Hvem er du til å kreve at andre skal lese og sette seg inn i ting? Jeg spiser masse kjøtt og bruker masse sminke og kosmetikk, men ser ikke helt hvorfor jeg skal lese meg opp på hvert eneste merke jeg bruker, bare fordi du mener det. Det er en grunn til at verden er som den er i dag. Ignorans. Endret 22. november 2011 av _Hufsa_ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2011 #10 Del Skrevet 22. november 2011 Dyremishandling er helt grusomt. Og vi hadde fint klart oss uten pelsfarmer. Det skulle ha vært strengere regler og krav, flere og strengere kontroller, og de som kke følger alle regler og krav burde miste retten til å ha dyr. MEN jeg synes oppriktig synd i de gårdbrukerne på pelsfarmer som oppriktig bryr seg om dyrene sine og følger alle reglene og gjør det de kan for at dyrene skal ha et bra liv. For det finnes jo av disse også. Tenk på hvor vondt det er for dem å høre at de er dyreplagere. Det er å jobbe med rev og mink som er jobben deres, og de har kanskje levd av dette gjennom flere generasjoner, og så kommer det noen som sier at de har sett en video på youtube - og det gjør alle gårdbrukerne til dyremishandlere? Ja, dette kan være en grusom industri, men ikke skjær alle over en kam. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest _Hufsa_ Skrevet 23. november 2011 #11 Del Skrevet 23. november 2011 Dyremishandling er helt grusomt. Og vi hadde fint klart oss uten pelsfarmer. Det skulle ha vært strengere regler og krav, flere og strengere kontroller, og de som kke følger alle regler og krav burde miste retten til å ha dyr. MEN jeg synes oppriktig synd i de gårdbrukerne på pelsfarmer som oppriktig bryr seg om dyrene sine og følger alle reglene og gjør det de kan for at dyrene skal ha et bra liv. For det finnes jo av disse også. Tenk på hvor vondt det er for dem å høre at de er dyreplagere. Det er å jobbe med rev og mink som er jobben deres, og de har kanskje levd av dette gjennom flere generasjoner, og så kommer det noen som sier at de har sett en video på youtube - og det gjør alle gårdbrukerne til dyremishandlere? Ja, dette kan være en grusom industri, men ikke skjær alle over en kam. Beklager, meen jeg klarer ikke å sympatisere med mennesker som har som levebrød å drepe andre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2011 #12 Del Skrevet 23. november 2011 Beklager, meen jeg klarer ikke å sympatisere med mennesker som har som levebrød å drepe andre. Drepe andre? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest _Hufsa_ Skrevet 23. november 2011 #13 Del Skrevet 23. november 2011 Drepe andre? Ja drepe rev og mink. Er de ikke andre? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest D_flatmajor Skrevet 23. november 2011 #14 Del Skrevet 23. november 2011 Grusomt er det. Og jeg mener også at som forbruker så har man en plikt til å opplyse seg selv. Man skal ikke stole blindt på reklamer og det bønder sier. Opplys deg selv. Bruker du pels så får du værsegod å tåle å se på videoer og lese informasjon om hvordan pelsproduksjonen foregår. Går du med skinn, spiser kjøtt eller andre animalske produkter så får du værsegod å sette deg godt inni hvordan dyra har det før de havner på middagsbordet ditt eller jakka di. Bruker du kosmetikk som er testet på dyr så får du værsegod å lese deg opp om hvordan ulike dyreforsøk foregår. Jeg er enig i at det er smart å være opplyst. Det finnes mange etiske problemstillinger knyttet til å være forbruker, mange går på andre ting enn dyrevelferd. Setter du deg inn i alle de andre aspektene også (for eksempel barnearbeid,rettferdig handel) eller er det bare dyr du fokuserer på? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2011 #15 Del Skrevet 23. november 2011 Beklager, meen jeg klarer ikke å sympatisere med mennesker som har som levebrød å drepe andre. Så du synes alle bønder er onde mennesker? Vil forresten legge til at de aller færreste bønder slakter dyrene selv. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest D_flatmajor Skrevet 23. november 2011 #16 Del Skrevet 23. november 2011 Ja drepe rev og mink. Er de ikke andre? Enkelte med andre verdier enn deg, vil hevde at man kan skille mellom mennesker og dyr. Dermed blir det for noen mennesker feil å bruke begrepet "å drepe andre" i forbindelse med å ta livet av et dyr. Noen vil nok reagere mer på at du stempler bønder som drapsmenn enn på at dyret blir tatt livet av også. Alt dette uten å være ignorante og lite opplyste mennesker. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HopelessFear Skrevet 23. november 2011 #17 Del Skrevet 23. november 2011 Ja drepe rev og mink. Er de ikke andre? Alle bønder er ikke onde. Kan du ikke få det inn i hodet. Det finnes flere bonder som tar seg godt av dyrene og gir dem en verdig avskjed. Jeg har vært med på slakting (gårdsslaktig. Slakter kommer på gården og slakter dyret på stedet.) mange, mange ganger. Første gangen jeg så slakting var jeg vel 4-5 år gammel. Det er ikke så ille som det høres ut. Ja, noen slaktere og bønder er helt forferdelige ovenfor dyr, men det finnes en god del som virkelig bryr seg. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest _Hufsa_ Skrevet 23. november 2011 #18 Del Skrevet 23. november 2011 Alle bønder er ikke onde. Kan du ikke få det inn i hodet. Det finnes flere bonder som tar seg godt av dyrene og gir dem en verdig avskjed. Jeg har vært med på slakting (gårdsslaktig. Slakter kommer på gården og slakter dyret på stedet.) mange, mange ganger. Første gangen jeg så slakting var jeg vel 4-5 år gammel. Det er ikke så ille som det høres ut. Ja, noen slaktere og bønder er helt forferdelige ovenfor dyr, men det finnes en god del som virkelig bryr seg. Men kjære deg, jeg har da heller aldri påstått at bønder er onde? Det eneste jeg har sagt er at jeg ikke klarer å sympatisere med de. Om noen blir provosert av det, er det ikke noe jeg kan gjøre med. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest _Hufsa_ Skrevet 23. november 2011 #19 Del Skrevet 23. november 2011 Jeg er enig i at det er smart å være opplyst. Det finnes mange etiske problemstillinger knyttet til å være forbruker, mange går på andre ting enn dyrevelferd. Setter du deg inn i alle de andre aspektene også (for eksempel barnearbeid,rettferdig handel) eller er det bare dyr du fokuserer på? Jeg bryr meg også om andre ting ja. Det innebærer blant annet at jeg alltid kjøper fair trade kaffe. Kjøper heller aldri ting jeg VET er produsert av barnearbeid. Men det er litt vanskeligere der. For det er ikke alltid like lett å vite om et produkt er produsert av barnearbeid eller ikke. Men går man med pels så vet man at pelsen nødvendigvis måtte komme fra et dyr. Kanskje ikke like lett alltid med kosmetikktesting da, den ser jeg. Beklager hvis jeg virket krass, og folk føler at jeg angrep altså. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest _Hufsa_ Skrevet 23. november 2011 #20 Del Skrevet 23. november 2011 Enkelte med andre verdier enn deg, vil hevde at man kan skille mellom mennesker og dyr. Dermed blir det for noen mennesker feil å bruke begrepet "å drepe andre" i forbindelse med å ta livet av et dyr. Noen vil nok reagere mer på at du stempler bønder som drapsmenn enn på at dyret blir tatt livet av også. Alt dette uten å være ignorante og lite opplyste mennesker. Ja jeg skjønner at for andre blir det rart og at de kan bli provoserte. For meg er det provoserende når folk legger et digert skille mellom mennesker og andre dyr. Vi er alle tross alt bare dyr, noen arter mer utviklet enn andre. Men i bunn og grunn er vi alle dyr. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå