Gå til innhold

Illeluktende barnehagebarn

Fremhevede innlegg

Skrevet

Støtter forslaget om å dusje barnet litt - her hos oss bades barnet også 2 ganger i uken, og det er nok. Men vi kunne fint ha tatt henne med kjapt i dusjen om morgenen, da vi står opp samtidig alle tre, og det dusjes alltid mens hun får morgenstellet sitt.

Men ellers vil jeg si at jeg synes dere gjør alt riktig, når dere handler på anbefaling fra lege/helsesøster. Det kan være fint å be om et møte med bhg, fortell hvordan du reagerte på den første samtalen, og kanskje dere finner ut av noe sammem - f.eks. at hun kan ha en tannkost der som hun bruker innimellom, hvis de synes det blir "for ille".

Lurer på om det er en ny trend i bhg å være veldig direkte på foreldresamtaler. En venninne av meg er også kjempebekymret, fikk høre at barnet hennes var "desidert det mest urolige på hele barnehagen", og "meget umoden for alderen" (1 1/2 år). Vi skal på møte i neste uke, kjenner jeg må være forberedt på absolutt alt...

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner ikke hvorfor mange her har hengt seg opp i antall ganger i uken barnet bader/dusjer.

Slik jeg har forstått, så kommer lukten fra ånde og evnt. ører, og da hjelper det jo ikke å dusje mer - eller har jeg misforstått hvor lukten kommer fra?

Utrolig dårlig måte og ta opp et problem på, og tydelig at det er de barnehage ansatte som ikke har snakket godt nok sammen.

Til TS :klem: - håper og tror at det ordner seg, og jeg slenger meg med de andre her om å få en ny samtale med barnehagen, hvor du får snakket ordentlig med de.

Lykke til!

• Liker 10
Skrevet

Syns det er litt rart at øre-nese-hals-problematikk skal forårsake den lukten. Er du sikker på at du har gjort det du kan for å fjerne bakterier?

Jeg har selv to barn som har vært kronisk plaget med mandler og ører, og har aldri luktet annet enn dårlig ånde. Men etter at tenner og tunge er børstet om morgenen har den vært så og si borte. Lukt fra ørene har aldri vært merkbart, man må jo gjøre en ekstra innsats for å rense opp i det ytre øret når det er betent.

Hintene om omsorgssvikt på foreldremøtet syns jeg var forferdelig. Så selv om barnehagen har gjort jobben sin i fht omsorg for barnet har de tydeligvis ikke angrepet tema på riktig måte. Føler virkelig med deg!

Skrevet

I mange tilfeller i disse foreldresamtalene har jeg inntrykk av at både barnehage og eller skole, hvis de finner noe avvikende adferd hos ungen, så går de direkte løs på foreldrene for å finne ut av det. Jeg syns det er mangel på sosial intelligens å gjøre slik.

Tror det kunne lønnt seg å ta opp problemene og stille spørsmål til om det ligger noe sykdom eller andre ting bak..

men så er det der igjen, du vet jo ikke med foreldrer, noen forsvarer og fornekter enhver form for problemer, mens andre er veldig åpne og naive og ber om hjelp.

Jeg blir allid litt "overfølsom" i foreldresamtaler, selv om jeg ikke har problemer med å åpne meg og fortelle om ev. problemer, sykdom osv. men likevel, tror jeg er litt redd for å bli "stemplet" for å ikke å gjøre en god nok jobb som oppdrager.

I ditt tilfelle, ta det opp med leder i barnehagen og si hva du følte etter foreldresamtalen slik at denne kontaktpersonen får tenkt seg om litt. Syns de skylder deg såpass.

• Liker 2
Skrevet
Barnet har øre, nese, hals problemer og derfor dårlig ånde/rennende ører.
Etter denne foreldresamtalen ringte jeg vår helsesøster som støttet oss i mengden vi bader baret vår og at det slett ikke er illeluktende.

Barnet har dårlig ånde, men dårlig ånde er ikke illeluktende?!

Uansett, nå vet jeg at barnet mitt og min familie blir diskutert mellom barnehagens ansatte, og mellom avdelingene. På en liten plass med mye sladder, der alle kjenner alle.

Det er bare bra at de legger merke til slikt og faktisk tar ting på alvor. De har vel faktisk plikt til å gjøre noe hvis det kan være snakk om vanskjøttelse.

• Liker 3
Skrevet

TS her. Gugget fra oerene lukter vondt. Pusser tennene og faar flux uten det helper aanden. Maa bare vente paa timen hos spesialist. Bare veldig trist at vi skal faa slike foelelser. Skal snakke med styrer tror jeg. Viste meg ikke sirkelen for utvikling som jeg gjaerne vil se + ++

Skrevet

TS her. Gugget fra oerene lukter vondt. Pusser tennene og faar flux uten det helper aanden. Maa bare vente paa timen hos spesialist. Bare veldig trist at vi skal faa slike foelelser. Skal snakke med styrer tror jeg. Viste meg ikke sirkelen for utvikling som jeg gjaerne vil se + ++

Hvis dårlig ånde stammer fra halsproblematikk så er det ikke dårlig tannpuss som er synderen, men halsen! Det burde hun du snakket med i barnehagen ha hatt forståelse for.

Gugge fra ørene er det lite å gjøre noe med, annet enn å vaske forsiktig med lunkent vann ytterst i øret, samt såklart vaske hodeplagg hyppig.

Jeg ville ha bedt om ny samtale med barnehagen, der du har lagt frem problematikken.

• Liker 1
Skrevet

Selv om andre voksne i barnehagen vet om dette, så betyr det ikke at den nye pedagogiske lederen, som du nesten aldri har møtt, vet om dette.

Det burde hun faktisk ha blitt informert om av de andre, særlig siden det var hun som skulle ha foreldresamtalen. Ansatte i barnehagen mottar gjerne beskjeder på vegne av barnehagen og ikke som privatperson. Da burde barnehagen ha rutiner for hvordan disse beskjedene skal deles med resten. (Må selvsagt ta hensyn til taushetsplikten også, det er jo ikke sikkert at beskjeden angår ringevikaren på naboavdelingen. Men ped leder på avdelingen burde absolutt bli informert.)

• Liker 4
Skrevet

Uansett om denne ped.lederen ikke visste om øre- og halsproblemene, burde hun spørre om det først i stedet for å gå rett inn på omsorgssvikt! Jeg synes det er sjokkerende at denne personen har så liten sosial intelligens. Dessuten synes jeg det er merkelig at ped.lederen ikke har satt seg inn i problemene til dette barnet før foreldresamtalen, når alle andre i barnehagen vet om det. Dårlig kommunikasjon, og dette kan du godt si ifra om, TS. Dere gjør det dere kan, og barnehagen må slå seg til ro med dette.

Dusjing og hygiene har tydeligvis ikke noe med dette å gjøre, så den ballen kan legges død i tråden nå.

• Liker 6
Skrevet

Tusen takk for alle svar. Foeler meg litt lettet. Det var faktisk usakelig, anklagende og viste at hun ikke kjenner barnet. Noe som egentlig er alt for daarlig. #puh#

Skrevet

Om det renner konstant fra ørene til en unge burde denne da være i barnehagen? Høres veldig uhygiensk ut.

• Liker 4
Skrevet

Om det renner konstant fra ørene til en unge burde denne da være i barnehagen? Høres veldig uhygiensk ut.

Det er ikke smittsomt men kronisk. Alternativet er da aa vaere hjemme, ca 2 mnd. Ikke muliig da vi jobber og ikke syk nok til stoette fra lege. Er ikke et alternativ.

Skrevet

Jeg er en godt voksen dame, har jobbet som pedagogisk leder i åresvis og har derfor mange foreldresamtaler bak meg.

Det er direkte uproffesjonelt å få foreldre til å bli fortvilet.

Selvfølgelig skal man ta opp ting ved barnet MEN det skal luftes på en reflektert måte der man sammen skal finne svar, det skal ikke gå direkte på foreldrene.

Hvis jeg stiller spørsmål om noe vdr barn der jeg IKKE har mistanke om omsorgsvikt lytter jeg faktisk mer enn å spørre.

Hev hode, det er du som vet best.

Skrevet

du må slutte å bruke så mye såpe når du vasker klæra til ungen. stanken av overvasking er uutholdelig

Skrevet

Barn er i barnehagen med konstant snørrete neser også....... Antar at det ikke drypper av ørene til barnet til Ts, så det er nok ikke mere uhygenisk enn snørr og buser.

Skrevet

2 ganger i uka + vanlig klutvask er ofte nok. Min niese som jeg bor med nå er 4 år og bader 1-2 ganger i uka. Hun både lukter rent og er ren, holder med klutvasken der. Det er jo når barn blir litt større at man må dusje og bade oftere, og da mener jeg intro til pubertet og alt det medfører etterhvert.

Jeg er uenig. Min 2 åring bader hver kveld, bruker minomalt med uparfymert såpe. Hun er full av sand, gjørme, skit og lort etter en lang og aktiv dag i barnehagen, så et daglig lite kveldsbad syns jeg må til.

Det er annerledes når de blir litt eldre og roligere. Jeg har en 12 åring som dusjer en gang i uka, og det holder i massevis, hun er like ren og pen for det:)

Uansett, ville ikke fokusert på det denne ped.lederen sa, hun er tydelig fersk og uerfaren og ingen grunn til å hausse opp stemningen.

Skrevet

Jeg er uenig. Min 2 åring bader hver kveld, bruker minomalt med uparfymert såpe. Hun er full av sand, gjørme, skit og lort etter en lang og aktiv dag i barnehagen, så et daglig lite kveldsbad syns jeg må til.

Det er annerledes når de blir litt eldre og roligere. Jeg har en 12 åring som dusjer en gang i uka, og det holder i massevis, hun er like ren og pen for det:)

Uansett, ville ikke fokusert på det denne ped.lederen sa, hun er tydelig fersk og uerfaren og ingen grunn til å hausse opp stemningen.

Dette er jo helt tullete. Det burde faktisk vært omvendt for barna dine. Men faktum er at INGEN mennesker har godt av å dusje hver dag. Du vasker jo av huden til toåringen din.

Se her:

Min lenke

Min lenke og her:

• Liker 7
Skrevet (endret)

Hva med å dusje henne istedet? Det går fort og greit, og dere slipper prblemet med å få vann i ørene. Jeg dusjer/bader min 3 åring annenhver dag, hun går også i barnehagen, og blir fort skitten.

Dusjing hver dag tørker ut huden, for ikke å snakke om at det er fullstendig unødvendig for barn i barnehagealder. Bad to ganger i uka i tillegg til klutvask er mer enn nok, og forårsaker ikke lukt av kroppen. Det er først når barna blir større at det begynner å lukte. Min tiåring må nå dusje annenhver dag for å unngå lukt.

TS, jeg synes ped.lederen gikk langt over streken. Jeg ville tatt en prat med styrer og fortalt hvordan dette ble tatt opp, hvor lei deg og fortvilet du ble, og bedt h*n ta det opp med ped.lederen, så unngår dere forhåpentligvis ubehagelige misforståelser som dette framover.

Endret av Bodillen
Skrevet

har ikke lest alle svarene her nå, men lurer vel litt på hvorfor dere ikke da har innformert om dette tidligere om hun barnet ar et problem med dette?

alt som kan påvirke barnets hverdag burde du som foreldre innformere om så bhg kan ta forhåndsregler og hjelpe barnet.

hvordan mener du at bhg skulle fått greie på dette om ikke i en foreldresammtale? og som det blir nevnt av andre her også, hva om det virkelig var noe galt i hjemmet?

etter hva ts forklarer synes jeg ting ble tatt opp på en normal måte.

Skrevet (endret)

har ikke lest alle svarene her nå, men lurer vel litt på hvorfor dere ikke da har innformert om dette tidligere om hun barnet ar et problem med dette?

alt som kan påvirke barnets hverdag burde du som foreldre innformere om så bhg kan ta forhåndsregler og hjelpe barnet.

hvordan mener du at bhg skulle fått greie på dette om ikke i en foreldresammtale? og som det blir nevnt av andre her også, hva om det virkelig var noe galt i hjemmet?

etter hva ts forklarer synes jeg ting ble tatt opp på en normal måte.

TS skriver på første side her at barnehagen/alle som har med barnet å gjøre daglig der er informert om problemene, men at ped.lederen hun hadde samtale med tydeligvis ikke har fått det med seg. Det er ofte litt dumt å ikke å ta seg tid til å lese hele tråden før man svarer. ;)

Endret av Bodillen
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...