Gjest Sanne__ Skrevet 19. november 2011 #1 Skrevet 19. november 2011 Jeg har en sønn som heter Ole Martinius. Så får min søster en gutt og de vil kaller han også Ole så da må vi legge om å begynne bruke begge vår sønns navn plutselig, noe de også demonstrerer når vi treffes ved å legge trykk på Martinius.Og de retter på oss , sier," dere må jo bruke begge navna", noe vi før gjorde når han hadde gjort noe galt for å understreke at noe var alvor. Jeg vil like å høre andres mening om min søsters håndtering av navnevalget før jeg utdyper mere om hvilke tanker jeg faktisk har omkring dette.Hvordan ville andre reagert?
Gjest Gjest Skrevet 19. november 2011 #2 Skrevet 19. november 2011 Jeg har en sønn som heter Ole Martinius. Så får min søster en gutt og de vil kaller han også Ole så da må vi legge om å begynne bruke begge vår sønns navn plutselig, noe de også demonstrerer når vi treffes ved å legge trykk på Martinius.Og de retter på oss , sier," dere må jo bruke begge navna", noe vi før bare gjorde når han hadde gjort noe galt for å understreke at noe var alvor. Jeg vil like å høre andres mening om min søsters håndtering av navnevalget før jeg utdyper mere om hvilke tanker jeg faktisk har omkring dette.Hvordan ville andre reagert?
Gjest Sanne__ Skrevet 19. november 2011 #3 Skrevet 19. november 2011 Oops mitt innlegg kom visst dobbelt, sliter litt med å redigere da jeg er ny her
Redbull Skrevet 19. november 2011 #4 Skrevet 19. november 2011 Hadde absolutt IKKE gått over til å bruke begge navnene om dere kun har brukt Ole hittil!! Søstera di får få seg litt bedre fantasi... 5
onyx Skrevet 19. november 2011 #5 Skrevet 19. november 2011 Skjønner godt du ikke gidder si Ole MartinIUS... det er jo utrolig tungt å si! Ole Martin hadde jo gått an å uttale i dagliglivet... Vil søstra di være kjedelig og kalle gutten det samme, så kan hun bruke dobbeltnavn, men råd henne til å finne en kombinasjon som det går an å bruke... Ellers gjetter jeg på at det er snakk om oppkalling, ellers kan jeg ikke se noen grunn til å gi barna samme navnet... 2
Chelmon Skrevet 19. november 2011 #6 Skrevet 19. november 2011 Så får min søster en gutt og de vil kaller han også Ole så da må vi legge om å begynne bruke begge vår sønns navn plutselig Hvorfor MÅ dere det? Jeg ville kalt ham det dere alltid har kalt ham. 3
Gjest Sanne__ Skrevet 19. november 2011 #7 Skrevet 19. november 2011 Det er oppkalling. Vært inne på å si lilleOle til hennes men vil jo ikke være slem mot han uskyldige idette.To navn på hennes? Vanskelig det nå i ettertid.JA! Det har ergret meg og bruker demonstativt enkeltnavna på våre slik jeg alltid har gjort. Hater å bli rettet på i familiesammenkomster spesielt når bestemor også begynte å bruke begge navn på min. Så jeg er ikke hårsår..., isåfall fint å vite..?
ablaze Skrevet 19. november 2011 #8 Skrevet 19. november 2011 Du må jo ingenting - fortsett å kalle sønnen din Ole hvis du/dere ønsker det. Men jeg må jo si at jeg lurer på hvorfor dere har to navn på sønnen deres hvis dere ikke bruker begge..? Kun når dere skal kjefte på ham...?! 2
Gjest Sanne__ Skrevet 19. november 2011 #9 Skrevet 19. november 2011 Skjønner godt du ikke gidder si Ole MartinIUS... det er jo utrolig tungt å si! Ole Martin hadde jo gått an å uttale i dagliglivet... Vil søstra di være kjedelig og kalle gutten det samme, så kan hun bruke dobbeltnavn, men råd henne til å finne en kombinasjon som det går an å bruke... Ellers gjetter jeg på at det er snakk om oppkalling, ellers kan jeg ikke se noen grunn til å gi barna samme navnet... Martinius er oppkalling. Ja, en perifer onkel av min far hette Ole men min søster hadde åpenbart ingen andre grunner for sitt navnevalg enn at hun hadde jo alltid likt dette navnet så godt..De venter et nytt barn ,ved juletider.Kunne jo gitt dem en navnebok hvor jeg skriver at det er lov å ta selvstendige valg.. ; )
Gjest Sanne__ Skrevet 19. november 2011 #10 Skrevet 19. november 2011 Du må jo ingenting - fortsett å kalle sønnen din Ole hvis du/dere ønsker det. Men jeg må jo si at jeg lurer på hvorfor dere har to navn på sønnen deres hvis dere ikke bruker begge..? Kun når dere skal kjefte på ham...?! Fordi Martinius er et slektsnavn det ikke falt oss naturlig å si i dagliglivet. Vi liker ikke bruke den strenge tonen særlig ofte..
Edie Skrevet 19. november 2011 #11 Skrevet 19. november 2011 Må si det er litt sært av søstra di og velge samme navn som deg. Kunne aldri falt meg inn å bruke samme navn på mitt barn som det tantebarnet heter! 3
O'hara Skrevet 19. november 2011 #12 Skrevet 19. november 2011 Du må jo ingenting - fortsett å kalle sønnen din Ole hvis du/dere ønsker det. Men jeg må jo si at jeg lurer på hvorfor dere har to navn på sønnen deres hvis dere ikke bruker begge..? Kun når dere skal kjefte på ham...?! Jeg lurte også på dette... Så lenge man gir et barn to navn, så vil man vel alltid "risikere" at noen bruker begge navnene? Jeg er forøvrig enig at det er rart at søsteren din velger å bruke samme fornavn? Er det noen skjult grunn til det? 2
Gjesten Skrevet 19. november 2011 #13 Skrevet 19. november 2011 Jeg synes det er ganske rart gjort av søsteren din å kalle sønnen sin det samme som du har kalt din. Jeg hadde ikke latt meg presse av henne, tvert imot ville jeg kalt barnet hennes LilleOle hvis hun insisterte på å gi ham navnet Ole. Jeg ville nok først og fremst prøvd å overtale henne til å velge et annet navn. Jeg synes ikke det er dårlig gjort å kalle den nye LilleOle, sånne type kallenavn blir som regel bare satt pris på, han vil jo skjønne selv at det er fordi han har en eldre fetter som heter det samme, ikke fordi han er liten. Jeg tviler sterkt på at han vil ta seg nær av det. 2
AnonymBruker Skrevet 19. november 2011 #14 Skrevet 19. november 2011 Søsteren din har rett til å kalle ungen sin det hun vil, du har rett til å kall din det du vil. Så hun kan selvsagt ikke komme og forlange at du skal bruke begge navnene på din sønn. Ønsker du å kalle ham Ole, så kaller du ham Ole. Om det blir noen forvirring er det hun som har skapt den. Dette med at nære slektninger, eller til og med barn av nære venner ikke kan hete det samme, er forresten en ganske ny og oppkonstruert problemstilling. I gamle dager var det jo helt vanlig å kalle opp far, bestefar og andre nære slektninger. Det var faktisk nesten forventet at man skulle gjøre det. Tror nok folk klarte å forstå hvem som var hvem den gangen også.
Gjest Blondie65 Skrevet 19. november 2011 #15 Skrevet 19. november 2011 Jeg synes søsteren din er ufattelig teit. Du kan ikke forhindre at andre i familien bruker begge navnene - det gjør de jo for å skille guttene fra hverandre. Men jeg hadde satt henne på plass en gang for alle når hun retter: Ole heter Ole - det er ikke vi som ikke har fantasi nok til å velge selvstendige navn. Og så hadde jeg konsekvent kalt hennes sønn for lille-Ole.
onyx Skrevet 19. november 2011 #16 Skrevet 19. november 2011 Martinius er oppkalling. Ja, en perifer onkel av min far hette Ole men min søster hadde åpenbart ingen andre grunner for sitt navnevalg enn at hun hadde jo alltid likt dette navnet så godt..De venter et nytt barn ,ved juletider.Kunne jo gitt dem en navnebok hvor jeg skriver at det er lov å ta selvstendige valg.. ; ) Kanskje hun rett og slett synes at du har "stjålet" hennes navn i utgangspunktet da og ikke ønsker å gi opp dette navnet bare fordi søskenbarnet heter det samme. Forøvrig finnes det tråder her inne om folk som står der med et yndlingsnavn som allerede er tatt i nær familie og da er det hele tiden masse støtte om at barna kan hete det samme etc etc... pussig.
Raven Emerald Skrevet 19. november 2011 #17 Skrevet 19. november 2011 Kanskje hun rett og slett synes at du har "stjålet" hennes navn i utgangspunktet da og ikke ønsker å gi opp dette navnet bare fordi søskenbarnet heter det samme. Forøvrig finnes det tråder her inne om folk som står der med et yndlingsnavn som allerede er tatt i nær familie og da er det hele tiden masse støtte om at barna kan hete det samme etc etc... pussig. Det er jo i og for seg greit nok at dama vil kalle sønnen sin Ole. Men det er vel ikke så ofte at man i så nær familie kaller barna det samme. Poenget her er ikke at hun vil kalle sønnen sin Ole. Det er vel helst at hun krever at gutten som er vant til å kalles bare Ole i det daglige, skal måtte endre sitt daglig-navn, fordi hun skal ha viljen sin. Da burde isåfall hun også gi sønnen sin et mellomnavn som kan føyes til i det daglige, for å skille de to. Det er ikke hennes rett å fortelle andre hva de skal kalle sin unge i det daglige. Syns TS konsekvent burde kalle sønnen sin Ole, og den andre gutten Lille-Ole. Tror nok besteforeldre og andre vil ta opp den tradisjonen, enn ved å føye til mellomnavnet på TS sin sønn, siden Lille-Ole er langt lettere å si... Så kan hun som navnga barnet sist, være den som må rette seg etter allerede gjeldende rutiner. 3
onyx Skrevet 19. november 2011 #18 Skrevet 19. november 2011 Det er jo i og for seg greit nok at dama vil kalle sønnen sin Ole. Men det er vel ikke så ofte at man i så nær familie kaller barna det samme. Poenget her er ikke at hun vil kalle sønnen sin Ole. Det er vel helst at hun krever at gutten som er vant til å kalles bare Ole i det daglige, skal måtte endre sitt daglig-navn, fordi hun skal ha viljen sin. Da burde isåfall hun også gi sønnen sin et mellomnavn som kan føyes til i det daglige, for å skille de to. Det er ikke hennes rett å fortelle andre hva de skal kalle sin unge i det daglige. Syns TS konsekvent burde kalle sønnen sin Ole, og den andre gutten Lille-Ole. Tror nok besteforeldre og andre vil ta opp den tradisjonen, enn ved å føye til mellomnavnet på TS sin sønn, siden Lille-Ole er langt lettere å si... Så kan hun som navnga barnet sist, være den som må rette seg etter allerede gjeldende rutiner. Så det er greit at ts gjør det du kritiserer søsteren for? Nemlig å bestemme hvordan man skal tiltale guttene? Lille-Ole er greit Ole Martinius er ikke greit?
Raven Emerald Skrevet 19. november 2011 #19 Skrevet 19. november 2011 Så det er greit at ts gjør det du kritiserer søsteren for? Nemlig å bestemme hvordan man skal tiltale guttene? Lille-Ole er greit Ole Martinius er ikke greit? Jeg vil påstå at når søsteren til TS sin løsning er å forandre på Oles hverdagsnavn, er det et bedre alternativ å legge opp til et hverdagsnavn for Lille-Ole, før han også blir vant til å være bare Ole. Skal man først endre noe, må det vel være der ringvirkningen er minst? 2
onyx Skrevet 19. november 2011 #20 Skrevet 19. november 2011 Jeg vil påstå at når søsteren til TS sin løsning er å forandre på Oles hverdagsnavn, er det et bedre alternativ å legge opp til et hverdagsnavn for Lille-Ole, før han også blir vant til å være bare Ole. Skal man først endre noe, må det vel være der ringvirkningen er minst? Og hva skal ts gjøre hvis hennes Ole kommer i klasse med en annen med samme navn? Nekte andre å bruke det navnet HUN faktisk har gitt han? Hva om hennes Ole vil bruke begge fornavnene i fremtiden? Jeg synes ikke ts har noen rett til å bestemme hva andre kaller hennes sønn så lenge hun faktisk har gitt han dette navnet. Dessuten er Lille-Ole kanskje søtt navn noen få år, men det blir fort et mindre hyggelig kallenavn. Hvilken tenåring eller voksen mann vil like å bli kalt for Lille-Ole? Forøvrig er jo tydligvis søstra sin sønn ikek akkurat nyfødt siden de venter barn nr 2 og da er vel Ole et like godt etablert navn hos han og ringvirkningene trenger altså ikke være noe mindre enn hos ts' sønn. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå