AnonymBruker Skrevet 19. november 2011 #1 Skrevet 19. november 2011 han har blitt tatt for det før. Mamma og pappa gav han husarrest, det hjalp ikke, kjefting hjalp ikke. Denne gangen fant jg snus i lomma, og da fikk jeg helt sjokk... viste ikke helt hva jeg skulle gjøre. Så da gikk jeg og prata rolig med han og sa at han kan se på meg som sin venn, og at dette ikke skader meg mamma eller pappa, men det skader han selv, og at han burde slutte fordi det gir helseskader, stygge tenner osv. han er jo bare 15. Og jeg er storesøster på 23, men jeg viste ikke hva jeg skulle gjøre, vet ikke om det jeg gjorde var riktig, jeg sa til han at jeg skal hjelpe han med å bli kvitt dette, og at jeg skjønner at det er vanskelig å bli kvitt nikotin... hvordan kan jeg hjelpe han???
Gjest snoopy_93 Skrevet 19. november 2011 #2 Skrevet 19. november 2011 Det er ikke noe å gjøre. Det er hans valg og det eneste man kan gjøre er å be han tenke over økonomien ved snusbruk, be han snuse minst mulig hjemme el. Dessuten er det ikke sikkert at man får helseskader, for det står på boksen at det KAN føre til. Forskere har ikke funnet noe skader etter snus enda annet en stygge tenner og tannkjøtt. (Litt som på betakaroten.. Man er ikke garantert en god fin brunfarge men man KAN få det)
AnonymBruker Skrevet 19. november 2011 #3 Skrevet 19. november 2011 klart det. men han er jo bare 15 år, føler at han ødlegger mye for seg selv når han gjør det
Gjest nytt liv Skrevet 19. november 2011 #4 Skrevet 19. november 2011 Det er en grunn til at det er 18 års aldersgrense. Legg jakka /buksa til vask, så finner mor den. 2
Gjest nytt liv Skrevet 19. november 2011 #5 Skrevet 19. november 2011 Det er en grunn til at det er 18 års aldersgrense. Legg jakka /buksa til vask, så finner mor den.
Pinkee Skrevet 19. november 2011 #6 Skrevet 19. november 2011 Du kan tvinge ut av han hvem som langer til han, så anmelder du den/dem, å vips er problemet borte, for da kan du være sikker på at ryktet flyr, å ingen tør lange til han som har så kjip ei søster. Sånn ellers, så kan du ikke gjøre annet enn å snakke med han om farene ved bruk av snus, og å tilby han hjelp til å kutte det ut. 1
Gjest Setareh Skrevet 19. november 2011 #7 Skrevet 19. november 2011 Du kan tvinge ut av han hvem som langer til han, så anmelder du den/dem, å vips er problemet borte, for da kan du være sikker på at ryktet flyr, å ingen tør lange til han som har så kjip ei søster. Sånn ellers, så kan du ikke gjøre annet enn å snakke med han om farene ved bruk av snus, og å tilby han hjelp til å kutte det ut. å anmelde? tror ikke ts ville gjort det nei.
AnonymBruker Skrevet 19. november 2011 #8 Skrevet 19. november 2011 jeg vil ikke anmelde nei. Det tror jg blir for mye... jaja jeg vet ikke ass...
Sophia. Skrevet 19. november 2011 #9 Skrevet 19. november 2011 Det er ikke mye du kan gjøre, vil han snuse så snuser han. Du kan prøve å snakke med han om hva snusningen gjør med økonomi og helse, og komme med tips til hva han kan gjøre for å klare å slutte. (Trappe ned litt og litt, etc)
Sol79 Skrevet 19. november 2011 #10 Skrevet 19. november 2011 Ikke spesielt uvanlif i 15-årsalderen. Vær vennen hans og ikke mora hans, det har dere jo fra før av.
Gjest otrivin Skrevet 21. november 2011 #11 Skrevet 21. november 2011 Jeg begynte å snuse da jeg var 14 og nå er jeg snart 19 og fortennene mine er hvitere enn alle jeg kjenner som ikke snuser. Har heller ikke fått noe andre problemer med tannkjøtt eller det pisset de snakker om. Det er ingen beviser som sier at snusing er skadelig, eller det siste jeg hørte var at de hadde gjort en "hårreisende" undersøkelse i Canada hvor de hadde annen type snus enn i Norge og Sverige og i tilegg testpersonene hadde røykt eller røykte i tilegg. MEEEN til saken: 1) det kan jo hende han får kjøpt selv, jeg har ikke blitt spurt om legg før jeg fikk blondt hår som 18-åring. ever liksom. 2) du kan ikke hindre han i det.
AnonymBruker Skrevet 21. november 2011 #12 Skrevet 21. november 2011 Jeg begynte å snuse da jeg var 14 og nå er jeg snart 19 og fortennene mine er hvitere enn alle jeg kjenner som ikke snuser. Har heller ikke fått noe andre problemer med tannkjøtt eller det pisset de snakker om. Det er ingen beviser som sier at snusing er skadelig, eller det siste jeg hørte var at de hadde gjort en "hårreisende" undersøkelse i Canada hvor de hadde annen type snus enn i Norge og Sverige og i tilegg testpersonene hadde røykt eller røykte i tilegg. MEEEN til saken: 1) det kan jo hende han får kjøpt selv, jeg har ikke blitt spurt om legg før jeg fikk blondt hår som 18-åring. ever liksom. 2) du kan ikke hindre han i det. skjønner.. men er bare redd at det ene drar det andre, så ender han opp med dop og slike ting er ganske redd for han, men han er en veldig flink skolegutt, veldig smart, og snill....vet ikke er bare redd for han.
AnonymBruker Skrevet 21. november 2011 #13 Skrevet 21. november 2011 skjønner.. men er bare redd at det ene drar det andre, så ender han opp med dop og slike ting er ganske redd for han, men han er en veldig flink skolegutt, veldig smart, og snill....vet ikke er bare redd for han. Jeg ser ingen forbindelse mellom snus og dop, for å være helt ærlig. I den alderen er det veldig vanlig blant gutter å snuse, og alle, ALLE, starter fordi de tror det er og ser kult ut. Etter noen år innser de at det ikke er så kult likevel, og sluker penger. For mange er det da allerede litt for sent, og det kan bli "for" vanskelig å slutte. Han er fremdeles i den alderen hvor det er "kult" regner jeg med, og jeg tror ikke dere klarer å overbevise han om at det er verdt å la være.. Det hjelper ikke å få tak i vedkommende som "langer" til broren din, da det ofte er mange å spørre. Ofte venner som kjenner noen som kjenner noen, og slik går det. Jeg er selv 17, og vet hvordan dette fungerer.. Synes det er dumt, og ikke minst grisestygt. Mange av guttene jeg gikk i klasse med på ungdomsskole med har i dag rimelig gule tenner, og det vil jo ikke akkurat bli penere med årene. Lykke til! 2
belle_ Skrevet 21. november 2011 #14 Skrevet 21. november 2011 Skjønner hvordan du har det! Har akkurat samme problemet selv, er 20 år og min bror er 15. Han snuser og drar på fest en gang i blant hvor det drikkes alkohol. Jeg vet at det ikke er bra osv. Har snakket med han om det, men det hjelper ikke. Jeg var ikke noe bedre når jeg var på den alderen selv. Jeg har også brukt det argumentet at det er dyrt, men det er ikke dyrt nok. Jeg er vel ikke så redd for snusingen og alkoholen i seg selv, men jeg er redd for at han skal begynne med andre ting, slik du også tenker. Men du må faktisk stole på at han ikke begynner med slikt, jeg begynte jo aldri med det selv heller. Du kan fortelle foreldrene dine det om du vil, men det kommer ikke til å hjelpe, han vil også føle at du svikter han om du ønsker å være hans venn. Jeg vet at mamma vet det, men han slutter ikke å snuse av den grunn. Alle kompisene gjør det også! Regner med han slutter når han innser at det ikke er kult, men kjipt!
AnonymBruker Skrevet 21. november 2011 #15 Skrevet 21. november 2011 Skjønner hvordan du har det! Har akkurat samme problemet selv, er 20 år og min bror er 15. Han snuser og drar på fest en gang i blant hvor det drikkes alkohol. Jeg vet at det ikke er bra osv. Har snakket med han om det, men det hjelper ikke. Jeg var ikke noe bedre når jeg var på den alderen selv. Jeg har også brukt det argumentet at det er dyrt, men det er ikke dyrt nok. Jeg er vel ikke så redd for snusingen og alkoholen i seg selv, men jeg er redd for at han skal begynne med andre ting, slik du også tenker. Men du må faktisk stole på at han ikke begynner med slikt, jeg begynte jo aldri med det selv heller. Du kan fortelle foreldrene dine det om du vil, men det kommer ikke til å hjelpe, han vil også føle at du svikter han om du ønsker å være hans venn. Jeg vet at mamma vet det, men han slutter ikke å snuse av den grunn. Alle kompisene gjør det også! Regner med han slutter når han innser at det ikke er kult, men kjipt! glad for at noen føler det samme.... Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, føler at all prat er bare bortkasta.. han fikk de strngeste straffene forje gang, men han sluttet ikke likevel. Og hvordan skal jeg si det til mamma? da vet han at jeg har sladret, og da er jeg plutselig den verste fienden ( han vet ikke at jeg gjør det for hans beste) hvis snus er greit, blir røyking greit, alkohol og masse rart.. han får ikke mere penger av meg ihvertfall... uff jeg vet ikke. Er ganske lei meg egentlig, helga mi ble ødelagt da jeg fant den jævla snusen på bakken på rommet hans.. jeg er ikke sån gammeldags jente jeg da, men det miljøet, i Oslo faktisk, det skremmer meg skikkelig.
AnonymBruker Skrevet 21. november 2011 #16 Skrevet 21. november 2011 Synes ikke du burde ødelegge forholdet ditt til broren din, da det mest sannsynlig ikke hjelper uansett hva du sier til han. Han tror at snusing er tøft, og du skal ikke se bort fra at alle i vennegjengen hans snuser. Si fra til foreldrene deres om at han snuser, og at han ikke vil slutte. Så får eventuelt de ta det opp på foreldremøte og si hvordan miljøet i klassen er (for jeg regner med han ikke er den eneste som snuser...).
AnonymBruker Skrevet 21. november 2011 #17 Skrevet 21. november 2011 Synes ikke du burde ødelegge forholdet ditt til broren din, da det mest sannsynlig ikke hjelper uansett hva du sier til han. Han tror at snusing er tøft, og du skal ikke se bort fra at alle i vennegjengen hans snuser. Si fra til foreldrene deres om at han snuser, og at han ikke vil slutte. Så får eventuelt de ta det opp på foreldremøte og si hvordan miljøet i klassen er (for jeg regner med han ikke er den eneste som snuser...). hvis jeg sier det til mamma så har jeg sladra, da ødlegger jeg alt mellom oss. da kan jeg risikere at han hevner seg og gjør verre ting.
AnonymBruker Skrevet 21. november 2011 #18 Skrevet 21. november 2011 hvis jeg sier det til mamma så har jeg sladra, da ødlegger jeg alt mellom oss. da kan jeg risikere at han hevner seg og gjør verre ting. Han trenger da ikke å finne ut at du har sladra? Fortell henne hvordan hun skal oppdage det. Hvor og når hun skal se etter det f.eks.
Genesis Skrevet 21. november 2011 #19 Skrevet 21. november 2011 han har blitt tatt for det før. Mamma og pappa gav han husarrest, det hjalp ikke, kjefting hjalp ikke. Denne gangen fant jg snus i lomma, og da fikk jeg helt sjokk... viste ikke helt hva jeg skulle gjøre. Så da gikk jeg og prata rolig med han og sa at han kan se på meg som sin venn, og at dette ikke skader meg mamma eller pappa, men det skader han selv, og at han burde slutte fordi det gir helseskader, stygge tenner osv. han er jo bare 15. Og jeg er storesøster på 23, men jeg viste ikke hva jeg skulle gjøre, vet ikke om det jeg gjorde var riktig, jeg sa til han at jeg skal hjelpe han med å bli kvitt dette, og at jeg skjønner at det er vanskelig å bli kvitt nikotin... hvordan kan jeg hjelpe han??? Han trenger ikke hjelp. Snus er like farlig som kaffe. Egentlig er det helt greit, det reduserer sjansen for å begynne å røyke, noe som er 10 ganger verre.
AnonymBruker Skrevet 21. november 2011 #20 Skrevet 21. november 2011 Han trenger ikke hjelp. Snus er like farlig som kaffe. Egentlig er det helt greit, det reduserer sjansen for å begynne å røyke, noe som er 10 ganger verre. skjønner. Men som sagt, jeg er redd for at det ene fører til det andre, også skal han ende opp som en narkis. herregud han r jo bare 15? og vi bor i Oslo, ikke noe trygt heller...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå