Gå til innhold

Mops


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tenker å kjøpe meg mops, men er litt usikker.

Jeg har egentlig alri hatt så veldig sansen for små hunder, fordi av erfaring så syns jeg de bjeffer så mye.

ihvertfall de hundene venninnene mine har (chow chow, terrier av et eller annet slag, og en annen hårete ball.) De er veldig søte, men så innmari høylytte bare de ser folk utfor døra.

Er mopsen også slik?

Eller har det mer med oppdragelse å gjøre, og hva man gjør det til selv?

Jeg vil selv ta med hunden min på lydighetskurs og kanskje agility hvis han/hun syns det er morsomt.

Grunnen til at jeg ønsker meg mops, er først og fremst at den er så innmari nusselig at jeg bare har lyst tilå spise den opp hver gang jeg ser en på gata.

Samtidig er jeg ikke den største turgåeren. jeg er mye ute og vil være på tur hver dag, men er langt ifra noen fjellgeit, så jeg trenger en hund som ikke trenger all verden med gåing for å ha det bra.

Tror dere en mops vil være noe for meg?

Eller bør jeg lete etter en annen rase?

Syns forøvrig at engelsk bulldog er nydelig, (krever ikke mye mosjon den heller) men har hørt at det er så mye sykdom med dem at det kommer til å koste en myyye i veterinærregninger oppigjennom årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Survival

Jeg tenker å kjøpe meg mops, men er litt usikker.

Jeg har egentlig alri hatt så veldig sansen for små hunder, fordi av erfaring så syns jeg de bjeffer så mye.

ihvertfall de hundene venninnene mine har (chow chow, terrier av et eller annet slag, og en annen hårete ball.) De er veldig søte, men så innmari høylytte bare de ser folk utfor døra.

Syns forøvrig at engelsk bulldog er nydelig, (krever ikke mye mosjon den heller) men har hørt at det er så mye sykdom med dem at det kommer til å koste en myyye i veterinærregninger oppigjennom årene.

For det første: Mener du at Chow Chow og terriere er små raser? I hvert fall førstnevnte + de aller fleste terriere er store raser.

Mops har like mange sykdommer som Engelsk Bulldog, om ikke flere. Hva med å lese deg litt opp hos opplysningsider og sånt, før du vurderer hvilken rase du ønsker? Hadde du lest hadde du sett at Mops er et dårlig alternativ dersom man ikke ønsker masse veterinærregninger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første: Mener du at Chow Chow og terriere er små raser? I hvert fall førstnevnte + de aller fleste terriere er store raser.

Mops har like mange sykdommer som Engelsk Bulldog, om ikke flere. Hva med å lese deg litt opp hos opplysningsider og sånt, før du vurderer hvilken rase du ønsker? Hadde du lest hadde du sett at Mops er et dårlig alternativ dersom man ikke ønsker masse veterinærregninger.

okei jeg vet ikke hvilke raser det er de har.

men de er hårete og ser ut som små håtballer. en har strikk i "panneluggen" og bar bart :gjeiper: er det ikke terriere som har bart da?

Jeg finner ikke mye info om akkurat det der med veterinærregninger på internett. har vært innom canis noen ganger men er ikke mye å finne der. står bare mye om rasen generelt. men ingenting om bjeffing eller sykdommer.

hvor kan jeg finne det da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uAnonymBruker

okei jeg vet ikke hvilke raser det er de har.

men de er hårete og ser ut som små håtballer. en har strikk i "panneluggen" og bar bart :gjeiper: er det ikke terriere som har bart da?

Jeg finner ikke mye info om akkurat det der med veterinærregninger på internett. har vært innom canis noen ganger men er ikke mye å finne der. står bare mye om rasen generelt. men ingenting om bjeffing eller sykdommer.

hvor kan jeg finne det da?

Min lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Survival

Ikke for å være støtende eller frekk, men det virker som at du har veldig lite informasjon om raser og hundehold. Det er en fordel å vite hva du ser etter i en hund, for å finne en hund som passer dine kvalifikasjoner. Er det virkelig dyrelegeregningene som er viktige? Er det ikke bedre å fokusere på å finne en hunderase som er generelt friskere etter rasestandard? Det er nemlig sånn at alle hunder kan bli syke eller trenge pleie hos dyrelege, og da skal man som hundeeier ha penger i bakhånd til å betale for den pleien hunden trenger. Det er bare lettere å forberede seg på disse regningene dersom man kjøper f.eks. Mops fordi Mops generelt sett har flere sykdommer og større sjanse for å bli syk.

