Gå til innhold

Mops


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sjefen min på jobb har en mops, og den er helt herlig :rodmer: Men han trodde han kjøpte "en potetsekk" som bare var søt og høvelig lat, krevde lite mosjon og pelsstell, men ble grundig lurt der ;) Mopsen røyter HELE tiden (selv om det er korte hår er det irriterende), og den krever myyye mer mosjon enn det han hadde lest (han hadde faktisk lest seg godt opp om rasen). Han har ikke vært plaget med sykdommer i det hele tatt, men han kjøpte jo hos en seriøs oppdretter i Sverige da. :) Men det er helt skjønne hunder, og jeg forstår godt at folk vil ha dem :) Nå er mopsen hans 3 år, og har jo såklart roet seg godt med årene, men krever fortsatt ganske mye, og han må ta maten i fra han (nytter ikke å ha en full matskål stående...). Men intelligent, barnevennlig og kosen er hunden i aller høyeste grad! :) Jeg har selv en pomeranian, og det er faktisk mindre pelsstell med den! (Røyter ikke "utenom sesong", lukter ikke våt hund selv om den er tørr osv..) :) (PS. Mopsen lukter en god del hund) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har en mops, en hann. Han bjeffer ikke noe særlig, det hender han bjeffer på noe på tv eller på ringerklokken, men ringerklokken trente vi på 2 ganger så var det over og hvis han bjeffer på tv'en så er det bare sånn "boff" *3 minutter* "boff" *3 minutter* "boff" ferdig. Altså, veeeldig lite bjeffing. Første gang vi hørte han bjeffe var da han våknet fra narkose etter han var 1 år, og det er ikke noe gneldring i det hele tatt. Ellers så vil jeg jo si at bjeffing kommer an på oppdragelse. Det er ikke så vanskelig å trene det bort (syns jeg ihvertfall), så null stress i joggedress.

Vår mops syns både lydighet og agility er HIGH FIVE liksom. Han elsker begge deler!!

Når det gjelder tur så... varierer det. Det blir litt hva du gjør det til. Noen ganger er vi på lange fjellturer hver dag og andre ganger er det bare "småturer" pga sykdom etc. en uke og det fikser han helt fint. Han blir aldri sliten av tur uansett hvor mye han får, men 10 minutter lydighet/mentalstimulering/søke etter godbit så er han HELT DØD...

Men det du bør være ops på er at mops er veeeldig glad i mat og hvis du skal gå kortere tur må du være streng med mat og godbiter for de har jo en tendens til å bli overvektig. Vår er ikke det, men vi går jo som sagt en del - men det har vi gjort hele tiden så det er det han er vant til. Kjenner andre som har mops som bare går rundt huset og de trives med det.

Ellers er han utrolig morsom. Vi har store, lange latterkramper hver dag. Han er ivrig med armene (uvanlig for andre raser?) i form av at han flytter på ting, bærer ting og tar på ting og vil gjerne holde i hånden når han f. eks. er hos veterinær. Han kavde litt i begynnelsen når vi hadde han, men han roet seg fort ned og ble veldig rolig. Inne sover han, labber sakte rundt, tygger bein/leke eller ligger på fanget i sofaen/på gulvet. Han er giret på tur, syns det er gøy å snuse rundt men ikke noe sånn treig "stå-å-vente" hund. Han er kjempesøt og sjarmerende og det eneste minuset jeg vil si at jeg har opplevd med mops er at noen ganger kan han bli litt FOR glad i mat (men hvis du aldri gir han mat på kjøkkenet/ved bordet så er dette inget problem), og det er veldig praktisk når det gjelder trening og godbiter.

Han er smart og finner fort ut av mentale oppgaver og spill og han er tøff og selvstendig og tåler mye av både smerte, tur og alt sånn. Han bjeffer aldri når han er alene og det har aldri vært et problem å gå fra han, han er lettlært, leker godt med hunder han kjenner (litt skeptisk til hannhunder, altså han blir litt stiv når de lukter for mye), lett å underholde, og ja, morsom. Mye hund i lite format!

Jeg har ikke hatt noen spesielle helseproblemer med han. Han opererte en gang fordi et hår hadde vokst inn i øyet og ga betennelse, han fikk sår under potene av saltet og nektet potesokk/salve og han har hatt UVI en gang. Ellers frisk som en fisk! Ingen pesing/snorking eller sånn heller.

PS: Mopsen vår krever så og si ingenting utenom at vi ser på han og gir han litt kos av og til. Og han lukter ingenting!! Altså, INGENTING!! Trodde det var bare meg, men har spurt andre og de har sagt enten ingenting eller hundesjampo (lukter bare godt!) så vet ikke om det hun over skrev gjelder for alle eller om vi har vært heldig. Men kjenner jo en del mops og det eneste jeg har merket er at noen mopser kan lukte fra munn/fold eller ører. Husk på at du må vaske folden og ørene til hunden din :) Vi gjør det ca 1-2 ganger i uken og da holder det seg fint. Når det gjelder neglene btw så trenger vi ikke klippe de for de "filer" seg ned selv.

Endret av otrivin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei, vi har Mopse tispe på snart 3 år. Kjempe snill. Bjeffer nesten aldri, røyter kun ved løpetid 2 ganger i året. Har hatt mange hunder i løpet av livet ,boxer,mynder +. Mopsen er desidert den snilleste og enkleste av dem . Lager litt lyd ( peser noe på tur). Liker å være ute uansett vær,glad i å gå på tur.Men glad i mat ;(.Blir nok lett tykk.100 % barnevennlig.Vi har i dag en valp av en annen rase i tillegg. Mopsen er en god adoptiv mor. Trenger stell og pass som alle andre hunder.;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mops blir ikke tykk hvis man er flink nok med mosjon, fôr og porsjoner. Samt å ikke gi for mye godbit/evt. regulere maten isåfall og ikke gi "menneskemat".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...