Gjest happy_me Skrevet 15. november 2011 #1 Skrevet 15. november 2011 (endret) Jeg begynte å undre etter å ha lest en tråd om ei som hadde tatt abort, og hun hadde sittet på do og fødd fosteret. http://forum.kvinneguiden.no/?showtopic=604325 Det jeg lurer på er: hva skjer med fosteret vanligvis etter du har tatt abort? Blir det begravd, eller kremert? Bestemmer du selv hva man skal gjøre? Eller blir det, (grøss og gru), KASTET? Dratt ned i do?? Noen spurte TS i nevnte tråd, men fikk ikke noe svar. Så da spør jeg alle. Setter pris på svar, da tanken på dette begynte å plage meg for flere dager siden, og nå MÅ jeg vite hvordan dette egentlig foregår! På forhånd Takk for svar Endret 15. november 2011 av happy_me
Avalon Skrevet 15. november 2011 #2 Skrevet 15. november 2011 (endret) En har rett til å be om obduksjon. De kan faktisk obdusere veldig små foster. "Større" fostre vil jo selvfølgelig bli begravd. Er det et lite foster, blir det kanskje brent (skal ikke si dette sikkert, men det skjer nok etter utskraping osv når det er mindre enn 12 uker). "Små" fostere, spontan abort eller når fosteret har dødd tidlig blir iallefall av og til sendt til prøver. Endret 15. november 2011 av Avalon
HvittHus Skrevet 15. november 2011 #4 Skrevet 15. november 2011 (endret) Hva som blir gjort avhenger veldig av personen som er oppi i situasjonen. Noen velger å la fosteret gå i toalettet, mens andre velger minnelund.Dette gjelder da tidlige aborter. Sene aborter skal gravlegges, men de kan legges ned felles. Her er en link til retningslinjer:Min lenke Endret 15. november 2011 av zellica
Gjest Gjest Skrevet 15. november 2011 #5 Skrevet 15. november 2011 "Opplysning i journal Dersom kvinnen har valgt en annen håndtering enn den rutinemessige, skal opplysninger om dette nedtegnes i pasientens journal." Hvorfor i alle dager? Dette kan da ikke ha noen medisinsk verdi, men vil til en viss grad gi et innsyn i kvinnens livssyn og/eller religion. Jeg kan ikke med min beste vilje se logikken her?
AnonymBruker Skrevet 15. november 2011 #6 Skrevet 15. november 2011 "Opplysning i journal Dersom kvinnen har valgt en annen håndtering enn den rutinemessige, skal opplysninger om dette nedtegnes i pasientens journal." Hvorfor i alle dager? Dette kan da ikke ha noen medisinsk verdi, men vil til en viss grad gi et innsyn i kvinnens livssyn og/eller religion. Jeg kan ikke med min beste vilje se logikken her? Rutinemessig håndtering Abort før 12. uke Ved abort før utgangen av 12. svangerskapsuke håndteres fosteret på samme måte som annet biologisk materiale ved sykehuset, jf. forskrift om smittevern i helseinstitusjoner sykehusinfeksjoner av 5. juli 1996 nr. 699. Abort etter 12. uke Ved abort etter utgangen av 12. svangerskapsuke settes fosteret ned anonymisert på en kirkegård, dersom kvinnen ikke gir uttrykk for at hun velger en annen håndtering av fosteret. Dersom kvinnen velger en annen ordning enn sykehusets rutinemessige håndtering, skal sykehuset så langt som mulig etterkomme dette. Det gjelder både ved abort før og etter 12. svangerskapsuke. Andre ordninger kvinnen kan velge er: -Kirkegård (minnelund/gravlund) ved abort før 12. uke. - Fosteret håndteres på samme måte som annet biologisk materiale ved abort etter 12. uke. - Avskjedsseremoni eller begravelse av fosteret. Sykehuset bør formidle kontakt med sykehusprest eller forstander av trossamfunn hvis dette er aktuelt.
HvittHus Skrevet 15. november 2011 #7 Skrevet 15. november 2011 "Opplysning i journal Dersom kvinnen har valgt en annen håndtering enn den rutinemessige, skal opplysninger om dette nedtegnes i pasientens journal." Hvorfor i alle dager? Dette kan da ikke ha noen medisinsk verdi, men vil til en viss grad gi et innsyn i kvinnens livssyn og/eller religion. Jeg kan ikke med min beste vilje se logikken her? Håndtering av døde mennesker er strengt regulert, så det er nok for å dokumentere at dette er foregått etter regelverket, at man skal skrive inn opplysningene i journalen. Noe ala "Jane Does døde pikebarn er idag 15.11.2011 utlevert til Bjølsen begravelsesbyrå for begravelse.
Gjest Gjest Skrevet 15. november 2011 #8 Skrevet 15. november 2011 Rutinemessig håndtering Abort før 12. uke Ved abort før utgangen av 12. svangerskapsuke håndteres fosteret på samme måte som annet biologisk materiale ved sykehuset, jf. forskrift om smittevern i helseinstitusjoner sykehusinfeksjoner av 5. juli 1996 nr. 699. Abort etter 12. uke Ved abort etter utgangen av 12. svangerskapsuke settes fosteret ned anonymisert på en kirkegård, dersom kvinnen ikke gir uttrykk for at hun velger en annen håndtering av fosteret. Dersom kvinnen velger en annen ordning enn sykehusets rutinemessige håndtering, skal sykehuset så langt som mulig etterkomme dette. Det gjelder både ved abort før og etter 12. svangerskapsuke. Andre ordninger kvinnen kan velge er: -Kirkegård (minnelund/gravlund) ved abort før 12. uke. - Fosteret håndteres på samme måte som annet biologisk materiale ved abort etter 12. uke. - Avskjedsseremoni eller begravelse av fosteret. Sykehuset bør formidle kontakt med sykehusprest eller forstander av trossamfunn hvis dette er aktuelt. Det var resten av listen ja. Helt kurrant, og mer eller mindre logisk all den tid et foster blir sett på som kvinnens eiendom. Men det er ingenting der som forklarer hvorfor det skal journalføres at noen som ønsker en begravelse av et foster på 11 uker, eller ønsker at et foster på 13 uker skal behandles som avfall.
Gjest Gjest Skrevet 15. november 2011 #9 Skrevet 15. november 2011 Håndtering av døde mennesker er strengt regulert, så det er nok for å dokumentere at dette er foregått etter regelverket, at man skal skrive inn opplysningene i journalen. Noe ala "Jane Does døde pikebarn er idag 15.11.2011 utlevert til Bjølsen begravelsesbyrå for begravelse. Det forklarer ikke hvorfor dette vil gjelde ved en begravelse av et foster på 11 uker, men ikke et på 12 uker. Det er at det er kun avvik som blir oppført, og ikke hva som er gjordt som gjør at jeg sitter med en ekkel følelse.
AnonymBruker Skrevet 15. november 2011 #10 Skrevet 15. november 2011 Jeg har lurt på noe tilsvarende, håper ikke du føler at jeg kupper tråden din her, TS: Når man spontanaborterer (jeg har f.eks. lest om kvinner her som får magekramper, setter seg i dusjen, og så plutselig "føder" deres ennå svært unge foster), hva gjør man da med forsteret? Da er man jo ikke på sykehuset med noe hjelp eller noen ting, man bare sitter der alene med denne lille "klumpen" (beklager uttrykket, visste ikke helt hva jeg skulle kalle det), som bare ligger der på badegulvet. Så hva gjør man? 1
HvittHus Skrevet 15. november 2011 #11 Skrevet 15. november 2011 (endret) Det forklarer ikke hvorfor dette vil gjelde ved en begravelse av et foster på 11 uker, men ikke et på 12 uker. Det er at det er kun avvik som blir oppført, og ikke hva som er gjordt som gjør at jeg sitter med en ekkel følelse. Jeg oppfatter det som at journalføringen skal skje så lenge man velger en annen måte å håndtere begravelsen på,enn den som sykehuset har rutine for, uavhengig av fosterets alder. Dette for å dokumentere at begravelsen har skjedd etter gjeldende lover og regler. Endret 15. november 2011 av zellica
HvittHus Skrevet 15. november 2011 #12 Skrevet 15. november 2011 Jeg har lurt på noe tilsvarende, håper ikke du føler at jeg kupper tråden din her, TS: Når man spontanaborterer (jeg har f.eks. lest om kvinner her som får magekramper, setter seg i dusjen, og så plutselig "føder" deres ennå svært unge foster), hva gjør man da med forsteret? Da er man jo ikke på sykehuset med noe hjelp eller noen ting, man bare sitter der alene med denne lille "klumpen" (beklager uttrykket, visste ikke helt hva jeg skulle kalle det), som bare ligger der på badegulvet. Så hva gjør man? De fleste jeg har lest om lar fosteret gå i toalettet så lenge fosteret er lite. Noen begraver det i hagen(Det gjorde min svigermor), mens andre leverer det til sykehuset for videre "behandling"
AnonymBruker Skrevet 16. november 2011 #13 Skrevet 16. november 2011 Det var resten av listen ja. Helt kurrant, og mer eller mindre logisk all den tid et foster blir sett på som kvinnens eiendom. Men det er ingenting der som forklarer hvorfor det skal journalføres at noen som ønsker en begravelse av et foster på 11 uker, eller ønsker at et foster på 13 uker skal behandles som avfall. Det er vel kun for å dokumentere hva som er gjort, blir det gjort etter gjeldende retningslinjer skriver man dette i journalen, ellers må man spesifisere. Man kan jo tenke seg tilfeller der kvinnen ønsker å få bekreftet hva som er gjort, og da må det journalføres for ettertiden.
Gjest happy_me Skrevet 16. november 2011 #14 Skrevet 16. november 2011 Greit, flott jeg fikk så mange svar, og nei, jeg føler ikke at noen har kuppet tråden min, siden jeg lurer på en god del forskjellig om det her. Det med hva man gjør med fosteret om man er hjemme og spontanaborterer, har jeg ikke tenkt på en gang! Men logisk nok så graver man det vel ned, drar det ned i do, eller får det obdusert ja. Men synes bare det virker så grotesk å dra ned barnet sitt i do! Som om det var en død gullfisk liksom... Men mulig det er bare jeg som har et skrudd syn på det eller? Så ettersom jeg forstår så er det moren som bestemmer hva som skal skje med fosteret? Det er ingen "tvang" å gjøre hverken det ene eller andre? Uansett, Takk for svar
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå