Gå til innhold

Kondisjonstrening, før eller etter styrke?


PenaLena

Anbefalte innlegg

Jeg har hele tiden brukt kondusjonstrening (i dette tilfelle 20 min på mølla) som oppvarming før jeg trener styrke.

Nå har jeg fått opplyst at dette er "feil" (men også at det ikke finnes noen fasit... :P)

At om man trener kondisjon etter styrke så økes fetforbrenningen? Stemmer dette?

Hva gjør dere? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det som blir sagt er vel at du skal trene det du skal ha fokus på først i økta, for å få best effekt. Hvis du har styrketreningsdag betyr det at du ikke skal jogge på tredemølla i 40 minutter før du begynner på styrken, for da får du mindre effekt av styrketreningen. Men det er jo en fordel med minst 5-10 minutter oppvarming før du starter på styrketreninga, og jeg kan ikke se at det skal skade.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kondisjonen først. Da er musklene gode og varme når du begynner pumpe jern.

Kondisjon kan ofte ikke sees som god nok oppvarming for styrketrening. Mange bruker tredemølle som oppvarming for styrketrening, men man forbereder jo ikke musklene på den typen belastning av å gå eller jogge i rolig tempo.

Ellipsemaskin er vel den maskinen som kommer nærmest å bruke hele kroppen, men det er uansett alltid best å starte med et par sett lavere vekter i den øvelsen man vil trene, og deretter øke opp til den vekten man vil trene med :)

Jeg er en av dem som pleide å gå i fem minutter på mølla og deretter trene styrke. Innså jo etterhvert at det ikke var nok, ikke engang som oppvarming for beina. Dynamisk strekking (f. eks knebøy med kroppsvekt eller utfall) og deretter lette vekter opp til vektene man skal bruke i treningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele poenget ved oppvarming er jo at man involverer de musklene man senere skal trene. step-maskin, romaskin, mølle...alt etter hvilke muskelgrupper du skal trene hardt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke nødvendigvis,bare du blir god og varm/litt svett så er ofte kroppen

såpass mottakelig for styrketrening at det går bra.

Forutsetter at du bruker litt fornuft da,dvs.forholder deg til pyramide-

prinsippet med lette vekter/høye antall reps og deretter progressivt oppover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skal trene overkroppen så mener jeg det er bortkastet tid å sitte 10-15 minutter på en sykkel når jeg kan varme opp med lav, stigende intensitet på en ellipsemaskin. Det er lettere å holde konsentrasjonen oppe og øvelsene blir teknisk mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dersom du har som mål å gå ned i vekt er 20-30 minutter i "pratetempo" ETTER styrketrening å anbefale.

uansett hva slags mål du har, er 20 minutter på tredemølla før styrketrening lite verdt som oppvarming. 5 minutter rask gange på mølla med høy stigning + 3-4 minutters lett tøyning + et eller to lett oppvarmingssett før øvelsen, holder i massevis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...