Gå til innhold

Enda et spørsmål angående godteri


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Synd at det som smaker så godt, er så usunt.

Det er ikke nødvendigvis riktig, da det i større grad er snakk om innøvde mønster og hva man har lært å kose seg med. I deler av verden samt her i Norge er det dessverre i alt for stor grad usunne produkter, gjerne med høyt innhold av sukker og fett.

Dog er det ikke slik at alt som er godt er usunt og at alt som er sunt ikke smaker så godt. Snarere tvert imot så kan man se mot f.eks. Frankrike og Italia hvor overvekten ikke er like stor som her i Norden og USA, vil påstå at dem spiser bedre mat enn oss av smak. Dessverre for dem er også matkulturen der i forandring i retning av mer hel og halv-fabrikata og snop, så dem også er på vei til å bli mer overvektig. Dog vil jeg påstå at dem er på vei mot et dårligere kosthold smaksmessig,

Det finnes veldig mye sunt som også smaker godt, det gjelder således for de søte matvanene man har. Problemet er mer at vi velger bort slike vaner, da det er vesentlig enklere å kjøpe chips og sjokolade samt brus. Dog foretrekker de fleste en sunnere drikke basert på frukt, heller enn brus - likevel velger folk brusen o.s.v. Slik er det med matvaner også, vi velger ofte det enkleste selv om alternativene vi kunne valgt både kan smake bedre og være sunnere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For å spore litt av; er det best å f.eks spise en storplate på en dag, eller å f.eks ta en bit hver dag i 7 dager? Har det noe å si hva man velger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Potetchips kan lages uten fett i mikrobølgeovn... :jepp:

Funker dårlig på lavkarbo da.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å spore litt av; er det best å f.eks spise en storplate på en dag, eller å f.eks ta en bit hver dag i 7 dager? Har det noe å si hva man velger?

Det har ikke noe å si når du spiser det, så lenge det er samme mengden du har i deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For å spore litt av; er det best å f.eks spise en storplate på en dag, eller å f.eks ta en bit hver dag i 7 dager? Har det noe å si hva man velger?

Under lavkaloridiett kan det ha marginal betydning.

Tilfører du sjokoladekaloriene daglig, opprettholder du inntak av tomme kalorier, som "stjeler" plass fra mer næringsrik mat.

Har du kjørt lavkalori en stund går kroppen over i sparemodus, og prøver å konservere din lagrede energi. Da kan et kaloriboost bidra til å øke forbrenningen igjen. Men, det er fremdeles tale om relativt tomme kalorier.

Skal en først ta den ut med sjokolade, er butikksjokoladen bare junk. Kjøp heller mindre mengde med kvalitet, uten en innholdsdeklarasjon som likegodt kunne være hentet fra et malingspann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde det var da man la på seg? Når kroppen ikke klarer å bruke opp alle kaloriene så finner den bare et fint lagringssted på lår, mage og hofter. Eller har jeg missforstått?

ja over lengre tid :) en dag skader overhode ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes made4u skrev et veldig godt innlegg over her.

Det skal være mulig å kose seg på en lørdag kveld uten tonnevis med snop. Det er fullt ut mulig å se en god film eller bok på sofan uten søtsaker og potetgull, det går an å dra på kino med en venninne uten å kjøpe en king size baconchips og en bøtte smågodt på deling, og man kan kose seg like mye på venninnekveld med urte-te som med sjokoladekake, muffins og vin.

Som made4u sa; skal du greie å holde vekten stabil, så må du legge av deg tankegangen om at mat er belønning. Hvorfor ikke heller ikke legge litt flid i å lage noe som både er godt og sunt (i rimelige porsjoner) når det først er lørdag kveld likevel? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har vært kjempestreng med meg selv de siste mnd, spist sunt og minimalt med godteri. Når jeg først har spist snop, har jeg valgt ting med mindre kcal i, f.eks popcorn og saltstenger. Nådde idealvekten for vel en mnds tid siden. Nå i helgen har jeg kjøpt inn favorittsjokoladen og chipsen, henholdsvis storplate og chipspose på 200 gram. Har bare spist litt av det, men merker at jeg er sugen på å spise til jeg blir kvalm, ergo alt! Kan jeg gjøre dette med god samvittighet uten at vekten går opp? Vil jo kunne kose meg, samtidig som jeg vil beholde vekten. Merker at jeg har gjort ting på feil måte, kuttet ut alt jeg liker, tror aldri sjokoladen har smakt så godt som nå :gjeiper: Hva sier dere? :)

Hvorfor vurderer du å spise til du blir kvalm? Du sitter bare igjen med dårlig selvfølelse. Da vil det heller være mye bedre å kose seg litt lenger med det du har kjøpt inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...