Gjest otrivin Skrevet 21. november 2011 #21 Skrevet 21. november 2011 skjønner. Men som sagt, jeg er redd for at det ene fører til det andre, også skal han ende opp som en narkis. herregud han r jo bare 15? og vi bor i Oslo, ikke noe trygt heller... Ikke for å være frekk, men er det ikke litt nevrotisk å tro at snus og dop har en sammenheng? Jeg prøvde kokain før snus ihvertfall (ikke at det er positivt, men prøver bare å si at det har ingenting med hverandre å gjøre). Jeg kjenner ingen narkomane som har snust eller snuser faktisk, de har røykt hasj eller gått rett på heroin etter alkohol. Slapp av! Det er jo ikke akkurat farlig å bo i Oslo heller vil jeg si. 2
Furstina Skrevet 21. november 2011 #22 Skrevet 21. november 2011 Säg att du är ledsen att han snusar. Det luktar illa om munnen på snusare. Jag har några kollegor på jobbet som imellanåt luktar riktigt obehagligt, inte kul att sitta vid samma skrivbord och diskutera då. Jag skulle aldrig kyssa en snusare. Jag var på dejt med en kille när jag studerade på Universitetet och det är riktigt osmakligt att pussas och sen nästan kyssas innan han säger vänta, och spottar ut snusen. Äckligt! Du skadar tandköttet! Både snus och cigaretter är en förhöjande faktor till för tidig tandlossning. Är det lössnus riskerar du att få det i magen också. Det är inte bra för blodtryck Det är lättare att bli beroende av snus än av cigaretter, framför allt eftersom det är lättare att stoppa in en snus hela tiden jämfört med möjligheterna att röka i dag. Det är dyrt. Och väldigt onödigt. Säg till honom att det faktiskt är tuffare att sluta. "Jag provade, snusade lite, men det är faktiskt inte coolt. Det är inget jag behöver - så jag slutade." 3
Pinkee Skrevet 21. november 2011 #23 Skrevet 21. november 2011 jeg vil ikke anmelde nei. Det tror jg blir for mye... jaja jeg vet ikke ass... Neeei, er vel ikke det enkleste å gjøre det nei Det jeg mente var at da hadde du iallefall ødelagt sjansene hans til å få tak i snus, hvis det da ikke er butikkene på stedet som selger til mindreårige. Eneste du kan gjøre, er å snakke med han. Beklagelig vis, så er det ikke mye man kan gjøre med slike tenåringer som ønske å ødelegge livet sitt. Du kan jo høre med han om han virkelig ønsker å ha en snus-boks til å bestemme over livet sitt? For det er det som skjer når han blir avhengig.
Gjest kf Skrevet 21. november 2011 #24 Skrevet 21. november 2011 han har blitt tatt for det før. Mamma og pappa gav han husarrest, det hjalp ikke, kjefting hjalp ikke. Denne gangen fant jg snus i lomma, og da fikk jeg helt sjokk... viste ikke helt hva jeg skulle gjøre. Så da gikk jeg og prata rolig med han og sa at han kan se på meg som sin venn, og at dette ikke skader meg mamma eller pappa, men det skader han selv, og at han burde slutte fordi det gir helseskader, stygge tenner osv. han er jo bare 15. Og jeg er storesøster på 23, men jeg viste ikke hva jeg skulle gjøre, vet ikke om det jeg gjorde var riktig, jeg sa til han at jeg skal hjelpe han med å bli kvitt dette, og at jeg skjønner at det er vanskelig å bli kvitt nikotin... hvordan kan jeg hjelpe han??? Dra en tur til helsesøteren på skolen til broren din å spørre om hun er intresert i å ta opp dette med lærerne og forhåpntligvis så kan lærene sette igang forbyggende tiltak. Drar du rett til læren, så kan det hende at læren er pliktig til å ta opp dette med dine foreldre, men jeg er usikker på om læren er pliktig til å avsløre sin informasjonskilde. Ved å dra til helsesøster så kan du bryte linken mellom deg og helsesøster siden helsesøster har tausetsplikt, slik at du slipper å være redd for at noen finner ut at det var deg. Din bror har mest sannynligvis ikke rukket å bli avhengig ennå, men føler muligens en psytkisk avhengighet. Den pysiske avhengigheten i dette tilfellet kommer av at snusen fungerer mere som en slages venne rittuale som er ment til å knytte båndene mellom din bror og hannes venner sterkere sammen, og vil i denne sammenheng framstå som noen som kan ha det vanskelig for å slutte. Det er venne rittualene som skaper felleskapet som er kult og ikke nødvendigvis snusen. Du gjør det klokest i være hans venn, han har trossalt to foreldre og trenger ikke en til.
agg Skrevet 21. november 2011 #25 Skrevet 21. november 2011 For de fleste er veien fra snus til narkotika ganske lang altså.. Hvordan finansierer han snusingen sin? Får han penger av foreldre, eller jobber han? Om han får ukelønn, kan jo foreldrene dine kutte ned på den - fordi de ikke vil at deres penger skal gå til snus.