Søk på google på f.eks. "rasestandard mops". Da skal du kunne finne litt om både sykdommer og instinkt (noen hunder har naturlig vaktinstinkt og vil derfor bjeffe mer enn andre. Men det handler også MYE om oppdragelse)..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være støtende eller frekk, men det virker som at du har veldig lite informasjon om raser og hundehold. Det er en fordel å vite hva du ser etter i en hund, for å finne en hund som passer dine kvalifikasjoner. Er det virkelig dyrelegeregningene som er viktige? Er det ikke bedre å fokusere på å finne en hunderase som er generelt friskere etter rasestandard? Det er nemlig sånn at alle hunder kan bli syke eller trenge pleie hos dyrelege, og da skal man som hundeeier ha penger i bakhånd til å betale for den pleien hunden trenger. Det er bare lettere å forberede seg på disse regningene dersom man kjøper f.eks. Mops fordi Mops generelt sett har flere sykdommer og større sjanse for å bli syk.

Søk på google på f.eks. "rasestandard mops". Da skal du kunne finne litt om både sykdommer og instinkt (noen hunder har naturlig vaktinstinkt og vil derfor bjeffe mer enn andre. Men det handler også MYE om oppdragelse)..

selvfølgelig er jeg forberedt på sykdommer, det gjelder jo allt dyr det. men jeg bare har hørt at engelsk bulldog et mye oftere syk enn andre raser. det jeg tenker på da er om det er lurt å skaffe seg en hund som må til veterinæren hver mnd, og vil koste oss flesk.Da vil jeg heller skaffe meg en rase som er mer frisk, som såklart kan bli syk, men det er mindre sjans for det. Forstår du?

Kanskje har jeg lite peiling, men det er jo derfor jeg spør dere.

Jeg har heller aldri hatt hund før og mener da at det er bedre å skaffe seg en "enklere" hund enn en som krever masse mosjon som jeg ikke kan gi. Det blir feil.

Det jeg da leter etter, er en hund som krever høvelig lite med mosjon, og helst har kort pels, er glad i barn og andre hunder/dyr, og ikke bjeffer hele dagen.

Hva er da mine valgmuligheter?

:)

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

selvfølgelig er jeg forberedt på sykdommer, det gjelder jo allt dyr det. men jeg bare har hørt at engelsk bulldog et mye oftere syk enn andre raser. det jeg tenker på da er om det er lurt å skaffe seg en hund som må til veterinæren hver mnd, og vil koste oss flesk.Da vil jeg heller skaffe meg en rase som er mer frisk, som såklart kan bli syk, men det er mindre sjans for det. Forstår du?

Kanskje har jeg lite peiling, men det er jo derfor jeg spør dere.

Jeg har heller aldri hatt hund før og mener da at det er bedre å skaffe seg en "enklere" hund enn en som krever masse mosjon som jeg ikke kan gi. Det blir feil.

Det jeg da leter etter, er en hund som krever høvelig lite med mosjon, og helst har kort pels, er glad i barn og andre hunder/dyr, og ikke bjeffer hele dagen.

Hva er da mine valgmuligheter?

:)

ts

http://alltomprylar.se.taz.kontrollpanelen.se/wp-content/uploads/2008/06/080604-wrex-thedawg.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ha mops fordi de er så søte at du vil spise de opp?! Er DET grunnen til at du har valgt mops?! Gud hjelpe meg.....

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mops er en god hund for førstegangseiere, og mange faller for den pga utseende. I mine øyne er det ganske på trynet å 1. velge hund utifra utseende, og 2. kjøpe en hund utsatt for helseproblemer/støtte uetisk avl på hunder.

Om du velger å se bort ifra at mops idag har veldig flatt ansikt, er veldig utsatt for pusteproblemer, luftrørskollaps, allergi og overvekt, og likevel du vil ha mops, så vær nøye med oppdretter, kom deg gjerne inn i mopsemiljøet før du kjøper valp. Da kan du få råd og tips om oppdretter fra folk som kjenner linjer og slekter. Linjer må spesielt sjekkes for patella luksasjon, heimvertebra, CLP-syndrom og keratitt som er 'vanlige' helseproblemer hos mops, samt hårsekkmidd, overoppheting og pusteproblemer.

Mopsen er kjent for å være en liten, enkel og humoristisk hund. Flinke med barn, kosete og intelligente. Hundeverdenens klovn, blir de gjerne kalt.

De røyter noe helt vanvittig, hele året, noen er vanskelige å få stuerene. Noen kan slite i sommervarmen og på lange turer, nettopp på grunn av det flate ansiktet. Du må også være klar over at du burde vaske ansiktsrynkene daglig for å unngå sopp etc.

Personlig ville jeg anbefalt deg å ta forskjellige rasevelgere på nett og se hvilke hunderaser som passer deg, kanskje du får øynene opp for en annen hunderase som er friskere enn mops og engelsk bulldog.

Lykke til!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ha mops fordi de er så søte at du vil spise de opp?! Er DET grunnen til at du har valgt mops?! Gud hjelpe meg.....

sier du...Du er ikke akkurat rette personen til å kommentere hva som er riktig hundehold eller ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

en annen grunn til at jeg tenker på mops er fordi jeg er glad i hunder og dens personlighet, men det er få hunder jeg faktisk syns er pene å se på.

jeg har ikke lyst til å skaffe meg en hund jeg egentlig ikke syns er noe søt. skjønner?

bartehunder er rett og slett stygge, type terriere, så det er uaktuelt.

mye pels er også uaktuelt da jeg ikke har tid til å stelle pals hver dag.

små dotter som pomeranian og lignende er søte men helt uaktuelle pga bjeffingen.

vil heller ikke ha chi hua hua fordi det er virikelig ikke hunder, alt for små og skjøre.

så ja, jeg har noen krav, men jeg bare prøver å finne en hund som passer til en førstegangskjøper som meg.

noen som har en peiling på hva en god førstegangshund kan være?

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Survival

Jeg blir redd... dette siste innlegget ditt minner om total uvitenhet om hundehold. Jeg kan peke på mange ting i ditt innlegg som gjør meg bekymret.

For eksempel så sier du at mye pels er uaktuelt.... vet du egentlig hvor mye en Mops røyter, selv om at den har kort pels?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Mops er en god hund for førstegangseiere, og mange faller for den pga utseende. I mine øyne er det ganske på trynet å 1. velge hund utifra utseende, og 2. kjøpe en hund utsatt for helseproblemer/støtte uetisk avl på hunder.

Om du velger å se bort ifra at mops idag har veldig flatt ansikt, er veldig utsatt for pusteproblemer, luftrørskollaps, allergi og overvekt, og likevel du vil ha mops, så vær nøye med oppdretter, kom deg gjerne inn i mopsemiljøet før du kjøper valp. Da kan du få råd og tips om oppdretter fra folk som kjenner linjer og slekter. Linjer må spesielt sjekkes for patella luksasjon, heimvertebra, CLP-syndrom og keratitt som er 'vanlige' helseproblemer hos mops, samt hårsekkmidd, overoppheting og pusteproblemer.

Mopsen er kjent for å være en liten, enkel og humoristisk hund. Flinke med barn, kosete og intelligente. Hundeverdenens klovn, blir de gjerne kalt.

De røyter noe helt vanvittig, hele året, noen er vanskelige å få stuerene. Noen kan slite i sommervarmen og på lange turer, nettopp på grunn av det flate ansiktet. Du må også være klar over at du burde vaske ansiktsrynkene daglig for å unngå sopp etc.

Personlig ville jeg anbefalt deg å ta forskjellige rasevelgere på nett og se hvilke hunderaser som passer deg, kanskje du får øynene opp for en annen hunderase som er friskere enn mops og engelsk bulldog.

Lykke til!

Kan bare signere denne. Og den faktum at de snorker noe vannvittig og vil helst ligge under dyna de å sove. Så da kan du jo tenke deg hvor mye god nattesøvn du får fremover :fnise:

Men vær klar over at det å få seg en hund, gjør at du må endre din livsstil helt. Å ha hund, er like forpliktende, som å bli foreldre. Du må se til hunden 24/7 - ha den med deg, eller påse at den er trygg når du ikke er der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest badeand1

Jeg blir redd... dette siste innlegget ditt minner om total uvitenhet om hundehold. Jeg kan peke på mange ting i ditt innlegg som gjør meg bekymret.

For eksempel så sier du at mye pels er uaktuelt.... vet du egentlig hvor mye en Mops røyter, selv om at den har kort pels?

Kanskje hun tenker på langhåra hunder når hun sier mye pels?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sier du...Du er ikke akkurat rette personen til å kommentere hva som er riktig hundehold eller ikke.

Tøffe, tøffe anonymBruker! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Survival

Kanskje hun tenker på langhåra hunder når hun sier mye pels?

Ja helt sikker, men du ser vel også at innlegget hennes er litt merkelig? Å si at alle terriere er "barte-hunder" og "stygge" er vel litt merkelig, syns du ikke? Og jeg syns det er merkelig at hvis man har noe imot lang pels, eller mye pels, så har man ikke noe imot masse røyting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest badeand1

Ja helt sikker, men du ser vel også at innlegget hennes er litt merkelig? Å si at alle terriere er "barte-hunder" og "stygge" er vel litt merkelig, syns du ikke? Og jeg syns det er merkelig at hvis man har noe imot lang pels, eller mye pels, så har man ikke noe imot masse røyting.

At alle terrier er stygge er vel en mening. Trenger ikke ha noe med peiling på hundehold å gjøre det. Bare en synssak.

Og det med lang pels trenger jo ikke handle om røytinga? kan feks være at lang pels er verre hvis den blir våt, det er sølete ute osv?

(bare en tanke siden jeg ikke har hund selv)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

en annen grunn til at jeg tenker på mops er fordi jeg er glad i hunder og dens personlighet, men det er få hunder jeg faktisk syns er pene å se på.

jeg har ikke lyst til å skaffe meg en hund jeg egentlig ikke syns er noe søt. skjønner?

bartehunder er rett og slett stygge, type terriere, så det er uaktuelt.

mye pels er også uaktuelt da jeg ikke har tid til å stelle pals hver dag.

små dotter som pomeranian og lignende er søte men helt uaktuelle pga bjeffingen.

vil heller ikke ha chi hua hua fordi det er virikelig ikke hunder, alt for små og skjøre.

så ja, jeg har noen krav, men jeg bare prøver å finne en hund som passer til en førstegangskjøper som meg.

noen som har en peiling på hva en god førstegangshund kan være?

ts

Selv er en av mine av en rase som aldri har tiltalt meg utseendemessig, men for meg er han verdens vakreste.

Chihuahua er en VIRKELIG hund, og det er nettopp derfor de ofte er så bjeffete og uoppdragne, fordi den typiske chihuahua-kjøper disse dager ikke vil ha hund, men noe søtt som accessories. Chihuahua er faktisk veldig mye hund i veldig lite format, og gjør seg best med 4 ben på bakken, liten kløv på ryggen på lange fjellturer, kan brukes til agility og lydighet på lavt nivå og skal behandles og oppdras som alle andre hunder. :)

Førstegangshunder finnes nok ikke, men det er mange fine raser for førstegangseiere. Om du ikke liker pelsstell er jo langhåret utelukket, men du må være klar over at korthårede hunder (mops, dalmatiner, mastiffer osv) røyter vanvittig hele året. Små, korte hår som setter seg i alt.

Er det noe spesielt du vil bruke hunden til? Hvor mye må den være alene hjemme? Har du interesse av noe hundesporter? Altså på hobbybasis? Hvor mye turer kan du tilby? Og mental stimulering i form av lydighetstrening, spor eller triks? Er lettere å kunne finne en rase som passer ved å se på disse punktene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig vil jeg fraråde deg å kjøpe mops. Jeg vil faktisk fraråde alle fra å kjøpe mops. Det er en rase med mye helseproblemer, og selv "friske" mopser har gjerne pusteproblemer i varierende grad og sliter med varme. Uansett hvor hardt man prøver å avle fram sunne individer er det nærmest umulig å få mopsen til å bli en vanlig sunn rase så lenge rasestandarden blir som den er i dag, med f.eks. den ekstremt flate nesa. En hund som snorker og grynter mye kan være søtt, men igjen, årsaken til at den grynter/snorker er ikke like søt...

Jeg vil anbefale deg å undersøke litt mer i andre raser, eventuelt lage en ny tråd her hvor du spør etter raseråd etter dine kriterier, eller registrerer deg på et dyreforum og spør. Helse bør prioriteres høyt når man velger rase. Det er ikke kjekt med syke dyr, verken for dyra eller eierne. Generelt bør vi mennesker bli mye flinkere til å sette helse høyest når det gjelder avl av dyr, og ikke bare hunder, men alle dyr.

Nå skal det sies at alle raser sliter med sine helseplager, noen mer enn andre. Men raser som har et så tydelig usunt eksteriør som det mopsen har synes jeg bør endres på drastisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg leser førsteinnlegget igjen, så ser jeg jo at du har nevnt mer eller mindre hva du kan tilby, så du kan jo kanskje titte på de andre selskaprasene?

Er mye der som har pels, men de fleste kan faktisk holdes kortklipte så du ikke trenger å vedlikeholde.

bichon frise/havanais

boston terrier

cavalier

chihuahua :)

chinese crested/powderpuff

dvergpuddel/toypuddel (pelsstell, men du kan jo ha lammeklipp)

malteser (pels)

løwchen (pels)

malteser (pels, kan holdes kort)

papillon (krever litt ekstra)

phalene

tibetansk spaniel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...