Gå til innhold

Ufrivillig faskap sammenlignet med voldtekt i nære relasjoner.

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Det er usmakelig å sammenligne det å ikke ville ta konsekvensene av en frivillig handling med det å bli tvunget til noe så grotesk og krenkende som en voldtekt er. Er ikke rart det går galt her i verden når det finnes mennesket med et slikt forvridd virkelighetssyn. Maks selvsentrert og null empati er det å tro at voldtekt og tvunget farskap er i nærheten av å kunne sammenlignes.

selve voldteken er verre enn den frivillige sexen. men hvor ille ettervirkningene er kan vi ikke si noe om eller prøve å innbille seg. på samme måte som at noen kan vite hvor ille mine ettervirkninger av voldtekten er.

kan jo ikke bare konkludere med at vodtekt+ ettervirkningr er verre enn farskap. det kommer ann på den som opplever det! :kjefte:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

kan jo ikke bare konkludere med at vodtekt+ ettervirkningr er verre enn farskap. det kommer ann på den som opplever det! :kjefte:

:Nikke:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

selve voldteken er verre enn den frivillige sexen. men hvor ille ettervirkningene er kan vi ikke si noe om eller prøve å innbille seg. på samme måte som at noen kan vite hvor ille mine ettervirkninger av voldtekten er.

Tror ikke en som er blitt lurt til farskap går livredd hjem om kvelden og lurer på om en kvinne med gravidmage angriper han i mørket på vei hjem, så selv om det er grusomt vil det ikke kunne oppleves på lik måte.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Tror ikke en som er blitt lurt til farskap går livredd hjem om kvelden og lurer på om en kvinne med gravidmage angriper han i mørket på vei hjem, så selv om det er grusomt vil det ikke kunne oppleves på lik måte.

Jeg personlig synes ikke at denne typen sammenligninger holder mål overhodet. Det ER et overgrep å bli utsatt for et ufrivillig farskap dersom en blir lurt inn i det. Akkurat som det er et overgrep å bli voldtatt. Om det er ekkelt å gå i mørket for den ene eller annen part er vel totalt uvesentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Jeg personlig synes ikke at denne typen sammenligninger holder mål overhodet. Det ER et overgrep å bli utsatt for et ufrivillig farskap dersom en blir lurt inn i det. Akkurat som det er et overgrep å bli voldtatt. Om det er ekkelt å gå i mørket for den ene eller annen part er vel totalt uvesentlig?

Jeg prøvde jo nettopp å påpeke at det oppleves på forskjellig vis og at ettervirkningene dermed ikke kan bli nøyaktig det samme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men bare for at ufrivillig farskaps langvarie konsekvenser er andreledels en mine kan jeg ikke si at jeg har det verre....

ufrivillig far kan slite med helt andre ting i meg, men vi kan da ikke undergrave hans følelser, så som jeg ikke ønsker at han undergraver mine. vi har da ikke mer "rett" til å ha det vondt enn menn!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BettyBoop28

men bare for at ufrivillig farskaps langvarie konsekvenser er andreledels en mine kan jeg ikke si at jeg har det verre....

ufrivillig far kan slite med helt andre ting i meg, men vi kan da ikke undergrave hans følelser, så som jeg ikke ønsker at han undergraver mine. vi har da ikke mer "rett" til å ha det vondt enn menn!

Nei det var ikke det jeg mente. jeg undergraver ingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke at en person som er blitt tvunget til sex av sin partner, er noe mer redd for å gå hjem, enn en hvilken som helst annen person. Jeg tror at en person som har blitt sveket av en tidligere partner vil få problemer med å få nye, sunne relasjoner. Noen svik får større konsekvenser enn andre. Det er kun personen som har blitt sveket som kan si noe om hvor ille det var.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det var ikke det jeg mente. jeg undergraver ingen.

jeg svarte før jegh fikk lest det neste innlegget ditt, så unskyld at jeg skrev i frustrasjon. jeg mener jo alt jeg sa, men burde formulert meg roligere og med mer respekt. :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Jeg tror ikke at en person som er blitt tvunget til sex av sin partner, er noe mer redd for å gå hjem, enn en hvilken som helst annen person. Jeg tror at en person som har blitt sveket av en tidligere partner vil få problemer med å få nye, sunne relasjoner. Noen svik får større konsekvenser enn andre. Det er kun personen som har blitt sveket som kan si noe om hvor ille det var.

De er vel redde for å gå hjem til partneren og redde for å gå å legge seg og sove...

Du misforstår meg så til de grader JEG HAR IKKE SAGT AT DET IKKE ER FÆLT Å BLI SVIKTA: JEG HAR SAGT AT DET IKKE OPPLEVES LIKT. Ikke at DET ENE ER VERRE ENN DET ANDRE BARE AT DET ER FORSKJELLIG.

Må jeg mate mer med teskje nå?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe av det dummeste jeg har lest på lenge. Man vet (forhåpentligvis) at en mulig konsekvens av samleie er graviditet

På samme måte som man vet at voldtekt er en mulig konsekvens av overmåtes flørtete oppførsel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

De er vel redde for å gå hjem til partneren og redde for å gå å legge seg og sove...

Du misforstår meg så til de grader JEG HAR IKKE SAGT AT DET IKKE ER FÆLT Å BLI SVIKTA: JEG HAR SAGT AT DET IKKE OPPLEVES LIKT. Ikke at DET ENE ER VERRE ENN DET ANDRE BARE AT DET ER FORSKJELLIG.

Må jeg mate mer med teskje nå?

JAMMEN!

Hvem er det som hevder at det er likt da siden du er så veldig opptatt av å forklare at det ikke gjør det?

Å få kokende vann over hele armen og å få forfrysninger på hele armen oppleves overhodet ikke likt, men det er da for f... like jævlig vel? Hvorfor skal forfrysningsofferet diskutere med forbrenningsofferet om hva som er vondest når man kan være enig om at begge deler er like jævlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

JAMMEN!

Hvem er det som hevder at det er likt da siden du er så veldig opptatt av å forklare at det ikke gjør det?

Å få kokende vann over hele armen og å få forfrysninger på hele armen oppleves overhodet ikke likt, men det er da for f... like jævlig vel? Hvorfor skal forfrysningsofferet diskutere med forbrenningsofferet om hva som er vondest når man kan være enig om at begge deler er like jævlig?

Nei det er noen som tror at bare fordi jeg sier noe ikke er likt så er det det samme som å si at det ene ikke er like ille som det andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

Nei det er noen som tror at bare fordi jeg sier noe ikke er likt så er det det samme som å si at det ene ikke er like ille som det andre.

Og hvorfor er du så j... opptatt av å fortelle at det ikke er likt. Det er DET jeg ikke forstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På samme måte som man vet at voldtekt er en mulig konsekvens av overmåtes flørtete oppførsel?

det er ingenting som er frivillig med voldtekt.

det er frivillig og ikke ta ansvar for egen prevansjon, og det burde den som ikke ønsker barn å gjøre. man kan fint bli voldtatt uten å ha vært i nærheten av å flørte(uansett er et nei et nei)

det burde aldri være nødvendig i et forhold, men man burde ikke stole på ons, verken jenter eller gutter. gutter risikerer barn og begge risikerer kjønnsykdommer. men det blir langt tryggere for begge med denne lille gummibiten på riktig stake.

(er forresten ho som er rimelig sikker på at ufrvillige kan få det like ille som voldtatte)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

det er ingenting som er frivillig med voldtekt.

det er frivillig og ikke ta ansvar for egen prevansjon, og det burde den som ikke ønsker barn å gjøre. man kan fint bli voldtatt uten å ha vært i nærheten av å flørte(uansett er et nei et nei)

det burde aldri være nødvendig i et forhold, men man burde ikke stole på ons, verken jenter eller gutter. gutter risikerer barn og begge risikerer kjønnsykdommer. men det blir langt tryggere for begge med denne lille gummibiten på riktig stake.

(er forresten ho som er rimelig sikker på at ufrvillige kan få det like ille som voldtatte)

sorry, ufrivillige fedre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Og hvorfor er du så j... opptatt av å fortelle at det ikke er likt. Det er DET jeg ikke forstår.

Fordi det ikke er det. Du er da like opphengt i det selv at man ikke skulle sammenligne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to siste innlegg er helt håpløse i sin argmentasjon opp mot startinnlegget.

Det er de psykiske plager og andre ettervirkninger det er snakk om.

Men dette er vel for vanskelig å forstå for noen?

Begge deler gir psykiske skader.

Jeg svarte nok på siden av hovedinnlegget, men mitt svar var til en som skrev om nettopp ansvar for å ta forholdsregler for å unngå de ulike handlingene. Det var derfor jeg skrev mitt svar under et konkret sitat.

(Jeg er for øvrig ikke enig i at begge deler nødvendigvis gir psykiske skader, men at det kan gjøre det. Flisespikkeri kanskje, men det er ikke sånn at man automatisk går rundt med store angstplager etter å ha blitt utsatt for en voldtekt eller et ufrivillig farsskap f.eks. Folk er forskjellige og opplevelser er ulike, men det snakkes ofte som om man automatisk blir ufør av å ha opplevd et traume eller en vanskelig hendelse. Men dette er så på siden av diskusjonen at jeg setter parantes rundt det hele, slik at jeg ikke skaper mer forvirring.)

En ytterste konsekvens av å velge å leve sammen med en annen person er at de en dag finner på å banke deg opp og voldta deg. Det er uhyre sjeldent noe slikt skjer, men de det skjer med har følt at de hadde god grunn til å stole på sin partner. Akkurat som de som blir lurt til å bli far har valgt å stole på sin partner. Ja det er nok lettere å beskytte seg mot uønsket graviditet, men her snakket vi om det å bli lurt av noen man har stolt på, og det sviket som følger.

Jeg følger deg ikke helt her (altså kommentaren din opp mot innlegget mitt). Jeg er jo helt enig i at det å bli lurt til å bli far er et enormt svik, og de som driver med sånt kan ikke være riktig kloke. Men jeg mener likevel at det å bli voldtatt er noe mer enn å bli lurt og sveket, og som mange i diskusjonen nevner, så kan ikke de to tingene sammenlignes. Selv om begge deler er forferdelig. Jeg mener at om en graviditet er det verste som kan skje, bør man selv sikre seg. Evt. dumpe dama om man mistenker at man ikke kan stole på henne. Men å skulle måtte ta forholdsregler i tilfelle man en dag blir voldtatt av partneren sin - nei, det blir en helt annen diskusjon.

Nei, man skal ikke regne med at voldtekt er en konsekvens av flørting. En hver har ansvar for å ta visse forholdsregler for å ivareta egen sikkerhet, men det betyr likevel ikke at man skal måtte regne med å bli voldtatt. Man skal selvfølgelig heller ikke regne med å bli påtvunget et farsskap, men der syns jeg konsekvensene er mer oppe i dagen, også fordi man kan risikere å bli ufrivillig far selv om kvinnen ikke bevisst driver med lureri.

Men jeg ser virkelig ikke poenget med denne diskusjonen, da alle er enige om at begge ting er forferdelige. Men hvordan de psykiske ettervirkningene blir, kan ikke sammenlignes. Når de ikke en gang kan det for to kvinner som begge har blitt voldtatt, hvordan skal man da sammenligne to så forskjellige handlinger? Det kan til og med være at en som blir ufrivillig far opplever det så vanskelig at han i hverdagen er mye mer preget av dette enn en kvinne som har blitt voldtatt. Men det betyr ikke nødvendigvis at det gjennomgående oppleves mer belastende å bli ufrivillig far enn å bli voldtatt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er frivillig og ikke ta ansvar for egen prevansjon,

På samme måte som det ikke er «frivillig» å ta ansvar for sin egen seksualitet?

Men jeg ser virkelig ikke poenget med denne diskusjonen, da alle er enige om at begge ting er forferdelige. Men hvordan de psykiske ettervirkningene blir, kan ikke sammenlignes.

Så hvis du ikke ser poenget med denne diskusjonen, hvorfor er du da nettopp blant dem som nedvurderer de psykiske ettervirkningene av ufrivillig farskap, i betydningen at ufrivillig farskap er mindre ille enn voldtekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...