Gå til innhold

lavkarbokropp = dvask?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

har tittet innom endel lavkarboblogger , og de fleste jeg har sett skryter hemningsløst over lavkarbo og høyt fettinnhold, men er langt i fra tynne og stramme! Er det slik at kroppen blir dvask? Tenker selvfølgelig fotballfruen som et UNNTAK her. (Tviler på hun i det hele tatt spiser,men det er en annen diskusjon)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den blir dvask fordi man ikke trener. Lavkarbo blir jo ofte sett på som sofapotetdiett, så du skal vel ikke se bort fra at de rett og slett ikke trener.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser på det som en selvfølge å trene (i alle fall litt) uansett kostholdsfilosofi, så nei - min kropp er ikke dvask på lavkarbo.

Nå har jeg verken trent eller spist lavkarbo på et halvt års tid og kroppen er ikke akkurat stram..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har tittet innom endel lavkarboblogger , og de fleste jeg har sett skryter hemningsløst over lavkarbo og høyt fettinnhold, men er langt i fra tynne og stramme! Er det slik at kroppen blir dvask? Tenker selvfølgelig fotballfruen som et UNNTAK her. (Tviler på hun i det hele tatt spiser,men det er en annen diskusjon)

Akkurat det er vel ikke noe fenomen som er forbeholdt lavkarbo.

Så lenge en ikke trener, så har en heller ikke muskler, og en strammer heller ikke opp lår, rumpe, armer, eller brystmuskler.

Og det er folk som sverger til lavkalori, lavkarbo, sultekurer, og alt mulig rart i tillegg til de som rett og slett bare er så heldige at de aldri legger på seg uansett hva de putter i munnen som ser lite fit ut.

Det har ingenting med kosthold å gjøre, men hva en gjør og ikke gjør utenom kostholdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kroppen blir dvask om man ikke trener - uansett kosthold.

Nettopp!

Jeg kjenner dvaske folk som spiser høykarbo. De trener heller ikke......

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ingenting med kosthold å gjøre, men hva en gjør og ikke gjør utenom kostholdet.

Nettopp, men noe av det som blir trukket frem som fordelaktig med lavkarbo er at man "slipper å trene". Var også en lavkarboperson i en tabloidavis nylig som mente at trening var dumt fordi "da spiser man bare mer". :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp, men noe av det som blir trukket frem som fordelaktig med lavkarbo er at man "slipper å trene". Var også en lavkarboperson i en tabloidavis nylig som mente at trening var dumt fordi "da spiser man bare mer". :roll:

Oi. Jaja, folk sier mye fjernt i forbindelse med alle mulige dietter. I mine øyne (jeg er overvektig, men trener og spiser sunt for å gå ned i vekt) er ikke en tynn og slapp kropp noe finere enn f.eks en større kropp men som har muskler/er fastere. Vi kommer jo i alle varianter, men å ha en fast kropp krever trening uansett hva man spiser. Synd at folk er så påståelige og ofte uttaler seg (spesielt i media!) om slikt når det er helt på trynet og veldig misvisende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi. Jaja, folk sier mye fjernt i forbindelse med alle mulige dietter. I mine øyne (jeg er overvektig, men trener og spiser sunt for å gå ned i vekt) er ikke en tynn og slapp kropp noe finere enn f.eks en større kropp men som har muskler/er fastere. Vi kommer jo i alle varianter, men å ha en fast kropp krever trening uansett hva man spiser. Synd at folk er så påståelige og ofte uttaler seg (spesielt i media!) om slikt når det er helt på trynet og veldig misvisende.

Jeg må bare legge til at personen som mente trening var dumt i forbindelse med vektnedgang, var Sofie Hexeberg.

Hennes uttalelse sier rett ut at det er viktigere å være tynn, enn å være sunn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor/når sa hun det?:O Det er veldig merkelig, jeg har bare lest ett intervju med henne, men fikk inntrykk av at hun var relativt vettig.

Jeg følger ikke selv noen slavisk lavkarbodiett, jeg holder meg -til dels- unna karbohydrater, men spiser ikke ekstreme mengder fett eller er redd for å få i meg litt potet nå og da. Jeg regner heller kalorier og holder meg til den maten jeg vet er sunn og god - så jeg har ikke falt helt for lavkarbohysteriet.

Trist om en dame som har blitt et forbilde for så mange, sier sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare legge til at personen som mente trening var dumt i forbindelse med vektnedgang, var Sofie Hexeberg.

Hennes uttalelse sier rett ut at det er viktigere å være tynn, enn å være sunn.

Jeg også leste det. Hun sa vel noe som at trening hadde lite å si for vektnedgang. For noe tull!

Nå er vel hun den eneste som sier det. Både Lindberg og Atkins oppfordrer til mosjon. Har heller aldri hørt noen andre har sagt det. Det de kan ha sagt er at man skal være forsiktig med hard styrketrening helt i begynnelsen, men det gjelder vel ikke bare lavkarbo.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp, men noe av det som blir trukket frem som fordelaktig med lavkarbo er at man "slipper å trene". Var også en lavkarboperson i en tabloidavis nylig som mente at trening var dumt fordi "da spiser man bare mer". :roll:

Jeg kjenner mange som går på lavkarbo, de aller fleste går på LCHF (mindre enn 15-20 g karbohydrater om dagen).

Med ett unntak, sier absolutt alle jeg kjenner på lavkarbo at "man slipper å trene på lavkarbo", og når Sofie Hexeberg kom med sin uttalelse, fikk de nettopp den bekreftelsen de ønsket på at trening var unødvendig så lenge de gikk på lavkarbo.

At de fleste andre "lavkarbo-filosofer" anbefaler daglig aktivitet ved siden av diett var for dem likegyldige, de lyttet til sin "guru".

Som sagt over her, ligger da fokuset hos disse individene på å være tynn, ikke å være sunn (i denne sammenhengen være i daglig aktivitet).

Nå er ikke jeg noen lavkarbotilhenger, men jeg mener likevel ikke at dette er kostfilosofiens "feil".

Dette er mennesker som ser på lavkarbo som en snarvei til vektreduksjon, og som ikke ville trent uansett hvilken livsstil/diett de hadde valgt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da kan man like gjerne bare spise suppe, eller leve på fruktjuice, barnemat osv. - om det altså er det å gå ned raskt i vekt som er målet. Det skal ikke mye til for å skjønne at dette er ekstremt kortsiktig tenkt og ikke akkurat kommer til å lede til evig lykke (eller evig vektnedgang) - no pain, no gain sier nå jeg:) Det må endringer til for at endringer skal synes osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dere tillegger Hexeberg noen meninger hun ikke har. Hun sa at trening ikke er det viktigste for vektnedgang. Men at kosthold er det som spiller størst rolle. Grunnen er at appetitten øker når du trener og at du derfor blir stående på stedet hvil hvis du øker kaloriinntaket tilsvarende det du vinner med treninga. Og hun snakket også om sterkt overvektige personer som ofte kan få belastningsskader, eller ha problemer med å bevege seg/trene. Da kan en først legge om kostholdet for å gå ned i vekt, og siden begynne å trene/bevege seg mer når vekten tillater det.

For øvrig er ikke dette noe hun finner på selv, men noe forskere har funnet ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

Er ingen fan av lavkarbodietten, men ser at mange blir veldig dvaske av å bare gå på dietten, men som aldri trener.

For syke eller veldig overvektige så kan jeg se grunnen til at man først går ned i vekt for så å begynne å trene når man klarer....problemet er vel bare at de fleste ikke gidder å begynne å trene

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Da kan man like gjerne bare spise suppe, eller leve på fruktjuice, barnemat osv. - om det altså er det å gå ned raskt i vekt som er målet. Det skal ikke mye til for å skjønne at dette er ekstremt kortsiktig tenkt og ikke akkurat kommer til å lede til evig lykke (eller evig vektnedgang) - no pain, no gain sier nå jeg:) Det må endringer til for at endringer skal synes osv.

Som jeg sa i innlegget over, det kommer an på hvilket mål hver enkelt person har.

For de fleste er det ikke vanskelig å bli tynn på et lavkarbokosthold, og hvis målet bare er å bli nettopp tynn, er det ikke nødvendig å trene/være aktiv.

Det er vel ingen hemmelighet at lavkarbokost gir en god metthetsfølelse samtidig som det gir en rask vektreduksjon, og at det å gå ned i vekt, samtidig som man føler seg mett, er mye mer tiltalende enn sultekurer (suppekurer, fruktkurer, barnematkurer osv)?

En venninne av meg har gått ned 40 kg på LCHF det siste året, og det til tross for at hun nå er mindre aktiv enn noen gang før.

Tidligere mosjonerte hun for å holde vekten/oppnå vektreduksjon, det slipper hun nå, noe som passer henne veldig bra fordi hun er av natur veldig bedagelig.

Hun har blitt veldig slank i løpet av dette året, men hvor sunn er hun?

Hvor høy fettprosent har hun?

Hvor mye muskulatur har hun mistet underveis?

Og hun er ikke den eneste som benytter sjansen til å være litt roligere enn de har vært før.

Dette er som sagt ikke lavkarbokostholdets "feil", men det gjør ikke saken noe bedre at såkalte "guruer" gir støtte til en slik livsstil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dere tillegger Hexeberg noen meninger hun ikke har. Hun sa at trening ikke er det viktigste for vektnedgang. Men at kosthold er det som spiller størst rolle. Grunnen er at appetitten øker når du trener og at du derfor blir stående på stedet hvil hvis du øker kaloriinntaket tilsvarende det du vinner med treninga. Og hun snakket også om sterkt overvektige personer som ofte kan få belastningsskader, eller ha problemer med å bevege seg/trene. Da kan en først legge om kostholdet for å gå ned i vekt, og siden begynne å trene/bevege seg mer når vekten tillater det.

For øvrig er ikke dette noe hun finner på selv, men noe forskere har funnet ut.

Å trene som overvektig er da fullt mulig - jeg svømmer 2-3 ganger i uken. Svømming er fantastisk bra trening og gir ingen belastningsskader whatsoever. Jeg reiser en bit hver gang for å komme meg til svømminga, sure, men det er absolutt verdt det:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å trene som overvektig er da fullt mulig - jeg svømmer 2-3 ganger i uken. Svømming er fantastisk bra trening og gir ingen belastningsskader whatsoever. Jeg reiser en bit hver gang for å komme meg til svømminga, sure, men det er absolutt verdt det:)

Selvfølgelig er det mulig. Jeg kunne selv fint gått ned 35 kg og likevel hatt BMI overvektig, og jeg trener taekwondo og går turer i skog og mark og på fjellet. Skulle gjerne jogget litt også, men da har jeg et kne som sier stopp. Formen min har jeg bygd opp gradvis over flere år. Tviler på at det er like enkelt for en nybegynner. Jeg har f.eks. ikke noen svømmehall i nærheten som jeg kan benytte. Så det er ikke like enkelt for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

Å trene som overvektig er da fullt mulig - jeg svømmer 2-3 ganger i uken. Svømming er fantastisk bra trening og gir ingen belastningsskader whatsoever. Jeg reiser en bit hver gang for å komme meg til svømminga, sure, men det er absolutt verdt det:)

Trene som overvektig er mulig - ja.

Men ikke alle klarer å trene nok til å gå ned i vekt eller stramme opp.

Derfor kan det være en løsning for noen å gå ned i vekt før de begynner å trene.

Og selv man selv klarer det uten problemer, så gjelder ikke dette for alle ;)

Endret av Consensio
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...