Gå til innhold

Forvaltningsområde for samisk språk

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Etter mye debatt i mediene og usaklige diskusjoner har de borgerlige partiene i Trømsø trukket tilbake søknaden om innlemmelse i forvaltningsområde for samisk språk. Dette er en trist sak for Tromsø. Samisk har en lang historie i Troms kommune og noen av de første som bosatte seg i Troms var samiske. Samene og nordmennene levde side om side med hverandre og det var ingen konflikter - helt til den norske stat begynte med fornorskningen; Samiske barn ble tvunget til å snakke norsk - de måtte legge bort eget språk og kultur. Resultatet ble omfattende og mange samiske fikk ikke muligheten til å lære sitt eget språk og i dag finner man flere samer som ikke snakker samisk, de har blitt frarøvet retten til å lære sitt eget språk. De ble ansett som primitive mennesker og mistet alle rettighetene sine.

I dag bor det mange samer i Tromsø. En venninne av meg også, hun er same. Hun snakker flytende norsk og flytende samisk. Hun har fortalt at språket er truet i dag. Det er færre og færre som snakker samisk. AP sendte søknad om å bli forvaltningsområde for samisk språk, dvs; De samiske skal ha rett til å lære samisk i grunnskolen, de skal ha rett til betjening på samisk og det skal settes opp samiske skilt som anerkjenner at Tromsø har en samisk bakgrunn og at det bor samer i byen. Politikerne i byen som var mot dette serverte mange løgner om hva dette vil si i praksis, de kom med populistiske utsagn og utsagn som hadde mye faktafeil - debatten blåste opp, den ble usaklig og trakasserende mot samer. Venninnen min er ressurssterk og kunnskapsfull, men jeg snakket med henne i dag, og da kom hun med et utsagn som traff meg i hjerterota "Jeg er så lei av alt hatet. Jeg er lei for at jeg må forsvare min identitet."

Jeg blir lei meg på vegne av venninna mi, for at vi ikke er kommet lengre i dag, og jeg er flau på vegne av Tromsø. Jeg har sett alfor mange dårlige sider av byen de siste ukene og inntrykket mitt av byen er forandret.

""opplevelsen av at når jeg vil sikre at mine barn får lære seg samisk og vokse opp i en samisk kultur og i et samisk samfunn, så er det “særrettigheter” og “forskjellsbehandling på etnisk grunnlag”. Men gir jeg slipp på alt og lar meg og familien assimilere fullstendig så er det “likebehandling”. Først når jeg begår kulturelt og etnisk selvmord, så er jeg god nok. Kanskje."

Legger til slutt en link til en kronikk;

Min lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ikke personlig berørt av dette, men jeg skjønner skuffelsen til den samiske befolkningen. Norge er jo tospråklig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, men hva med kvenene? Det har bodd finsktalende mennesker i landet i over 1000 år, de også i Troms og Finnmark fylke.

Hele tiden sånn fokus på samenes sak, men de er også hurtige til å sette seg i offerrollen og den der retten til vann og land de driver med i Finnmark er bare sykt.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, men hva med kvenene? Det har bodd finsktalende mennesker i landet i over 1000 år, de også i Troms og Finnmark fylke.

Hele tiden sånn fokus på samenes sak, men de er også hurtige til å sette seg i offerrollen og den der retten til vann og land de driver med i Finnmark er bare sykt.

Nå er ikke jeg samisk og ikke ekspert på området heller, men samisk er et offentlig språk i norge, det samme kan vel ikke sies om kvensk. Samer er norske, kvener er finske.

Det er snakk om vern av reindrift. Og eierskap endrer ikke bruksrett. Sør på er det bare private grunneiere, t.o.m av vidda og fjellene. Men uansett hvem som eier områdene, vil bruksretten bli den samme.

Det er mye feilinformasjon ute og går, det er sikkert og visst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest en del av kritikken, men jeg har sluttet med det nå. Det er så mye usannheter og fordommer der ute at jeg blir lei meg. Den samiske sjelen min er såret, og jeg må felle en tåre når jeg leser alle kommentarene som bærer preg av uvitenhet og blindhet...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...