Gå til innhold

Navnevalg

Fremhevede innlegg

Skrevet

Og hva skal ts gjøre hvis hennes Ole kommer i klasse med en annen med samme navn? Nekte andre å bruke det navnet HUN faktisk har gitt han? Hva om hennes Ole vil bruke begge fornavnene i fremtiden? Jeg synes ikke ts har noen rett til å bestemme hva andre kaller hennes sønn så lenge hun faktisk har gitt han dette navnet. Dessuten er Lille-Ole kanskje søtt navn noen få år, men det blir fort et mindre hyggelig kallenavn. Hvilken tenåring eller voksen mann vil like å bli kalt for Lille-Ole? Forøvrig er jo tydligvis søstra sin sønn ikek akkurat nyfødt siden de venter barn nr 2 og da er vel Ole et like godt etablert navn hos han og ringvirkningene trenger altså ikke være noe mindre enn hos ts' sønn.

Tante valgte bevisst å kalle sitt barn det samme som nevøen, for så å kreve at det er Ole M. som skal måtte tilpasse seg henne. Å tilfeldigvis havne i klasse med en som har samme navn, fører til at en må tilpasse seg hverandre, ja. Men det er noe annet å kalle sitt barn ved samme navn som en såpass nær slektning, og kreve at det eldste barnet skal tilpasse seg det.

Om Ole Martinius velger å bruke begge sine navn senere, vil det jo isåfall være hans valg. Men situasjonen nå, er at tante krever å få ta det valget for ham. Her er det tante som må tilpasse seg, så om TS begynner å kalle sønnen til sin søster Lille-Ole, er det faktisk søsteren som bør bøye av, da det var hennes valg å komplisere navne-situasjonen i familien.

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

1: Litt teit å gi et barn 2 navn uten å ville bruke begge.

2: Veldig teit å gi sitt barn et navn som noen i nær familie ( som fx søskenbarn) allerede har.

• Liker 1
Skrevet

Jeg syns det er rart at du reagerer på å bruke navnet du faktisk selv valgte å gi ditt barn.

Hvorfor i all verden ga du ham et navn du "faktisk ikke gidder å bruke, hallo" ? Kun for å understreke at du er litt sint og alvorlig når du snakker til ham med begge navn?!

• Liker 1
Skrevet

Jeg syns det er rart at du reagerer på å bruke navnet du faktisk selv valgte å gi ditt barn.

Hvorfor i all verden ga du ham et navn du "faktisk ikke gidder å bruke, hallo" ? Kun for å understreke at du er litt sint og alvorlig når du snakker til ham med begge navn?!

Når man skal døpe et barn er jo det slike ting som inngående blir diskutert i alle bauger og kanter før man tar et valg. Det var et bevisst valg å ikke benytte bindestrek for Martiniusoldefarnavnet skulle ikke benyttes, av oss, i det daglige. Min sønn er idag 12 år og alle vennene, skolen osv tiltaler ham som Ole, noe han trives med. Så er det altså disse familiesammenkomstene som er blitt så ufattelig utrivelige siden dette blir så terpet på til de grader,at,"vi må jo benytte begge navnene",retter på oss. Mens jeg og min mann benytter konsekvent lilleole på deres sønn som er to år. I ti år har vi kalt vår sønn Ole,altså et godt innarbeidet navn skal plutselig endres,grenser til latterlig..

Skrevet

I dagligtale heter sønnen deres Ole. Han skal ikke behøve å "skifte navn" fordi søsteren din også har lyst til å kalle sin sønn for Ole, i mine øyne blir det helt feil.

Sett at en gutt het Karl Erik på papiret, men Kalle til daglig. Da er Kalle i praksis allerede brukt. Det kan selvfølgelig komme flere Kalle i familien, men man kan ikke forvente at den eldste Kalle skal gi avkall på navnet sitt av den grunn!

• Liker 1
Skrevet

Når din Ole er såpass mye eldre vil jeg nesten tro man kan skille de to Ole'ne på tonen man bruker når man snakker til dem...? Overse kommentarene fra søstra di, du ts, fortsett å kall sønnen din Ole, og sønnen hennes Ole. En 12 åring blir uansett ikke forvirra av å bli kalt Ole her og Ole Martinius der. Da er det verre for toåringen hennes, men det får hun nesten ta på sin kappe.

Og kanskje oldemora vil bruke Martinius fordi hun syns det er koselig at han har et så fint navn...? Hun tenker sikkert ikke over ditt "dilemma", men hun har sikkert tenkt sitt om å kalle to søskenbarn det samme... :gjeiper:

Skrevet

Jøsses, dette syns jeg var et merkelig dilemma.. Jeg syns det er meget spesielt av din søster å skulle kalle ungen sin for det samme som din, spesielt når det egentlig ikke er noen annen grunn enn at hun syns det er fint, det må jo være andre navn hun også syns er fine? For det andre, hvis hun absolutt ønsker å kalle sønnen sin for Ole, så er det vel bedre at hun gjør det til et dobbeltnavn som de kan bruke til vanlig, istedet for at hun skal forlange at dere plutselig skal bruke hele navnet til sønnen deres som han ikke er vant til. Eksempelvis Ole Martin, Ole Erik, Ole Andreas, Ole Christian, Ole Magnus, Ole Marius - mulighetene er mange! :)

Gjest Blondie65
Skrevet

Når man skal døpe et barn er jo det slike ting som inngående blir diskutert i alle bauger og kanter før man tar et valg. Det var et bevisst valg å ikke benytte bindestrek for Martiniusoldefarnavnet skulle ikke benyttes, av oss, i det daglige. Min sønn er idag 12 år og alle vennene, skolen osv tiltaler ham som Ole, noe han trives med. Så er det altså disse familiesammenkomstene som er blitt så ufattelig utrivelige siden dette blir så terpet på til de grader,at,"vi må jo benytte begge navnene",retter på oss. Mens jeg og min mann benytter konsekvent lilleole på deres sønn som er to år. I ti år har vi kalt vår sønn Ole,altså et godt innarbeidet navn skal plutselig endres,grenser til latterlig..

Jeg er helt enig med deg her - og jeg hadde tatt familiemedlemmene for meg en etter en og fortalt dem at dere opplever det som en forsurende stemning at dere skal rettes på hele tiden. De får kalle din sønn hva de vil (lite du kan gjøre noe med) men du finner deg ikke i at de skal blande seg i hva DU kaller din sønn. Og ja jeg forstår godt at dette er forsurende.

Skrevet

Du er ikkje herre over kva andre kaller ungane sine, eller kva andre kallar ungane dine. Det einaste du kan bestemme, er kva du vil kalle dine eigne ungar.

Skrevet (endret)

Du er ikkje herre over kva andre kaller ungane sine, eller kva andre kallar ungane dine. Det einaste du kan bestemme, er kva du vil kalle dine eigne ungar.

Nettopp hva jeg prøver fortelle henne? Mistet troen, på å slippe høre hennes anklagende stemme i enhver sammenheng vi treffes.Kan jo utebli da, men jeg er tross alt ikke sær, som henne..snakke med henne? Nope,for hun er blind for andres argumenter..

Endret av Sanne__
Skrevet

syntes kanskje dette var litt unødvendig av søsteren din. I så fall må hun bare respektere at dere bare bruker Ole på sønnen din, og hun får selv respektere at de har like navn.

Skrevet

Nettopp hva jeg prøver fortelle henne? Mistet troen, på å slippe høre hennes anklagende stemme i enhver sammenheng vi treffes.Kan jo utebli da, men jeg er tross alt ikke sær, som henne..snakke med henne? Nope,for hun er blind for andres argumenter..

Men du er jo akkurat like ille for du vil jo innføre at alle kaller hennes gutt Lille-Ole, som på sikt nok er mer belastende for gutten.

Ærlig talt kan jeg ikke skjønne at dette er noe du går og gnager på etter 2 år! Du burde tatt det opp før gutten hennes fikk navnet og nå er det på tide å la det gå. Du kaller din gutt Ole, hun kaller sin gutt Ole og alle andre velger da for pokker selv!

Gjest Blondie65
Skrevet

Men du er jo akkurat like ille for du vil jo innføre at alle kaller hennes gutt Lille-Ole, som på sikt nok er mer belastende for gutten.

Det er ikke sånn jeg har oppfattet det. Hun kaller gutten lille-Ole.

Ærlig talt kan jeg ikke skjønne at dette er noe du går og gnager på etter 2 år! Du burde tatt det opp før gutten hennes fikk navnet og nå er det på tide å la det gå. Du kaller din gutt Ole, hun kaller sin gutt Ole og alle andre velger da for pokker selv!

Dette hadde helt sikkert gått fint om det ikke hadde vært for at søsteren hennes retter på dem når de sier Ole til sin sønn. Hele tiden, hver gang de møtes. Skjønner?

Skrevet

Utfordringen er jo nettopp at HUN ikke vil la det gå... LilleOle har vi alltid benyttet , men når det er sagt, er det like ille, at hun, roper Ole MARTINIUS til min når han henger med sin ungdomsgjeng,det er i mine øyne en unødig hets som min sønn misliker. Kunne hun bare la det ligge ville jeg vært mer enn villig til å la begge være Ole..Familiekonstellasjonen lider, er hva jeg vil ha fram.Det er forøvrig første gang jeg lufter dette i et fora..

Skrevet

Martinius er oppkalling. Ja, en perifer onkel av min far hette Ole men min søster hadde åpenbart ingen andre grunner for sitt navnevalg enn at hun hadde jo alltid likt dette navnet så godt..De venter et nytt barn ,ved juletider.Kunne jo gitt dem en navnebok hvor jeg skriver at det er lov å ta selvstendige valg.. ; )

Så hyggelig, da får du kanskje en nevø som heter Martinius. :gjeiper:

Skrevet

Det er ikke sånn jeg har oppfattet det. Hun kaller gutten lille-Ole.

Dette hadde helt sikkert gått fint om det ikke hadde vært for at søsteren hennes retter på dem når de sier Ole til sin sønn. Hele tiden, hver gang de møtes. Skjønner?

Ts kaller søsterens sønn lille-ole mot søsterens ønske og vil også at resten av familien skal gjøre dette. Samtidig vil hun bestemme at andre IKKE får kalle hennes sønn ved begge navn om de faktisk ønsker å gjøre dette. Skjønner?

Utfordringen er jo nettopp at HUN ikke vil la det gå... LilleOle har vi alltid benyttet , men når det er sagt, er det like ille, at hun, roper Ole MARTINIUS til min når han henger med sin ungdomsgjeng,det er i mine øyne en unødig hets som min sønn misliker. Kunne hun bare la det ligge ville jeg vært mer enn villig til å la begge være Ole..Familiekonstellasjonen lider, er hva jeg vil ha fram.Det er forøvrig første gang jeg lufter dette i et fora..

Tåler ikke gutten din å bli kalt begge sine navn får han heller vurdere å endre navn. Kanskje like greit, for da er jo problemet ditt løst?

Forøvrig er min erfaring at de som velger samme navn til sitt barn som et annet nært familiemedlem som gjerne har en veldig god grunn. Det er da snakk om oppkalling eller at navnet er veldig spesielt for en/begge foreldrene. Man gjør ikke sånt bare for gøy heller. Jeg vil tro at søstra har vært veldig klar over problemene knyttet til dette og har likevel valgt navnet Ole.

Skrevet

Ts kaller søsterens sønn lille-ole mot søsterens ønske og vil også at resten av familien skal gjøre dette. Samtidig vil hun bestemme at andre IKKE får kalle hennes sønn ved begge navn om de faktisk ønsker å gjøre dette. Skjønner?

Har ikke sett henne si at hun vil at hele familien hennes skal kalle lille-Ole for nettopp dét.

At hun synes det er irriterende at resten av familien begynte å bruke begge navnene til Ole M. først da han var 10, kan jeg virkelig forstå, særlig når hun blir rettet på. Har ikke sett at hun sier hun retter på andre, men hun må da få lov å gjøre seg noen oppgitte tanker?

Og om Ole M. ikke vil at begge hans navn brukes i daglig-talen, skal man da gå mot hans ønsker, bare fordi tanta hans har andre ønsker?

Skrevet

Så hyggelig, da får du kanskje en nevø som heter Martinius. :gjeiper:

Det blir visstnok ei jente,og overrasker ikke om de, sært og sedvanlig, allerede har forelsket seg i Tuvas navn,eldstejenta mi..

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg har et familiemedlem som er døpt XXXX-YYYY. Vedkommende kan ikke fordra YYYY og forventer å bli kalt XXXX. Skal vi ikke respektere det? Sånn er det med Eldste-Ole her i denne tråden også.

Jeg tipper faktisk at Sanne__ (ts) ikke hadde insistert på Lille-Ole hvis det ikke hadde vært for insisteringen til Teite-Søsteren om Ole Martinius. Med andre ord er Lille-Ole et svar på Teite-Søsterens oppførsel. Nøkkelen er at Teite-Søsteren faktisk slutter å pålegge andre å kalle Ole Martinius noe han selv ikke ønsker å bli kalt. Hva andre velger å kalle Ole Martinius blir opp til dem - akkurat som at Sanne__ (ts) kaller lille-Ole for det uten å pålegge andre det. Skjønner du forskjellen?

Og JEG må si at jeg legger langt mer vekt på hva personen selv ønsker enn hva Teite-Søsteren eller enhver annen mener for hvis Ole Martinius foretrekker Ole så må man faktisk respektere det.

Gjest Blondie65
Skrevet

Det blir visstnok ei jente,og overrasker ikke om de, sært og sedvanlig, allerede har forelsket seg i Tuvas navn,eldstejenta mi..

Jesus ... er det mulig?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...