Gå til innhold

Hva er det viktigste i et forhold..


Carrot

Anbefalte innlegg

hva legger dere i god kommunikasjon da? evne til å formidle eller evnen til å forstå det som formidles?

Det viktigste er at man har viljen til å kommunisere slik at man kan forstå hverandre, tror jeg.

En person kan ha evnen til å formidle veldig godt til de fleste rundt seg, men likevel ha problemer overfor partner, samtidig som andre kan ha god evne til å forstå det som formidles fra de fleste andre rundt seg, men ha problemer med å forstå partner.

Man bør legge antakelser til side, og velge å tolke alt i beste mening dersom noe er uklart. Og man må lytte til hverandre når man snakker sammen. Ikke avbryte, ikke heve stemmen, men lytte oppmerksomt og gi bekreftelse på at man har hørt. Er man uenig eller ikke forstår det som blir sagt, må man vente til partneren er ferdig å snakke, før man påpeker dette. Og man må selvfølgelig gi den andre mulighet til å bekrefte, og til å respondere på det man har sagt, ikke legge opp til en lang preken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å vise at man er glad i hverandre ved berøring, blikk og komplimenter. Virkelig huske å sette pris på hverandre uansett hvor stresset/late dagene er. Men ikke så mye at man blir kvelt da, 1-3 episoder om dagen er nok for meg. Å skulle holde rundt meg hele freakings tiden funker mot sin hensikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva legger dere i god kommunikasjon da? evne til å formidle eller evnen til å forstå det som formidles?

Begge deler.

For meg er det viktigste at han ser mine behov og at jeg ser hans. At det er okey å være trist en dag og at man får aksept for det, hjelp og støtte. Det er så deilig å være sammen med en som faktisk bryr seg og ønsker mest av alt at du skal ha det bra. Det er så utrolig deilig og viktig å være så åpen og fri i et forhold at man kan være seg selv, på godt og vondt, uten å være i tvil om at den andre elsker deg noe mindre.

Det er også viktig å gi og ta. Man må noen ganger prioritere hvems følelser som er "viktigst". Av og til så er jeg en barnslig dritt og innser til slutt at er tok jeg feil. Det er viktig å innrømme sine feil, la den andre innimellom få rett og bevare husfreden. Er det vits å klikke i vinkel hver gang den andre gjør noe som er irriterende?

Det er viktig å se på det positive og snu tankene over på hva den andre gjør som er det du elsker han for.

--- Det er sannelig ikke lett å leve sammen, men det er verdt det!

Endret av Wanted
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan prøve.

For meg er det nærhet, ikke nødvendigvis fysisk, men at man er nære i de viktige tingene. Like verdier og holdninger når det kommer til ting man anser som viktige. (det varierer jo fra menneske til menneske HVA som er viktig.)

Ømhet, noe å prate om, tillit og ærlighet. Da har man i mine øyne iallefall kommet et godt stykke på vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes total gjensidig respekt er tingen.

Men når jeg leste overskriften så tenkte jeg mer på det som kommer ut av mannens "limtube" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Respekt, tillit og kommunikasjon.

Kan man ikke kommunisere så blir det fort mye tullete problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt som står her er jeg enig i... Det er alltid mange ting som spiller inn i sirkelen:)

Jeg vil påpeke et ord... TID!

Så lenge du har tid og bruker den på hverandre, vil resten komme naturlig... Jeg og kona mi har vært sammen i over 16 år, og når vi ikke får nok tid sammen blir det ikke god stemning i heimen vår...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sex, selvfølgelig.

:jepp: Etter å ha vært i et sexløst forhold er jeg absolutt enig i at det er en av tingene man ikke kan være uten i et forhold! (og jeg er kvinne, bare så det er sagt, så ikke KG-mafiaen kommer og sier det er typisk mann)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:jepp: Etter å ha vært i et sexløst forhold er jeg absolutt enig i at det er en av tingene man ikke kan være uten i et forhold! (og jeg er kvinne, bare så det er sagt, så ikke KG-mafiaen kommer og sier det er typisk mann)

Enig i at et sexløst forhold er nær døden, men at sex er det viktigste er jeg dypt uenig i.

Jeg mente derimot at sex var det viktigste før, før jeg ble smart og sånn.. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er det absolutt viktigste i et forhold?

For meg er det vissheten om at det er ham jeg ønsker å dele resten av livet mitt med. Følelsen av å bare vite at det er ham! Ham og ingen andre.

Jeg KAN leve uten ham, om noe skulle skje, men jeg har aldri møtt noen som har gitt meg den følelsen som jeg har med min kjære, følelsen av at jeg "bare vet".. :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vennskapet og fellesskapet. Vi er bestevenner, med felles interesser og stortsett samme behov for å være med hverandre mesteparten av tiden. Vi ler masse, og er veldig komfortable i hverandres selskap, kanskje mer komfortable sammen enn alene.

Så, vennskapet og latteren er vel kanskje hovedstikkordene. Og nærheten disse to faktorene fører med seg.

sånn har vi det også. :) Det forsterker bare den følelsen av at dette er Ham. :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner prosjektet ditt, Carrot, men jeg tror det er summen av mange ting som er viktigst, og at dette kan forandre seg fra par til par og fra tid og sted hos samme par. Så kan det være mindre X men mere Y i noen forhold eller i noen perioder. Iblant kan den enes jernvilje om å være sammen være den viktigste faktoren, i andre perioder kan forelskelsen, felles barn, sex, felles historie, gode samtaler, etc være viktigste faktor, trur eg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kosemose har mange poenger, jeg tror også det varierer ettersom forholdet utvikler seg og dagene som går...

Men samtidig - noe MÅ det jo være som gjør at akkurat denne personen er den jeg vil dele hver dag med, alle dager - uansett hva! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest happy_me

At en ikke først og fremst ser på hverandre som "elskere", men som kamerater. De romantiske følelsene er et pluss midt oppå alt annet, som kalles hverdagen. Det er vanskelig å gi slipp på en kamerat/venn/veninne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tillit, kommunikasjon og respekt. Det har jeg ihvertfall merket er veldig viktig i mitt forhold.

En stund slet vi med tillit, det fikk forholdet vårt til å balansere på en tyyynn tyyynn line. Men vi klarte oss.

Kommunikasjon har aldri vært det beste i forholdet vårt, faktisk derimot det verste. Men vi jobber oss gjennom det og det blir stadig bedre! Det er heller ikke lett og kan ødelegge ganske mye i et forhold.

På den verste perioden vår for litt over ett år tilbake, kranglet vi så mye at respekten nesten forsvant. Og jeg merket hvor dårlig dette påvirket forholdet vårt... Det ble så ille at vi "gjorde slutt" i 2 dager. I løpet av de to dagene fikk vi begge puste litt og føle på litt.

Etter det har vi alltid vært flink til å ha respekt for hverandre.

Så ja... Utifra min erfaring, er det disse tre tingene som er viktigst i et forhold. Man må altså ha disse tre tingene her, hvis ikke, fungerer det bare ikke.

Endret av Mrs. Morgan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tillit, kommunikasjon og respekt. Det har jeg ihvertfall merket er veldig viktig i mitt forhold.

En stund slet vi med tillit, det fikk forholdet vårt til å balansere på en tyyynn tyyynn line. Men vi klarte oss.

Kommunikasjon har aldri vært det beste i forholdet vårt, faktisk derimot det verste. Men vi jobber oss gjennom det og det blir stadig bedre! Det er heller ikke lett og kan ødelegge ganske mye i et forhold.

På den verste perioden vår for litt over ett år tilbake, kranglet vi så mye at respekten nesten forsvant. Og jeg merket hvor dårlig dette påvirket forholdet vårt... Det ble så ille at vi "gjorde slutt" i 2 dager. I løpet av de to dagene fikk vi begge puste litt og føle på litt.

Etter det har vi alltid vært flink til å ha respekt for hverandre.

Så ja... Utifra min erfaring, er det disse tre tingene som er viktigst i et forhold. Man må altså ha disse tre tingene her, hvis ikke, fungerer det bare ikke.

Kanskje kranglet dere mye bl.a. fordi dere ikke kommuniserte bra?

Jeg mener at dersom man kommuniserer bra, så har man et godt grunnlag for tillit og respekt...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...