Gå til innhold

Hvordan uttales pescetarianer?


Golde

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvordan ordet pescetarianer skal uttales. Er det "pesketarianer" eller "pessetarianer"?

Håper noen kan hjelpe meg her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Eurodice

Jeg lurer på hvordan ordet pescetarianer skal uttales. Er det "pesketarianer" eller "pessetarianer"?

Håper noen kan hjelpe meg her :)

Det uttales som det første ordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Drue

Nå som problemet tilsynelatende er løst - hva slags ord er det egentlig? Det høres ut som noe en eller annen raddis med dreads har funnet opp. Jeg vet at det betyr en som spiser fisk i tillegg til vanlig vegetarkosthold, men jeg klarer bare ikke å ta begrepet seriøst. Det blir litt som "chai latte", føler jeg. Etymologien på wikipedia var ikke særlig informativ, forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som problemet tilsynelatende er løst - hva slags ord er det egentlig? Det høres ut som noe en eller annen raddis med dreads har funnet opp. Jeg vet at det betyr en som spiser fisk i tillegg til vanlig vegetarkosthold, men jeg klarer bare ikke å ta begrepet seriøst. Det blir litt som "chai latte", føler jeg. Etymologien på wikipedia var ikke særlig informativ, forresten.

Pesce betyr fisk på blant annet italiensk, og ordet stammer fra latin (piscis=fisk).

Var det det du tenkte på? Jeg har ikke lest etymologien på wiki, forresten.

EDIT: Jeg trodde også at uttalen var mer i nærheten av "pechetarianer". Har ikke søkt opp dette, vel å merke.

Endret av Moscato
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WendyClear

Det er et tulleord, så du kan uttale det akkurat slik du vil....

Det betyr "person som bare spiser fisk" - men begrepet betegner jo personer som lever vegetarisk men spiser fisk i tillegg. Altså et ganske normalt kosthold der mange "ønsker" å være vegetarianere - som igjen gjør at dette ordet blir skapt.

Endret av WendyClear
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yellow Taxi

Jeg lurer på hvordan ordet pescetarianer skal uttales. Er det "pesketarianer" eller "pessetarianer"?

Håper noen kan hjelpe meg her :)

Det uttales "s.k.u.l.l.e-ø.n.s.k.e-j.e.g.-v.a.r-o.r.d.e.n.t.l.i.g-v.e.g.e.t.a.r.i.a.n.e.r"

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Herr Drue

Joda, det vet jeg. Det kom kanskje ikke helt frem, så takk for svar uansett :) Det jeg irriterer meg over er at folk bygger sånne begreper, hvor det blandes begreper fra forskjellige språk, uten at det nødvendigvis har noen hensikt. Hvorfor akkurat italiensk, hvorfor ikke spansk eller tysk for eksempel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Drue

Men, det er jo et anerkjent begrep i det store utland, så vi kan igrunnen syntes akkurat hva vi vil om det.

Chai-latte er også et annerkjent begrep. Det gjør det ikke noe mindre latterlig av den grunn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chai-latte er også et annerkjent begrep. Det gjør det ikke noe mindre latterlig av den grunn.

hvor er du oprinnelig fra herr drue?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det vet jeg. Det kom kanskje ikke helt frem, så takk for svar uansett :) Det jeg irriterer meg over er at folk bygger sånne begreper, hvor det blandes begreper fra forskjellige språk, uten at det nødvendigvis har noen hensikt. Hvorfor akkurat italiensk, hvorfor ikke spansk eller tysk for eksempel?

Tja, det kan forsåvidt være ganske interessant, og jeg antar at det ofte har sammenheng med hvor begreper oppstår i kombinasjon med hvilket språk som har den enkleste/bestklingende utgaven.

Skulle vi tatt spansk ville det jo blitt pescadotarianer, for eksempel. Et ganske langt ord som kanskje naturlig ville blitt forkortet til pescetarianer av seg selv etter hvert. Hvem vet?

Vi kan jo begynne å bruke ordet på norsk også hvis vi vil. Fisketarianer. Minst like lettvint, vil jeg påstå. Men det høres jo dessverre ikke like fancy ut ;)

Uansett synes jeg begrepet i seg selv er ganske okei. Folk må få spise det de selv ønsker, så hvis de passer under beskrivelsen til en betegnelse gjør det saken enklere for min del.

"Jeg er pescetarianer," forteller meg like mye som

"Jeg kan spise det meste, men unngår rødt og hvitt kjøtt," eller "Jeg spiser stort sett som en vegetarianer, bortsett fra at jeg også tillater meg selv å spise fisk."

Jeg kunne også godt tenkt meg et begrep for dem som for det meste lever som vegetarianere/veganere, men som ikke har noe imot viltkjøtt (ettersom dette kjøttet ikke er en del av industrien som så mange er sterke motstandere av).

Kan ikke fordra de som er av den oppfatning at de som velger bort rødt og hvitt kjøtt, men beholder fisk i dietten sin er "wannabe" noe som helst. Latterlig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Drue

Jeg har ikke noe imot det faktum at det finnes et begrep for fenomenet. Jeg stiller bare spørsmålstegn ved ordet i seg selv. Mest sannsynlig er det, som du selv antyder, noen som har tenkt at det låter bra og "seriøst". Det er nettopp derfor det virker litt uekte i mine ører. I andre tilfeller, som f.eks den av meg mye omtalte "chai-latte", så er det rene markedsføringstricks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe imot det faktum at det finnes et begrep for fenomenet. Jeg stiller bare spørsmålstegn ved ordet i seg selv. Mest sannsynlig er det, som du selv antyder, noen som har tenkt at det låter bra og "seriøst". Det er nettopp derfor det virker litt uekte i mine ører. I andre tilfeller, som f.eks den av meg mye omtalte "chai-latte", så er det rene markedsføringstricks.

Chai-latte er verre enn pescetarianer i mine ører, i alle fall. Det siste er et enkelt begrep som forklarer en litt mer komplisert diett, mens det første er smør på flesk og konstruert kun for å "narre" mottakeren.

Så ja, enig med deg.

Endret av Moscato
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Yellow Taxi

Kan ikke fordra de som er av den oppfatning at de som velger bort rødt og hvitt kjøtt, men beholder fisk i dietten sin er "wannabe" noe som helst. Latterlig.

Jeg tror nok, i alle fal her i Norge, at det skal godt gjøres å finne en vegetarianer som ikke har blitt uprovosert angrepet for sin diett. ("livsvalg" eller hvor mye simsala-bim du vil legge i det) Så derfor tviler jeg på at vegetarianere flest egentlig mener det. Jeg gjør i alle fal ikke det.

Det er allikevel et par grunner til at vi (i alle fal jeg) syns det er litt artig og tulle litt med det.

Hovedgrunnen er at begrepet har skapt enormt mye frustrasjon for vegetar-miljøet. Det hjelper ikke lenger å si at man er vegetarianer, fordi godt over 50% tror allikevel at du spiser fisk (noen ganger til og med kylling). Resultatet er at meningen med hele begrepet har bortfalt. Det er ikke lenger lettvint og forklare hva man spiser og ikke spiser, og folk forstår tydeligvis heller ikke de etiske begrunnelsene (for i såfall burde det være ganske lett å skille mellom mat som har vært levende og mat som ikke har det).

Så joa, jeg skjønner at det for en person som spiser vegetarisk i tilegg til fisk også er kjekt med et begrep og forholde seg til i teorien. Men i praksis er resultatet blitt at det ikke fungerer å bruke noen av begrepene. I tilegg er den direkte oversettelsen av begrepet feil, da det betyr "spiser bare fisk". Og etter min mening mangler det også den store etiske filosofien som ligger bak vegetarianer begrepet og bærer vegetar-miljøet og kulturen på sine skuldre.

Altså et begrep uten språklig tyngde, teoretisk/filosofisk bakgrunn og en praktisk fordel/berikelse av språket. Men språket er i stadig utvikling så det kan jo kanskje tenkes at den almenne nordmenn forstår begrepene om ikke alt for lenge. Hvem vet.

Endret av Yellow Taxi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedgrunnen er at begrepet har skapt enormt mye frustrasjon for vegetar-miljøet. Det hjelper ikke lenger å si at man er vegetarianer, fordi godt over 50% tror allikevel at du spiser fisk (noen ganger til og med kylling).

Det er jo nettopp derfor dette begrepet er bra for vegetarianere. Pescetarianisme er ikke en form for vegetarianisme, og derfor synes i hvert fall jeg det er greit å ha et begrep å slenge til de som ikke er vegetarianere, fordi de spiser fisk men ikke kjøtt.

Grunnen til at jeg mener at begrepet er bra for vegetarianere, er for det første fordi det gjør det klart at folk som spiser fisk IKKE er vegetarianere. For det andre kan det være med på å skille folk som ikke spiser kjøtt, men fisk, fra de som ikke spiser verken kjøtt eller fisk. Etter hvert vil forhåpentligvis folk flest (som verken er pescetarianere eller vegetarianere) få det inn at veggiser spiser ikke fisk, og da er jobben til ordet gjort.

Det du snakker om at folk tror veggiser spiser fisk, er jo ikke et resultat av begrepet, men dietten begrepet beskriver. Nettopp derfor er det bra å ha et begrep for det, som skiller det fra vegetarianisme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sporer vi fælt av, men mitt inntrykk når det gjelder hva som er "riktig og gal definisjon av vegetarianere" er at det ikke finnes noen fasit på det.

Er det ikke slik at man deler opp vegetarianere i flere undergrupper også, da?

Lactovegetarianere - de som spiser melkeprodukter

Ovovegetarianere - de som spiser eggeprodukter

Lacto-ovovegetarianere - de som spiser både egg og melkeprodukter

Veganere - de som ikke befatter seg med noe som helst av animalsk opphav

Innen disse tre gruppene har jeg lest utallige diskusjoner om hva som er egentlig vegetarianisme.

Dermed er det ikke veldig rart om vi utenforstående ikke er helt sikre på om en fisk fra eller til gjør så mye ;)

For øvrig ville jeg uttalt pescetarianer på samme måten som Belladonna sa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Yellow Taxi

Det er jo nettopp derfor dette begrepet er bra for vegetarianere. Pescetarianisme er ikke en form for vegetarianisme, og derfor synes i hvert fall jeg det er greit å ha et begrep å slenge til de som ikke er vegetarianere, fordi de spiser fisk men ikke kjøtt.

Grunnen til at jeg mener at begrepet er bra for vegetarianere, er for det første fordi det gjør det klart at folk som spiser fisk IKKE er vegetarianere. For det andre kan det være med på å skille folk som ikke spiser kjøtt, men fisk, fra de som ikke spiser verken kjøtt eller fisk. Etter hvert vil forhåpentligvis folk flest (som verken er pescetarianere eller vegetarianere) få det inn at veggiser spiser ikke fisk, og da er jobben til ordet gjort.

Det du snakker om at folk tror veggiser spiser fisk, er jo ikke et resultat av begrepet, men dietten begrepet beskriver. Nettopp derfor er det bra å ha et begrep for det, som skiller det fra vegetarianisme.

Det er en forvirring som hovedsaklig ble aktuell samtidig som begrepet "pescetarianer" og pescetarianer"isme" ble populært jo. - Det er jo ikke rart heller. Begrepet høres ut som en type vegetarianer og de aller fleste mener også at de er vegetarianere (som egentlig "kun" er pescetarianere). Jeg har faktisk fortsatt ikke truffet en pescetarianer som er klar over at han/hun ikke faller inn under samlebetegnelsen vegetarianer. Jeg har også sett flere artikkler i media der spesielt yngre pescetarianere står frem for å fortelle om sin "vegetariske" diett, og dette blir trykket uten fakta sjekk. - Det er jo ikke rart "vanlige folk" blir forvirret da...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok, i alle fal her i Norge, at det skal godt gjøres å finne en vegetarianer som ikke har blitt uprovosert angrepet for sin diett. ("livsvalg" eller hvor mye simsala-bim du vil legge i det) Så derfor tviler jeg på at vegetarianere flest egentlig mener det. Jeg gjør i alle fal ikke det.

Det er allikevel et par grunner til at vi (i alle fal jeg) syns det er litt artig og tulle litt med det.

Hovedgrunnen er at begrepet har skapt enormt mye frustrasjon for vegetar-miljøet. Det hjelper ikke lenger å si at man er vegetarianer, fordi godt over 50% tror allikevel at du spiser fisk (noen ganger til og med kylling). Resultatet er at meningen med hele begrepet har bortfalt. Det er ikke lenger lettvint og forklare hva man spiser og ikke spiser, og folk forstår tydeligvis heller ikke de etiske begrunnelsene (for i såfall burde det være ganske lett å skille mellom mat som har vært levende og mat som ikke har det).

Så joa, jeg skjønner at det for en person som spiser vegetarisk i tilegg til fisk også er kjekt med et begrep og forholde seg til i teorien. Men i praksis er resultatet blitt at det ikke fungerer å bruke noen av begrepene. I tilegg er den direkte oversettelsen av begrepet feil, da det betyr "spiser bare fisk". Og etter min mening mangler det også den store etiske filosofien som ligger bak vegetarianer begrepet og bærer vegetar-miljøet og kulturen på sine skuldre.

Nå finner jeg det litt komisk at dette står på wikipedia:

The Vegetarian Society, founded in 1847, says that the word "vegetarian" is derived from the Latin word vegetus meaning lively or vigorous.[13] Despite this, the Oxford English Dictionary (OED) and other standard dictionaries state that the word was formed from the term "vegetable" and the suffix "-arian".[14] The OED writes that the word came into general use after the formation of the Vegetarian Society at Ramsgate in 1847, though it offers two examples of usage from 1839 and 1842.[15]

Noe som enten reduserer vegetarianere til folk som er livlige/"i vigør", eller noen som bare spiser grønnsaker (det er jo heller ikke sant).

Jeg tror vi må akseptere at alle disse begrepene er mer eller mindre langt unna de opprinnelige ordenes betydninger.

Det som også kompliserer dette, er jo at folk har ulike begrunnelser for å spise som de gjør. Du sier at det er forskjellen på hva som har vært levende og hva som ikke har vært det som avgjør hva du (eller ikke du, hva vet jeg) spiser, men det finnes jo kjempemange andre variasjoner.

Mange ser på industrien som en grunn til å unngå visse typer mat, og er ikke nødvendigvis imot inntak av alt som har vært levende. På bakgrunn av dette velger en del å bli vegetarianere, men de har i bunn og grunn ingen innvendinger når det gjelder viltkjøtt, fisk som ikke kommer fra oppdrettsanlegg, snegler og andre bløtdyr og så videre.

I og med at "jeg vil ikke spise noe som har vært levende" ikke lenger er den vanligste grunnen til å unngå kjøtt, blir det mer legitimt (og viktigere) å stille spørsmål for å få klarhet i om vedkommende unngår absolutt alt som har vært levende.

Æsj, jeg føler ikke at jeg får fram det jeg mener nå, merker jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en forvirring som hovedsaklig ble aktuell samtidig som begrepet "pescetarianer" og pescetarianer"isme" ble populært jo. - Det er jo ikke rart heller. Begrepet høres ut som en type vegetarianer og de aller fleste mener også at de er vegetarianere (som egentlig "kun" er pescetarianere). Jeg har faktisk fortsatt ikke truffet en pescetarianer som er klar over at han/hun ikke faller inn under samlebetegnelsen vegetarianer. Jeg har også sett flere artikkler i media der spesielt yngre pescetarianere står frem for å fortelle om sin "vegetariske" diett, og dette blir trykket uten fakta sjekk. - Det er jo ikke rart "vanlige folk" blir forvirret da...!

Ja, ok, hvis det er tilfelle skal jeg være enig med deg i at det er dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yellow Taxi

Nå sporer vi fælt av, men mitt inntrykk når det gjelder hva som er "riktig og gal definisjon av vegetarianere" er at det ikke finnes noen fasit på det.

Er det ikke slik at man deler opp vegetarianere i flere undergrupper også, da?

Lactovegetarianere - de som spiser melkeprodukter

Ovovegetarianere - de som spiser eggeprodukter

Lacto-ovovegetarianere - de som spiser både egg og melkeprodukter

Veganere - de som ikke befatter seg med noe som helst av animalsk opphav

Innen disse tre gruppene har jeg lest utallige diskusjoner om hva som er egentlig vegetarianisme.

Dermed er det ikke veldig rart om vi utenforstående ikke er helt sikre på om en fisk fra eller til gjør så mye ;)

For øvrig ville jeg uttalt pescetarianer på samme måten som Belladonna sa.

Nettopp! - Det er utrolig lett å bli forvirret, rett og slett på grunn av at begrepet er missvisende. Det ligner veldig på vegetar-"typene".Da folk innad i vegetarmiljøet diskuterer dette, mener de egentlig hvem som, fra et rent etisk standpunkt, skal "få lov" til å kalle seg "ekte vegetarianere". Det er egentlig en annen diskusjon.

Det er en klar definisjon, støttet av både den norske, amerikanske og britiske vegetarforening (og div ordbøker for den sags skyld). Den er så enkel (og så komplisert som) at vegetarianer er en samle betegelse for folk som aldri spiser noe som har vært levende.

Lacto-ovo-vegetarianer, veganer osv er alle spesifikke undergrupper av samle betegenelsen vegetarianer. Det vill si at en veganer er også en vegetarianer. Men en pescetarianer er ikke en vegetarianer. Ergo missforståelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...