Gå til innhold

Illeluktende barnehagebarn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger virkelig trøst nå...

Hadde en knusende foreldresamtale på barnehagen. Så ille at jeg gruer meg til å levere barnet mitt igjen. I hovedsak gikk det i at barnet mitt er illeluktende, hvor ofte bades det? mm. Hun var fast i sin dom om at mitt barn var illeluktene, men fikk "gullfiskøyne" når vi forklarte hvorfor. Ble hintet til vansjødsel!!! (Greier ikke å gå inn på alle sjokkerende spm som ble stilt)

Barnet har øre, nese, hals problemer og derfor dårlig ånde/rennende ører. Ingenting vi kan gjøre annet enn hva vi gjør. Er på ventelist på sykehuset og følges opp.

Etter denne foreldresamtalen ringte jeg vår helsesøster som støttet oss i mengden vi bader baret vår og at det slett ikke er illeluktende. Og sa vi var flotte foreldre med fantastisk barn. Det samme sa besteforeldre som ser barnet nesten daglig.

Ringte legen om det var noe vi kunne gjøre.. Legen var sjokert over holdningen og ba meg gå til leder for barnehagen.

Uansett, nå vet jeg at barnet mitt og min familie blir diskutert mellom barnehagens ansatte, og mellom avdelingene. På en liten plass med mye sladder, der alle kjenner alle.

Har så vondt i hjertet, gruer meg til å se personalet igjen.

"HULK og SNUFS"

Videoannonse
Annonse
Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Er det ikke bra at det blir stilt spørsmål ved det? Hadde det vært en unge som faktisk ble vanskjøttet så hadde jo de spørsmålene kunnet redde livet til ungen.

Men klart ikke noe hyggelig å høre når det ikke stemmer da.

• Liker 19
Skrevet

Illeluktende? Vanskjødsel? For noen ord!

I utgangspunktet er det jo positivt at de har fanget opp at det er noe ekstra og tar det opp med dere. Men jeg er ikke imponert over måten de velger å ta det opp på! Får håpe de skjerper seg nå som de har fått greie på sammenhengen. Sannsynligvis var det godt ment, men lagt fram på en uheldig måte. Dårlig ånde kan noen ganger være så sterk at den kan forveksles med kroppslukt, evt en gravid barnehageansatt med en luktesans som er helt på styr? (se tråd under graviditet)

Ønsker dere lykke til, håper han får god hjelp fra sykehuset! Og at barnehagen nå kan være en støtte heller enn å mistenke hygienesvikt.

• Liker 2
Skrevet

Vet du... barnehagen tok det sikkert opp i beste mening. Barn som lukter vondt er et problem som dukker opp i blant og det er kjempe vanskelig å ta opp med hjem. Mange kvier seg for det, men det er noe som gjør at barnet kan streve m. å bli inkuldert og vekke reaksjoner hos de andre barna i barnehagen.

Synes det er fint at barnehagen tar det opp med dere direkte dersom de reagerer på at barnet ditt lukter. Synes ikke du det også? Istedet for at dette er noe de andre barna, foreldre og ansatte reagerer på, snakker om og ikke tar opp med dere?

Jeg forstår at det kan være et sjokk og forstår at du reagerer dersom de hinter til vanskjødsel. Hva da de som gjorde at du fikk intrykk av det?

Det som er fint er at du nå har muligheten til å fortelle om barnets øre, nese, hals problemet. Oppfordrer dere også til å la personalet være åpen m. de andre foreldre og barna dersom noen nevner noe om lukten. De fleste kan være veldig forståelse fulle dersom de bare vet årsaker.

Forstår at det er kjempe tøft. Det er jo ikke noen koselig beskjed å få. Men kanskje dere kan samarbeide omkring dette istedet for at det blir noe du trenger å være flau over. Det er så mange ulike utfordringer som hjem har. Det har jeg opplevd selv i min jobb i barnehage og skole. Tror du sikkert føler det som en mye større og værre sak enn det egentlig trenger å være for de ansatte. Så mange barn og hjem så er dette sikkert ikke noe nytt for de som har jobbet en stund.

Be om et nytt møte. Vær ærlig og si at du ble lei deg sist fordi dette kom som et sjokk for deg og at du synes det var tøft. Forklar om problemene og rådene du har fått fra lege/helsesøster. Vær også ydmyk for hva barnehagen sier. Hva synes de lukter? Hvor synes de lukten kommer fra? Kan det være ånden? Ørene? Er det noe de i barnehagen kan gjøre for å hjelpe dere som f.eks la han/henne få pusse tennene en gang i barnehagen? Skifte tøy dersom det har kommet lukt/illeluktende veske fra ørende. Sende hjem klær som lukter/legge dem i en egen pose/bag. Dette er jo noe dere kan samarbeide om slik at barnet deres får det best mulig.

Ikke for å være fordumsfull, dette er kun et nygjerrig/ærlig spm: men hvor ofte bader/vasker dere barnet? Var barnehagen uenig i dette? Hva med klær? Dersom ører renner kanskje luer, jakker og gensere bør vaskes hver dag? Kanskje håret også dersom det kommer illeluktende vetske i håret? Vet at en normalt ikke trenger gjøre dette.. men dersom ditt barn strever m,. lukt så er det jo viktig å gjøre det en kan for å få bukt m. problemet. Hjemmet som er m. barnet hver dag blir gjerne litt "immune" mot lukten. Slik at det er ikke så lett for dere å kjenne.

Ikke bli fortvilet. Det beste du kan gjøre er å være ærlig m. at dette er tøft men også åpen for barnehagens innspill og for et samarbeid der både dere hjemme og de i barnehagen står på for å gjøre det dere kan for barnet.

• Liker 13
Skrevet

Om barnehagen frykter omsorgssvikt, så er det vel bare flott at de tar dette opp med dere. Heller det enn at de skal sende inn bekymringsmelding til barnevernet. Burde ikke barnehagen ha visst om barnets tilstand fra før?

• Liker 7
Gjest Michelle82
Skrevet

Når barnehagen merker at det lukter sterkt av barnet så syns jeg det er er bra at de tar det opp med hjemmet. Men hvorfor har dere ikke informert barnehagen om øre/nese problemene?

• Liker 10
Skrevet

Hvorfor har dere ikke sagt noe til barnehagen selv på forhånd?

Dette høres litt oppkonstruert ut.

Vær glad barnehagen tar tak i ting som ikke ligger innenfor normalen. De kan jo ikke vite hvorfor barnet lukter vondt når dere ikke har fortalt om problemene.

• Liker 7
Skrevet

Var rart de kalte ungen illeluktende når det er kun ånden som lukter, man kjenner jo om lukta kommer fra ånden eller kroppen.

• Liker 2
Skrevet

Trenger virkelig trøst nå...

Hadde en knusende foreldresamtale på barnehagen. Så ille at jeg gruer meg til å levere barnet mitt igjen. I hovedsak gikk det i at barnet mitt er illeluktende, hvor ofte bades det? mm. Hun var fast i sin dom om at mitt barn var illeluktene, men fikk "gullfiskøyne" når vi forklarte hvorfor. Ble hintet til vansjødsel!!! (Greier ikke å gå inn på alle sjokkerende spm som ble stilt)

Barnet har øre, nese, hals problemer og derfor dårlig ånde/rennende ører. Ingenting vi kan gjøre annet enn hva vi gjør. Er på ventelist på sykehuset og følges opp.

Etter denne foreldresamtalen ringte jeg vår helsesøster som støttet oss i mengden vi bader baret vår og at det slett ikke er illeluktende. Og sa vi var flotte foreldre med fantastisk barn. Det samme sa besteforeldre som ser barnet nesten daglig.

Ringte legen om det var noe vi kunne gjøre.. Legen var sjokert over holdningen og ba meg gå til leder for barnehagen.

Uansett, nå vet jeg at barnet mitt og min familie blir diskutert mellom barnehagens ansatte, og mellom avdelingene. På en liten plass med mye sladder, der alle kjenner alle.

Har så vondt i hjertet, gruer meg til å se personalet igjen.

"HULK og SNUFS"

:klemmer: Det går nok bra! Gjør som det står i et svar over her; be om ny samtale og få en skikkelig prat der du har mer kontroll. Ikke spar på opplysning og informasjon!

Men jeg må si:

jeg synes det er rart at dere ikke har opplyst barnehagen om barnets øre-nese-hals-problemer tidligere! Så ville kanskje barnet ditt blitt mindre diskutert, og mer forklart mellom personalet. Det er viktig at kommunikasjonen og informasjonsstrømmen mellom hjemmet og barnehagen er gjensidig, at begge parter bidrar til at barnet får en best mulig hverdag. Generelle og helsemessige opplysninger om barnet er en selvfølge at skal gå begge veier!

Sånn sett var det helt riktig av barnehagen å ta det opp med deg på foreldresamtalen, selvom jeg kan forstå at det gjorde vondt. Det er heller ikke alle som er like taktiske i valg av ord og måten de spør på, og jeg får kanskje litt inntrykk av at det var noe brutalt?

Og du... det lukter tidvis ganske ille av barn med øre-problemer synes jeg... Det kan være en ganske gjennomtrengende, råtten lukt. Så jeg kan forstå at ansatte i barnehagen reagerer, spesielt dersom de ikke har vært borti det tidligere.

Du skal se dette ordner seg! Vil vel tro at ped.lederen gruet seg endel til å ta opp nettopp dette, det ville iallefall jeg gjort... Så kanskje derfor hun framsto litt ekstra spiss...?

• Liker 4
Skrevet

TS her.

Dette var en ped.leder som jeg så og si aldri har møtt. Alle ansatte jeg har møtt og har hatt med barnet å gjøre vet at dette er et kronisk problem og at vi står på venteliste. At hun ikke har fått med seg dette sjokerer meg faktisk.

Jeg spurte om hun kunne fortelle hvilken lukt det var, hvor det kom fra men fikk ikke skikkelig svar. Bare at det var ei sur lukt. Hun sa det ikke var av klærene.

Dere som måtte lure, barnet blir badet 2 ganger i uken. Vaskes ellers alt som er skittent. Veldig riktig for barn med øre, nese, hals problemer (helsesøsters anbefaling). Sendes med rene klær og har alltid bytteklær.

Hun lyttet ikke når jeg prøvde å forklare, var mer opptatt av neste bekymrende spørsmål. (Søvn, spiser vi med matbordet, oppdragelse, disiplin, osv osv).

Nyutdannet pedagog uten livserfaring er min konklusjon.

Skrevet

TS her.

Dette var en ped.leder som jeg så og si aldri har møtt. Alle ansatte jeg har møtt og har hatt med barnet å gjøre vet at dette er et kronisk problem og at vi står på venteliste. At hun ikke har fått med seg dette sjokerer meg faktisk.

Jeg spurte om hun kunne fortelle hvilken lukt det var, hvor det kom fra men fikk ikke skikkelig svar. Bare at det var ei sur lukt. Hun sa det ikke var av klærene.

Dere som måtte lure, barnet blir badet 2 ganger i uken. Vaskes ellers alt som er skittent. Veldig riktig for barn med øre, nese, hals problemer (helsesøsters anbefaling). Sendes med rene klær og har alltid bytteklær.

Hun lyttet ikke når jeg prøvde å forklare, var mer opptatt av neste bekymrende spørsmål. (Søvn, spiser vi med matbordet, oppdragelse, disiplin, osv osv).

kanskje 2 ganger i uken er litt lite? Er ikke sikkert du hadde diftet roser du heller, om du dusjet 2 ganger i uka.

Hva har forresten livserfaring med dette å gjøre?

• Liker 3
Skrevet

kanskje 2 ganger i uken er litt lite? Er ikke sikkert du hadde diftet roser du heller, om du dusjet 2 ganger i uka.

Hva har forresten livserfaring med dette å gjøre?

Små barn svetter ikke på samme måte som mennesker. 2 ganger i uken pluss vaskeklutvask er nok om ts føler det slik.

Hva tror du selv at hun livserfaring har med saken å gjøre?

• Liker 10
Skrevet

Mente selvsagt voksne mennesker :fnise:

• Liker 5
Skrevet

Små barn svetter ikke på samme måte som mennesker. 2 ganger i uken pluss vaskeklutvask er nok om ts føler det slik.

Hva tror du selv at hun livserfaring har med saken å gjøre?

Altså barn i barnehagen er ikke inne hele dagen, de er ute, i gjørma, i søledammer, i klamt regntøy osv. De graver i sanda, og er gennerelt aktive ute. Noen barnegrupper går på tur i skogen hvor de kanskje tenner bål eller griller..

Om ts føler det slikt? Tenk på de andre barna og ansatte og til som må forholde seg til denne lukten?

Om hun bader ungen 2 ganger i iuken, og andre likevel oppfatter lukten som skjennerende, sa er det jo tydelig at det ikke holder..

Nei, jeg skjønner ikke helt hva livserfaring har med dette. En dame/mann på 50 hadde sikkert også fanget opp lukten.

• Liker 6
Skrevet

2 ganger i uka + vanlig klutvask er ofte nok. Min niese som jeg bor med nå er 4 år og bader 1-2 ganger i uka. Hun både lukter rent og er ren, holder med klutvasken der. Det er jo når barn blir litt større at man må dusje og bade oftere, og da mener jeg intro til pubertet og alt det medfører etterhvert.

• Liker 2
Gjest Sjokoladebolle
Skrevet

TS her.

Selv om andre voksne i barnehagen vet om dette, så betyr det ikke at den nye pedagogiske lederen, som du nesten aldri har møtt, vet om dette.

Skrevet

Ts her. Faar ikke sove. Etter anbefaling om aa beskytte oera mot vann skal man ikke bade for ofte foer det er fikset. Om livserfaring, betennelse lukter vondt. Naar hun spurte skulle hun ha lyttet til svarene hun fikk. Naar jeg spurte skulle hun ha svart. Blir bare mer og mer oppgitt jo mer jeg tenker paa det. God natt alle sammen.

• Liker 5
Skrevet

Det er Veldig frustrerende å føle at man ikke blir hørt.. :klem:

• Liker 1
Skrevet

Hva med å dusje henne istedet? Det går fort og greit, og dere slipper prblemet med å få vann i ørene. Jeg dusjer/bader min 3 åring annenhver dag, hun går også i barnehagen, og blir fort skitten.

• Liker 1
Skrevet

Skjønner at dette ikke var noe hyggelig for deg, nå gruer jeg meg til vår foreldresamtale! Man vet jo aldri hva slags ting folk henger seg opp i.

Jeg syns ikke du skal være lei deg og grue deg for å treffe personalet igjen, dette var den pedagogiske lederen hvis jeg forstod det rett? Og de andre ansatte vet om grunnen til problemet? Og siden de ikke har informert ped. leder om at dere står på venteliste høres det jo ikke ut som at de diskuterer dere i bhg :)

Og de fleste oppegående mennesker forstår at problemet som ditt barn har ikke kan løses over natta. Prøv å ikke tenke altfor mye på dette du, det er sikkert tatt opp i beste mening, om aldri så klønete :klemmer:

Litt bekymringsverdig at ped. leder ikke var intr i å høre på hva du hadde å si men.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...