AnonymBruker Skrevet 21. november 2011 #26 Skrevet 21. november 2011 Gå på ungdomsskolen, så og si alle snuser nå om dagen. Færre røyker, men snus er det nye. Har aldri sett så mange unge som snuser noengang.
AnonymBruker Skrevet 21. november 2011 #27 Skrevet 21. november 2011 Dra en tur til helsesøteren på skolen til broren din å spørre om hun er intresert i å ta opp dette med lærerne og forhåpntligvis så kan lærene sette igang forbyggende tiltak. Drar du rett til læren, så kan det hende at læren er pliktig til å ta opp dette med dine foreldre, men jeg er usikker på om læren er pliktig til å avsløre sin informasjonskilde. Ved å dra til helsesøster så kan du bryte linken mellom deg og helsesøster siden helsesøster har tausetsplikt, slik at du slipper å være redd for at noen finner ut at det var deg. Din bror har mest sannynligvis ikke rukket å bli avhengig ennå, men føler muligens en psytkisk avhengighet. Den pysiske avhengigheten i dette tilfellet kommer av at snusen fungerer mere som en slages venne rittuale som er ment til å knytte båndene mellom din bror og hannes venner sterkere sammen, og vil i denne sammenheng framstå som noen som kan ha det vanskelig for å slutte. Det er venne rittualene som skaper felleskapet som er kult og ikke nødvendigvis snusen. Du gjør det klokest i være hans venn, han har trossalt to foreldre og trenger ikke en til. TS Det er veldig lurt å gjøre synes jeg, takk. , tror du helsesøsteren vil ta meg imot??
AnonymBruker Skrevet 21. november 2011 #28 Skrevet 21. november 2011 skjønner. Men som sagt, jeg er redd for at det ene fører til det andre, også skal han ende opp som en narkis. herregud han r jo bare 15? og vi bor i Oslo, ikke noe trygt heller... nå må du jaggu slappe av..! hvor i alle dager har du det fra at snusing ofte fører til narkotikamissbruk!? snus er et lovlig middel man kan kjøpe hvor som helst, og man blir ei heller ruset av det. narkotika er forbudt. veldig mange ungdommer snuser/røker nå for tiden, og veldig mange av mine venner på den tiden røkte/snuste. ingen av dem endte opp som narkiser! dessuten er du guttens søster, ikke mor. si i fra til moren deres at du fant snus i 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2011 #29 Skrevet 21. november 2011 aner ikke hva som skjedde med innlegget over, så skriver den en gang til.. nå må du jaggu slappe av..! hvor i alle dager har du det fra at snusing ofte fører til narkotikamissbruk!? snus er et lovlig middel man kan kjøpe hvor som helst, og man blir ei heller ruset av det. narkotika er forbudt. veldig mange ungdommer snuser/røker nå for tiden, og veldig mange av mine venner på den tiden røkte/snuste . ingen av dem endte opp som narkiser! dessuten er du guttens søster, ikke mor. si i fra til moren deres at du fant snus i lomma på jakka, buksa eller hva (dessuten hva gjorde du der!? du han ingenting i hans lommer å gjøre med mindre han har bedt deg om å vaske klærne hans, og han begynner vel å bli såpass stor at det ordner han enten selv, ellers får han vel hjelp av mor?) dessuten er det bare tre år til han er myndig, så han er nok såpass stor at det ikke er så mye å gjøre, annet enn for foreldrene å kutte evt pengestrøm, eller straffe i form av feks husarrest. 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2011 #30 Skrevet 21. november 2011 aner ikke hva som skjedde med innlegget over, så skriver den en gang til.. nå må du jaggu slappe av..! hvor i alle dager har du det fra at snusing ofte fører til narkotikamissbruk!? snus er et lovlig middel man kan kjøpe hvor som helst, og man blir ei heller ruset av det. narkotika er forbudt. veldig mange ungdommer snuser/røker nå for tiden, og veldig mange av mine venner på den tiden røkte/snuste . ingen av dem endte opp som narkiser! dessuten er du guttens søster, ikke mor. si i fra til moren deres at du fant snus i lomma på jakka, buksa eller hva (dessuten hva gjorde du der!? du han ingenting i hans lommer å gjøre med mindre han har bedt deg om å vaske klærne hans, og han begynner vel å bli såpass stor at det ordner han enten selv, ellers får han vel hjelp av mor?) dessuten er det bare tre år til han er myndig, så han er nok såpass stor at det ikke er så mye å gjøre, annet enn for foreldrene å kutte evt pengestrøm, eller straffe i form av feks husarrest. jeg spurte om å få tyggis, og han sa at jeg kn finne det på lomma. så slapp av litt. Dere trenger ikke å forsvare dere selv når dere svarer meg, det er lillebroren min det handler om og ikke dere. Desutten så kan du aldri overbevise meg om at snus er noe bra. 2
AnonymBruker Skrevet 21. november 2011 #31 Skrevet 21. november 2011 jeg spurte om å få tyggis, og han sa at jeg kn finne det på lomma. så slapp av litt. Dere trenger ikke å forsvare dere selv når dere svarer meg, det er lillebroren min det handler om og ikke dere. Desutten så kan du aldri overbevise meg om at snus er noe bra. jeg snuser ikke selv, så forsvarer ingen her jeg. men om han da gav deg tillatelse til å gå i lomma hans for å hente tyggis, hadde han vel såpass tillitt til deg at du ikke kom til å involvere helsesøster, lærer og mor for å få han til å slutte? (du ser selv at dette høres litt voldsomt ut)? sier heller ikke at snusing er bra, da forveksler du meg i så fall med en annen ab. jeg bare syntes det ble litt voldsomt å snakke som om han omtrendt hadde rennafart mot narkolivet pga han snuser (som veldig mange andre ungdommer på hans alder gjør). snakk med moren hans, ikke vær moren hans. og du har ingen rett til å gå å snakke med hans lærer om hans 'problemer' så lenge du ikke er en foresatt. hadde min storesøster gjort det mot meg når jeg var på den alderen, hadde jeg blitt skuffet, sint og ikke minst mistet mye tillitt. jeg hadde også lurt på hvem min storesøster trodde hun var, som hadde rett til å snakke med nøkkelpersoner på skolen min om mitt problem. 2
AnonymBruker Skrevet 21. november 2011 #32 Skrevet 21. november 2011 jeg snuser ikke selv, så forsvarer ingen her jeg. men om han da gav deg tillatelse til å gå i lomma hans for å hente tyggis, hadde han vel såpass tillitt til deg at du ikke kom til å involvere helsesøster, lærer og mor for å få han til å slutte? (du ser selv at dette høres litt voldsomt ut)? sier heller ikke at snusing er bra, da forveksler du meg i så fall med en annen ab. jeg bare syntes det ble litt voldsomt å snakke som om han omtrendt hadde rennafart mot narkolivet pga han snuser (som veldig mange andre ungdommer på hans alder gjør). snakk med moren hans, ikke vær moren hans. og du har ingen rett til å gå å snakke med hans lærer om hans 'problemer' så lenge du ikke er en foresatt. hadde min storesøster gjort det mot meg når jeg var på den alderen, hadde jeg blitt skuffet, sint og ikke minst mistet mye tillitt. jeg hadde også lurt på hvem min storesøster trodde hun var, som hadde rett til å snakke med nøkkelpersoner på skolen min om mitt problem. Takk for svar:) husker jeg ble sint på han forje gang, også sa han hvem tror du du er? du har også gjort masse rart i min alder.. men ja... tror ikke at det er mye jeg kan gjøre enn bare å snakke med han, å sladre vil jeg ikke gjøre. Så jeg får håpe på det beste.
AnonymBruker Skrevet 21. november 2011 #33 Skrevet 21. november 2011 Streng straff fungerer ikke, det trigger bare vedkommende til å snuse mer. Gi broren din informasjon på en rasjonell måte. Forklar og henvis til skader som snusbruken kan føre til. Gi han tips til hvordan han kan slutte. Forklar også hvor mye penger det kommer til å koste han. Kanskje kan han heller spare til noe han heller vil ha, ny pc, mopedlappen, billappen, ferietur osv.
The Kitten Skrevet 21. november 2011 #34 Skrevet 21. november 2011 Først og fremst, må du lære deg betydningen av ordet "sjokk." Man får ikke sjokk av å finne en pakke med snus. Deretter, bør du ikke foreta deg noen ting. Du er ikke moren eller faren hans, det er de som står for oppdragelsen av ham.
AnonymBruker Skrevet 21. november 2011 #35 Skrevet 21. november 2011 Unnskyld meg.. Snus fører til narkotika? Jaja, da har jeg hørt det også. Har selv en lillebror med nesten samme aldersforskjell som deg. Jeg vet veldig godt at jeg ikke er moren hans, den rollen hadde jeg lenge nok, og den dagen jeg flytta ut så var det full stopp! For det er å brenne seg ut å ta på en rolle man ikke har. Det eneste jeg har gjort oppgjennom alle årene som jeg er stolt av, er å bygge opp et vennskap og et tillitsforhold. Jeg har sagt rett ut at jeg vil vite det hvis han begynner med snus, røyk eller alkohol. Og den dagen det eventuelt skjer så kommer jeg ikke til å løpe til mamma og pappa for å sladre! Det er ikke min jobb. Jeg kommer til å følge litt ekstra godt med, sørge for at jeg vet hvor festen er f.eks. Finne ut hvor han skaffer tingene så jeg vet at han ikke drikker hjembrent f.eks. Og jeg kommer til å fortelle han om konsekvensene. Alt han spør meg om får han svar på, og det vet han. Alt fra baking til sex kan han spørre meg om. Han er en flott gutt, og jeg stoler på han. Det beste du kan gjøre er å være en storesøster, en støttespiller! Ikke en kjeftesmelle eller sladrekjærring. Opplys broren din, si at du er der for han. At han får ikke penger av deg til snus o.l. og at du ikke kjøper for han. En boks porsjonssnus koster omtrent 70kr, løssnus koster ca 75-80kr. og det er opp til 10kr dyrere på kiosk/bensinsstasjoner. Han har kanskje en boks på 2 dager? Det er ca 5460-6240 frem til han blir 18år. Forklar han sånne ting. Hvis du føler du må gjøre noe mer, så fortell foreldrene dine at han ikke har slutta. At han bruker å putte boksen i de og de klærene, men de får ikke si at du har sladra. Fordi det er en fordel at han stoler nok på en av dere til at en kan følge med. Forslag til straff er å si at han får ikke mer penger av noen, han får skaffe seg en jobb om han skal snuse. Jeg ville spart den til han eventuelt begynner å drikke også. Løfter om bil og lappen om man ikke snuser, røyker eller drikker syns jeg er tull. Det fører mer til at ungdommen skjuler det bedre og kanskje sovner i grøfta fordi dem ikke tør komme hjem. Jeg har aldri hatt det løftet og jeg var heller aldri redd for å komme hjem eller ringe om jeg trengte hjelp. Jeg har sett flere tragiske utfall hos ungdom som ikke tør å komme hjem. Og snus til narkotika, det kan jo skje.. Men jeg tviler sterkt. Selv i Oslo! Er det noe du frykter så mye, bør du hvertfall holde på tilitten og bygge på den. 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2011 #36 Skrevet 21. november 2011 La de bare lure seg selv. Har mer respekt for de som benytter seg av sentralstimulerende. Nikotin gir jo nada og niks tilbake, bare lavere livskvalitet og en slunken lommebok. Man får jo nesten litt morsfølelse når man ser de stakkars snuserne, ikke alle kom først når vettet ble delt ut. 2
Gjest just words Skrevet 21. november 2011 #37 Skrevet 21. november 2011 Mye som er ekelt her i verden, folk som plukker seg i nesen og hevder selv at det ikke gjør noe å grave etter gull i full offentlighet, folk som spiser med åpen munn, folk som ikke vasker seg på hendene, natursvin er ekkle,fulle mennesker som spyr på fortau eller opp etter hushjørner er ekkle, med mer, snus kommer langt ned på min liste over ekkle ting iallefall. og fra snus til narkis? synes det er å strkke strikken litt langt, Det er som å si at barn som får lørdagsgotteri blir noen overvektige tykkaser på 180 kg når de er 20. Det KAN skje, men er det sannsynnlig. Hvordann har dere det hjemme? de fleste tunge rusmisbrukere har opplevd noe bedretent eller har hatt en tøff oppvekst. Hvilke venner har han? Har han folk som går på fester, drikker seg dritings og har et liberalt syn på narkotika? Slike ting tror jeg har mye mer å si enn om en 15 åring snuser. Vær en storesøster, det er det du er. Ikke en mor
Gjest Skrevet 21. november 2011 #38 Skrevet 21. november 2011 Det er nok null og niks du kan gjøre med det. Det har seg dessverre slik at det er ganske vanlig for gutter -men også jenter- på den alderen, å snuse. Snusing har blitt ganske utbredt, og jeg tror jeg kjenner flere som snuser, enn folk som ikke gjør det. Merkelig nok.
AnonymBruker Skrevet 21. november 2011 #39 Skrevet 21. november 2011 Han velger selv. Det er ingenting du eller foreldrene dine kan gjøre. Ingen kan fotfølge ham til enhver tid. Han må selv ville.
Gjest Gjest Skrevet 21. november 2011 #40 Skrevet 21. november 2011 Han velger selv. Det er ingenting du eller foreldrene dine kan gjøre. Ingen kan fotfølge ham til enhver tid. Han må selv ville. Man kan jo kaste ham ut av familien, de ville jeg gjort.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå