Gå til innhold

Å ha juleaften for første gang


2ne2

Anbefalte innlegg

Det er mulig vi skal være hjemme hos oss for første gang og siden jeg alltid har kommet til ferdig dekket bord i alle år så lurer jeg på noen tips til hva en bør tenke på, servere, hvilke kaker som er et must og hva som skal til for å imponere familyn;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lag din egen julefeiring med DINE tradisjoner. Folk feirer så forskjellig at det er umulig å gi en fasit. Kikk litt i interiørblader og la deg inspirere.

Bare styr unna fæle julegardiner, løpere til bord og alskensk rask i plast. Selv kjører jeg klassisk winter-scandinavian med mye hvitt og tradisjonell pynt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag din egen julefeiring med DINE tradisjoner. [...]

Bare styr unna fæle julegardiner, løpere til bord og alskensk rask i plast.

Så... Lag din egen julefeiring, så lenge du holder deg unna fæle julegardiner, løpere og ting i plast? :popcorn:

Jeg har både løpere og plast-julepynt. Huset vårt er overfylt av diverse mer eller mindre snåle juleting, og det er akkurat sånn JEG vil ha det.

Treet er også stappa med alskens pynt som vi har samlet på reiser i flere år. Det matcher ikke, og du vil ikke finne bilde av det i noe interiørmagasin, men vi LIKER det. :rodmer:

TS: Du pynter og gjør akkurat sånn som du føler for. Når det gjelder maten bør man være litt bevisst på at julemiddagen antagelig er den middagen i året det er knyttet flest tradisjoner til, uten at du skal la deg styre 100 prosent av det.

Av erfaring går det ikke så mye kaker på julaften, annet enn kanskje iskake til dessert. Ellers pleier det å holde med å sette frem diverse julebakst og konfekt når kaffen kommer på bordet.

Det er litt mer styr å arrangere jul hjemme, men det er ganske kos også. Lykke til!

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Når det gjelder mine tradisjoner så er det i grunn de samme som tidligere, maten blir jo den samme som før og siden det er hjemme hos oss kommer jeg til å pynte slik vi liker det.

Tenkte mer på noen oppskrifter på knall god desserter og kaker slik at det p kanskje stille med noe "nytt" kan bli tradisjon når vi feirer hos oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet veldig mange gode oppskrifter her, hun har en egen kategori for juledesserter. Om du har tid kan du jo lage litt flere kaker til kaffen, i tilegg til en dessert som blir servert ved bordet. Skulle jeg hatt julaften hos meg hadde jeg nok videreført min families tradisjon med multekrem, men lagd et par kaker i tilegg for å sette mitt eget preg på det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For å fortelle hva jeg gjorde, så lagde jeg hjemmelaget juleis. Tenk fløteis med typiske julekrydre som kanel og sånn. Frøs også ned pepperkakedeig og rev biter av denne med gulrotrasp oppi.

Det kan være litt pes dersom man er mange, men hos oss var det stor suksess.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare styr unna fæle julegardiner, løpere til bord og alskensk rask i plast. Selv kjører jeg klassisk winter-scandinavian med mye hvitt og tradisjonell pynt.

For mange er jo nettopp dette julen! Jeg gleder meg til å kunne pynte til jul hjemme i år, men jeg kommer til å savne at vi ikke har julegardiner på alle rom. Og stuen og kjøkkenet har mange vinduer og er bundet sammen på en slik måte at skal vi ha på kjøkkenet må vi ha i stua.

Takk for svar!

Når det gjelder mine tradisjoner så er det i grunn de samme som tidligere, maten blir jo den samme som før og siden det er hjemme hos oss kommer jeg til å pynte slik vi liker det.

Tenkte mer på noen oppskrifter på knall god desserter og kaker slik at det p kanskje stille med noe "nytt" kan bli tradisjon når vi feirer hos oss.

Jeg tror jeg hadde safet på julaften når det kommer til mat og dessert. Vi har ALLTID hatt riskrem på julaften. Ett år serverte bestemoren min sjokoladepudding og vanlijesaus. Det var jo såklart godt, med det var ikke det samme. (nei, vi var ikke utakknemlige og spiste og skrøt av maten)

Hadde heller prøvd ut noe nytt til kakene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gleder meg stort til vi skal feire jul i nytt hus sammen med mine foreldre. Jeg skal få hjelp med maten (min mor lager verdens beste kålrotstappe) ellers styrer jeg alt selv. Jeg skal for første gang lage hjemmelagde karameller og franske makroner til jul. Men for min del så er traisjonene ganske så satt. Så jeg tar bare med meg det jeg ønsker av mine barndomstradisjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo prøve å lage en ny småkakesort som dere i familien ikke bruker å ha :) De kan jo være ganske safe, selv om ikke akkurat dere er vant til det. Finnes jo utallige småkakesorter. Eller kanskje du kan lage konfekt, eller karameller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Normalfordeling

Det er mulig vi skal være hjemme hos oss for første gang og siden jeg alltid har kommet til ferdig dekket bord i alle år så lurer jeg på noen tips til hva en bør tenke på, servere, hvilke kaker som er et must og hva som skal til for å imponere familyn;)

Ta med deg deres viktigste tradisjoner, sett til ting dere har lyst til, pynt på deres måte. Kaker vet du jo best selv hva som må til og prøv gjerne noen nye.

Saken er at dere skal blande tradisjon med ønsker. Dere skal ikke imponere familien. Dere skal ha det koselig. Du vil garantert lykkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...