Gjest Gjest Skrevet 17. november 2011 #1 Del Skrevet 17. november 2011 Har de felles intranett eller noe? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2011 #2 Del Skrevet 17. november 2011 Nei. Men det kan være at fastlegen din får journalen eller ett sammendrag om det er viktig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 17. november 2011 #3 Del Skrevet 17. november 2011 Eller for å si det litt enklere: kan psykolog ved dps lese journalen jeg har hos fastlegen? Er forslaget om felles pasientjournal innført ved helseinstitusjoner og kontorer? Noen som vet om dette er tilfelle? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2011 #4 Del Skrevet 17. november 2011 Nei, det er ikke samkjørt. Og psykiatri og somatikk holdes atskilt, også på sykehuset. Dvs. at om du er/har vært i behandling ved en psykiatrisk institusjon i et helseforetak, vil ikke dette komme opp i journalen din om du blir innlagt på f.eks. medisinsk eller kirurgisk avdeling ved det samme helseforetaket. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 17. november 2011 #5 Del Skrevet 17. november 2011 Nei. Men det kan være at fastlegen din får journalen eller ett sammendrag om det er viktig. Ok. Det er greit at fastlegen mottar informasjon, men jeg var redd for at psykologen kan snoke på hele min medisinske historie hos fastlegen. Det vil jeg ikke! Er det helt sikkert? Var det ikke forslag i 2009 om felles pasientjournal? Googler men blir ikke klokere.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2011 #6 Del Skrevet 17. november 2011 Ok. Det er greit at fastlegen mottar informasjon, men jeg var redd for at psykologen kan snoke på hele min medisinske historie hos fastlegen. Det vil jeg ikke! Er det helt sikkert? Var det ikke forslag i 2009 om felles pasientjournal? Googler men blir ikke klokere.. Jeg jobber i helsevesenet og kan garantere deg at psykologen din ikke har tilgang på din journal hos fastlegen. Sykehus/DPS bruker som regel også et annet journalsystem (f.eks. DIPS) enn fastlegene (f.eks. Infodoc). Den somatiske delen av sykehuset har heller ikke tilgang til din journal på DPS og omvendt. Psykologen din er jo heller ikke en lege, og skal derfor ikke ha fri tilgang til legeopplysninger (så fremt han spør fastlegen direkte om en konkret ting, men da får han bare vite dette, og ikke noe mer. Dette skal du da også normalt opplyses om og gi ditt samtykke til). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2011 #7 Del Skrevet 17. november 2011 Og angående felles pasientjournal, så har dette vært foreslått, men er fortsatt ikke gjennomført fordi det er såpass mange spørsmål om datasikkerhet og ivartakelse av taushetsplikt. Sannsynligvis vil uansett ikke psykiatri og somatikk samkjøres uansett. Poenget med felles pasientjournal er jo først og fremst at man får tilgang til viktige opplysninger i akutte livstruende situasjoner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 17. november 2011 #8 Del Skrevet 17. november 2011 Jeg jobber i helsevesenet og kan garantere deg at psykologen din ikke har tilgang på din journal hos fastlegen. Sykehus/DPS bruker som regel også et annet journalsystem (f.eks. DIPS) enn fastlegene (f.eks. Infodoc). Den somatiske delen av sykehuset har heller ikke tilgang til din journal på DPS og omvendt. Psykologen din er jo heller ikke en lege, og skal derfor ikke ha fri tilgang til legeopplysninger (så fremt han spør fastlegen direkte om en konkret ting, men da får han bare vite dette, og ikke noe mer. Dette skal du da også normalt opplyses om og gi ditt samtykke til). Finner artikler som dette her http://www.idg.no/computerworld/helse/article170514.ece Fastlegen min kunne også se en journalnotis ifra Dps når jeg var der en gang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2011 #9 Del Skrevet 17. november 2011 Som de andre sier, så har ikke ansatte på DPS tilgang til journal hos fastlege. Dersom psykologen ønsker opplysninger om din somatiske helse fra fastlege, skal vedkommende be om pasientens tillatelse til innhenting av opplysninger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2011 #10 Del Skrevet 17. november 2011 Finner artikler som dette her http://www.idg.no/computerworld/helse/article170514.ece Fastlegen min kunne også se en journalnotis ifra Dps når jeg var der en gang. Men er du sikker på at dette betyr at fastlege og DPS har ubegrenset tilgang til hverandres notater? Fastlege og DPS kan mange steder utveksle informasjon elektronisk framfor å sende per post, men det betyr ikke at journalen er åpen for den andre instansen. Man må fortsatt komme med en konkret forespørsel. At fastlege kunne se deler av journal fra DPS, kan skyldes at det automatisk har blitt sendt epikrise (avslutningsnotat) fra DPS ved avslutning av kontakten der. Det sendes automatisk epikrise til henviser ved avslutning med mindre pasienten motsetter seg det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 17. november 2011 #11 Del Skrevet 17. november 2011 Men er du sikker på at dette betyr at fastlege og DPS har ubegrenset tilgang til hverandres notater? Fastlege og DPS kan mange steder utveksle informasjon elektronisk framfor å sende per post, men det betyr ikke at journalen er åpen for den andre instansen. Man må fortsatt komme med en konkret forespørsel. At fastlege kunne se deler av journal fra DPS, kan skyldes at det automatisk har blitt sendt epikrise (avslutningsnotat) fra DPS ved avslutning av kontakten der. Det sendes automatisk epikrise til henviser ved avslutning med mindre pasienten motsetter seg det. Journalnotatet ble ikke sendt ved avslutning av kontakt (kan ikke skrive hva det gjaldt da jeg ikke vil bli gjenkjent), men det var av bagatellmessig karakter forøvrig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå