Gjest Mia - Gjest Skrevet 11. desember 2003 #1 Del Skrevet 11. desember 2003 Hei :D Har hatt min første prat med dattra mi om kropp og sex for en tid tilbake. Hun fikk sin første kjæreste for vel 1 mnd siden. Han er snart 16, røyker, drikker og er "en skikkelig tøff soss". Foreløpig møtes de på skole og en kristen fritidsklubb, det er en grei måte å bli kjent på. Men snart hvis forholdet går greit, eller hun finner en ny søt gutt, vil spørsmålet om sex dukke opp. Hun har fortalt at flere jenter og gutter i hennes klasse har hatt sex! Jeg vil gjerne at hun skjønner hvor viktig det er å respektere seg selv, hvis ikke? Hvem andre gjør det da? Det er så fort gjort å gjøre noe dumt fordi man blir presset av kjæreste eller venner..... Derfor vil jeg gjerne fortelle om hennes egen kropp i forhold til onnani, det å tilfredsstille seg selv eller skal jeg vente til hun evt spør? Takknemlig for svar Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Joanna Skrevet 11. desember 2003 #2 Del Skrevet 11. desember 2003 Jeg ville forsikret meg om at jenta selv synes at det er 100% greit å si nei til noe hun egentlig ikke vil. :blunke: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tilde Skrevet 11. desember 2003 #3 Del Skrevet 11. desember 2003 Det er ikke for tidlig,nei.. Mange 12-13 åringer er ganske opptatt av sex, og det å bli voksen fort..Mange tror også at de vet alt,men det gjør de ikke.Det er faktisk rart av og til hva de ikke vet. Viktig at de får hjelp til å ha respekt for seg selv, og andre.Fint at du tar den praten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Queenie Skrevet 11. desember 2003 #4 Del Skrevet 11. desember 2003 Min mor begynte allerede da jeg var 12, ved å forberede meg på mensen. Fortalte saklig og greit om hva som kom til å skje, og ut i fra dette flettet hun også inn en bisetning om det å modnes, gutter, at jeg ville oppleve press på dette området. Første gangen det kom opp som et tema, syntes jeg det var fryktelig flaut. Men hun ga seg ikke - tok opp dette med jevne mellomrom. Hun presiserte at dette med sex ikke var noe å leke med, at jeg skulle ha et godt forhold både til min egen kropp og situasjonen for at dette skulle være verdifullt. Gradvis ble jeg vant til å snakke med henne om det (om ikke i detalj!), og den dagen jeg trengte prevensjon var det faktisk henne jeg gikk til! Ikke helsesøster eller en annen utenforstående. I dag har jeg et godt forhold til sex, og det tror jeg skyldes mye måten hun tok det opp med meg på. Det skal ikke være noe tabu, men ved å snakke om det og forklare (etter beste evne!) at sex ikke bare er en kjønnslig akt, men også i høyeste grad det fineste som kan skje mellom to mennesker som er glad i hverandre, gjør at man blir bevisst på hvem man er villig til å dele dette fantastiske med. For det er virkelig fantastisk, dersom man klarer å dele og nyte på den måten det er ment... Jeg håper virkelig du får til denne dialogen med din datter. For meg har det vært gull verdt! Tvi, tvi! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lampeskjerm Skrevet 11. desember 2003 #5 Del Skrevet 11. desember 2003 Jeg har ingen erfaring med å fortelle om sex til egne barn, men har snakket om det med grupper av 14 åringer. En bok jeg har brukt mye er boka "Det fine". Det er en kristen bok, og bærer preg av det. Det står nok en del ting der som de som ikke er kristne er uenige i, men den tar opp en del om grensesetting og selvtilfredstillelse på en fin måte. Jeg vet at mange foreldre har lest denne og at den har vært til hjelp for å finne "ord" å bruke når de skal snakke om sex til ungene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 11. desember 2003 #6 Del Skrevet 11. desember 2003 Hehe... det var litt av en bok, "... viktig å vente med samleiet til en er 19 - 20 år og føler større trygghet....." Det må være det mest latterlige utsagn som noen gang er skrevet i en bok (bortsett fra bibelen). Er det noen som er utrygge er det 20 år gamle jomfruer av begge kjønn... Men kristne tror på litt av hvert da.... =) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 11. desember 2003 #7 Del Skrevet 11. desember 2003 Vent det er mer! ..."...samleie er ensbetydende med en ekteskapsinngåelse ...." Og vi som trodde at kirken var imot barneekteskap...=( Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lampeskjerm Skrevet 11. desember 2003 #8 Del Skrevet 11. desember 2003 Vet du hva Waco? Jeg må komme med en innrømmelse. Jeg leste ikke anmeldelsen før jeg la den ut. Det burde jeg gjort. Jeg ser nå at anmelder har overtolket mye av det som står i boka og jeg kunne ikke kjenne meg igjen i de konklusjonene i det hele tatt. :oops: Og når du da tolker videre, blir det ganske sprø konklusjoner. Jeg mener fremdeles at mye ved boka er bra. Det mener også mange foreldre (som ikke er kristne) som har lest den. Den handler mye om å bli trygg på sin egen kropp og følelser- Nei, samleie er ikke ensbetydende med ekteskapsinngåelse. Og.. nei, ikke alle 19-20 årige jomfruer er trygge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lampeskjerm Skrevet 11. desember 2003 #9 Del Skrevet 11. desember 2003 Hehe... det var litt av en bok, "... viktig å vente med samleiet til en er 19 - 20 år og føler større trygghet....." Det må være det mest latterlige utsagn som noen gang er skrevet i en bok (bortsett fra bibelen). Er det noen som er utrygge er det 20 år gamle jomfruer av begge kjønn... Men kristne tror på litt av hvert da.... =) For det første. Utsagnet var ikke skrevet i en bok. Det var anmeldelsen du leste, ikke boka. Dette utsagnet var anmelders tolkning. Å sitere en anmeldelse og ta det for å være sitat er IKKE riktig. Påstår du at 20 år gamle jomfruer er utrygge? Og,ja. Kristne tror på litt av hvert:) Ellers hadde vi da ikke vært kristne. Og, nei. Samleie er ikke lik ekteskapsinngåelse. Hadde det vært det, ville en "kirkelig" ekteskapsinngåelse foregått på en helt annen måte enn den gjør i dag Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 12. desember 2003 #10 Del Skrevet 12. desember 2003 Jeg påstår bare at en 35-åring jomfru er like usikker som en femtenåring jomfru..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 12. desember 2003 #11 Del Skrevet 12. desember 2003 Uansett er det viktig å snakke om sex med barna, og gjerne begynne tidligere enn ved fjortenårs alder! Min er ti og vet allerede en god del om mens, p-piller, hvordan barn blir laget og vennepress..... Jeg tror at når man vokser opp med denne vitenen fra tidlig av, får man ikke noe "sjokk" når man fex hører om mensen første gang... Det går fra Æsj til jaja, sånn er livet, i stedet for Å Herregud hva i all verden er det du prater om, blø i tissen??? Og vips har elleve åringen din fått mens.... Eller sin første kjæreste på fjorten..... jeg er tante til ei på akkurat tretten som forteller at det er stort press i hennes klasse...Alldeles grusomt... Men det som skaper størst utrygghet er mangel på kunnskap.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suzy Skrevet 12. desember 2003 #12 Del Skrevet 12. desember 2003 Jeg er enig med Tex - det er lurt å begynne tidlig. Min 11 åring har hatt full oversikt over dette med mens og forplantning i mange år allerede. Lurer hun på noe bare spør hun - og det kan være alt fra spreng i puppene (den antydningen til pupp som er der ivertfall ) til utflod og truseinnlegg. Vi har snakket litt om prevesjon også, men ikke på den måten at det angår henne veldig ennå, men det er rett rundt hjørnet. Jeg prøver å flette inn at det er fint å vente med sex og slike ting i samtalene våre innimellom. Jeg debuterte tidlig og vil helst ikke at hun skal gjøre det samme - det er ikke noen vits i det! Uansett - praten må tas og holdningene må bygges tidlig. Det viktigste er vel i bunn og grunn å gi dem selvtillit slik at de har tro på seg sjøl og sine egene følelser og dermed klarer å stå imot presset. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Retz Skrevet 12. desember 2003 #13 Del Skrevet 12. desember 2003 Enig med Tex over her at temaet sex, kropp, onani etc. bør tas opp langt tidligere enn ved 14-års alderen. Å lære om egen kropp, å sette grenser, å få et positivt forhold til onani, å lære at sex er naturlig, å se forskjell på barneseksualitet og voksenseksualitet, er stoff som bør læres allerede i førskolealder. Kunnskap er makt, og kunnskap beskytter. Til deg som skrev hovedinnlegget: At dattera di forteller at flere i klassen har hatt sex, behøver nødvendigvis ikke være sant. Slike utsagn blant svært unge er ofte et resultat av et ønske om å bli sett på som tøff og voksen, og det kan være så som så med sannhetsgehalten. Det kan være sant, men fortell henne at hun godt kan være litt kritisk mtp slike uttalelser. En viktig beskyttelsesfaktor mot (for?) tidlig seksuell debut, er å si nei takk til alkohol og andre rusmidler. Unge som prøver ut alkohol, må gjerne ta noen runder før de finner ut hvor mye de tåler, og det er ofte i settinger hvor alkoholinntaket har vært større enn toleransegrensa at seksuell debut finner sted. Jeg synes det er veldig tidlig å debutere som 14-åring, men å påstå at en 14-åring ikke er moden for et voksent seksualliv - på egne premisser! - er likevel ikke holdbart. Noen kan faktisk ha glede av sex i denne alderen, men majoriteten har nok godt av å vente et par år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
blåveis Skrevet 12. desember 2003 #14 Del Skrevet 12. desember 2003 Min mor begynte allerede da jeg var 12, ved å forberede meg på mensen. det var vel litt sent? det er da svært vanlig å ha fått mensen når man er 12.. de fleste av mine venninner fikk mensen i 10-12 års alderen.. selv fikk jeg den ikke før jeg var nesten 13 og hadde alt rukket å få rimelig stor panikk for at jeg aldri skulle få den var forresten 19 år før jeg hadde sex.. og det var riktig for meg.. mener selvfølgelig ikke at det er riktig for alle.. men det er også svært feil å si at 19 årige jomfruer er de som virkelig er utrygge.. for meg var det i alle fall ikke slik Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fighter Skrevet 12. desember 2003 #15 Del Skrevet 12. desember 2003 Jeg påstår bare at en 35-åring jomfru er like usikker som en femtenåring jomfru..... Det tviler jeg sterkt på. En 35-åring er mer bevisst på seg selv, sin egen kropp og sine egne handlinger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chantique Skrevet 12. desember 2003 #16 Del Skrevet 12. desember 2003 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 12. desember 2003 #17 Del Skrevet 12. desember 2003 Optimist, tydelig at du aldri har vært i seng med en trettifem år gammel jomfru... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fighter Skrevet 12. desember 2003 #18 Del Skrevet 12. desember 2003 Optimist' date=' tydelig at du aldri har vært i seng med en trettifem år gammel jomfru...[/quote'] Nei, men jeg vet at det er forskjell på voksne og barn/ungdom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
la Flaca Skrevet 13. desember 2003 #19 Del Skrevet 13. desember 2003 Uansett er det viktig å snakke om sex med barna, og gjerne begynne tidligere enn ved fjortenårs alder! Kjempeviktig å snakke om sånt, det er sikkert - men samtidig bør man kanskje se ungene litt an? Da jeg var 13-14 kan jeg huske at mamma bringte temaet på bane, snakket om p-piller, om jeg hadde noen kjæreste, sex osv. Var ikke mer avansert enn kyssing jeg, sex var liksom uaktuelt, og jeg syns det var ekkelt og rart å snakke om... (Søstra mi debuterte da hun var 13, og begynte tidlig på p-piller, dermed var det kanskje forventet/ fryktet at jeg ville gjøre det samme?) Så reiste vi på sydentur da jeg var 15-16, og jeg ble kjent med et par søte gutter. Da ble det spørsmål om jeg brukte kondom?! :o Og det føltes faktisk som sexpress! Jeg hadde ikke debutert, og ikke hadde jeg tenkt å gjøre det med en greker jeg hadde kjent i ei uke heller. :-? Poenget mitt er vel at åpenhet rundt sex er fint, men det er veldig viktig å gjøre seg kjent med ungen sin. Ikke bare prate i vei, for det kan faktisk føles veldig ubehagelig, som om det er "forventet"av en å utøve ogvære opptatt av sex. Nå var mamma sikkert veldig klønet, men jeg tviler ikke på at flere har opplevd det samme som meg- det er nok fort gjort Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 13. desember 2003 #20 Del Skrevet 13. desember 2003 En gang hadde jeg med en dame hjem som pratet med moren sin på mobil hvordan det er var å suge og noen triks... Dere er rare dere kvinner... Waco Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå