Miss Marple Skrevet 11. desember 2003 #1 Del Skrevet 11. desember 2003 Vår søte lille Amadeus er kun 6 mnd gammel, men her en dag spurte en venninne meg om vi hadde vaksinert ham for kattepest? Hva er det? Burde vi vaksinere ham? Vi har ikke "gjort noe" med ham, tenkte kanskje vi skulle gi ham en ormekur snart,men er det vanlige å vaksinere katter? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
chimp Skrevet 11. desember 2003 #2 Del Skrevet 11. desember 2003 Har en rasekatt som vaksineres en gang i året. Det kreves bl a papirer på at katten er vaksinert hvis den skal plasseres på et kattepensjonat i ferier. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest (Lala) Skrevet 12. desember 2003 #3 Del Skrevet 12. desember 2003 Katter bør vaksineres når de er ca 8 uker og revaksineres igjen en måned etter det. Deretter skal vaksinen gjentas en gang per år. Jeg har ikke rasekatt, og gjør det likevel. Tror faktisk det er vanlig. Kattepest er veldig smittsomt og jeg er fryktelig glad i pusen min. Vil ikke miste han for alt i verden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diva Skrevet 12. desember 2003 #4 Del Skrevet 12. desember 2003 Alle katter bør vaksineres jevnlig. Spesielt de som er ute! Tror du finner brosjyrer om de forskjellige vaksinene hos veterinæren. Vi skal ta en tur nå snart, tenker jeg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 12. desember 2003 #5 Del Skrevet 12. desember 2003 I tillegg inneholder vaksinen vaksine mot katteaids og katteinfluensa. Det er viktig at så mange som mulig vaksinerer kattene sine, det hindrer spredning av disse sykdommene, som faktisk er alvorlige for katten. Katten bør og få ormekur ca fire ganger i året hvis den er ute. Oftere hvis du ser at katten har orm. Kattunger bør få ormekur når de ammer, siden orm kan smitte fra mor til unge, og kattunger faktisk kan dø av orm. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
breece Skrevet 14. desember 2003 #6 Del Skrevet 14. desember 2003 Jeg var å vaksinerte mine 2 pusekatter forrige måned og det kom på 700,- kroner. Synes det er ganske dyrt, betaler dere andre like mye, eller er det bare så dyrt der jeg gjør det?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 14. desember 2003 #7 Del Skrevet 14. desember 2003 Tusen takk for mange gode svar! Skal ta meg en tur til veterinæren jeg... :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
~Frk Amalie~ Skrevet 15. desember 2003 #8 Del Skrevet 15. desember 2003 Jeg var å vaksinerte mine 2 pusekatter forrige måned og det kom på 700,- kroner. Synes det er ganske dyrt, betaler dere andre like mye, eller er det bare så dyrt der jeg gjør det?? Det hørtes dyrt ut ja. Prisene hos veterinær varierer VELDIG! Anbefaler å ringe rundt å høre på pris, du kan fort spare noen hundrelapper. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 15. desember 2003 #9 Del Skrevet 15. desember 2003 Hvorfor vaksinerer ikke folk kattene sine? Det skulle da bare mangle, synes jeg... og sterilisere/kastrere dem når de blir store nok, hvis de ikke skal brukes til avl. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
^me^ Skrevet 28. juli 2004 #10 Del Skrevet 28. juli 2004 Antall smittestoffer som katter utsettes for utvides stadig. Mens kattepest for relativt få år siden var den viktigste kattesykdommen, er det nå et økende antall virussykdommer som forekommer hos katt. En del av kattene i Norge er vaksinert, men andelen uvaksinerte dyr er imidlertid høy pga. mange villkatter. Detter bidrar til å opprettholde smittepresset. Nedenfor nevnes de sykdommene det finnes vaksine mot i Norge, og som alle ansvarlige katteeiere bør få vaksinert mot. KATTEPEST Sykdommen er vanlig utbredt i alle land. Symptomene er blodig diaré, alvorlig oppkast med feber og uttørking. Det er høy dødelighet, spesielt hos kattunger. Vaksinering gir god beskyttelse. Kattungene vaksineres første gang ved 12.ukers alder ( kan vaksineres v.8 uker ved høyt smittepress ) og revaksinering 3-4 uker senere. Deretter årlig revaksinering. LUFTVEISINFEKSJONER To ulike virus er vanligvis årsak til luftveisinfeksjoner,"felint herpesvirus" og "felint calicivirus". Disse er vanlig forekommende. Symptomene er relativt milde med rennende nese og øyne, hoste og nedsatt allmenntilstand. De er likevel plagsomme for dyret. Av og til kan alvorlige lungebetennelser bli resultatet. Vaksineres første gang ved 12. ukers alder og revaksinering etter 3-4 uker. Deretter årlig. God effekt av vaksinering. ØYEINFEKSJON - "CHLAMYDIA PSITTACI" Forekommer sporadisk, oftest i på steder der mange katter lever tett på hverandre. Sykdommen er plagsom for affiserte katter, og infeksjonen har også betydning ved at den kan overføres til mennesker. 2 vaksineringer med 3-4 ukers mellomrom. Årlig revaksinering. I Norge gis ei sprøyte som gjør at katten får beskyttelse mot alle de 4 ovenfor nevnte sykdommer i en og samme sprøyte("Fel-o-vax IV") SMITTSOM BUKHINNEBETENNELSE -" FIP - Felin Infeksiøs Peritonitt" Virussykdom som forekommer i de fleste land. Forårsakes av et virus som heter Coronavirus. Vanligvis gir kattens coronavirus en relativt ufarlig tarminfeksjon med diarè. Noen ganger forandres den ufarlige varianten til å bli det dødelige FIP viruset. Hvorfor dette skjer er ennå ikke kjent, men man vet at stress har stor innvirkning på sykdommens utvikling. FIP finnes i to varianter,- en "tørr" og en "våt" form. I Norge ser det ut til å være lite FIP i den vanlige kattebestanden, men sykdommen påvises jevnlig, spesielt hos katter som lever i miljøer med stort smittepress, f.eks. hos katteoppdrettere og i utstillingsmiljøer. Symptomene er avmagring, dårlig appetitt, slapphet og feber. Har katta den "våte" formen får den en svært oppsvulmet buk pga ansamling av væske. Når katta først har blitt syk er det umulig å redde den. Noen katter kan smittes av FIP uten å utvikle symptomer. Disse kattene blir "friske smittebærere" og kan smitte andre katter med FIP. Som nevnt ovenfor kan det relativt ufarlige viruset plutselig forandre karakter i en katt. Derfor kan FIP plutselig bryte ut på en katt som ikke har vært i kontakt med en syk katt. Kattungene vaksineres 2 ganger med 3 ukers mellomrom, - første gang v. 16 ukers alder. Vaksinen gis som nesedråper. Årlig revaksinering. Vaksinering bør benyttes til kattunger som lever i et miljø med stort smittepress. Det er også mulighet for å teste katta på forhånd for å se om den har vært i kontakt med viruset eller ikke. Dette gjøres med en blodprøve. vaksiner varierer som sagt veldig mye..i storbyer er det mye dyrere enn i småbyer. du glemte halsbånd..helst en med stikk i slik at katten ikke blir "hengt" om h*n setter seg fast i en gren! hvis du lurer på noe så an de i dyrebutiiken det! lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
^me^ Skrevet 28. juli 2004 #11 Del Skrevet 28. juli 2004 heh..det var ikke her jeg skulle skrive det :oops: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå